Pagina 5 van 9

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 24 aug 2011, 20:52
door Enzo-tvdzijden
Robbe G. schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Die twee kunststof ringen om je chromen bussen op de plek te houden heb je niet meer nodig met de keerringen die je nu hebt.

Ik zie geen borgplaat voor je koppeling?

Enzo
aah ik dacht het al dat deze iets anders waren dan de originele maar wist niet met welke bedoeling, nu dus wel!
bedankt!

de borgplaat staat op de foto hoor ligt onder de koppelingsplaten. of bedoel je nog een andere?

oohja, ik heb nog een vraagje over de busjes van de revisie-set v/d voorvork.
die bussen zijn van hard kunststof, hoe krijg ik ze op de messing houders?
en die kunststof ringetjes zouden normaal schuin moeten zijn aan de rand, volgens ik kan zien zijn ze recht. of is het zo minuscuul?
De borgplaat bedoel ik de driehoek voor de 3 boutjes te borgen

De originele keerringen voor een korte buffeltankvoorvork zijn al jaren niet meer verkrijgbaar. De moderne hebben een lip die over de poot steekt en zo de bus op zijn plaats houd.

De zwarte ronde zuigerplaatjes moet je met de brede kant naar onderen plaatsen op het messing veereindstuk (richting wit aanslagrubber) Deze week nog gepost, uitgelegd met foto :!: :!:

Deze aanslagen druk met wat moeite (enige kracht zetten en even vast klemmen) op het messing veereindstuk.
Spek eten, het is je moeder niet. :lol:

Enzo

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 24 aug 2011, 21:09
door Robbe G.
aangepast.JPG
aangepast.JPG (91.43 KiB) 5315 keer bekeken
is het deze niet?

ik heb die zuigerplaatjes net nog eens bekeken en kan echt geen schuine kant vinden :s
en die topic heb ik gemist precies.. ik zal eens zoeken.

bedankt voor de uitleg, nu zal het wel lukken.
om die aanslagrubbers te monteren zal ik die morgen wat meer spek moeten eten dan normaal denk ik :lol:

topic inmiddels gevonden

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 24 aug 2011, 21:14
door Enzo-tvdzijden
Robbe G. schreef:
aangepast.JPG
is het deze niet?

ik heb die zuigerplaatjes net nog eens bekeken en kan echt geen schuine kant vinden :s
en die topic heb ik gemist precies.. ik zal eens zoeken.

bedankt voor de uitleg, nu zal het wel lukken.
om die aanslagrubbers te monteren zal ik die morgen wat meer spek moeten eten dan normaal denk ik :lol:
Ja die is het. De drukplaat die daaronder komt in de koppeling is dikker (maar zelfde vorm) en vervang ik ook standaard omdat ze vaak krom zijn (en dan krijg je geen fijne koppeling). Dus dacht ik dat die er lag. :wink:

Iets mindere namaak zal ik maar zeggen van de zuigerplaatjes. :wink:

Enzo

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 24 aug 2011, 21:28
door Robbe G.
ow, niet aan gedacht maar ik denk dat ze nog recht is.

wat gaat het geven met die zuigerplaatjes denk je?
kan je het duidelijk zien die afschuining?

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 24 aug 2011, 21:35
door Enzo-tvdzijden
Robbe G. schreef:ow, niet aan gedacht maar ik denk dat ze nog recht is.

wat gaat het geven met die zuigerplaatjes denk je?
kan je het duidelijk zien die afschuining?
Niet denken maar meten op een vlakke plaat.
Ja dat kan je goed zien. Kan je het slecht zien monteer dan wat denkt wat de breedste kant is.

Enzo

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 30 aug 2011, 16:22
door Robbe G.
update!

ben dezer dagen vooral bezig met mijn tank schoon te maken.
heb alles bij elkaar een uurtje geschud met parkervijzen erin en een keer met moeren.
dit is wat er al uit kwam :!:
SDC13657.jpg
SDC13657.jpg (97.8 KiB) 5246 keer bekeken
nu kan ik de gaatjes in mijn tank gaan dichtmaken.
vandaag hebben we wat geoefend op een oude sarolea tank die er nog iets slechter aan toe was :lol:
de vriend waarvan we de soldeerbout hebben geleend gaf ons ook en soort soldeerpasta van de loodgieters mee. een cement-achtige pasta waarvan je eerst een dun laagje moet aanbrengen op het oppervlak (je moet wel blank metaal hebben!) en als je er dan overgaat met je bout is het oppervlak mooi vertint!
we hebben eerst geprobeerd met een lapje koper erop te leggen en daarna gewoon met dik tin de gaatjes dicht te leggen.
werkte allebij vrij goed
:?: :?: nu ben ik er echter nog niet uit of ik mijn tank verder ga ontroesten met azijn of met citroenzuur :?: :?:


heb inmiddels ook de tandwieldrager klaargemaakt.
- nieuw tandwiel
- nieuwe borgplaat
- nieuwe moertjes
- nieuwe holle as + moer
en de voorvorkpoten voorzien van de nieuwe keerringen.
SDC13651.jpg
SDC13651.jpg (91.99 KiB) 5246 keer bekeken
SDC13652.jpg
SDC13652.jpg (86.36 KiB) 5246 keer bekeken
SDC13645.jpg
SDC13645.jpg (79.54 KiB) 5246 keer bekeken

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 30 aug 2011, 16:29
door Robbe G.
vervolg.
SDC13647.jpg
SDC13647.jpg (47.46 KiB) 5245 keer bekeken
watbetreft de zuigerplaatjes die ga ik er gewoon zo indoen heel veel verschil gaat het toch niet geven denk ik.

een van de dagen gaan we ook de ringen van de kruklagers eruit halen.
carters gelijkmatig verwarmen met hete luchtblazer en dan met lagertrekker eruit halen.
ik heb nog wel een vraag hierover. ik heb al een paar keer gelezen over uitschimmen van de krukas. dit snap ik niet goed want je kan toch alleen maar achter de lagerschalen en de ringen op de krukas shimmen steken??
ook valt me op dat de kogels in de nieuwe lager veel kleiner zijn dan de originele..

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 30 aug 2011, 16:38
door Enzo-tvdzijden
Robbe G. schreef:vervolg.
een van de dagen gaan we ook de ringen van de kruklagers eruit halen.
carters gelijkmatig verwarmen met hete luchtblazer en dan met lagertrekker eruit halen. In de oven en dan op een stuk hout eruit kloppen.
ik heb nog wel een vraag hierover. ik heb al een paar keer gelezen over uitschimmen van de krukas. Heel belangrijk
dit snap ik niet goed want je kan toch alleen maar achter de lagerschalen en de ringen op de krukas shimmen steken?? Alleen achter de binnenlagers op de krukas
ook valt me op dat de kogels in de nieuwe lager veel kleiner zijn dan de originele..Tel de kogels maar :idea:

Enzo

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 30 aug 2011, 17:24
door bertRS
Ik heb ook nog een vraag over het uitshimmen van de krukas. Maakt het nog uit aan welke kan je de shim legt Ontsteking of koppeling :?:
Denk zelf dat het niet veel uit zal maken.

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 30 aug 2011, 17:33
door Enzo-tvdzijden
bertRS schreef:Ik heb ook nog een vraag over het uitshimmen van de krukas. Maakt het nog uit aan welke kan je de shim legt Ontsteking of koppeling :?:
Denk zelf dat het niet veel uit zal maken.
Zoveel mogelijk verdelen. Exact kan niet altijd.

Enzo

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 30 aug 2011, 22:46
door Robbe G.
Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef:vervolg.
een van de dagen gaan we ook de ringen van de kruklagers eruit halen.
carters gelijkmatig verwarmen met hete luchtblazer en dan met lagertrekker eruit halen. In de oven en dan op een stuk hout eruit kloppen.
ik heb nog wel een vraag hierover. ik heb al een paar keer gelezen over uitschimmen van de krukas. Heel belangrijk
dit snap ik niet goed want je kan toch alleen maar achter de lagerschalen en de ringen op de krukas shimmen steken?? Alleen achter de binnenlagers op de krukas
ook valt me op dat de kogels in de nieuwe lager veel kleiner zijn dan de originele..Tel de kogels maar :idea:

Enzo
thuis hebben we alleen maar een microgolf en ik denk niet dat ik het daarin ga mogen.. :lol:

ik zie ook juist dat er bertRS een topic gestard heeft over krukas uitschimmen.
enzo zou jij het me eens deftig kunnen uitleggen hoe ik te werk moet gaan?
btw: heb de zoekfunctie al gebruikt maar wordt er niet veel wijzer van..

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 08 okt 2011, 14:02
door Robbe G.
update.

het heeft weer lang geduurd wegens school en andere hobby's..
wat er ondertussen allemaal gebeurt is:

- krukas lagers vervangen.
- voorvork gereviseerd en gemonteerd
- tank met azijn gevuld
- achterburg gemonteerd met nieuwe zelfbouw as en busjes
- achterspatbord gemonteerd
- zadel gerepareerd
- schakelstiften eruit geklopt
- plaats waar onderste balhoofdcup inkomt opgelast
- teller voorzien van nieuw plastic venstertje


stiften hebben we er gewoon met hamer en doorslag uitgeklopt.
nieuwe liggen in de diepvriezer en gaan er vandaag in.

tank ontroesten is vrij goed gelukt.
azijn heeft er bijna een week ingestaan en bijna alle roest komt los.
ik had er een paar schilfers af geprutst en de volgende dag was het oppervlak al terug verroest!
heb er nu wat parkervijzen ingedaan om de schilfers te verwijderen en daarna ga ik hem eens uitspoelen en terug azijn of misschien citroenzuur inzetten en daarna direct tank cure erin zodat er geen roest meer in komt!

de voorvorkrevisieset van kreidlerparts was niet zo goed vond ik.
aan de zuigerplaatjes was geen schuine kant te bespeuren en de aanslagen waren van keiharde kunststof gemaakt.
nagevraagd hier op het forum en ik zou ze er gewoon moeten op kloppen.
dit had ik beter niet gedaan, ging langs geen kanten en had zo bijna aanslag verk***t.
we hebben ze er uiteindelijk toch opgekregen (met nog veel moeite!) door ze eerst te verwarmen en ze er daarna met veel vaseline op te duwen.

enkele foto's
SDC13707.jpg
SDC13707.jpg (83.07 KiB) 4981 keer bekeken
SDC13699.jpg
SDC13699.jpg (74.4 KiB) 4981 keer bekeken
SDC13826.jpg
SDC13826.jpg (51.16 KiB) 4981 keer bekeken

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 18 okt 2011, 18:40
door Robbe G.
REACTIES EN COMMENTAAR WELKOM !!!

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 18 okt 2011, 18:52
door hannes
Ga zo door Robbe :clap
Gr Hannes :wink:

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 18 okt 2011, 19:10
door Robbe G.
ga een van de dagen trouwens mijn tank behandelen met tank cure.
heeft er iemand nog tips? staat voor de moment nog vol met azijn :D

ik dacht aan,

eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?

daarna 2 componenten afwegen en mengen
in de tank gieten en dan af en toe rondraaien
en vooral gebruiksaanwijzing opvolgen

ik hoor het graag :D

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 18 okt 2011, 19:26
door Enzo-tvdzijden
Robbe G. schreef:eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?
De brandspiritus (Methanol/ethanol mengsel) gebruik je om het water te verwijderen. Daar mengt het heel makkelijk mee. Aceton zou veel beter werken maar is te agressief voor lak en stickers. Voor een kale tank maakt het niet uit. Daarna kan je weer de tank vullen met zeer vluchtige oplossingen zoals wasbenzine in wat je daarna makkelijk verwijder met drogen aan de lucht of wat perslucht.

Enzo

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 18 okt 2011, 19:46
door Robbe G.
Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef:eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?
De brandspiritus (Methanol/ethanol mengsel) gebruik je om het water te verwijderen. Daar mengt het heel makkelijk mee. Aceton zou veel beter werken maar is te agressief voor lak en stickers. Voor een kale tank maakt het niet uit. Daarna kan je weer de tank vullen met zeer vluchtige oplossingen zoals wasbenzine in wat je daarna makkelijk verwijder met drogen aan de lucht of wat perslucht.

Enzo
weeral bedankt enzo!!

dus de volgorde voor de zekerheid:

- spoelen met water
- spoelen met spiritus
- spoelen met wasbenzine
- tank cure erin

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 18 okt 2011, 20:12
door Enzo-tvdzijden
Robbe G. schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef:eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?
De brandspiritus (Methanol/ethanol mengsel) gebruik je om het water te verwijderen. Daar mengt het heel makkelijk mee. Aceton zou veel beter werken maar is te agressief voor lak en stickers. Voor een kale tank maakt het niet uit. Daarna kan je weer de tank vullen met zeer vluchtige oplossingen zoals wasbenzine in wat je daarna makkelijk verwijder met drogen aan de lucht of wat perslucht.

Enzo
weeral bedankt enzo!!

dus de volgorde voor de zekerheid:

- spoelen met water
- spoelen met spiritus
- spoelen met wasbenzine
- tank cure erin
Yep, vergeet na de wasbenzine niet goed te drogen.

Enzo

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 18 okt 2011, 20:42
door Robbe G.
oké bedankt!

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 26 okt 2011, 11:47
door Doppie
Goed bezig. Ik ben benieuwd naar de volgende grote stap :)

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 26 okt 2011, 13:58
door Robbe G.
volgende stap(pen):

vandaag nieuwe drijfstang in krukas laten zetten.
en als ik die terug heb kan het blok terug in elkaar!!!
en dan is het een kwestie van terug alles in een zetten en nog enkele onderdelen zoeken

kan niet wachten tot ik mijn krukas terug heb!! :twisted:

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 23 nov 2011, 16:23
door Robbe G.
we zijn er weer!

waarschijnlijk volgt de helft dit topic al niet meer omdat er toch geen berichten bijkomen.
ik weet het dat het soms lang duurt terwijl er wel degelijk iets gebeurt!
tegenwoordig altijd maar meer werk voor school en dit gaat dan toch effe voor :(
het zou veel plezanter zijn als er op regelmaat updates werden geplaatst maarja het is nu zo :D

krukas terug met verse drijfstang!!
+ tandwiel met nieuwe stiftjes.
SDC13907.jpg
SDC13907.jpg (73.71 KiB) 4630 keer bekeken
SDC13925.jpg
SDC13925.jpg (72.65 KiB) 4630 keer bekeken

het blok op dit moment.
SDC13944.jpg
SDC13944.jpg (96.42 KiB) 4630 keer bekeken
het frame zit inmiddels al in elkaar achterwiel, zadel, rekje, voorvork.
tank is behandeld met tankcure
met het voorwiel was nog een klein probleem dat als je de moer nog maar een klein beetje aantrok dat het wiel stroef ging draaien.

foto's volgen nog!

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 24 nov 2011, 15:32
door Heggemus
Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef:eerst uitspoelen met water.
dan uitspoelen met ontvetter oid. (heb enzo al verschillende keren over spiritus horen praten)
als ik spiritus hoor denk ik aan flessen met (meestal gekleurde) brandstof voor fakkels en zo van die dingen.
klopt dit? iemand met andere oplossingen?
De brandspiritus (Methanol/ethanol mengsel) gebruik je om het water te verwijderen. Daar mengt het heel makkelijk mee. Aceton zou veel beter werken maar is te agressief voor lak en stickers. Voor een kale tank maakt het niet uit. Daarna kan je weer de tank vullen met zeer vluchtige oplossingen zoals wasbenzine in wat je daarna makkelijk verwijder met drogen aan de lucht of wat perslucht.

Enzo
Wat is dan echt het degelijke verschil tussen methanol/ethanol en propanon? Wat maakt propanon agressiever? Omdat chemisch zit er in deeltjes niet gek veel verschil in behalve de alcohol en de keton groep (en de lengte van de keten natuurlijk). Wat doet de keton groep wat een alcohol niet doet? Zou ik graag willen weten.

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 24 nov 2011, 16:56
door Enzo-tvdzijden
Aceton mengt beter met water dan ethanol/methanol. Tevens is het vluchtiger.

Enzo

Re: kreidler florett gt 1967

Geplaatst: 24 nov 2011, 18:21
door Heggemus
oh ik dacht dat er een hele theorie achter zat maar het zit hem gewoon in het mengen.