kreidler florett gt 1967

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
BBeths
Berichten: 737
Lid geworden op: 23 jun 2010, 18:21
Locatie: Santpoort-noord
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#76 Bericht door BBeths » 06 apr 2011, 11:45

Ah.. oké. Veel succes! :D :D

Gebruikersavatar
tussenmodel68
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 sep 2010, 12:40
Locatie: Oeffelt
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: kreidler florett gt 1967

#77 Bericht door tussenmodel68 » 09 apr 2011, 18:03

ha robbe,
ik ben ook 15 en heb ook een kreidler (wel uit 1968 maar toch0
en ik besef ook hoe duur zo'n project kan zijn voor een 15 jarige.
maar toch veel succes

m.v.g. Joost

PS: buffeltanks zijn het mooiste zowieso

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#78 Bericht door Robbe G. » 09 apr 2011, 20:25

tussenmodel68 schreef:ha robbe,
ik ben ook 15 en heb ook een kreidler (wel uit 1968 maar toch0
en ik besef ook hoe duur zo'n project kan zijn voor een 15 jarige.
maar toch veel succes

m.v.g. Joost

PS: buffeltanks zijn het mooiste zowieso
hey Joost,

leuk dat er nog iemand van men leeftijd is en met (bijna) dezelfde brommer ! :D
het is idd niet goedkoop zo'n kreidler opknappen, en het is al niet mijn enigste brommer dus..
kan je jouw kreidler ergens terug vinden op het forum??
of als je hem gerestaureerd hebt een verslag of wat foto's oid :mrgreen:
ben het helemaal met je eens over de buffels! :twisted:

Robbe

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#79 Bericht door Robbe G. » 09 apr 2011, 20:29

BBeths schreef:Ah.. oké. Veel succes! :D :D
bedankt!! :)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49797
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 230 times
Been thanked: 347 times

Re: kreidler florett gt 1967

#80 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 apr 2011, 20:37

Ook een 4,2 PK
viewtopic.php?f=6&t=37112&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
tussenmodel68
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 sep 2010, 12:40
Locatie: Oeffelt
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: kreidler florett gt 1967

#81 Bericht door tussenmodel68 » 10 apr 2011, 21:09

dit is mijn kreidler,
Kreidler (666).jpg
Kreidler (666).jpg (74.86 KiB) 4606 keer bekeken
Kreidler (777).jpg
Kreidler (777).jpg (87.46 KiB) 4605 keer bekeken

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#82 Bericht door Robbe G. » 11 apr 2011, 16:07

tussenmodel68 schreef:dit is mijn kreidler,
Kreidler (666).jpg
Kreidler (777).jpg
ik hoop dat ik met de tijd de mijne ook zo kan krijgen :D

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#83 Bericht door Robbe G. » 11 apr 2011, 17:39

hier nog even een kleine update!

heb dit weekend mijn motor en versnellingsbak al eens netjes proper gemaakt.
hier al wat foto's :
SDC13301.jpg
SDC13301.jpg (95.4 KiB) 4555 keer bekeken
SDC13303.jpg
SDC13303.jpg (75.49 KiB) 4555 keer bekeken
tijdens het uitwassen zag ik ook nog dat er een koppelingsplaat gescheurd was :(
SDC13306.jpg
SDC13306.jpg (77.61 KiB) 4555 keer bekeken
dit worden dus nieuwe koppelingsplaten!

dit was het voor de update, maar jullie raden het waarschijnlijk al ik heb weer wat
vragen :mrgreen:
1: weer over de tandwielen.. ik merkte daarnet op dat er vroeger 14-33 opzat.
ik weet dat we het er hier al eens over hebben gehad en dat jullie me toen 13t vooraan aanraadde. maar nu weet ik het weer niet goed meer moet ik nu 33t achter nemen of 36t??

2: ik heb ooit ergens op het forum iets gelezen over het vervangen van de schakelstiften in de hoofd-as. omdat deze schuine kanten kregen en dan schakelde het niet meer vlotjes dacht ik dat het was.
is dit aan te raden? zo ja hoe kan je ze er het beste uithalen? en weet iemand dan hoeveel ze er langs elke kant moeten uitkomen?
hier een foto van hoe ze er bij mij uitzien,
SDC13311.jpg
SDC13311.jpg (81.35 KiB) 4554 keer bekeken
ik weet dat ik veel twijfel en veel vragen heb die soms over hetzelfde gaan maar ik heb het graag van de eerste keer goed en daardoor duurt het soms wat langer :D

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#84 Bericht door Robbe G. » 17 apr 2011, 19:16

vandaag naar de beurs in hamond geweest!
waarschijnlijk vele van jullie ook. en weer wat mooie onderdelen gekocht. (wieweet wel van een van jullie :p)
- balhoofdkapje (origineel)
- uitlaatpot 28mm en uiltaatbocht 32mm
aangezien ik nergens een 32mm uitlaatpot kon vinden en ik een goedkope 28mm zag liggen is het die geworden.
ook nog een stel achterveren, niet zo mooi maar wel goed!
eerst had ik een zeer mooi stel gekocht maar bleek dan toch niet goed meer te zijn.
terug naar de verkoper gegaan die we al een paar keren op andere beurzen waren tegengekomen en hij was zo vriendelijk om ze terug te nemen. dank!!
dan een iets minder mooi stel gevonden maar wel en beter!
SDC13442.jpg
SDC13442.jpg (92.68 KiB) 4493 keer bekeken

BBeths
Berichten: 737
Lid geworden op: 23 jun 2010, 18:21
Locatie: Santpoort-noord
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#85 Bericht door BBeths » 21 apr 2011, 07:52

Chroom even oppoetsen met staalwol code 000 en autopoets en daarna uitwrijven met een zachte doek, wordt heel mooi!! :D

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#86 Bericht door Robbe G. » 23 apr 2011, 19:58

BBeths schreef:Chroom even oppoetsen met staalwol code 000 en autopoets en daarna uitwrijven met een zachte doek, wordt heel mooi!! :D
haha, bedankt voor de tip!! :D

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#87 Bericht door Robbe G. » 01 mei 2011, 19:54

kleine update.

paar weken geleden voorvork gedemonteerd.
zoals verwacht alle rubberdelen zo goed als opgelost in de (nog niet weggelekte) olie.
hier wat foto's,
SDC13451.jpg
SDC13451.jpg (93.27 KiB) 4342 keer bekeken
SDC13456.jpg
SDC13456.jpg (64.97 KiB) 4342 keer bekeken
vorige week ook zuiger verwijderd van drijfstang.
toen ik in het begin een e-mail stuurde naar de toenmalige eigenaar vroeg ik of het blokje los zat. het antwoord was ja. eenmaal daar en alles zowat te hebben bekeken wilde ik het vliegwiel draaien maar verging geen mm van zijn plek. toen dat de eigenaar ook had vastgesteld dat hij er geen beweging in kreeg zij hij dat het niet erg kon zijn want toen hij de motor er had onderuit gehaalt zat hij nog los. en hij zij dat het kwam omdat de motor twee jaar in de garage had gelegen. ok, en omdat het sowieso al een koopje was, en alles er nogeens redelijk uit zag heb ik hem toen gekocht. omdat we toen thuis de cilinder er ook al niet af kregen hebben we maar direct het hele blok open gehaalt. want ja het kon echt niet erg zijn want hij had ook maar twee jaartjes in de garage gelegen hé. blok eenmaal open, vaststelling: (gevoelige lezers niet voort lezen!) big-end vast, small-end muurvast, zuiger in cilinder ook vast.. zeer eerlijke verkoper geweest dus!

goed voorbereid dus; heavy duty pistonpen uitduwer gemaakt..
SDC13490.jpg
SDC13490.jpg (98.65 KiB) 4342 keer bekeken
hier alles al uit elkaar.
SDC13458.jpg
SDC13458.jpg (97.62 KiB) 4342 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49797
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 230 times
Been thanked: 347 times

Re: kreidler florett gt 1967

#88 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mei 2011, 20:02

Robbe G. schreef: vorige week ook zuiger verwijderd van drijfstang.
toen ik in het begin een e-mail stuurde naar de toenmalige eigenaar vroeg ik of het blokje los zat. het antwoord was ja. eenmaal daar en alles zowat te hebben bekeken wilde ik het vliegwiel draaien maar verging geen mm van zijn plek. toen dat de eigenaar ook had vastgesteld dat hij er geen beweging in kreeg zij hij dat het niet erg kon zijn want toen hij de motor er had onderuit gehaalt zat hij nog los. en hij zij dat het kwam omdat de motor twee jaar in de garage had gelegen. ok, en omdat het sowieso al een koopje was, en alles er nogeens redelijk uit zag heb ik hem toen gekocht. omdat we toen thuis de cilinder er ook al niet af kregen hebben we maar direct het hele blok open gehaalt. want ja het kon echt niet erg zijn want hij had ook maar twee jaartjes in de garage gelegen hé. blok eenmaal open, vaststelling: (gevoelige lezers niet voort lezen!) big-end vast, small-end muurvast, zuiger in cilinder ook vast.. zeer eerlijke verkoper geweest dus!
Vuile leugenaar :!: :!: :!: :!: die verkoper.

Enzo

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#89 Bericht door Robbe G. » 01 mei 2011, 20:07

vervolg update.

foto van de small-end lager en pistonpen,
SDC13463.jpg
SDC13463.jpg (85.67 KiB) 4334 keer bekeken
SDC13464.jpg
SDC13464.jpg (85.03 KiB) 4334 keer bekeken
om jullie een idee te geven van wat voor kracht ervoor nodig was om het allemaal uit elkaar te krijgen heb ik wat foto's gemaakt van de hulpstukken.

hier de stukjes inox-buis (2.3mm wand dikte), gebruikt de eerste keer tussen bout en pen.
zuiger goed warm gezet met brander en veeel kruipolie tussendoor.
resultaat, we draaide de bout gewoon in de stukjes buis.
SDC13467.jpg
SDC13467.jpg (94.54 KiB) 4334 keer bekeken
tweede poging, met stukje inox lat (4mm) tussen de bout en het buisje om te voorkomen dat de bout er weer indraait.
resultaat, geen beweging en bout begon zich in het plaatje te boren..
SDC13469.jpg
SDC13469.jpg (97.14 KiB) 4334 keer bekeken
daarna nog eens goed warm gezet, kruipolie en stevige hamer slagen begon de pen (mm voor mm) toch te komen! blijven doordraaien en hij kwam!

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#90 Bericht door Robbe G. » 01 mei 2011, 20:07

Enzo-tvdzijden schreef:
Robbe G. schreef: vorige week ook zuiger verwijderd van drijfstang.
toen ik in het begin een e-mail stuurde naar de toenmalige eigenaar vroeg ik of het blokje los zat. het antwoord was ja. eenmaal daar en alles zowat te hebben bekeken wilde ik het vliegwiel draaien maar verging geen mm van zijn plek. toen dat de eigenaar ook had vastgesteld dat hij er geen beweging in kreeg zij hij dat het niet erg kon zijn want toen hij de motor er had onderuit gehaalt zat hij nog los. en hij zij dat het kwam omdat de motor twee jaar in de garage had gelegen. ok, en omdat het sowieso al een koopje was, en alles er nogeens redelijk uit zag heb ik hem toen gekocht. omdat we toen thuis de cilinder er ook al niet af kregen hebben we maar direct het hele blok open gehaalt. want ja het kon echt niet erg zijn want hij had ook maar twee jaartjes in de garage gelegen hé. blok eenmaal open, vaststelling: (gevoelige lezers niet voort lezen!) big-end vast, small-end muurvast, zuiger in cilinder ook vast.. zeer eerlijke verkoper geweest dus!
Vuile leugenaar :!: :!: :!: :!: die verkoper.

Enzo
dat kan je wel zeggen!!

BBeths
Berichten: 737
Lid geworden op: 23 jun 2010, 18:21
Locatie: Santpoort-noord
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#91 Bericht door BBeths » 01 mei 2011, 22:13

Die vervelende mensen altijd.... ](*,)

Handig gedaan dat eruit halen met die hulpstukken. Hopen dat het met de rest van de brommer makkelijker gaat! :D

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#92 Bericht door Robbe G. » 02 mei 2011, 18:40

BBeths schreef:Die vervelende mensen altijd.... ](*,)

Handig gedaan dat eruit halen met die hulpstukken. Hopen dat het met de rest van de brommer makkelijker gaat! :D
bedankt! het grootste leed is nu geleden hoor, nog wat afgebroken boutjes en dat is het zowat voorlopig (hoop ik) :D

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#93 Bericht door Robbe G. » 15 mei 2011, 20:43

weer wat gedaan verleden weken.

omdat het asje van een naaf zeer stroef ging en bij alle twee de remblokken op waren de naven ook even uit elkaar gehaald.
ook nieuwe binnenbus gemaakt voor het voorwiel. (beter dan de vorige!!)
en nieuwe feuters ook voor het voorwiel dat nu toch open was.
hier wat foto's,
SDC13491.jpg
SDC13491.jpg (97.83 KiB) 4169 keer bekeken
SDC13492.jpg
SDC13492.jpg (97.35 KiB) 4169 keer bekeken
ik heb ook al verschillende keren gelezen dat de haakjes van de veren afbreken door verkeerde montage ervan. zouden jullie me de juiste manier kunnen uitleggen? en eventueel tips geven bij het monteren en dingen waar ik zeker op moet letten?

alvast bedankt!

BBeths
Berichten: 737
Lid geworden op: 23 jun 2010, 18:21
Locatie: Santpoort-noord
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#94 Bericht door BBeths » 25 mei 2011, 07:47

Ik weet het niet zeker, maar post jou vraag ook even in een nieuw topic voor meer reacties. ;)

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#95 Bericht door Robbe G. » 25 mei 2011, 13:23

BBeths schreef:Ik weet het niet zeker, maar post jou vraag ook even in een nieuw topic voor meer reacties. ;)
ik heb ze inmiddels al in elkaar zitten en ben er redelijk zeker van dat er niets fout kan gaan. (ik zeg redelijk :D )
ja ik had het ook al door dat er bijna niemand meer reageert in mijn topic :?
toch bedankt voor de tip!

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#96 Bericht door Robbe G. » 24 aug 2011, 20:04

update!!!!!

gisteren zijn we naar de winkel van kreidlerparts gereden in gouda.
daar werden we ontvangen door linda omdat de baas op vakantie was :p
zeer vriendelijk, en we hadden geluk dat ze alles in voorraad hadden!
SDC13639.jpg
SDC13639.jpg (93.59 KiB) 3619 keer bekeken
nu kunnen we pas beginnen opknappen!
vandaag de oude keerringen uit het blok gehaald en de keerringen van de vorkbenen.
we hebben ze scheefgeklopt om ze eruit te krijgen..
ook alle afgebroken boutjes eruit gekregen (sommige met veel moeite) 4 in totaal, twee in de vorkbenen en twee in de rechter carterhelft.

wat er deze dagen moet gebeuren is de tank proper maken binnenin.
om de gaatjes dicht te maken heb ik van een vriend een zware soldeerbout geleend en we kunnen deze geen jaren gaan houden hé :)
tot nu toe het plan:
de grove roest verwijderen door er een hoop moeren en parkerschroeven in te doen..
daarna er citroenzuur of azijn in zetten (ben er nog niet uit wat) .
dan de gaatjes dicht te maken en daarna coating erin.
SDC13640.jpg
SDC13640.jpg (96.42 KiB) 3619 keer bekeken

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#97 Bericht door Roy1976 » 24 aug 2011, 20:18

Handige gast, goed bezig! Ik heb het afgelopen jaar ook gemerkt dat er veeeeeeeeeeel troep wordt verkocht, en dat verkopers vaak een mooie draai geven aan hun verhaal. Demotiverend, maar desalniettemin: je gaat ermee door tot het loopt!

Via dit forum kom je toch vaak aan de juiste spullen, of aan het juiste advies.

Succes en groeten,

Roy

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49797
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 230 times
Been thanked: 347 times

Re: kreidler florett gt 1967

#98 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 aug 2011, 20:25

Die twee kunststof ringen om je chromen bussen op de plek te houden heb je niet meer nodig met de keerringen die je nu hebt.

Ik zie geen borgplaat voor je koppeling?

Enzo

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#99 Bericht door Robbe G. » 24 aug 2011, 20:36

Enzo-tvdzijden schreef:Die twee kunststof ringen om je chromen bussen op de plek te houden heb je niet meer nodig met de keerringen die je nu hebt.

Ik zie geen borgplaat voor je koppeling?

Enzo
aah ik dacht het al dat deze iets anders waren dan de originele maar wist niet met welke bedoeling, nu dus wel!
bedankt!

de borgplaat staat op de foto hoor ligt onder de koppelingsplaten. of bedoel je nog een andere?

oohja, ik heb nog een vraagje over de busjes van de revisie-set v/d voorvork.
die bussen zijn van hard kunststof, hoe krijg ik ze op de messing houders?
en die kunststof ringetjes zouden normaal schuin moeten zijn aan de rand, volgens ik kan zien zijn ze recht. of is het zo minuscuul?

Robbe G.
Berichten: 187
Lid geworden op: 05 jan 2011, 21:47
Locatie: belgië
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: kreidler florett gt 1967

#100 Bericht door Robbe G. » 24 aug 2011, 20:40

Roy1976 schreef:Handige gast, goed bezig! Ik heb het afgelopen jaar ook gemerkt dat er veeeeeeeeeeel troep wordt verkocht, en dat verkopers vaak een mooie draai geven aan hun verhaal. Demotiverend, maar desalniettemin: je gaat ermee door tot het loopt!

Via dit forum kom je toch vaak aan de juiste spullen, of aan het juiste advies.

Succes en groeten,

Roy
bedankt voor de leuke reactie!
vind ik zeer motiverend! :D

en er zijn inderdaad verkopers die hun product verkopen voor gloednieuw terwijl het schroot is.
maar deze mensen vergeet ik snel terug hoor, de vriendelijke en behulpzame verkopers die vergeet ik minder snel, bij hen zal ik ook sneller iets nieuw kopen!

Plaats reactie