Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9314
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 780 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#101 Bericht door Eifelyeti » 01 sep 2015, 19:13

hi,

is wel werk aan het Projekt :clap

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#102 Bericht door kreidler844 » 01 sep 2015, 21:28

Hee Eric, ik ben ook weer in de lucht en kan dat wel voor je oplossen.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#103 Bericht door jamojamo » 01 sep 2015, 22:03

kreidler844 schreef:Hee Eric, ik ben ook weer in de lucht en kan dat wel voor je oplossen.
Ik heb even zitten denken (net in de schuur en nog niet jouw reply gelezen) Wietse wat ik zelf kan doen om de ingegoten tapeinden min of meer te elimineren.
Als ik een tandwiel plaats dat ik niet ga gebruiken, lange moeren er op vast las (gemonteerd op het wiel uiteraard) en dan met boor 6,8 uit mijn tapset in een kolomboor door de lange moeren de draadeinden weg boor dan kan ik daarna de moer wegslijpen, draad M8 tappen in het ontstane gat en daar weer een draadeind indraaien om het tandwiel op die plek weer vast te zetten. Zo het rijtje af. Is dat stom of heeft het een goede kans van slagen? Het maakt in ieder geval het materiaal "freesbaarder" want het ijzer ben je dan (grotendeels want ik weet niet hoe het ingegoten deel er uit ziet) kwijt . Hier wat fotootjes.
IMG_8449.JPG
IMG_8449.JPG (130.68 KiB) 11213 keer bekeken
IMG_8450.JPG
IMG_8450.JPG (142.68 KiB) 11213 keer bekeken
IMG_8451.JPG
IMG_8451.JPG (134.28 KiB) 11213 keer bekeken
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10339
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#104 Bericht door Andy » 02 sep 2015, 01:45

Zundapp tandwiel, en dan omdraaien :idea:

Andy,

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#105 Bericht door jamojamo » 02 sep 2015, 08:15

Andy schreef:Zundapp tandwiel, en dan omdraaien :idea:

Andy,
Zijn die dan "offset"? Ik ga gauw een plaatje zoeken. Hopelijk kan ik daar 1cm mee naar binnen dan is het precies goed. Anders voor of achter iets uitvullen of zo! Briljant als het lukt.! :clap :clap :clap :clap
Bedankt Andy
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#106 Bericht door jamojamo » 08 sep 2015, 15:54

Andy bedankt, het is me gelukt om bij het ene tandwiel de vorm van de velg eruit te halen en de andere is vermaakt als drager. Het tandwiel valt nu 12 mm naar binnen t.o.v. hoe hij stond. Ik kan nog wat schuiven door andere dikte ringetjes te gebruiken ertussen.
Het tandwiel gaat nu zuigend over de naaf heen een stukje en ligt er zo strak om dat ik voor te grote krachten op de bouten niet bang hoef te zijn.
IMG_8459.JPG
IMG_8459.JPG (147.37 KiB) 11119 keer bekeken
IMG_8465.JPG
IMG_8465.JPG (139.46 KiB) 11119 keer bekeken
IMG_8463.JPG
IMG_8463.JPG (158.92 KiB) 11119 keer bekeken
IMG_8461.JPG
IMG_8461.JPG (150.54 KiB) 11119 keer bekeken
IMG_8462.JPG
IMG_8462.JPG (181.75 KiB) 11119 keer bekeken
Het wiel is nu in elk geval gespaard gebleven, het zijn dure wieltjes op ebay.
Nu nog nieuwe lagers erin en de tandwielen een mooi kleurtje geven (alu-zinc spray) en klaar is het achterwiel.
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#107 Bericht door jamojamo » 06 dec 2015, 16:06

Omdat er op de achtergrond gewerkt wordt aan het blok hier alvast wat sfeerplaatjes van andere fantastische gepimpte Mustang50 frames
DE-Mustangs.jpg
DE-Mustangs.jpg (148.57 KiB) 10878 keer bekeken
=P~ =P~ =P~ =P~ =P~ =P~ =P~ =P~ =P~
Nog een lange weg te gaan voor de mijne er zo bijstaat maar ik heb geen haast.
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#108 Bericht door jamojamo » 26 dec 2015, 12:10

Sfeerplaatje Kerst 2015
Misschien switch ik ook nog wel naar oranje/zwart. Lijkt een soort Mustang thema te zijn geworden. Deze lak is toch bagger.
IMG_8553.JPG
IMG_8553.JPG (94.33 KiB) 10776 keer bekeken
To be continued,
Eric

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 944
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#109 Bericht door rene albers 2takt » 26 dec 2015, 15:52

hij word erg gaaf!

leuk eigensmaak erin

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10339
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#110 Bericht door Andy » 27 dec 2015, 01:16

Zou er een ander luchtfilter erop zetten :cry:

Andy,

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#111 Bericht door Caspar » 27 dec 2015, 12:07

Ik neem aan dat de koeling zonder pompje is ? Thermosyphon principe ?
Dan zit misschien de radiateur wat laag.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#112 Bericht door jamojamo » 27 dec 2015, 15:11

Caspar schreef:Ik neem aan dat de koeling zonder pompje is ? Thermosyphon principe ?
Dan zit misschien de radiateur wat laag.
Ik heb de koeling nog niet voor elkaar. Natuurlijk zou ik het liefst zonder pompje koelen maar kan ik dan gewoon de corresponderende aansluitingen gebruiken? Dus onder op onder en kopje op boven?
De vuldop komt zo net onder het balhoofd. Hopelijk is dat hoog genoeg. Het zit voorlopig nog met een tapeje voor de foto.
IMG_8548.JPG
IMG_8548.JPG (136.04 KiB) 10670 keer bekeken
Het past net en ik moet nog beugels en slangen regelen. Ik zag net in een ander topic van Marcelkreidler dat je alu kunt lassen met een electrode en als dat kan ga ik dat proberen op de radiator.
Ook de uitlaat is er even snel bij gezocht voor de foto en past niet echt maar hij hoeft niet morgen klaar.
Mvg.,
Eric

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#113 Bericht door Leopold Hogenhuis » 27 dec 2015, 21:01

Laat dat lassen met de electrode aan de radiator maar achterwege ! Gaat niet goed komen . Groeten de smid .

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#114 Bericht door jamojamo » 28 dec 2015, 19:08

Bedankt voor de waarschuwing Leopold. Ik ga tzt wel een beugel fabriceren. Als ik d.m.v. thermosiphon koeling wil koelen gebruik ik dan de aansluitingen radiator-boven aan de kop en de cilinder aan de onderkant van de radiator?
Voor vandaag de uitlaat nog even vastgezet (Passend gemaakt door deze nog krommer te slaan met een hamer & werkbank) voor de eerste test.
Ook andere schokbrekers geplaatst die ik op de "inspiratie Kreidler" had. Het zijn iets langere en verstelbare Paioli's. De Mustang kan het hebben, nu kon ik ook de voorvork naar de oorspronkelijk door mij bedachte hoogte brengen. De kettingloop nog even gedubbelcheckt en die is 100%. Ik denk alleen dat een spanner geen overbodige luxe is aangezien dit achtertandwiel niet in de rubbers hangt.
Met een beetje mazzel komt morgen een cdi'tje binnen en kan ik de ontsteking gaan afstellen.
Ik heb trouwens 2 vliegwielspietjes die te breed zijn voor de krukas. Daar moet ik nu weer anderen voor gaan halen.
IMG_8554.JPG
IMG_8554.JPG (119.88 KiB) 10593 keer bekeken
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#115 Bericht door kreidler844 » 28 dec 2015, 21:38

Die thermosiphonkoeling kun je wel uit je hoofd zetten Eric, daar zijn radiateur en cilinder niet geschikt voor.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#116 Bericht door jamojamo » 28 dec 2015, 21:56

kreidler844 schreef:Die thermosiphonkoeling kun je wel uit je hoofd zetten Eric, daar zijn radiateur en cilinder niet geschikt voor.
Dan gaat eerst de ontsteking in orde gemaakt worden zodat met een accu ertussen een pompje gevoed kan worden. De laadstroom is goed voor 50 of 80 watt. Daar zul je toch wel een pompje mee kunnen voeden?
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#117 Bericht door kreidler844 » 29 dec 2015, 13:35

jamojamo schreef:
kreidler844 schreef:Die thermosiphonkoeling kun je wel uit je hoofd zetten Eric, daar zijn radiateur en cilinder niet geschikt voor.
Dan gaat eerst de ontsteking in orde gemaakt worden zodat met een accu ertussen een pompje gevoed kan worden. De laadstroom is goed voor 50 of 80 watt. Daar zul je toch wel een pompje mee kunnen voeden?
Mvg,
Eric
Dat gaat prima. :clap

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#118 Bericht door Caspar » 29 dec 2015, 17:38

Los van het feit of de radiateur en cilinder geschikt zijn , ik denk dat het hoogteverschil niet voldoende is voor thermosyphon koeling.
Maar met een pompje moet het lukken , zet er wel een thermostaatje tussen ander krijg je de cilinder niet op werktemperatuur.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#119 Bericht door kreidler844 » 29 dec 2015, 23:08

Zonder thermostaat gaat prima, zorg voor een doorlaat van 8 mm.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#120 Bericht door jamojamo » 30 dec 2015, 14:41

kreidler844 schreef:Zonder thermostaat gaat prima, zorg voor een doorlaat van 8 mm.
Oké Wietse,
Ik ga op zoek naar wat passende nippels, slangen en een pompje. In 1x alles 2dehands van een Derbi lijkt me het handigst.

@Caspar, ik heb inderdaad al op fora gelezen dat het wat langer kan duren voor het motortje op bedrijfstemperatuur is.

Mvg,
Eric

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#121 Bericht door SwiffMeister » 30 dec 2015, 17:43

Waterpompjes die vaak op brommertjes worden gebruikt worden zijn kachelpompjes van Mercedes.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10339
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#122 Bericht door Andy » 30 dec 2015, 18:08

Heb nog een pompje voor je...

Andy,

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#123 Bericht door jamojamo » 30 dec 2015, 19:16

Andy schreef:Heb nog een pompje voor je...

Andy,
Ik spreek binnenkort een keertje met je af. Jij hebt dit hele traject al doorlopen en ik begin net. Zelf uitzoeken is leuker maar vragen kunnen stellen is makkelijk.
De ontsteking vonkt maar moet nog op tijd. Ik zal een gaatje in de grondplaat moeten bijmaken.
Ik spreek je binnenkort wel.

Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#124 Bericht door jamojamo » 07 jan 2016, 20:37

Ik had vanochtend een half uurtje tijd en wilde 'm proberen. Dus olie erin en een beetje benzine in de tank en duwen maar.
De 1e meter gaf ie al meteen wat klapjes! ONGEKEND!
Met de Tomos ontsteking afgesteld volgens een foto uit een ander topic op mijn harde schijf,
De Mikuni VM20-151 zoals gekregen niets aan gedaan op het 26mm spruitstuk gefrummeld,
De 50cc Derbi cilinder pas gemaakt op de door een vriend aangepakte
5-bak in 6-bak carters met membraan inlaat,
de rommel uitlaat uit de opruiming bij een scootershop besteld en verbouwd met een stukje bocht en pas gemaakt met een vuistje en bankschroef.
viewtopic.php?f=4&t=37928&p=689050&hili ... ni#p691412
viewtopic.php?f=5&t=44749&p=741181&hilit=+mba#p741121
viewtopic.php?f=4&t=45287&p=743583&hilit=+tomos#p743698
download/file.php?id=109279
Ik had geen tijd meer maar ben hier al zo tevreden mee.
Ik heb zelfs een paar meters gereden zo maar voor ik te enthousiast werd moest ik weg.
Als ik wat meer tijd heb ga ik wat foto´s maken van hoe ik de ontsteking van een Tomos heb aangepast hier voor. Dit is een mooi alternatief voor een Kokusan en gewoon (zoals vaker gemeld op dit forum) te gebruiken op een Kreidler. Ik had al eens een Tomos ontsteking met kontaktpunten gebruikt op een 4-bakje en dat gaat ook goed.
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3754
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 201 keren

Re: Mustang frame uit 1981 opknappen en opbouwen

#125 Bericht door jamojamo » 16 jan 2016, 22:30

Het venijn zit in de details. De VM20-151 Mikuni paste natuurlijk niet lekker op het 26mm Malossi spruitstuk. Van iemand met Honda's MB kon ik spruitstukken opmeten en zelfs overnemen toen deze bleken goed te passen. Samen met nog een Mikuni 20 deze geplaatst maar toen leunde de vlotterbak op het blok. Dus er moest opgehoogd worden. Met vijl, boor, ijzerzaag en powerfile heb ik een ophoogplaat gemaakt van een brok aluminium dat ik nog had liggen. Na 2 dagen klooien is dit het resultaat. Wat een heerlijke hobby (als het lukt) :clap
IMG_8557.JPG
IMG_8557.JPG (109.58 KiB) 10271 keer bekeken
IMG_8561.JPG
IMG_8561.JPG (54.33 KiB) 10271 keer bekeken
IMG_8559.JPG
IMG_8559.JPG (98.87 KiB) 10271 keer bekeken
Binnenkort maar weer eens een poging om te starten en af te gaan stellen.
Mvg,
Eric

Plaats reactie