Alternatief voor citroenzuur

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Alternatief voor citroenzuur

#26 Bericht door caveman » 10 mar 2011, 10:55

zo wat een stel ali Chemicalië 's hier... maar blijf het volgen.

ben benieuwd wat er van komt.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Alternatief voor citroenzuur

#27 Bericht door Niekjuh » 10 mar 2011, 14:22

Henk 3bakvoet schreef:
Enzo-tvdzijden schreef: Alleen de H3O+ is werkzaam en is aanwezig bij alle zuren.
Enzo
Dat is mooi Tjerry, dan gaat er nog een snuifje Zoutzuur bij, Het doel heiligt alle middelen. :lol:
Niet te veel he henk, kun je gelijk de boel weer vol gooien met een tank cure omdat hij lek is :lol:

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#28 Bericht door SwiffMeister » 10 mar 2011, 16:21

Ik heb een beetje verder gegoogled en kwam dit tegen:
http://www.technieknozem.nl/roestige%20tank.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb zojuist de tank van een Puch Monza afgevuld. Ik had helaas te weinig azijn gekocht... Dus de verhouding is wellicht een beetje verkeerd. Er staat nu 6 liter schoonmaakazijn in van de Super de Boer (43cent de liter), aangevuld met ongeveer 3,5 liter water (88cent per kuub).
Na het weekend eens kijken of het zijn werk goed heeft gedaan, ik ga het echt geen 4 weken laten staan zoals dat artikel zegt.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#29 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 mar 2011, 16:42

SwiffMeister schreef:Ik heb een beetje verder gegoogled en kwam dit tegen:
http://www.technieknozem.nl/roestige%20tank.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb zojuist de tank van een Puch Monza afgevuld. Ik had helaas te weinig azijn gekocht... Dus de verhouding is wellicht een beetje verkeerd. Er staat nu 6 liter schoonmaakazijn in van de Super de Boer (43cent de liter), aangevuld met ongeveer 3,5 liter water (88cent per kuub).
Na het weekend eens kijken of het zijn werk goed heeft gedaan, ik ga het echt geen 4 weken laten staan zoals dat artikel zegt.
Je zit op ongeveer dezelfde sterkte als ik voorschrijf voor de citroenzuur. 200g/ 3 liter water.
Dus concentratie is goed.

Enzo

Helmantel
Berichten: 1020
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 68 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#30 Bericht door Helmantel » 10 mar 2011, 17:07

Zelf heb ik een 60 liter vat Strip all staan. Het mooie daarvan is dat het zowel roest als verf verwijdert. Het kost wel wat: 1000 Zweedse kronen (~90 Euro) voor een emmer met 10 liter poeder waar dan 50 liter water bij moet.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#31 Bericht door Henk 3bakvoet » 10 mar 2011, 19:38

Helmantel schreef:Zelf heb ik een 60 liter vat Strip all staan. Het mooie daarvan is dat het zowel roest als verf verwijdert. Het kost wel wat: 1000 Zweedse kronen (~90 Euro) voor een emmer met 10 liter poeder waar dan 50 liter water bij moet.
Dat spul ken ik, het is hier uit de handel genomen, de voorzorgsmaatregelen waren nog al hoog.

Via één van mijn oude leveranciers heb ik wat liters kant en klaar spul gekocht om te ontroesten.

Volgens het etiket krijg je blank metaal en is er geen spoor meer van oxidatie/roest te bekennen.
€ 1.35 de liter bij de betere zaken verkrijgbaar.
Bijlagen
PRD-foto1.jpg
PRD-foto1.jpg (93.32 KiB) 17794 keer bekeken
PRD-foto2.jpg
PRD-foto2.jpg (93.6 KiB) 17794 keer bekeken

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Alternatief voor citroenzuur

#32 Bericht door caveman » 10 mar 2011, 20:07

heb je die zelf in de handel zie je aventar als logo staan :mrgreen:

o.d.zeus
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 feb 2011, 21:32
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#33 Bericht door o.d.zeus » 10 mar 2011, 20:14

ja .ik zag ook al een henk 3bak tandwielen setje

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#34 Bericht door Tissue » 10 mar 2011, 20:34

haha leuk plaatje, maar is het al gelukt om een tank te ontroesten met dit PRD middel?

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4106
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 230 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#35 Bericht door hermanngas » 10 mar 2011, 22:14

Hoi stelletje zuurpruimen :wink:,

Kort samengevat (als ik het goed begrepen heb) kun je met azijn je tank ontroesten.
Is dus een alternatief voor citroenzuur!
Groet,
HermaNN

JohanH1
Berichten: 153
Lid geworden op: 24 jun 2010, 17:21
Locatie: rotterdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#36 Bericht door JohanH1 » 10 mar 2011, 23:22

aan boord van het vaartuig waar ik op werk hebben we een milieu vriendelyke roestremover.ga er zaterdag voor 4weken heen[cyprus] en zal eens wat testjes doen op verschillende materialen zoals ,koper ,messing ,chroom, ed .wy gebruiken het om roest strepen te verwyderen ,op verf laat het geen sporen na.vrgr johanh.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#37 Bericht door jamojamo » 11 mar 2011, 11:35

Henk gaat in zaken: 43 cent/liter inkoop (Albert Hein) en 15 cent etiketje printen. Totale arbeidskosten nog eens 100 cent (winterschildertarief). Marketingkosten 10 euro/jaar aan Maarten af te rekenen. Ik schat dat Henk's PRD op 5 euro/liter uitkomt. :shock:
Mvg,
Eric

VinceZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 dec 2006, 08:27
Locatie: Sweet lake city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#38 Bericht door VinceZ » 11 mar 2011, 11:42

Nog een (financiële) tip voor Henk,
Elke Turkse/mediterane slager of kruidenier heeft citroenzuur in zakjes voor 60 centen.
Eén zakje per tank en ome Henk staat op de volgende Vehikel.
Neemt minder plaats in dan de flessen met eigen oplossing.
grtz
Vince

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#39 Bericht door Henk 3bakvoet » 11 mar 2011, 13:57

jamojamo schreef:Henk gaat in zaken: 43 cent/liter inkoop (Albert Hein) en 15 cent etiketje printen. Totale arbeidskosten nog eens 100 cent (winterschildertarief). Marketingkosten 10 euro/jaar aan Maarten af te rekenen. Ik schat dat Henk's PRD op 5 euro/liter uitkomt. :shock:
Mvg,
Eric
Erik dat is wel heel veel :lol:

Morgen gaan we verder met de proeven.
Ik zal eens kijken of ik het niet kan filmen.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#40 Bericht door Chrismetzwarteletters » 11 mar 2011, 16:25

Henk 3bakvoet schreef:Erik dat is wel heel veel :lol:

Morgen gaan we verder met de proeven.
Ik zal eens kijken of ik het niet kan filmen.
Is het geen mogelijkheid om na een x aantal uur een foto te maken en deze daarna achtereen te zetten?

Ben benieuwt naar de uitkomst Henk, moge het maar goed bij je werken! Mijn tank bevat namelijk ook een beetje vliegroest, dus het zou ideaal middel zijn om een tank te ontroesten. Gewoon bij de buurtsuper te verkrijgen en geen hoeveelheden van 25kg in 1x.

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1362
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#41 Bericht door Roel RM » 11 mar 2011, 20:17

bij de landbouwcooperatie is citroenzuur in grotere hoeveelheden te koop. Wordt gebruikt voor het reinigen van melkleiding systemen op melkveehouderijen.

Groet'n Roel

Gebruikersavatar
kriegsman
Berichten: 1635
Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
Locatie: onstwedde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#42 Bericht door kriegsman » 12 mar 2011, 12:44

:wink:
Bijlagen
tritrade.JPG
tritrade.JPG (36.97 KiB) 17561 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#43 Bericht door Henk 3bakvoet » 12 mar 2011, 14:28

Zaterdagmiddag ik heb de tank afgevuld met onverdunde azijn, de benzinedop die ik van de week slechts 3 uur in de bak en braad had gehad, (lees azijn) heb ik gisteravond nog even een dorpeltje gegeven van een nacht, die dop is nu echt schoon en vertoont geen spoortje meer van roest.

Terugkomend op de tank, om foto`s te maken van de binnenzijde is mij niet gelukt, het ontbrak mij aan een lampje die ik er in kon hangen, maar daar heb ik een oplossing voor als ik de tank ga legen.
Neem maar van mij aan dat deze tank echt roest bevat, en niet zo een beetje ook.
Theove schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Dat zou ik ook maar niet Ben. :D

Schoonmaakazijn is meestal sterker dan gewone azijn. Schoonmaakzaijn is vaak een oplossing van 8 tot 15 % azijnzuur in water, terwijl tafelazijn meestal ongeveer 4 % is.

Mijn parate kennis was dus goed.

Enzo
Mooi, dan hoef je er maar de helft van te gebruiken door de sla met een beetje water. Nog goedkoper dus :) ........ wat maken we ons druk om letterlijk een paar centen terwijl er aan de andere kant honderden euro's doorgejaagd worden aan dat ene (vaak niet in topstaat) originele onderdeel...
En dan voor Theo, een uiterst cynische opmerking van jou, :wink: heb ik jou ook wel eens niet horen eikelen over een led van 15 cent? :lol: waar het hier om gaat zijn niet de kosten, het kosten verschil tussen citroenzuur en azijn zal geen belemmering zijn voor diegeen die een tank willen redden van de puinbak, en dat Tjerry zijn voorkeur uit gaat naar citroenzuur laat zich raden, en schrijft het zelf al (bij zijn vorige werkgever in honderden kilo`s aanwezig) wie appelen vaart Theo?
Wie liever de lastige weg wil bewandelen en citroenzuur wil gebruiken moet dat ook zeker doen, op ebay,Duitsland bestellen of een bezoekje brengen bij een veehouder, of een drogisterij die het in 10 van de tien gevallen niet heeft, vooral doen.
Ik zet wel een doos met azijn op de band van super de Boer of AH en reken lachend € 3.40 af, hoe dan ook, als ik klaar ben stort ik de inhoud van de tank over mijn straatje, is die groene aanslag ook verdwenen.

En kriegsman snapt hem, zo ook kreidlerben, die probeerde alleen maar uit te leggen dat er in azijn geen verschillen zijn, de uitzending sprak boekdelen een tafel azijn inhoud 70ml van 80 euro of schoonmaak azijn van 49 eurocent, het verschil? niets, gebakkenlucht, het idee, gevoel, geef het een naam en een kleurtje, ijsazijn, natuurazijn, wijnazijn, appelazijn en hang er een prijskaartje aan.

De roestoplosser van HG is gewoon Azijn, de roest oplosser van Tritrade is gewoon Azijn de groene aanslag verwijderaar die je koopt in de tuincentrums is gewoon azijn met exotische etiketten.

Ik beperk mij tot het ontroesten van een tank, morgen zondag de uitslag, ik heb er vertrouwen in, als ik naar de benzinedop kijk kan het eigenlijk niet meer stuk.
Bijlagen
doptank1.jpg
doptank1.jpg (77.48 KiB) 17543 keer bekeken
tankafvullen2.jpg
tankafvullen2.jpg (98.09 KiB) 17543 keer bekeken
tankafvullen1.jpg
tankafvullen1.jpg (92.64 KiB) 17543 keer bekeken

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#44 Bericht door jamojamo » 12 mar 2011, 14:48

Je niet vergissen en bij het ontbijt een glaasje nemen Henk, daar verdenken wij de buurvrouw ook van :sick
Beter zo door het leven :whistle .
Alle gekheid op een stokje: is het verder verdunnen en evt verwarmen nog beter ?. Als je het geheel in een grote emmer hangt waar je een schuurmachine aan vastmaakt met tape krijg je ook nog een (ultra)soon badje. :idea:
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#45 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 mar 2011, 17:44

Henk,

Probeer eens op wikipedia of andere sites naar azijnzuur te zoeken. Dan zal je je gebakken lucht verhaal iets bij moeten stellen.

Er zijn diverse soorten bacteriele vergistingen en basis (mout, wijn, appelen enz.) voor het maken van azijnzuur.
Hierdoor heeft elke soort zijn eigen karakteristieke smaak en kleur.
En dat wil je in de diverse gerechten.
Daarnaast heb je de goedkopere synthetische azijn waar de geur en smaakstoffen aan toe worden gevoegd.
Daar wordt ook de sterkere schoonmaakaijn van gemaakt.

En de genoemde schoonmaakazijn is 2x sterker dan de tafelazijn. Je zal dus moeten verdunnen.
Dat is geen probleem maar toch een verschil in concentratie.

Dit ter info.

Enzo

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#46 Bericht door Henk 3bakvoet » 12 mar 2011, 20:05

Enzo-tvdzijden schreef:Henk,

Daarnaast heb je de goedkopere synthetische azijn waar de geur en smaakstoffen aan toe worden gevoegd.
Daar wordt ook de sterkere schoonmaakaijn van gemaakt.

En de genoemde schoonmaakazijn is 2x sterker dan de tafelazijn. Je zal dus moeten verdunnen.
Dat is geen probleem maar toch een verschil in concentratie.

Dit ter info.

Enzo
Die bedoel ik eigenlijk ook Tjerry.

Het is net als de benzine, oplichterij meer is het niet.

we gingen kijken bij zo'n distributiecentrum. Bij het distributiecentrum vullen tankwagens van verschillende maatschappijen bij dezelfde pomp hun tank. Alle benzine die in Noordwest Nederland wordt verkocht komt van één distributiepunt, dit is de BP terminal in de Amsterdamse haven. Wij ontdekten dat er niet alleen vrachtwagens van BP maar ook tankwagens van Shell en van andere merken zoals Total af en aan rijden om benzine op te halen. Zodra er pottenkijkers worden gesignaleerd verschijnt direct de politie, want BP vind het niet fijn dat we voor de poort rondsnuffelen. We zeggen dat we niks verkeerd doen en weggaan als dat moet, maar we krijgen toch een bekeuring. De tankauto's mogen we van BP niet op tv laten zien, maar later bevestigt het bedrijf wel dat Shell en Total hier hun benzine komen halen. Bij het laden van de tankwagens wordt op deze plek een middeltje toegevoegd die algemene benzine verandert in – volgens de maatschappijen - unieke merkbenzine. FuelSave, Ultimate, Excellium: het is tot het laatste moment gewone benzine, met een kleine toevoeging en dan is het opeens een merk.

Ter info en leuk om te zien. http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#47 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 mar 2011, 17:14

Na een nacht in de bak en braad te hebben gesudderd heb ik de tank geleegd in een emmer, daar ging helaas maar 10 liter in, de overige 2.5 liter heb ik in mijn olie opvangbak opgevangen.
De tank voor zo ver ik het kon zien is weer blank, het feit dat de azijn maar één nacht heeft lopen sudderen in de tank en ik verbaast was van de hoeveelheid roest pulp die er uit kwam, (foto`s) en ik het resultaat dieper in de tank niet kan controleren heeft mij doen besluiten om het geheel toch nog iets langer als een nacht te laten inwerken, baad het niet, dan schaad het niet.

Ik ben wel op het punt gekomen dat azijn een prima alternatief is voor citroenzuur, ik durf zelfs te beweren dat het beter werkt, dit naar aanleiding van diverse pb`s die ik heb mogen ontvangen van teleurgestelde citroenzuur gebruikers.

Voor minder als vier euro is je tank gevuld (onverdund) na 24-48 uur is je tank echt brandschoon, ik neem even een ruime marge qua tijd maar na één nacht is het ook al voorelkaar.

En voor de mensen die niet overtuigt zijn, zoek in je schuur een zwaar verroeste bout, in het keukenkastje staat vast wel een flacon azijn (maakt niet uit welk merk of kleur of soort) vul een kopje en leg de bout er in.

Ik houd jullie op de hoogte.
Bijlagen
klaar3.jpg
klaar3.jpg (94.84 KiB) 17413 keer bekeken
klaar2.jpg
klaar2.jpg (87.07 KiB) 17413 keer bekeken
klaar1.jpg
klaar1.jpg (95.35 KiB) 17413 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#48 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 mar 2011, 17:17

Prachtig resultaat Henk :thumbleft

Enzo

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19185
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 498 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#49 Bericht door dijk » 13 mar 2011, 17:27

damspeed gebruikt al jaren schoonmaakazijn om te tanken te ontroesten :wink:

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#50 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 mar 2011, 17:45

dijk schreef:damspeed gebruikt al jaren schoonmaakazijn om te tanken te ontroesten :wink:
Uiteraard :lol: Heeft hij nog meer handige tips gerelateerd aan de kreidler hobby :wink:

Plaats reactie