Alternatief voor citroenzuur

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#101 Bericht door Thei » 04 dec 2015, 17:54

Het is een oud topic hier, maar juist daarom toch even een vraag over het ontroesten met azijn, want er zal nu waarschijnlijk nog wel enige ervaring zijn bij gekomen. Werkt het met azijn nu wel of niet net zo grondig als met citroenzuur en duurt het alleen wat langer? Tijd heb ik genoeg omdat ik toch de motor in revisie heb. iK ontdekte namelijk ook roest onder in de tank gisteren toen ik het kraantje even verwijderde om de onderste bevestegingen iets te richten door te verbuigen. Ik vraag me nu af of ik het met azijn of schoonmaak azijn zal doen .

De verhoudingen die hier werden genoemd waren volgens mij 4.5 l normale azijn en 1.5 l water toevoegen bij azijn en dan minimaal 2 tot 4 weken laten staan.

Of 5 l schoonmaak azijn gemengd met 4 l water en ook 2 tot 4 weken laten weken. Ik overweeg de methode met (schoonmaak)azijn omdat azijn overal verkrijgbaar is en citroenzuur iets moeilijker.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#102 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 dec 2015, 18:05

Elk zwak zuur werkt dus ook azijnzuur

Ik hou met vast aan citroenzuur. Dat gebruiken profesionele bedrijven die tanken coaten ook. En azijnzuur riekt.

Moeilijk verkrijgbaar, allang niet meer

Je kan dus kiezen

http://www.kreidlerservice.nl/?516,99.0 ... -granulaat

Roland
Berichten: 5116
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#103 Bericht door Roland » 04 dec 2015, 20:31

Ik spoel na opnieuw verchromen de tanken met azijnzuur, wel wijn he ghe ghe ghe ! (grapje) daarna spoel ik het met HEET water (handschoenen aan )daarna droogfohnen en inspuiten (vooral bovenkant) met een soort kruipolie.

Rolando

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#104 Bericht door Thei » 04 dec 2015, 20:50

ik heb net even gegoogeld op ,,Lidl schoonmaak azijn,, omdat hier vlakbij een lidl is. Ik vond niets op internet bij lidl over de schoonmaakazijn. Dat ze gewone azijn verkopen is natuurlijk logisch. Ik zal morgen eens even erop uit gaan om te kijken waar ze wat verkopen. In de omgeving is een super plus, een jumbo, een lidl en een kruidvat . Misschien verkoopt het kruidvat ook wel citroenzuur en anders ga ik voor de schoonmaakazijn of eventueel voor gewone azijn en die laatste dan zonder te verdunnen omdat die blijkbaar een lager zuur percentage heeft als de schoonmaak azijn.

Roland
Berichten: 5116
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#105 Bericht door Roland » 04 dec 2015, 21:40

Werkt perfect hoor, lekker heet en niet te zuinig, ik doe een fles erin.

Ro

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#106 Bericht door hermanngas » 04 dec 2015, 22:33

Beste Thei,

8 stuks 1,5 liter flessen normale azijn van lidl werkt prima.
Na één week is je tank brandschoon van binnen,
uiteraard afhankelijk van de mate van roest.

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#107 Bericht door Thei » 04 dec 2015, 23:41

hermanngas schreef:Beste Thei,

8 stuks 1,5 liter flessen normale azijn van lidl werkt prima.
Na één week is je tank brandschoon van binnen,
uiteraard afhankelijk van de mate van roest.
ga ik dan doen, maar 8x1.5 liter in een eitankje zal er niet in passen. Ook schreef de topic starter mij dat de benzinekraan wordt aangetast als die van aluminium is en dat die in ieder geval dan er af moet van te voren.
Hoe stop je het kraangat lekvrij dicht?

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#108 Bericht door hermanngas » 04 dec 2015, 23:48

Sorry, ik ging even uit van een buffeltank.
In jou geval heb je dus genoeg aan 6 flessen (dat scheelt weer)
Voor het afdichten van de draad van het kraantje
heb ik een wartel van een 12 mm klemkoppeling gebruikt.
Een ouderwets dubbeltje en een rubber ring erin leggen en aandraaien. Klaar!
Laatst gewijzigd door hermanngas op 04 dec 2015, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2295
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#109 Bericht door Zolenheuvel » 04 dec 2015, 23:50

Lijkt me niet zo moeilijk.
Zo heb ik het gedaan: een kurk op maat maken, tape er om, klaar.

Gr Kees

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#110 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 dec 2015, 03:44

Ik heb een bout gepakt, omwikkeld met tape en die in het gat gedraaid.

En een oude benzinedop voor de bovenkant.

Enzo

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#111 Bericht door mvl » 05 dec 2015, 08:32

Ben ook met zuren in de weer geweest. Werkt perfect. Verbluffend resultaat. Je hebt zelfs nog tijd om een kopje kofie te zetten voordat de roest over de hele breedte weer terug is. Mijn advies zou zijn om na het zuren het zaakje goed te drogen met een föhn en als alle vocht eruit is direct de 2 k coating erin anders blijft het ellende

gino
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 okt 2010, 12:46
Locatie: Kieldrecht (België)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#112 Bericht door gino » 05 dec 2015, 13:41

mvl schreef:Ben ook met zuren in de weer geweest. Werkt perfect. Verbluffend resultaat. Je hebt zelfs nog tijd om een kopje kofie te zetten voordat de roest over de hele breedte weer terug is. Mijn advies zou zijn om na het zuren het zaakje goed te drogen met een föhn en als alle vocht eruit is direct de 2 k coating erin anders blijft het ellende
Brandspiritus gebruiken na het spoelen met water.
Dat doe je alleen om de laatste restjes water in naadjes weg te spoelen. Dat mengt namelijk heel goed met brandspiritus.
Als je de spiritus hebt verwijderd kan je weer met benzine er in of nog een keer uitspoelen met wasbenzine om het te drogen voor een coatlaag aan te brengen.

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#113 Bericht door mvl » 05 dec 2015, 14:13

Dat klopt maar als je de tankcoating gebruikt van een bepaald merk dan staat er dat je hun stappen moet volgen en daar staat spiritus niet bij. Ik weet dan niet of dat gaat reageren met de 2k coating

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#114 Bericht door Thei » 05 dec 2015, 14:31

vanaf 12.00 uur staat het eitje vol in het zuur. Ik laat het zo tot minstens een a twee weken.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#115 Bericht door Henk 3bakvoet » 05 dec 2015, 14:41

vanaf 12.00 uur staat het eitje vol in het zuur
Dat is aanvallen Thei.

Want laten we eerlijk zijn, 10 euro uitgeven incl. verzendkosten en dan nog een week wachten op de levering van een zuurtje in poedervorm.
Het is geen gekkenhuis.

gino
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 okt 2010, 12:46
Locatie: Kieldrecht (België)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#116 Bericht door gino » 05 dec 2015, 14:43

mvl schreef:Dat klopt maar als je de tankcoating gebruikt van een bepaald merk dan staat er dat je hun stappen moet volgen en daar staat spiritus niet bij. Ik weet dan niet of dat gaat reageren met de 2k coating
neen dit geeft geen reactie, ik heb het zo gedaan op aanraden van ENZO onze wandelende forum Encyclopedie, en de coating zit er ondertussen een 4.5 jaar in was van tank-cure.
Gino

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#117 Bericht door mvl » 05 dec 2015, 15:05

Volgens mij heeft Tjerry wel enige ervaring met chemische stoffen / processen dus dan zal het wel goed zijn. Kan anders best even duren voordat het water eruit is en je zeker weet dat ie droog is. In de tussentijd zie je voor het coaten ook de roest terug komen en daar word ik dan erg zenuwachtig van

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#118 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 dec 2015, 17:06

mvl schreef:Volgens mij heeft Tjerry wel enige ervaring met chemische stoffen / processen dus dan zal het wel goed zijn. Kan anders best even duren voordat het water eruit is en je zeker weet dat ie droog is. In de tussentijd zie je voor het coaten ook de roest terug komen en daar word ik dan erg zenuwachtig van
Beste Henk er zijn veel makkelijkere bronnen hoor. Boerenbond kan je zakken en emmers van 10kg vol halen. Voor de onderdelen van melktanks. Elk bedrijf wat met voeding rvs ketels en kuipen werkt heeft het op voorraad om schoon te maken.

Spiritus (of alkohol) wat makkelijk verkrijgbaar is dient alleen om zich te mengen met de laatste druppels spoelwater in de tank. Dat kan je dan makkelijk verwijderen. Daarna kan je de alcohol mengen met niet waterige/vluchtige oplosmiddelen die ook weer in elke supemarkt verkrijgbaar zijn namelijk wasbenzine.
Dat damp je droog aan de lucht.

Deze twee stappen kan je in 1 stap doen maar dan heb je weer een moeilijk verkrijgbaar oplosmiddel nodig nl. Aceton. Dit mengt goed met water en is vluchtig

Enzo

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#119 Bericht door Thei » 05 dec 2015, 21:57

Henk 3bakvoet schreef:
vanaf 12.00 uur staat het eitje vol in het zuur
Dat is aanvallen Thei.

Want laten we eerlijk zijn, 10 euro uitgeven incl. verzendkosten en dan nog een week wachten op de levering van een zuurtje in poedervorm.
Het is geen gekkenhuis.
voor alle duidelijkheid, het eitje staat in het azijnzuur , dus normale 4% huishoud azijn.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#120 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 dec 2015, 22:05

Dat gaat zeker werken. Duurt wel langer en is sneller uitgewerkt. Ik had in jou geval de sterkere schoonmaakazijn genomen. Je hebt toch geen kruiden nodig :D

Enzo

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#121 Bericht door Thei » 05 dec 2015, 22:31

daar had ik naar gezocht, maar die was in het dorp niet te vinden en daarom maar niet moeilijk gedaan en 9 liter van de gewone mee genomen en onverdund gevuld. ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat de schoonmaakazijn met water verdund wordt en dat het daarom niet zo veel verschil zou maken.
Dat het langer erin moet blijven is geen probleem voor mij. ik heb op een ander forum gelezen dat ze de gewone azijn er 2 tot zelfs 4 weken in lieten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#122 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 dec 2015, 22:33

Thei schreef:daar had ik naar gezocht, maar die was in het dorp niet te vinden en daarom maar niet moeilijk gedaan en 9 liter van de gewone mee genomen en onverdund gevuld. ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat de schoonmaakazijn met water verdund wordt en dat het daarom niet zo veel verschil zou maken.
Dat het langer erin moet blijven is geen probleem voor mij. ik heb op een ander forum gelezen dat ze de gewone azijn er 2 tot zelfs 4 weken in lieten.
Schoonmaakazijn ca. 10% hoef je niet te verdunnen Thei
Gek bij mij in het dorp staat er in de Coop een heel vak vol bij de schoonmaakmiddelen.

Enzo

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#123 Bericht door Gijs » 06 dec 2015, 12:18

Ik weet niet hoever thei van duitsland woont, maar bij bv. REWE staat gewoon Heitmann citroenzuur op de schap.

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Alternatief voor citroenzuur

#124 Bericht door Thei » 06 dec 2015, 12:51

Gijs schreef:Ik weet niet hoever thei van duitsland woont, maar bij bv. REWE staat gewoon Heitmann citroenzuur op de schap.
ik denk dat het citroenzuur sneller zal werken en zeker wel ergens te koop zal zijn hier in de omgeving maar ik heb diverse keren gelezen dat ook gewone azijn, al is het wat trager, ook heel goed zou werken. Vandaar dat ik na 3x ,,hebben we niet,, te horen had gekregen,bij de Lidl hier 2 km vandaan , lekker op mijn fiets 9 liter natuurazijn kocht gisteren omdat ik makkelijke dingen meestal probeer niet moeilijker te maken.
Aken centrum zal ongeveer 35 km hier vandaan zijn om je vraag te beantwoorden Gijs en als ook gewone azijn dit werk volgens velen goed doet, zie ik niet in waarom ik naar Duitsland zou rijden.

@Enzo,
welk zuurpercentage heeft citroenzuur overigens indien 200 gramm wordt opgelost in 9 liter water?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Alternatief voor citroenzuur

#125 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 dec 2015, 12:54

Thei schreef:
Gijs schreef:Ik weet niet hoever thei van duitsland woont, maar bij bv. REWE staat gewoon Heitmann citroenzuur op de schap.
ik denk dat het citroenzuur sneller zal werken en zeker wel ergens te koop zal zijn hier in de omgeving maar ik heb diverse keren gelezen dat ook gewone azijn, al is het wat trager, ook heel goed zou werken. Vandaar dat ik na 3x ,,hebben we niet,, te horen had gekregen,bij de Lidl hier 2 km vandaan , lekker op mijn fiets 9 liter natuurazijn kocht gisteren omdat ik makkelijke dingen meestal probeer niet moeilijker te maken.
Aken centrum zal ongeveer 35 km hier vandaan zijn om je vraag te beantwoorden Gijs en als ook gewone azijn dit werk volgens velen goed doet, zie ik niet in waarom ik naar Duitsland zou rijden.

@Enzo,
welk zuurpercentage heeft citroenzuur overigens indien 200 gramm wordt opgelost in 9 liter water?
2,22 % zeg maar bijna gelijk aan verdunde azijnzuur.

Enzo

Plaats reactie