Florett 68

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
sjofels
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2011, 21:56
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Florett 68

#1 Bericht door sjofels » 05 mei 2011, 22:53

Hallo, dit is mijn project, de Kreidler van mijn grootvader, een 3-bak handversnelling uit 1968.
Er moet schompes veel aan gebeuren, maar hij loopt nog, en dat is al wat :).
De motor moet origineel gereviseerd,
de lak moet helemaal opnieuw,
de wielen worden opnieuw gespaakt,
de complete bediening wordt gereviseerd,
en de sier stukken opgelapt.

Ik heb mezelf als doel gesteld om zoveel mogelijk onderdelen van deze brommer zelf te behouden, en ondanks dat het chroom hier en daar geoxideerd is, weegt de emotionele waarde toch hoger als de concours kwaliteiten, dus ouderdom en gebruikssporen mogen blijven zitten.

De florett moet dan ook weer een volledig functionele brommer worden, om te gebruiken, en eventueel als erfstuk voor mijn pasgeboren zoon.

Inmiddels is de brommer al helemaal uit elkaar voor het spuitwerk (als iemand nog een goede weet dichtbij Eindhoven, "I am all ears")
Vele rubbers zijn rot, veel oxidatie, en veel smeer overal :), dat wordt dus keerringen vervangen.
Het voorwiel is inmiddels gespaakt door Van Gestel tweewielers in Eindhoven, het achterwiel wordt gedemonteerd deze week, zodat ik de naaf kan poetsen.

I'll keep you posted
Groet Josef
Bijlagen
kreidler02wb.jpg
kreidler02wb.jpg (72.66 KiB) 13344 keer bekeken
kreidler01wb.jpg
kreidler01wb.jpg (88.58 KiB) 13344 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#2 Bericht door Jovink » 06 mei 2011, 10:02

dat ziet er op het eerste oog nog niet zo gek uit, leuk model is het ook wel.
word ie dezelfde kleur?
ik poets zelf het chroom altijd met begom chroom (of belgom alu), daar knapt het altijd enorm van op.

succes verder!

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Florett 68

#3 Bericht door SwiffMeister » 06 mei 2011, 10:09

Sonde om over te spuiten.
Origineler dan met deze lak kan die niet worden.
Wellicht een ander voorspatbord zoeken dat nog wel goed in de ori lak zit en monteren.
Ok en de tank en achterschokbrekers wellicht ook. De rest van de lakdelen ziet er nog best netjes uit naar mijn idee.

sjofels
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2011, 21:56
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#4 Bericht door sjofels » 06 mei 2011, 15:52

Het wordt de zelfde kleur, er zit toch wel redelijk wat oxidatie op de delen, het enige wat eventueel alleen bijgetipt hoeft te worden is het frame en het achterspatbord, voor de rest is de lak toch wel ver heen.
Bijlagen
_DSC1680.jpg
_DSC1680.jpg (94.22 KiB) 13143 keer bekeken
_DSC1682.jpg
_DSC1682.jpg (94.69 KiB) 13143 keer bekeken
_DSC1686.jpg
_DSC1686.jpg (84.24 KiB) 13143 keer bekeken
_DSC1687.jpg
_DSC1687.jpg (82.75 KiB) 13143 keer bekeken

sjofels
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2011, 21:56
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#5 Bericht door sjofels » 06 mei 2011, 15:53

Dus, wat zouden jullie doen?
Bijlagen
_DSC1678.jpg
_DSC1678.jpg (59.9 KiB) 13142 keer bekeken
_DSC1681.jpg
_DSC1681.jpg (92.53 KiB) 13142 keer bekeken

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Florett 68

#6 Bericht door jvr » 06 mei 2011, 19:44

Vraag aan de Master off Kreidler SL uit Koog aan de Zaan wat je allemaal moet doen,Hij heeft er zelf zoeen als jij, en een Ware PAREL van gemaakt, hij weet je advies te geven wat je er aan moet doen en er komt dan weer een mooi BEIGE-PAREL op de weg in Nederland, heel veel sukses met deze Mooie KREIDLER en maak er wat van, met behulp van je ziet maar hahaha gr JVR Jan.

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Florett 68

#7 Bericht door hermanp » 06 mei 2011, 23:11

Aangezien het een erfstuk is en je bepaalde onderdelen gaat/moet overspuiten voor een acceptabel resultaat, zou ik toch alles overspuiten, dus ook frame en achterspatbord. Zo voorkom je eventueel kleurverschil, zeker als je de stickers er afhaalt. Of hebben die ook emotionele waarde?
Als bepaalde onderdelen zo mooi als nieuw worden, zullen de minder mooie onderdelen extra opvallen. Met deze mooie nieuwe wielen zal het andere chroom misschien storend opvallen, dus is het misschien verstandig om toch alles serieus en grondig aan te pakken.

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Florett 68

#8 Bericht door RuudvanWijk » 06 mei 2011, 23:16

Mooi project en leuk zo'n familiebezit. Zoals ik het zie ontkom je eigenlijk niet aan een spuitklus. Bijtippen of bijspuiten is m.i. het lelijkste wat je kunt doen. Of alles zo origineel laten zo "uit de strijd" of spuiten c.q. poedercoaten. Een van de mooiste modellen heb je daar. De kleur dat is een persoonlijke smaak. Veel succes.
groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Florett 68

#9 Bericht door Henk 3bakvoet » 07 mei 2011, 08:50

Dag Josef,

Een beige kreidler, zowaar een niet alledaagse verschijning.

Je hebt het over gebruikers sporen, een begrip dat bij de meeste valt onder een deukje, krasje, versleten pedaal rubber enz. Daar valt roest natuurlijk niet onder,de sporen van het juist niet gebruiken is duidelijk zichtbaar en de brommer is wat dat betreft aardig krokant aan het worden.

Helemaal overspuiten dus, daar ontkom je niet aan.
Het zoveel mogelijk behouden van de originele onderdelen moet je echt laten varen daar is het chroomwerk te ver voor heen, en dat maakt ook niet uit, de brommer blijft immers de brommer van opa die overigens al eens een keer met de verkeerde onderdelen onderhanden is genomen, de buddy bijvoorbeeld is een buddy voor een kreidler RM uit 1972 de tankplaatjes in kleur van de brommer (visjes) ontbreken.
Het wiel is ook weer netjes, wiellagers ook vernieuwd? gaan de boutjes, moertjes rem hevel nog naar de verzinkerij?
Zo te zien heb je nog de 19 inch wielen, begin alvast maar te zoeken naar de chromen voor spatbordbeugel of de oude moet niet te veel zijn ingevreten dan is opnieuw verchromen een optie.
Verder hoop ik dat je de achterbrug voor demontage van de brommer gecontroleerd hebt (krom?).


En dan de beige kleur, daar kunnen we kort over zijn, tussen de 25.000 fluor oranje rode en antracieten kreidlers een ware verademing, eindelijk eens iets anders, ik hoef nooit te kijken welke er van mij is.

Succes en neem de tijd met het restaureren van de kreidler van opa het is nou eenmaal een model waar je financieel minimaal 2000 euro voor uit moet trekken en dan doe je nog niet eens gek, maar uitgesmeerd over een langere periode blijft het leuk en gaat het niet ten koste van andere belangrijke zaken.

P`s
Lees dit ook maar even door http://www.kreidlerdatabase.nl/10000/G-11010.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Florett 68

#10 Bericht door Henk 3bakvoet » 07 mei 2011, 21:15

Nog even een nabrander Josef,

De kunstofdelen? daar heb ik vijf jaar over gedaan om die NOS te bemachtigen.
Zo als je ziet een machtig gezicht een beige kleur een echte klassieker, een oldtimer dus.
Bijlagen
Herschaalde kopie van 3sl-1969.jpg
Herschaalde kopie van 3sl-1969.jpg (92.7 KiB) 12872 keer bekeken
Herschaalde kopie van 2sl-1969.jpg
Herschaalde kopie van 2sl-1969.jpg (94.36 KiB) 12872 keer bekeken
Herschaalde kopie van 1sl-1969.jpg
Herschaalde kopie van 1sl-1969.jpg (95.65 KiB) 12872 keer bekeken
Herschaalde kopie van sl-1969.jpg
Herschaalde kopie van sl-1969.jpg (96.16 KiB) 12872 keer bekeken

sjofels
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2011, 21:56
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#11 Bericht door sjofels » 07 mei 2011, 21:47

Geweldige bak Henk, rijd je er vaak op?
Die beige kleur vind ik zonder bevoordeeld te zijn (uhuh, rightttt) toch wel één van de mooiste. lekker ongebruikelijk maar een paar jaar in NL te krijgen geweest.

Eric S
Berichten: 493
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#12 Bericht door Eric S » 07 mei 2011, 22:03

Kunststof onderdelen zijn er toch weer?(nagemaakt)
Of zijn die er niet in deze kleur?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Florett 68

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 mei 2011, 22:29

Eric S schreef:Kunststof onderdelen zijn er toch weer?(nagemaakt)
Of zijn die er niet in deze kleur?
Heb je goed. Lijkt er niet op.(beige dan).

Enzo

sjofels
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2011, 21:56
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#14 Bericht door sjofels » 18 mei 2011, 23:36

Wat zal ik met het witte vlak op het achterspatbord doen?
origineel weer terug brengen, of geheel beige.
Wit is origineler (waar ik wel van houd).
geheel gekleurd is (ietsje) mooier.
(het gevecht tussen de innerlijke purist vs de estheet)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Florett 68

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mei 2011, 00:03

sjofels schreef:Wat zal ik met het witte vlak op het achterspatbord doen?
origineel weer terug brengen, of geheel beige.
Wit is origineler (waar ik wel van houd).
geheel gekleurd is (ietsje) mooier.
(het gevecht tussen de innerlijke purist vs de estheet)
Het verkeerswit staat best mooi. Beter dan een plastic lapje zoals de latere modellen.

Enzo

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#16 Bericht door Roy1976 » 19 mei 2011, 16:41

Skon fietske! Die eerste foto lijkt wel gemaakt in een oud Philipsgebouw.......?

Groeten,

Roy

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#17 Bericht door Roy1976 » 19 mei 2011, 16:42

Trouwens, in Schijndel zit een goede spuiter, Ties Modified, Duinweg 23C. Heeft al veel oude troep laten herleven!

Groeten,

Roy

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Florett 68

#18 Bericht door hermanp » 19 mei 2011, 18:38

Voor de authenticiteit het stukje achterspatbord wit spuiten. Ik zag deze week een '68 SL met zo'n wit plastickje erop, da's nou niet echt mooi. Dan is geheel in kleur mooier.

sjofels
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2011, 21:56
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#19 Bericht door sjofels » 19 mei 2011, 23:02

@roy goed gezien man! klokgebouw (ontwerp werkplaats) voor de liefhebbers ons werk: http://www.snodevormgevers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga nu naar RM coating, die heeft al heel veel brommertjes gespoten.

wordt wit heren, u heeft mij gesterkt in mijn al sluimerende overtuiging.

thevincer
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:35
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#20 Bericht door thevincer » 20 mei 2011, 00:31

Heb eenzelfde kreidler staan, deze ga ik wel volgen :)

succes!

Vincent

sjofels
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2011, 21:56
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#21 Bericht door sjofels » 28 mei 2011, 14:05

viewtopic.php?f=3&t=37530" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vraag voor dit onderwerp hier ook even aandacht.

Gebruikersavatar
Roy1976
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 jan 2011, 20:55
Locatie: Boxtel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#22 Bericht door Roy1976 » 16 jun 2011, 22:25

Ha Josef,

Ik heb op de Keizersgracht gewerkt in Eindhoven, en ben gek op oude gebouwen :mrgreen:

Dat soort brommertjes zijn het helemaal, ik heb ook de brommer van mijn opa, zie foto!
DSC04275.JPG
DSC04275.JPG (95.02 KiB) 12144 keer bekeken
Groeten,

Roy

sjofels
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2011, 21:56
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#23 Bericht door sjofels » 23 jun 2011, 16:46

Ha Roy, ziet er ook heel mooi uit, lang leve de oldtimers!

Morgen ga ik alles bij de spuiter ophalen, zelf zegt ie dat de delen er als nieuw uit zien.
:rs

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Florett 68

#24 Bericht door Henk 3bakvoet » 23 jun 2011, 17:47

sjofels schreef:Ha Roy, ziet er ook heel mooi uit, lang leve de oldtimers!

Morgen ga ik alles bij de spuiter ophalen, zelf zegt ie dat de delen er als nieuw uit zien.
:rs
Ik wacht op de foto`s 8)

Is het nog gelukt met het gereedschapkastje?

sjofels
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2011, 21:56
Locatie: Eindhoven
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Florett 68

#25 Bericht door sjofels » 23 jun 2011, 21:42

Henk 3bakvoet schreef: Is het nog gelukt met het gereedschapkastje?
Nee, maar ik ga die enkele nop maar afslijpen met de dremel, en nog 2 extra slotboutjes binnenin maken aan de achterkant. dan past die ook.

Plaats reactie