Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#51 Bericht door GlennTurismo » 24 jun 2011, 22:18

Enzo-tvdzijden schreef:Niet gekeken in de Zuiger #-o

Enzo
Nee :oops:
Zal morgen een foto nemen.. :)

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#52 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 12:59

Heb de foto's gemaakt,
ik hoop dat je er wat aan hebt en beter kan zien wat het probleem is..
Aan de cilinder is niets te zien, deze is heel mooi vanbinnen.
De piston heeft wat kleur gekregen, weet niet of dit kwaad kan?
Voor de rest was er niets te bespeuren van zuigerveren, ook niet in de piston..
Bijlagen
P9090080.JPG
P9090080.JPG (66.93 KiB) 5729 keer bekeken

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#53 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 13:00

P9090084.JPG
P9090084.JPG (52.27 KiB) 5728 keer bekeken
P9090085.JPG
P9090085.JPG (58.21 KiB) 5728 keer bekeken
P9090086.JPG
P9090086.JPG (78.14 KiB) 5728 keer bekeken
P9090087.JPG
P9090087.JPG (64.42 KiB) 5728 keer bekeken

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#54 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 13:02

P9090088.JPG
P9090088.JPG (70.7 KiB) 5727 keer bekeken
P9090089.JPG
P9090089.JPG (19.37 KiB) 5727 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mattias
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
Locatie: Oostenrijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#55 Bericht door Mattias » 27 jun 2011, 13:22

draait een 2-takt ook zonder zuigerveren? ik heb het nog nooit getest...

hermanp
Berichten: 6415
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Has thanked: 1 time
Been thanked: 24 times

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#56 Bericht door hermanp » 27 jun 2011, 13:26

Nieuwe zuigerveren en hij kan weer, denk ik.

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#57 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 13:27

Mattias schreef:draait een 2-takt ook zonder zuigerveren? ik heb het nog nooit getest...
Ja hij kan draaien zonder.
Maar of dit gezond is.. :?:

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 719
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Has thanked: 33 times
Been thanked: 4 times

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#58 Bericht door rs-r » 27 jun 2011, 13:34

Volgens mij heeft de Kreidler dan toch nog niet veel gereden zonder zuigerveren, de zuiger zou meer zwart zijn op het loopvlak.
Welke nummer staat er opzij onderaan rechts op de cilinder?
Probeer eens wat scherpere foto's, (macro stand)

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#59 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 14:13

Hij heeft max 2min gelopen zonder zuigerveren,
maar de piston zag al zo zwart toen hij nog de zuigerveren had.
Cilinder nummer: 15-63.94
Ik zal proberen scherpere foto's te nemen, maar het is door het comprimeren dat ze veel kwaliteit verliezen..

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#60 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 14:33

De foto's..
P9090080.JPG
P9090080.JPG (76.03 KiB) 5705 keer bekeken
P9090082.JPG
P9090082.JPG (25.76 KiB) 5705 keer bekeken

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#61 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 14:51

Nu is het wel zo dat er een kras staat in mijn uitlaatpoort van de cilinder..
Kan dit van de verdwenen zuigerveren zijn?

hermanp
Berichten: 6415
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Has thanked: 1 time
Been thanked: 24 times

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#62 Bericht door hermanp » 27 jun 2011, 15:23

GlennTurismo schreef:Nu is het wel zo dat er een kras staat in mijn uitlaatpoort van de cilinder..
Kan dit van de verdwenen zuigerveren zijn?
Het zou kunnen, maar is zeer onwaarschijnlijk. Eigenlijk onmogelijk dat beide zuigerveren eraf lopen en je (vrijwel) geen schade hebt. Wat mij waarschijnlijker lijkt is dat de zuigerveren er of nooit op hebben gezeten of dat ze zijn zoekgeraakt na demontage.
Bij monteren van zuiger ook de pistonpenveertjes goed monteren.

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#63 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 15:32

hermanp schreef:
GlennTurismo schreef:Nu is het wel zo dat er een kras staat in mijn uitlaatpoort van de cilinder..
Kan dit van de verdwenen zuigerveren zijn?
Het zou kunnen, maar is zeer onwaarschijnlijk. Eigenlijk onmogelijk dat beide zuigerveren eraf lopen en je (vrijwel) geen schade hebt. Wat mij waarschijnlijker lijkt is dat de zuigerveren er of nooit op hebben gezeten of dat ze zijn zoekgeraakt na demontage.
Bij monteren van zuiger ook de pistonpenveertjes goed monteren.
De dag voor de veren weg waren hadden we het ook gedemonteerd om de pakkingen te vervangen,
en zeker gezien dat we ze er allebei weer opgeplaatst hebben.
Mijn broer doet automechanica dus weet wel vrij goed waar hij mee bezig was..
Zijn er dingen waar ik moet naar kijken om te zien wat er kan gebeurd zijn?

Groeten,
Glenn

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49624
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 310 times

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#64 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 jun 2011, 16:05

Is een knoeier bezig geweest en heeft de zuiger gemonteerd zonder zuigerveren :!: :!:

Twee nieuwe Goetze veren bestellen en gaan met die banaan.
Eventueel de inbouwspeling van de zuiger EERST bepalen.

Enzo

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#65 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 16:49

Enzo-tvdzijden schreef:Is een knoeier bezig geweest en heeft de zuiger gemonteerd zonder zuigerveren :!: :!:

Twee nieuwe Goetze veren bestellen en gaan met die banaan.
Eventueel de inbouwspeling van de zuiger EERST bepalen.

Enzo
Knoeier ja dat is hij,
maar ik heb het gezien dat hij ze erin deed!
daarom snap ik het niet. ik weet het 100%zeker dat ze er in zijn gemonteerd.
Hoe bepaal ik de inbouwspeling?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49624
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 310 times

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#66 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 jun 2011, 16:53

GlennTurismo schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Is een knoeier bezig geweest en heeft de zuiger gemonteerd zonder zuigerveren :!: :!:

Twee nieuwe Goetze veren bestellen en gaan met die banaan.
Eventueel de inbouwspeling van de zuiger EERST bepalen.

Enzo
Knoeier ja dat is hij,
maar ik heb het gezien dat hij ze erin deed!
daarom snap ik het niet. ik weet het 100%zeker dat ze er in zijn gemonteerd.
Hoe bepaal ik de inbouwspeling?
Waar zaten de slotjes (waar de veer bij elkaar komt) onder of boven. :?:

De veer lost niet op dus moet hij in je uitlaat zitten. Even schudden dus.
Of gebroken met montage. :?:
Meten doe je met speciaal gereedschap (binnen en buiten micrometer). Dat zal je niet hebben. Kan bij motorrevisiebedrijf gedaan worden of de beter brommer/scootershop.

Enzo

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#67 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 17:00

Het ene slotje zat boven, en het andere onderaan, welke van de 2 boven en welke onderaan weet ik niet precies.
Ik zal mijn uitlaat nog eens nakijken op de veren, want ik denk dat ze er goed in vast zitten dan,
had al eens geprobeerd ze eruit te krijgen..

Micrometer heb ik,
buitenkant weet ik te meten, maar waar meet ik de binnenkant?
Is dit de spatie waar de veer in moet?

Groeten,
Glenn

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#68 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 17:02

En Enzo,
ik denk dat ik al weet wat hij verkeerd gedaan heeft..
Er bevinden zich in de groefjes op de zuiger toch zo van die puntjes?
Hebben de veren dan ook geen gaatjes, en moeten deze zo op elkaar worden gemonteerd?

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#69 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 17:10

Is het binnenkant cilinder dat ik nodig heb?

Gebruikersavatar
eric11
Berichten: 1279
Lid geworden op: 03 jan 2006, 09:08
Locatie: Leidschendam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#70 Bericht door eric11 » 27 jun 2011, 17:15

Lijkt me wel aan de hand van je metingen van de binnenkant van je cilinder kun je je buiten kant van je zuiger opmeten en dan gerekend je zuigerspeling 2 of 3 honderdsten of groter(4 of 5
hondersten)moet je op een sluitend plaatje komen tevens kun je onderzoeken of je cilinder nog mooi rond is en de pijl op je zuiger staat alltijd naar de uitlaatpoort toe (uitzonderingen daar gelaten)


eric

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#71 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 17:19

eric11 schreef:Lijkt me wel aan de hand van je metingen van de binnenkant van je cilinder kun je je buiten kant van je zuiger opmeten en dan gerekend je zuigerspeling 2 of 3 honderdsten of groter(4 of 5
hondersten)moet je op een sluitend plaatje komen tevens kun je onderzoeken of je cilinder nog mooi rond is en de pijl op je zuiger staat alltijd naar de uitlaatpoort toe (uitzonderingen daar gelaten)


eric
De speling moet dus 0.02 - 0.03 mm zijn?
Is dit het beste of is 0.04 - 0.05 mm beter?

Alvast bedankt! :)
Glenn

Gebruikersavatar
eric11
Berichten: 1279
Lid geworden op: 03 jan 2006, 09:08
Locatie: Leidschendam
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#72 Bericht door eric11 » 27 jun 2011, 17:22

Ik heb niet alles gelezen in je topic dus ik weet niet waarmee je rijdt qua set-up als je alles standaard heb voldoe je met met 3 a 4 hondersten met normale smering dan heb je weer 10 k km plezier

eric

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9574
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 87 times
Been thanked: 96 times

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#73 Bericht door Caspar » 27 jun 2011, 17:41

0,03 tot 0,04mm speling tussen cilinder en zuiger aanhouden.
Slotjes van de zuigerveren ( puntjes zoals jij ze noemt) naar boven.
Pijl op de kop van de zuiger naar onder , richting uitlaat.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat 2 zuigerveren zonder beschadigingen in de uitlaat verdwijnen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 49624
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 202 times
Been thanked: 310 times

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#74 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 jun 2011, 17:46

GlennTurismo schreef:Het ene slotje zat boven, en het andere onderaan, welke van de 2 boven en welke onderaan weet ik niet precies.
Ik zal mijn uitlaat nog eens nakijken op de veren, want ik denk dat ze er goed in vast zitten dan,
had al eens geprobeerd ze eruit te krijgen..

Micrometer heb ik,
buitenkant weet ik te meten, maar waar meet ik de binnenkant?
Is dit de spatie waar de veer in moet?

Groeten,
Glenn
Je neemt de zuiger tussen een buitenmicrometer haaks op de pistonpen. En draait heb met het heveltje vast.
Dan pak je die binnenmicrometer en zet deze tussen de buitenmicrometer. Je hebt dan de maat van de zuiger halverwege, Een zuiger is immers conisch. Voor is hij minder breed.

Daarna zet je de klok van de binnenmicrometer op NUL.

Dan kan je binnenmicrometer de cilinder in en kan je meten voorkant boven en onder links en rechts en de onderkant hemd boven en onder en links en rechts.
Je leest dan steeds op de klok de mm inbouwspeling af en je kan zien of je cilinder netjes rond is en waar de slijtage zit.

Denk dat het handiger is als de persoon die het heeft gemonteerd even reageert in de topic. :idea:
De slotjes van een zuiger zitten links en rechts boven (en niet onder). :!:

Enzo
Bijlagen
DSCN7603 (Small).JPG
DSCN7603 (Small).JPG (24.29 KiB) 5628 keer bekeken
DSCN7598 (Medium).JPG
DSCN7598 (Medium).JPG (66.11 KiB) 5628 keer bekeken

Gebruikersavatar
GlennTurismo
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mei 2011, 23:50
Locatie: Itegem België
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opknappen Kreidler TM 1977 5bak

#75 Bericht door GlennTurismo » 27 jun 2011, 17:57

Enzo-tvdzijden schreef: Denk dat het handiger is als de persoon die het heeft gemonteerd even reageert in de topic. :idea:
De slotjes van een zuiger zitten links en rechts boven (en niet onder). :!:
Die slotjes weet ik ondertussen wat je bedoelde,
maar dat heeft hij niet zo gemonteerd,
een opening van de veer heeft hij naar onder gedaan en de ander veer met opening naar boven.
Dat probeerde ik uit te leggen :)

Plaats reactie