opbouw eitank 1960
- Mattias
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
- Locatie: Oostenrijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
opbouw eitank 1960
Hallo allemaal,
ik ben begonnen met de opbouw van een eitank die ik gekocht heb in onderdelen.
Het typeplaatje: K53/M 1960, heeft dit type bepaalde speciale karakteristieken (ik had er graag een folderfoto van gehad, want tot nu toe heb ik al veel verschillende types gevonden allen K53/M)?
Ook had ik graag willen weten welke motor er onder hoort, ik heb hem gekocht met de hendels voor handversnellingen maar er zat ook een super 4 blok in onderdelen bij.
Ik ga de eitank eerst origineel laten en hem opbouwen en waar nodig opknappen.
Meteen al een eerste probleem waar ik de oplossing niet meteen van vind:
Volgens alle boeken en iedereen die ik al gesproken heb zijn de balhoofdlagers in de kopserie steeds 19 x 1/4 DIN.
Dit past echter niet in de cup die in het frame zat. In vergelijking met een latere cup waar de 19 kogels wel inpassen heeft de eitank-cup een kleinere diameter van baan waar de lagers in bewegen. 18 x 1/4 lagers passen wel mooi in het loopvlak, maar de onderste cup op de voorvork duwt de lagers dan naar buiten, uit het loopvlak.
Hierdoor denk ik dat er kleinere lagers in de voorvork horen, maar wie kan me het antwoord geven???
ik ben begonnen met de opbouw van een eitank die ik gekocht heb in onderdelen.
Het typeplaatje: K53/M 1960, heeft dit type bepaalde speciale karakteristieken (ik had er graag een folderfoto van gehad, want tot nu toe heb ik al veel verschillende types gevonden allen K53/M)?
Ook had ik graag willen weten welke motor er onder hoort, ik heb hem gekocht met de hendels voor handversnellingen maar er zat ook een super 4 blok in onderdelen bij.
Ik ga de eitank eerst origineel laten en hem opbouwen en waar nodig opknappen.
Meteen al een eerste probleem waar ik de oplossing niet meteen van vind:
Volgens alle boeken en iedereen die ik al gesproken heb zijn de balhoofdlagers in de kopserie steeds 19 x 1/4 DIN.
Dit past echter niet in de cup die in het frame zat. In vergelijking met een latere cup waar de 19 kogels wel inpassen heeft de eitank-cup een kleinere diameter van baan waar de lagers in bewegen. 18 x 1/4 lagers passen wel mooi in het loopvlak, maar de onderste cup op de voorvork duwt de lagers dan naar buiten, uit het loopvlak.
Hierdoor denk ik dat er kleinere lagers in de voorvork horen, maar wie kan me het antwoord geven???
- Bijlagen
-
- cups eitank.jpg (87.54 KiB) 11140 keer bekeken
-
- frameplaatje.jpg (37.92 KiB) 11140 keer bekeken
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: opbouw eitank 1960
In mijn Kreidler onderdeelboeken van 12-1957 en 01-1960 staat: Kugeln 3/16'' DIN 5401
In het onderdeelboek van 1962 en later staat dat Kugel 1/4'' DIN5401 gebruikt wordt.
De lagerschalen van de eerste serie en de Eitanken vanaf 1962 hebben ook weer andere onderdeelnummers dus we kunnen aannemen dat deze inderdaad verschillend zijn.
Motor is een drie handblokje.
In het onderdeelboek van 1962 en later staat dat Kugel 1/4'' DIN5401 gebruikt wordt.
De lagerschalen van de eerste serie en de Eitanken vanaf 1962 hebben ook weer andere onderdeelnummers dus we kunnen aannemen dat deze inderdaad verschillend zijn.
Motor is een drie handblokje.
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: opbouw eitank 1960
Ik heb de boeken er weer even bijgepakt.
24 stuks voor onderste en 24 stuks voor de bovenste.
24 stuks voor onderste en 24 stuks voor de bovenste.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: opbouw eitank 1960
Mattias heeft nog een lange weg te gaan met de eitank restauratie.
Plaats zo veel mogelijk foto's
Enzo
Plaats zo veel mogelijk foto's
Enzo
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: opbouw eitank 1960
Ik lees net dat Mattias een Eitank in onderdelen gekocht heeft en dan is het heel veel puzzelen geblazen. Je weet ook niet of je alle onderdelen erbij heb en of de onderdelen die erbij zitten wel van het juiste model en/of modeljaar zijn.
Dat is een van de problemen als je een gestrand restauratieproject koopt.
Gelukkig komen er op deze website een paar echte Eitank kenners en die helpen hem natuurlijk graag op weg.
Dus als hij iets niet kan vinden dan moet hij op de website even een oproepje plaatsen en de antwoorden komen dan vanzelf.
Dat is een van de problemen als je een gestrand restauratieproject koopt.
Gelukkig komen er op deze website een paar echte Eitank kenners en die helpen hem natuurlijk graag op weg.
Dus als hij iets niet kan vinden dan moet hij op de website even een oproepje plaatsen en de antwoorden komen dan vanzelf.
- Mattias
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
- Locatie: Oostenrijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opbouw eitank 1960
ja klopt, iets in onderdelen kopen vergt altijd enig vertrouwen in de verkoper.
Ik weet zelf dat het eigenlijk niet ideaal is maar de prijs zat nu eenmaal goed en ik heb wel zin om een eitank aan mijn verzameling toe te voegen.
De originele lak van 50 jaar geleden blijft er op en dit project moet dan ook niet beschouwd worden als een perfecte restauratie.
Jullie kunnen het volgen in dit topic en in ruil mogen jullie de vragen beantwoorden
Groeten!
Ik weet zelf dat het eigenlijk niet ideaal is maar de prijs zat nu eenmaal goed en ik heb wel zin om een eitank aan mijn verzameling toe te voegen.
De originele lak van 50 jaar geleden blijft er op en dit project moet dan ook niet beschouwd worden als een perfecte restauratie.
Jullie kunnen het volgen in dit topic en in ruil mogen jullie de vragen beantwoorden
Groeten!
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: opbouw eitank 1960
Je moet gewoon geluk hebben dat de verkoper niet van twee Eitankjes één goede gemaakt heeft en de mindere onderdelen als niet afgemaakt projekt weer heeft verkocht.
Dat je de Eitank niet restaureerd maar opknapt en de oude lak gewoon behoud is goed, er blijven gewoon veel te weinig originele Eitankjes over. Op brommerritten en tourtochten kom je maar zelden echt overgebleven ongerestaureerde exemplaren tegen.
Persoonlijk vind ik een brommer ook veel mooier als hij zo uit de strijd gekomen is.
Laat de foto's maar komen....
Dat je de Eitank niet restaureerd maar opknapt en de oude lak gewoon behoud is goed, er blijven gewoon veel te weinig originele Eitankjes over. Op brommerritten en tourtochten kom je maar zelden echt overgebleven ongerestaureerde exemplaren tegen.
Persoonlijk vind ik een brommer ook veel mooier als hij zo uit de strijd gekomen is.
Laat de foto's maar komen....
- gijsvanzanten
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: opbouw eitank 1960
Volgens mij horen er 19 inch aluminium velgen in.
En de achterschokbrekers zijn met dunne aluminium bussen.
Gijs v Z
En de achterschokbrekers zijn met dunne aluminium bussen.
Gijs v Z
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: opbouw eitank 1960
In de eerste modellen zat inderdaad de 19'' aluminium Weinmann velgen.
En de wielnaven zijn ook anders dan het latere type.
En de wielnaven zijn ook anders dan het latere type.
- Mattias
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
- Locatie: Oostenrijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opbouw eitank 1960
paar foto's delen
Wat heb ik vast op de eerste foto?
het past rondom het kabelgootje en er kunnen 2 kabel doorgeleid worden...
je ziet al een beetje de algemene staat van de onderdelen,
het tankje is deukloos maar is op de foto nog niet schoongemaakt
Wat heb ik vast op de eerste foto?
het past rondom het kabelgootje en er kunnen 2 kabel doorgeleid worden...
je ziet al een beetje de algemene staat van de onderdelen,
het tankje is deukloos maar is op de foto nog niet schoongemaakt
- Bijlagen
-
- Foto0304.jpg (91.14 KiB) 10739 keer bekeken
-
- Foto0305.jpg (51.95 KiB) 10739 keer bekeken
-
- Foto0301.jpg (74.19 KiB) 10739 keer bekeken
-
- Foto0300.jpg (48.67 KiB) 10739 keer bekeken
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: opbouw eitank 1960
Wat het onderdeel op foto 1 is dat weet ik niet, ik heb het onderdeeel ook nog nooit eerder gezien en in de boeken kom ik het ook niet tegen.
Staat er een Kreidlerlogo in en of een onderdeelnummer?
Staat er een Kreidlerlogo in en of een onderdeelnummer?
- Mattias
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
- Locatie: Oostenrijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opbouw eitank 1960
nee ik heb er nog geen nummer op gevonden, maar moet het eens 100% goed schoonmaken.
Ik dacht eerst dat het niet bij de eitank hoorde maar de kleur is helemaal hetzelfde antraciet en het heeft dezelfde maat als het kabelgootje
Ik dacht eerst dat het niet bij de eitank hoorde maar de kleur is helemaal hetzelfde antraciet en het heeft dezelfde maat als het kabelgootje
- Mattias
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
- Locatie: Oostenrijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opbouw eitank 1960
vandaag al een beetje in elkaar gezet om het geheel te bekijken.
de tank moet nog verder gereinigd worden.
De voorvork heeft een juiste en een verkeerde rubber, op de volgende beurs eens kijken of ik nog een goede vind.
Het probleem van de cups is uiteindelijk opgelost door een later type cup af te draaien zodat dit in het frame paste.
Ik had de 3/16" kogels bemachtigd maar ergens bleef het problemen geven, dan maar meteen afdraaien en 2 x 19 x 1/4" erin.
Het voorlicht hoort denk ik niet op dit type, ik heb het er appart bij gekregen maar ik heb er een mooie ring en glas voor dus stoort het me niet.
Vandaag ook een 19 inch achterbrug gespoten en gemonteerd.
Ik ben nog steeds aan het wachten op wielen maar heb toch al een 19 inch alu achterwiel gevonden, zo'n voorwiel heb ik niet, enkel een verroest chromé.
Is het achterlicht eigenlijk okee? Ik dacht van niet, tot ik in Duitsland een eitank zag rijden met net hetzelfde achterlicht...
En verder heb ik alle ingrediënten om 150mm wielen in elkaar te knutselen, zou dit eventueel passen als tussenoplossing in de eitank?
Groeten
de tank moet nog verder gereinigd worden.
De voorvork heeft een juiste en een verkeerde rubber, op de volgende beurs eens kijken of ik nog een goede vind.
Het probleem van de cups is uiteindelijk opgelost door een later type cup af te draaien zodat dit in het frame paste.
Ik had de 3/16" kogels bemachtigd maar ergens bleef het problemen geven, dan maar meteen afdraaien en 2 x 19 x 1/4" erin.
Het voorlicht hoort denk ik niet op dit type, ik heb het er appart bij gekregen maar ik heb er een mooie ring en glas voor dus stoort het me niet.
Vandaag ook een 19 inch achterbrug gespoten en gemonteerd.
Ik ben nog steeds aan het wachten op wielen maar heb toch al een 19 inch alu achterwiel gevonden, zo'n voorwiel heb ik niet, enkel een verroest chromé.
Is het achterlicht eigenlijk okee? Ik dacht van niet, tot ik in Duitsland een eitank zag rijden met net hetzelfde achterlicht...
En verder heb ik alle ingrediënten om 150mm wielen in elkaar te knutselen, zou dit eventueel passen als tussenoplossing in de eitank?
Groeten
- Bijlagen
-
- oktober 2.jpg (70.55 KiB) 10540 keer bekeken
-
- oktober 3.jpg (62.32 KiB) 10540 keer bekeken
-
- oktober 4.jpg (78.46 KiB) 10540 keer bekeken
-
- oktober 5.jpg (60.79 KiB) 10540 keer bekeken
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: opbouw eitank 1960
Op een 60er Eitank zit een klein model koplamp en het achterlicht is ook niet origineel.
Een kleine koplamp heb je zo gevonden (vergeet ook de koplampbeugel niet deze is n.l ook anders)
En ik denk dat je het achterlicht van een 60er bromfiets niet snel meer zult vinden.
Op de andere foto zie je een Ulo die kom je op beurzen nog wel eens tegen. (Deze zit o.a ook op Flandria)
Een kleine koplamp heb je zo gevonden (vergeet ook de koplampbeugel niet deze is n.l ook anders)
En ik denk dat je het achterlicht van een 60er bromfiets niet snel meer zult vinden.
Op de andere foto zie je een Ulo die kom je op beurzen nog wel eens tegen. (Deze zit o.a ook op Flandria)
- Bijlagen
-
- Deze kom je op beurzen nog wel tegen.
- 02.jpg (8.51 KiB) 10523 keer bekeken
-
- kleine koplamp.jpg (70.42 KiB) 10523 keer bekeken
-
- Deze zit op een K53/1M
- achterlicht ULO K53.1M.JPG (28.26 KiB) 10523 keer bekeken
- Mattias
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
- Locatie: Oostenrijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opbouw eitank 1960
ik heb een achterlichtje gekocht op de rommelmarkt toen ik in dresden woonde,
het lijkt er sterk op maar het is niet helemaal het juiste.
Het zou een mooi alternatief zijn
het lijkt er sterk op maar het is niet helemaal het juiste.
Het zou een mooi alternatief zijn
- Flacko
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: opbouw eitank 1960
Als je een achterlichtje hebt dat er heel veel op lijkt dan kan dat een achterlichtje van een Kreidler Amazone zijn en die zijn nog zeldzamer
- Mattias
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:28
- Locatie: Oostenrijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opbouw eitank 1960
nu ben ik vandaag bezig geweest met naven te polijsten nieuwe wielen op te bouwen,
maar wat is de truk om tussen de ribbels te kunnen polijsten?
Mijn polijstschijf wil er niet tussen!
maar wat is de truk om tussen de ribbels te kunnen polijsten?
Mijn polijstschijf wil er niet tussen!
- gijsvanzanten
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: opbouw eitank 1960
Mattias schreef:nu ben ik vandaag bezig geweest met naven te polijsten nieuwe wielen op te bouwen,
maar wat is de truk om tussen de ribbels te kunnen polijsten?
Mijn polijstschijf wil er niet tussen!
Ik span ze in de draaibank en dan met sizal touw, dat word gebruikt om hooibalen te binden, en dat goed
insmeren met belgom.
Maar als je professioneel polijst spul hebt moet je er ook wel tussen kunnen komen.
Gijs v Z
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60281
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: opbouw eitank 1960
De lappenschijf dusgijsvanzanten schreef:Mattias schreef:nu ben ik vandaag bezig geweest met naven te polijsten nieuwe wielen op te bouwen,
maar wat is de truk om tussen de ribbels te kunnen polijsten?
Mijn polijstschijf wil er niet tussen!
Ik span ze in de draaibank en dan met sizal touw, dat word gebruikt om hooibalen te binden, en dat goed
insmeren met belgom.
Maar als je professioneel polijst spul hebt moet je er ook wel tussen kunnen komen.
Gijs v Z