Run Nevele Run
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Run Nevele Run
Vandaag moest ik naar Den haag en Naaldwijk, toen ook maar een keer een bezoek gebracht aan LVS.
Een aardige man die Claus, praat met veel plezier over cilinders blokken en tunning.
Mooie cilinders gezien daar.
Op zet giet stukjes aluminium mee genomen om op de carters te maken.
Van de week maar eens bij danahi met het freesje bewerken en op de carters maken.
Zoals ik al zei, wordt er in de loods ook hard geknutseld aan een Chevvy pick up ( helaas maarten geen van)
Ook voor de liefhebers een paar fototjes van.
Een aardige man die Claus, praat met veel plezier over cilinders blokken en tunning.
Mooie cilinders gezien daar.
Op zet giet stukjes aluminium mee genomen om op de carters te maken.
Van de week maar eens bij danahi met het freesje bewerken en op de carters maken.
Zoals ik al zei, wordt er in de loods ook hard geknutseld aan een Chevvy pick up ( helaas maarten geen van)
Ook voor de liefhebers een paar fototjes van.
- Bijlagen
-
- gietstukjes carter.jpg (93.56 KiB) 6325 keer bekeken
-
- chevvy 1.jpg (91.87 KiB) 6325 keer bekeken
-
- chevvy 2.jpg (89.4 KiB) 6325 keer bekeken
-
- chevvy 3.jpg (91.68 KiB) 6325 keer bekeken
- bertRS
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
- Locatie: Nijverdal
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Run Nevele Run
Zie ik dat nu goed wordt het een 7 versnellingsblok of zit er een tandwiel voor kichstarter op wat er normaal volgens mij niet op zit
Groet Bert
Groet Bert
- Chrismetzwarteletters
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
- Locatie: Maasland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Run Nevele Run
Ja goed een 7 versnelling bak
Een goede vriend van me heeft het bedacht en wil het maken.
Ik kan dat zelf niet, ben maar een energietechnicus en geen werktuigbouw kundige.
Maar wil en mag er niet te veel over kwijt van hem, want kan allemaal nog fout gaan en dan krijgen we weer de discussie dit moe je zo doen en dat zus en had het je al gezegd dat kan niet.
En er zullen er ook wel een paar zijn die hopen dat het fout gaat.
En vergis je niet in de kosten.
Neem een race 6 bak met extra tandwielen 2000 euro.
Dan moet je nog:
Carters en aanpassen carters.
Schakelnaaf en klok aanpassen
Zonder krukas, zit je denk voor het kale blok op 3000 euro.
Ja en als dat niet goed gaat met de tandwielen, weg 3000 euro.
Maar als dat allemaal goed zit:
Dan krijgen we:
Cilinder en aanpassen , zuiger en reserve zuigers, uitlaat laten maken, ontsteking, krukas 44 mm met drijfstang, spruitstuk, carburateur, koppeling, rechte vertanding, kop aanpassen, afstellen.
Blok komt op een kleine 5000 euro En dan hebben we het nog niet over het rijwiel gedeelte ( help mijn man heeft een hobby )
Denk nu toch aan de wijze woorden van Marinus in zijn filmpje.
Dat je kreidler in jaren is opgebouwd en wat dat gekost heeft, dat je daar een mooie nieuwe motor voor kan kopen.
We zullen zien, misschien kunnen we nog een keertje schakelen als de rest dat niet meer kan.
Een goede vriend van me heeft het bedacht en wil het maken.
Ik kan dat zelf niet, ben maar een energietechnicus en geen werktuigbouw kundige.
Maar wil en mag er niet te veel over kwijt van hem, want kan allemaal nog fout gaan en dan krijgen we weer de discussie dit moe je zo doen en dat zus en had het je al gezegd dat kan niet.
En er zullen er ook wel een paar zijn die hopen dat het fout gaat.
En vergis je niet in de kosten.
Neem een race 6 bak met extra tandwielen 2000 euro.
Dan moet je nog:
Carters en aanpassen carters.
Schakelnaaf en klok aanpassen
Zonder krukas, zit je denk voor het kale blok op 3000 euro.
Ja en als dat niet goed gaat met de tandwielen, weg 3000 euro.
Maar als dat allemaal goed zit:
Dan krijgen we:
Cilinder en aanpassen , zuiger en reserve zuigers, uitlaat laten maken, ontsteking, krukas 44 mm met drijfstang, spruitstuk, carburateur, koppeling, rechte vertanding, kop aanpassen, afstellen.
Blok komt op een kleine 5000 euro En dan hebben we het nog niet over het rijwiel gedeelte ( help mijn man heeft een hobby )
Denk nu toch aan de wijze woorden van Marinus in zijn filmpje.
Dat je kreidler in jaren is opgebouwd en wat dat gekost heeft, dat je daar een mooie nieuwe motor voor kan kopen.
We zullen zien, misschien kunnen we nog een keertje schakelen als de rest dat niet meer kan.
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: Run Nevele Run
Ik heb al eens een motorfietsje gehad met 7 versnellingen. Het is gaaf. Mopeddy heeft er ook eentje nu. De Cagiva Mito.
Je blijft wel schakelen, maar het is uniek. Ik hoop dat het lukt!!!
En die Chevy Pick Up - Dat is ook geen half werk hee!
Je blijft wel schakelen, maar het is uniek. Ik hoop dat het lukt!!!
En die Chevy Pick Up - Dat is ook geen half werk hee!
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Run Nevele Run
Die chevy is zeker geen half werk
Alles is uit elkaar
Frame geheel schoongemaakt, speciaal in coating tegen nieuwe roest vorming.
Verlaagd enz enz
Veel nieuwe onderdelen uit Amerika.
Ik zou er gek van worden, maar me zwager heeft nooit haast en is een echte amerikanen gek en specialist.
Dus maarten als je een keer iets wil weten of nodig hebt, dan kan je het hem vragen.
Alles is uit elkaar
Frame geheel schoongemaakt, speciaal in coating tegen nieuwe roest vorming.
Verlaagd enz enz
Veel nieuwe onderdelen uit Amerika.
Ik zou er gek van worden, maar me zwager heeft nooit haast en is een echte amerikanen gek en specialist.
Dus maarten als je een keer iets wil weten of nodig hebt, dan kan je het hem vragen.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Run Nevele Run
Dat klinkt heel goed allemaal Mathieu, ik ben benieuwd of het jullie gaat lukken met die versnellingsbak.
Succes!
Succes!
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Run Nevele Run
Hier de cilinder die ik als basis wil gebruiken.
Het voordeel is dat de uitlaat hiervan bekend is.
Is een zuiger gestuurde cilinder uit de begin jaren 80.
18 a 20 pk uit het blok, dus aan het achterwiel natuurlijk minder.
Is natuurlijk te tunen en dan levert het blok rond de 24 pk
Maar dat is dan natuurlijk wel weer op het originele blok en op een kreidler blok weten we het niet.
Het probleem waren de zuigers, maar dankzij HvanS van het forum heb ik er 3.
Ik ga ze van de week bij hem ophalen.
Nu zijn er 3 mogelijkheden:
1 We gaan watergekoeld rijden, voordeel geen aanpassingen aan de cilinder en kop en goede koeling, nadeel een radiateur en pomp op de kreidler maken en de look van watergekoeld vind ik iets minder mooi dan een SB op een kreidler. Wel technisch een goede manier van rijden.
2 De cilinder afdraaien en in een SB persen, voordeel mooier look en geen radiateur en pomp, nadeel blijft toch altijd een beetje tricky met de koeling.
3 Een 71 cilinder oplassen aan ( de basis cilinder is namelijk iets hoger) en de cilinder na maken, voordeel mooie look en goede koeling, nadeel veel vrees werk en helemaal exact krijg je het nooit nagemaakt.
Ik ben er nog niet helemaal uit we gaan het zien wat wijsheid is
Het voordeel is dat de uitlaat hiervan bekend is.
Is een zuiger gestuurde cilinder uit de begin jaren 80.
18 a 20 pk uit het blok, dus aan het achterwiel natuurlijk minder.
Is natuurlijk te tunen en dan levert het blok rond de 24 pk
Maar dat is dan natuurlijk wel weer op het originele blok en op een kreidler blok weten we het niet.
Het probleem waren de zuigers, maar dankzij HvanS van het forum heb ik er 3.
Ik ga ze van de week bij hem ophalen.
Nu zijn er 3 mogelijkheden:
1 We gaan watergekoeld rijden, voordeel geen aanpassingen aan de cilinder en kop en goede koeling, nadeel een radiateur en pomp op de kreidler maken en de look van watergekoeld vind ik iets minder mooi dan een SB op een kreidler. Wel technisch een goede manier van rijden.
2 De cilinder afdraaien en in een SB persen, voordeel mooier look en geen radiateur en pomp, nadeel blijft toch altijd een beetje tricky met de koeling.
3 Een 71 cilinder oplassen aan ( de basis cilinder is namelijk iets hoger) en de cilinder na maken, voordeel mooie look en goede koeling, nadeel veel vrees werk en helemaal exact krijg je het nooit nagemaakt.
Ik ben er nog niet helemaal uit we gaan het zien wat wijsheid is
- Bijlagen
-
- cilinder 4.jpg (91.27 KiB) 6170 keer bekeken
-
- cilinder 3.jpg (97.24 KiB) 6170 keer bekeken
-
- cilinder 2.jpg (95.04 KiB) 6170 keer bekeken
-
- cilinder 1.jpg (95.92 KiB) 6170 keer bekeken
- oz
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
- Locatie: utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Run Nevele Run
Mooie ideen maar ik zou persoonlijk voor het idee van nico gaan , dus membraan op het blok tevens heb je dan veel meer keuze betreft cilinders mocht je hierover wat vragen hebben of je wilt nu zien hoe alles draait bij mij ben je welkom, gr oz..........
- jvr
- Berichten: 3922
- Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
- Gegeven waarderingen: 12 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Run Nevele Run
Ik was vanmiddag ff bij Parid en wou die 7 bak even zien, maar hij had het 7 bakkie er al onderhangen, t, was mooi weer dus ff knallen(testje maken op het asfalt) Zon mee wint stil in de polder Hoppa !!!
Schakelt lekker en soepel, in zijn 5 al op de 130 km, in zijn 6 op de 152 km en toen nog eentje over, maar de weg was net te kort dus ff een ander weggetje zoeken eerdaags, anders moet de A 1 er maar ff aan geloven voor een keer haha!!!
Loopt als een trein Parid !!
Schakelt lekker en soepel, in zijn 5 al op de 130 km, in zijn 6 op de 152 km en toen nog eentje over, maar de weg was net te kort dus ff een ander weggetje zoeken eerdaags, anders moet de A 1 er maar ff aan geloven voor een keer haha!!!
Loopt als een trein Parid !!
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Run Nevele Run
Weet ik oz.oz schreef:Mooie ideen maar ik zou persoonlijk voor het idee van nico gaan , dus membraan op het blok tevens heb je dan veel meer keuze betreft cilinders mocht je hierover wat vragen hebben of je wilt nu zien hoe alles draait bij mij ben je welkom, gr oz..........
Misschien kom ik wel weer een keer buurten als ik toch in die hoek ben.
Maar ik vind het leuk om iets zuiger gestuurd te maken.
Gaat natuurlijk wel veel minder hard.
- oz
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
- Locatie: utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Run Nevele Run
Ziuger gestuurd hoeft per definitie niet minder snel te gaan, maar de keuze betreft cilinders is bijna onbeperkt als je membraan op je blok zit, tevens door het grote aanbod liggen de prijzen relatief laag voor mooie snelle cilinders, kijk op mp daar staan regelmatig komplete race/sprintblokken van scooters te koop voor weggeefprijzen en daar kun je weer prachtig spul vanaf halen, maargoed lekker doen wat je zelf mooi vind da,s het belangrijkste......parid001 schreef:Weet ik oz.oz schreef:Mooie ideen maar ik zou persoonlijk voor het idee van nico gaan , dus membraan op het blok tevens heb je dan veel meer keuze betreft cilinders mocht je hierover wat vragen hebben of je wilt nu zien hoe alles draait bij mij ben je welkom, gr oz..........
Misschien kom ik wel weer een keer buurten als ik toch in die hoek ben.
Maar ik vind het leuk om iets zuiger gestuurd te maken.
Gaat natuurlijk wel veel minder hard.
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Run Nevele Run
daar heb je gelijk in oz
Het is de bedoeling dat het een straat kreidler blijft en geen racer.
Dus probeer dat alles ook netjes achter de motor schermen past.
Het is de bedoeling dat het een straat kreidler blijft en geen racer.
Dus probeer dat alles ook netjes achter de motor schermen past.
- jvr
- Berichten: 3922
- Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
- Gegeven waarderingen: 12 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Run Nevele Run
He Velmuis ga jij eerst maar die vette kreidler van je schoonmaken, en dan mag je pas over mij lullen JA !!!En trouwens s,winters drink ik geen bier maar sonnema-berenburgerveldmuis schreef:Bier voorlopig maar ff laten staan denk JVR?
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Run Nevele Run
Geen humor . Sorry als ik je tegen het zere been heb geschopt JVR.
, sorry Matthieu.
Het word wel een bijzonder blokje als dit klaar is. Ik weet me te herinneren dat er ook eens een 8 bakje door iemand zelf is gebouwd. Jaren negentig geweest denk ik. Wie het was weet ik niet meer zeker......Was dat niet Jaap Groot?
, sorry Matthieu.
Het word wel een bijzonder blokje als dit klaar is. Ik weet me te herinneren dat er ook eens een 8 bakje door iemand zelf is gebouwd. Jaren negentig geweest denk ik. Wie het was weet ik niet meer zeker......Was dat niet Jaap Groot?
- jvr
- Berichten: 3922
- Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
- Gegeven waarderingen: 12 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
Re: Run Nevele Run
OH, Johan dat is zo lekker he !!Vanavond zat ik in mijn rookruimte buiten met mijn Zoon en mijn 5 kleinzonen ff te nippen, de oudste 4 ook en de jongste aan de Breezer haha.emilio schreef:Die lust ik ook Jan! Kei lekker!
Ik wordt daar zo lekker warm van, colaatje erbij, GEEN BIER dat is te koud nu
Vuurtje aan en een happie van Oma tussendoor, wat dat betreft stam ik af van een bourgondier, Zorg goed voor jezelf, en god voor ons allen haha !!
De groetjes Brabander
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Run Nevele Run
Gietstukjes bewerkt, tapdraad er in gemaakt.
Niet gebruikte gaatjes in de carters op maat op geboord voor inbus boutjes M5
Gelijmd met 2 componenten lijm, aangedraaid dmv van inbus boutjes vanuit de niet gebruikte gaten inde carters.
Daarna door Homoet
Naadje uitlaten frasen en defcon in gesmeerd.
Carters laten vlakken.
We zullen het zien als de spoelkanalen gemaakt worden in de carters of het een goede oplossing is.
Niet gebruikte gaatjes in de carters op maat op geboord voor inbus boutjes M5
Gelijmd met 2 componenten lijm, aangedraaid dmv van inbus boutjes vanuit de niet gebruikte gaten inde carters.
Daarna door Homoet
Naadje uitlaten frasen en defcon in gesmeerd.
Carters laten vlakken.
We zullen het zien als de spoelkanalen gemaakt worden in de carters of het een goede oplossing is.
- Bijlagen
-
- nevele cer o 9.jpg (80.28 KiB) 5752 keer bekeken
-
- nevele cero o 11.jpg (95.05 KiB) 5752 keer bekeken
-
- nevele cero o 10.jpg (87.43 KiB) 5752 keer bekeken
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 05 jun 2011, 12:52
- Locatie: Heino
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Run Nevele Run
Ik zal je zeker gaan volgen met dit prachtige project, ben zeer benieuwd hoe dit allemaal zal gaan lopen !!
Het begin ziet er in ieder geval veelbelovend uit .
Succes met de opbouw,
Marcel
Het begin ziet er in ieder geval veelbelovend uit .
Succes met de opbouw,
Marcel
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Run Nevele Run
[quote="oz"
Ziuger gestuurd hoeft per definitie niet minder snel te gaan, maar de keuze betreft cilinders is bijna onbeperkt als je membraan op je blok zit, tevens door het grote aanbod liggen de prijzen relatief laag voor mooie snelle cilinders, kijk op mp daar staan regelmatig komplete race/sprintblokken van scooters te koop voor weggeefprijzen en daar kun je weer prachtig spul vanaf halen, maargoed lekker doen wat je zelf mooi vind da,s het belangrijkste...... [/quote]
Ik heb even een stuk tekst gestolen van Luc op het Creanotive tweetakt tunings Forum voor Kreidler
Daar staan wel wat mooie en zeker goede conclussies op:
Kort door de bocht
Voor een straat Kreidler is een membraam wat rij-eigenschappen betreft zonder uitzondering het beste systeem. Ik denk dat er op dit moment geen fatsoenlijk scooter te koop is die geen membraam inlaat heeft. Als zuigergestuurd nog iets aan voordelen zou hebben, dan zouden er op z'n minst toch een paar merken mee uitgerust moeten zijn!!
Voor en nadelen van de systemen:
Het belangrijkste voordeel van roterend is ontegenzeggelijk het hoge vermogen wat je ermee kunt bereiken. Ook de directheid in sturing van de inlaattiming is een belangrijk voordeel voor hogere toerentallen.
Membraam klepjes reageren op druk verschillen en hebben daarmee een belangrijk voordeel op de andere systemen omdat de timing zich automatisch aanpast op het toerental. De pompende pulsen bezitten ook massa en zullen het toerental op enig moment niet meer op tijd kunnen volgen en de klepjes te laat sturen. De timing van een membraam machine zie je daarom met het oplopen van het toerental steeds later worden.
Dit is ten delen op te vangen door de klepjes stugger te maken of in te korten, maar dat gaat bij hogere toerentallen zeker vermogen kosten. Dat is de reden waarom de meeste membraam motoren een natuurlijke bovengrens in toeren hebben. Mede omdat kleinere motoren vanwege de mechanische eigenschappen gemakkelijker hoge toerentallen kunnen draaien, hebben deze daarom het meeste voordeel van een roterende inlaat.
Powerband:
Als het gaat om de breedste powerband dan is membraam het beste inlaat systeem. De timing van de klepjes zijn immers druk afhankelijk en dat variëert met het toerental, waarmee de inlaatstroom op het toerental wordt aangepast.
Eigelijk is de echte powerband wel gelijk aan die van een roterende, maar onder de powerband houd je van alle systemen met een membraam nog het meeste vermogen, waardoor het lijkt dat de powerband breder is en je er dus ook beter mee kunt rijden.
Betrouwbaarheid:
Als het gaat om het betrouwbaarste, minst slijtgevoelige en voordeligste systeem dan is zuigergestuurd de beste oplossing. Hierbij zijn, als enige systeem geheel geen extra mechanisch delen nodig. Een membraam is bijna net zo betrouwbaar, gezien de huidige carbonplaatjes gaan erg lang mee.
Als het gaat om wedstrijdmotoren dan kun je beter zuigergestuurd maar helemaal vergeten, de tijd van openen en sluiten zijn niet onafhankelijk van elkaar en kan daarom nooit goed zijn, voor zuigergestuurde racers werden daarom zeer hoge timingen toegepast.
Toepassing:
Nu is de vraag wat wil je, waarvoor ga je de motor gebruiken en wat is de inhoud van de motor?
Zodra je een motor gaat tunen voor een topvermogen, dan valt de zuigergestuurde inlaat per definitie af.
Roterend:
- het beste waar het hoogste topvermogen het belangrijkste is
- dus op lange circuits belangrijker dan op korte circuits
- minder belangrjk naarmate de inhoud (ccm3) van de motor hoger wordt, omdat het vermogen er met een klap in komt en ook het toerental lager ligt..
- motorkarakter redelijk beïnvloedbaar door schijfwisseling
- bredere powerband dan zuigergestuurd, door goed gekozen open- en sluitingstijd.
- in de meeste gevallen geen plaats meer voor standaard ontsteking, alleen nog plaats voor een kleine rotor. Uitgezonderd bij roterend achterop het blok.
- steekt ver buiten het blok waardoor luchtfilterhuis voor straatmachines lastiger is aan de brengen.
- gaat bij een val op het circuit als een stofzuiger over de grond, als je geen stroomlijn afscherming hebt.
- slijtgevoeliger dan andere systemen, dus meer onderhoud.
Membraam:
- bredere powerband, waardoor betere handelbaarheid.
- dus beter voor korte circuits en zwaardere 2T machines waar de handeling (veel) belangrijker wordt dan topvermogen.
- motorkarakter beïnvloedbaar door wisseling van de klepjes
- standaard ontsteking kan gehandhaafd blijven.
- systeem zit midden op het blok waardoor het goed afgeschermd kan worden.
- minder slijtgevoelig, klepjes kunnen eenvoudig vernieuwd worden.
Voorbeelden van toepassingen waarbij met bovenstaande rekening gehouden is:
Wegracers:
- roterend voor 50cc, 80cc en 125cc
- roterend 250cc wegracer alleen op de langere circuits
- membraam boven de 250cc.
Crossers en straatgebruik:
- membraam voor alle motoren, ongeacht de inhoud.
Sprinten:
- voor de 150m tussen een crosser en een wegracer.
- voor de 400m (1/4 mile) dichter bij een wegracer.
Snelheidsrecords :
- roterend zonder enige uitzondering
Roterend zal je dus niet snel op produktie motor tegenkomen.
Groeten,
Luc
Zuiger gestuurd zal dus zeker niet zo veel vermogen hebben als een membraan als het om dezelfde inhoud gaat.
Je moet dus meer inhoud hebben als je zuiger gestuurd net zo veel vermogen wilt hebben als een membraan.
Maar wil je echt hard of veel vermogen, dan kan je daar weer beter een membraan op zetten.
De oude set up 67cc vier poorter zuiger gestuurd, wordt omgebouwd naar een membraan en er komt een losse binnen op maat kop in, dus daar kunnen we het verschil van gaan ervaren.
Deze set was niet zeer hoog toerig, dus misschien moet de uitlaat nog iets omhoog om er wat extra snelheid uit te halen.
De nieuwe set up is de bedoeling 80cc zuiger gestuurd, 18 a 20 pk uit het blok was de doelstelling, maar dat zal niet mee vallen als ik het verhaal van luc zo lees.
Een pktje van 15 of 16 op het achterwiel zal dus al een goede prestatie zijn.
Dan wat wil je:
Een mooi origineel kreidler geluid en een lekkere tour kreidler, dan zuiger gestuurd.
Een straat kreidler om mee te toeren en ook lekker mee te knallen, dan membraan
Een kreidler om de boss race mee te winnen, roterende inlaat ( zet er ook een kuib op, luchtweerstand)
Ziuger gestuurd hoeft per definitie niet minder snel te gaan, maar de keuze betreft cilinders is bijna onbeperkt als je membraan op je blok zit, tevens door het grote aanbod liggen de prijzen relatief laag voor mooie snelle cilinders, kijk op mp daar staan regelmatig komplete race/sprintblokken van scooters te koop voor weggeefprijzen en daar kun je weer prachtig spul vanaf halen, maargoed lekker doen wat je zelf mooi vind da,s het belangrijkste...... [/quote]
Ik heb even een stuk tekst gestolen van Luc op het Creanotive tweetakt tunings Forum voor Kreidler
Daar staan wel wat mooie en zeker goede conclussies op:
Kort door de bocht
Voor een straat Kreidler is een membraam wat rij-eigenschappen betreft zonder uitzondering het beste systeem. Ik denk dat er op dit moment geen fatsoenlijk scooter te koop is die geen membraam inlaat heeft. Als zuigergestuurd nog iets aan voordelen zou hebben, dan zouden er op z'n minst toch een paar merken mee uitgerust moeten zijn!!
Voor en nadelen van de systemen:
Het belangrijkste voordeel van roterend is ontegenzeggelijk het hoge vermogen wat je ermee kunt bereiken. Ook de directheid in sturing van de inlaattiming is een belangrijk voordeel voor hogere toerentallen.
Membraam klepjes reageren op druk verschillen en hebben daarmee een belangrijk voordeel op de andere systemen omdat de timing zich automatisch aanpast op het toerental. De pompende pulsen bezitten ook massa en zullen het toerental op enig moment niet meer op tijd kunnen volgen en de klepjes te laat sturen. De timing van een membraam machine zie je daarom met het oplopen van het toerental steeds later worden.
Dit is ten delen op te vangen door de klepjes stugger te maken of in te korten, maar dat gaat bij hogere toerentallen zeker vermogen kosten. Dat is de reden waarom de meeste membraam motoren een natuurlijke bovengrens in toeren hebben. Mede omdat kleinere motoren vanwege de mechanische eigenschappen gemakkelijker hoge toerentallen kunnen draaien, hebben deze daarom het meeste voordeel van een roterende inlaat.
Powerband:
Als het gaat om de breedste powerband dan is membraam het beste inlaat systeem. De timing van de klepjes zijn immers druk afhankelijk en dat variëert met het toerental, waarmee de inlaatstroom op het toerental wordt aangepast.
Eigelijk is de echte powerband wel gelijk aan die van een roterende, maar onder de powerband houd je van alle systemen met een membraam nog het meeste vermogen, waardoor het lijkt dat de powerband breder is en je er dus ook beter mee kunt rijden.
Betrouwbaarheid:
Als het gaat om het betrouwbaarste, minst slijtgevoelige en voordeligste systeem dan is zuigergestuurd de beste oplossing. Hierbij zijn, als enige systeem geheel geen extra mechanisch delen nodig. Een membraam is bijna net zo betrouwbaar, gezien de huidige carbonplaatjes gaan erg lang mee.
Als het gaat om wedstrijdmotoren dan kun je beter zuigergestuurd maar helemaal vergeten, de tijd van openen en sluiten zijn niet onafhankelijk van elkaar en kan daarom nooit goed zijn, voor zuigergestuurde racers werden daarom zeer hoge timingen toegepast.
Toepassing:
Nu is de vraag wat wil je, waarvoor ga je de motor gebruiken en wat is de inhoud van de motor?
Zodra je een motor gaat tunen voor een topvermogen, dan valt de zuigergestuurde inlaat per definitie af.
Roterend:
- het beste waar het hoogste topvermogen het belangrijkste is
- dus op lange circuits belangrijker dan op korte circuits
- minder belangrjk naarmate de inhoud (ccm3) van de motor hoger wordt, omdat het vermogen er met een klap in komt en ook het toerental lager ligt..
- motorkarakter redelijk beïnvloedbaar door schijfwisseling
- bredere powerband dan zuigergestuurd, door goed gekozen open- en sluitingstijd.
- in de meeste gevallen geen plaats meer voor standaard ontsteking, alleen nog plaats voor een kleine rotor. Uitgezonderd bij roterend achterop het blok.
- steekt ver buiten het blok waardoor luchtfilterhuis voor straatmachines lastiger is aan de brengen.
- gaat bij een val op het circuit als een stofzuiger over de grond, als je geen stroomlijn afscherming hebt.
- slijtgevoeliger dan andere systemen, dus meer onderhoud.
Membraam:
- bredere powerband, waardoor betere handelbaarheid.
- dus beter voor korte circuits en zwaardere 2T machines waar de handeling (veel) belangrijker wordt dan topvermogen.
- motorkarakter beïnvloedbaar door wisseling van de klepjes
- standaard ontsteking kan gehandhaafd blijven.
- systeem zit midden op het blok waardoor het goed afgeschermd kan worden.
- minder slijtgevoelig, klepjes kunnen eenvoudig vernieuwd worden.
Voorbeelden van toepassingen waarbij met bovenstaande rekening gehouden is:
Wegracers:
- roterend voor 50cc, 80cc en 125cc
- roterend 250cc wegracer alleen op de langere circuits
- membraam boven de 250cc.
Crossers en straatgebruik:
- membraam voor alle motoren, ongeacht de inhoud.
Sprinten:
- voor de 150m tussen een crosser en een wegracer.
- voor de 400m (1/4 mile) dichter bij een wegracer.
Snelheidsrecords :
- roterend zonder enige uitzondering
Roterend zal je dus niet snel op produktie motor tegenkomen.
Groeten,
Luc
Zuiger gestuurd zal dus zeker niet zo veel vermogen hebben als een membraan als het om dezelfde inhoud gaat.
Je moet dus meer inhoud hebben als je zuiger gestuurd net zo veel vermogen wilt hebben als een membraan.
Maar wil je echt hard of veel vermogen, dan kan je daar weer beter een membraan op zetten.
De oude set up 67cc vier poorter zuiger gestuurd, wordt omgebouwd naar een membraan en er komt een losse binnen op maat kop in, dus daar kunnen we het verschil van gaan ervaren.
Deze set was niet zeer hoog toerig, dus misschien moet de uitlaat nog iets omhoog om er wat extra snelheid uit te halen.
De nieuwe set up is de bedoeling 80cc zuiger gestuurd, 18 a 20 pk uit het blok was de doelstelling, maar dat zal niet mee vallen als ik het verhaal van luc zo lees.
Een pktje van 15 of 16 op het achterwiel zal dus al een goede prestatie zijn.
Dan wat wil je:
Een mooi origineel kreidler geluid en een lekkere tour kreidler, dan zuiger gestuurd.
Een straat kreidler om mee te toeren en ook lekker mee te knallen, dan membraan
Een kreidler om de boss race mee te winnen, roterende inlaat ( zet er ook een kuib op, luchtweerstand)