Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#901 Bericht door jvr » 04 apr 2018, 18:34

Hij staat ook mooier op een rode-SUPER, dan op zo,n GRAF grijze super haha

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#902 Bericht door jvr » 17 apr 2018, 17:54

Henk ik zou die koplamp-spoiler er niet op doen bij jouw brommer, staat niet op zo,n grafgrijze Parel !! Maar wel op de mijne haha, verkoop je het, graag ff een belletje naar Jantje, ik weet wat de oud ijzer prijzen zijn hoor hihi. gr Jan.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#903 Bericht door Henk 3bakvoet » 17 apr 2018, 19:41

Jan jij mag het spoilerkapje er zo opzetten, geen enkel probleem.
Een exclusieve uitstraling die terug gaat naar jou jeugd, velen reden immers toen met een vetta spoilerkapje.
Naar ik meen toen te koop voor rond de 20 gulden, en in 1964-65 was dat ongeveer een bruto week salaris van een 16 jarige.
Ze zijn in verhouding een stuk voordeliger vandaag de dag. :lol:

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4100
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#904 Bericht door hermanngas » 17 apr 2018, 22:22

Ik denk ietsje duurder Henk.
Bijlagen
kopspoiler.jpg
kopspoiler.jpg (32.36 KiB) 3009 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#905 Bericht door Henk 3bakvoet » 21 mei 2018, 21:53

Maandag 2e pinksterdag één van de weinige doordeweekse dagen dat ik momenteel vrij ben.
In alle vroegte heb ik de tempobeul een poetsbeurt gegeven, tevens wat aanpassingen van cosmetische aard uitgevoerd.
Waarbij ik definitief afstand doe van het koplamp spoilerkapje, deze gaat retour de kast in.

Kijk een Eitank kun je vergelijken met een hoogstaand culinair gerecht, waarbij het zoetje en het zuurtje belangrijk is voor de smaak explosie, met een spoilerkapje krijgt het zuurtje de overhand in de smaak beleving.

Niet doen dus.

De Tempobeul heeft vandaag zijn eerste rit gemaakt, gezamenlijk met diverse merken een rit naar en door West-Friesland heen.
Als een kogel rijdt de super4 met een 2pk cilinder, uitvoering bloemenvaas, de nieuwe 2pk NOS ligt nog in de kast, en zo als de brommer rijdt blijft hij daar nog wel even liggen ben ik bang.
Ik schiet er niets mee op, behalve een bak werk waar ik niet om verlegen zit.

Voor Jan (JVR) heb de originele knijpers er maar opgezet, zijn fury tijdens de aankomende Noord-Hollandse Eitank Toertocht wilde ik voor zijn. :lol:
Een nos bankstel lag nog in het verschiet, na een tip van een mede forumlid contact opgenomen, helaas was de kleurstelling niet de juiste voor een supertje.
We blijven het doen met een opnieuw bekleed exemplaar, made by Herman Blokhuis, ook niks mis mee.

Het was een prachtige 2e pinksterdag echt weer eens ouderwets genieten, over vijf weken 24 juni de Eitank meeting plus de tourrit, wat brommers betreft een hoogte punt.
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (100.95 KiB) 2855 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (125.14 KiB) 2855 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (130.12 KiB) 2855 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (152.46 KiB) 2855 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (188.1 KiB) 2855 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#906 Bericht door hermanp » 21 mei 2018, 22:22

Leuke Triumph Henk.
Ik weet er ook nog een te staan.
Bijlagen
zijspan.jpg
zijspan.jpg (166.96 KiB) 2846 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#907 Bericht door Henk 3bakvoet » 02 apr 2019, 19:41

Zaterdag beleefde ik de openingsrit van de Zaanse Bromsnorren.
Het was voorjaar in de Zaanstreek en niet alleen in de Zaanstreek, landelijk wel te verstaan, Kawa Arie, heden Yama Arie sleepte mij mee naar dit evenement.
De start bij de Gallery off Dreams in Westzaan waar wij werden ontvangen met Koffie en voor de liefhebbers schalen met ontbijtkoek van Wiegerketellapper, er heerste een gezellige sfeer van allemaal Zaanse bromsnorren.

Ik was vooral nieuwsgierig naar de Zaanse kreidler Eitank rijder, een Kreidler Eitank die ik zelden of nooit, zeg maar nooit in mijn leefgebied tegen kom.
Slecht één Eitank nog steeds strijdend en aan het front aanwezig, een rode samen met die van mijn maakte twee stuks aan Eitanken. De al lange tijd gepensioneerde eigenaar was na jaren sleutelen nog bezig om zijn Eitank gekocht voor 700 gulden te perfectioneren en op te leuken. Zijn huidige spoiler koplamp kapje met veel roest en het glaasje ontbrak moest vernieuwd worden.

Mijn nooit eerder gemonteerde en verketterde spoiler koplamp kapje veranderde binnen vijf seconden van eigenaar, dit maak je niet vaak mee, zonder smakken, zonder gekreun, gewoon hoppa, verkocht.
Avonds haalde hij het kapje op en vertelde dat hij al jaren en altijd richting de kop van Noord-Holland toerde, voorjaar, zomer en najaar als het weer het maar even toelaat op de Eitank en toeren.
Ik heb lang gedacht of ik de enige was met een Eitank in de Zaanstreek, gelukkig kan ik nu bevestigen dat er nog een exemplaar in ons dorp met 160.000 inwoners rond rijdt. :shock:

Ook de Zaanse bromnozems (Alle oude merken vertegenwoordigt) hebben een (club) avond, uiteraard in een horeca gelegenheid waar wekelijks de avonturen over tafel gaan.
Het is mooi om te zien en horen dat de oude brommer hobby nog lang niet is uitgestorven. Sterker! hij bloeit als nooit te voren na mijn ervaring van zaterdag.
Zondag heb ik ook weer gereden, mijn “nieuwe” brandstof Aspen, zaterdag 5 liter toegevoegd op de 0.5 liter oude mengsmering die nog in de tank zat, met als doel om die er uit te rijden.
Dit werd echter een héél kort rondje, ik zit namelijk voor mijn lol op een brommer.
De buiten tempratuur is daarin heel bepalend voor wat betreft de lol aan de beleving.
Maar nu het volgende, Aspen of Ecomaxx, twee merken die “toevallig” bij de zelfde handelsonderneming zijn ondergebracht.

GVG Oliehandel B.V.
De Vlotkampweg 77
6545 AE Nijmegen

GVS oliehandel is de belangenbehartiger van zowel Ecomaxx als Aspen.
Welke van de twee veroorzaakt nou meer of minder uitlaatrook?.
Of zou het gewoon zo wezen dat alleen het etiket het verschil maakt?.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#908 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 apr 2019, 19:47

Kan de olie kwaliteit zijn ? Basis blijft natuurlijk gelijk bij alkylaat brandstof.

In ieder geval Aspen 2 is 1:50
Ecomaxx bike fuel is 1:40

Dus dat is al een verschil Henk.

Enzo

Gebruikersavatar
harry-65
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 aug 2006, 19:43
Locatie: Heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#909 Bericht door harry-65 » 04 apr 2019, 01:08

Zelf ben ik in april 2018 bij hun presentatie van Ecomaxx geweest in Nijmegen. Daarna heeft de heer Van Gelder bij onze E.L.V.I.S. club in november een presentatie gegeven voor onze leden op een clubavond.
Niet verteld is wat de ingrediënten van Ecomaxx zijn, het wordt bij hun dan ook kant en klaar aangeleverd in de Jerry tanks. De basis is voor mij, of Aspen, dan wel een gelijkwaardig product. Het bevat geen benzeen en spaart volgens zeggen kwetsbare onderdelen van de machine.

Door de firma Van Gelder is bewust gekozen om de Aspen leveranciers géén Ecomaxx te laten verkopen. Exacte reden hiervoor is niet verteld. (misschien 2 verschillende toeleveranciers?) Hij gaf aan te onderzoeken of er misschien toch nog Ecomaxx met een verhouding van 1 : 50 op de markt moet komen, tot nog toe niet gezien.

Door de heer Van Gelder werd verteld dat de samenstelling van de euro 95 benzine de laatste 10 jaar ook behoorlijk is veranderd ten nadele van o.a. carburateur en pakkingen. Bij mij was na 2 jaar te hebben gereden met mengsmering op basis van euro 95 de reservestand van de benzinekraan geheel verstopt door een witte vervuiling (had nog niet eerder op de reservestand gereden en deze was bij de restauratie schoon!) Hij vertelde ook dat, als je zelf wil mengen hij de voorkeur zou geven aan Firezone 102 of euro 98, dit met een mengsmeerolie of eventueel Triboron.
Zelf heb ik inmiddels zo’n 1500 km gereden met Ecomaxx, ik kan het om de hoek kopen en heb geen geknoei meer met mengen. De eitank rookt en stinkt niet meer! :eitank

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#910 Bericht door Henk 3bakvoet » 26 jan 2020, 12:03

De tempobeul ruikt het voorjaar en op de meest deprimerende dag van het jaar ( afgelopen Bleu Monday) ben ik voorzichtig begonnen met van alles en niks aan de look a like super3 Eitank.
De kachel in de Werkstatte (garage) gaat dusdanig opgestookt worden dat de gevolgen merkbaar zullen zijn in Groningen, de boerderij van boer Boon te Kolham zal definitief van de aardbodem verdwijnen. enig historisch besef is wel noodzakelijk om deze opmerking te kunnen begrijpen, maar wij/jullie als liefhebbers van historie, geschiedenis, vintage, brokante en klassieke voertuigen begrijpen het wel.
Er zit behoorlijk veel onderhoud`s werk aan de Eitank, al het aluminium bijvoorbeeld is behoorlijk dof geslagen.
Poetsen, maar niet zo maar poetsen, ik heb voor de Dremel polijstschijfjes gehaald, totaal doorgeslagen natuurlijk, maar ja, je begint ergens aan, en sinds de oplevering en in gebruik name van het Eitank project in 2013 werd het wel eens tijd om het aluminium echt te gaan poetsen.
Een zwabberende rechter trapper crank was ook een irritatie punt, ik hoop dat de nieuwe die inmiddels binnen is een verbetering zal geven, ik moet hem nog uitpakken en monteren, ik ben benieuwd.
De remvoeringen in het voorwiel gaan er ook uit, met een remweg van 30 meter met gebruik van alleen het voorwiel ben ik niet echt tevreden, een beetje gechargeerd, maar ik wil de remweg toch wel even korter hebben.
Deze zal worden vervangen door een exemplaar waar in een andere topic de lof trompet werd geblazen. viewtopic.php?p=756471#p756471 ook ik laat mij inspireren door andere forumleden.
Ook nieuwe originele frisse contactpuntjes (met dank aan Andy) is geen overbodige luxe lijkt mij na een jaartje of ? oud heel oud.
In de afgelopen 7 jaar heb ik ook diverse slijtage onderdelen en vervangende nog mooiere onderdelen bij elkaar gezocht en gekocht, deze moeten echter nog gemonteerd worden, daarvoor heb ik een afspraak gemaakt met Herman Blokhuis, de geestelijk vader van dit door mij bij elkaar geraapt zootje oud ijzer.

Ik heb wel eens nagedacht om er een Kreidler bij te kopen slechts voor de fun en als tijd besteding, die gedachte heb ik uit mijn hoofd gezet, het Kreidlerlandschap heeft te veel diepe dalen in mijn beleving.
Vandaag de nieuwe rechter crank en de originele contactpunten monteren.
De kachel aan en het volume van de DAB+ beschaaft op de zondag modus.
Bijlagen
punten.jpg
punten.jpg (64.48 KiB) 1398 keer bekeken
DAB.jpg
DAB.jpg (138.13 KiB) 1398 keer bekeken
crank.jpg
crank.jpg (128.02 KiB) 1398 keer bekeken

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Kreidler Eitank Mix grill Duits/Hollands/CH

#911 Bericht door Ronvanderstelt » 26 jan 2020, 12:18

Hier bezig henk

Plaats reactie