Eitank Super4 1964 op motorkenteken

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#176 Bericht door gijsvanzanten » 03 jan 2013, 11:57

Enzo-tvdzijden schreef:Gijs heb je de breedte gemeten op het lager aanlegvlak ?

Enzo
Ik heb niets opgemeten, heb ze zo in de warme carters gelegd, voor alle zekerheid een klein tikje
nagegeven.
Passing is goed, ring ligt gelijk met carter.
Het enige verschil wat ik kan zien is dat de loopbaan van het lager met 10 kogels dieper ligt.
Maar dat had ik al vermeld.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#177 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 jan 2013, 12:17

gijsvanzanten schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Gijs heb je de breedte gemeten op het lager aanlegvlak ?

Enzo
Ik heb niets opgemeten, heb ze zo in de warme carters gelegd, voor alle zekerheid een klein tikje
nagegeven.
Passing is goed, ring ligt gelijk met carter.
Het enige verschil wat ik kan zien is dat de loopbaan van het lager met 10 kogels dieper ligt.
Maar dat had ik al vermeld.
Bedoel de kruk.

Het is wel juist dat het loopvlak van de NSK lagers ondieper liggen, dan de SKF-FAG.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#178 Bericht door kreidler844 » 03 jan 2013, 12:26

De binnenring ligt aan de binnenkant altijd vlak met de buitenring, dat kan ook niet anders want anders lopen de krukwangen aan.....
Dus 10 of 11 kogel lagers zal je geen soelaas bieden Gijs..
Wat is het merk van de lagers? SLF moet je namelijk eerst in elkaar klikken voordat het licht draait, aan beide kanten een tik met de kunstof hamer op de kruktappen lost dat op.

Wietse

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#179 Bericht door danahi » 03 jan 2013, 14:06

De schalen hebben voor een BO 17 lager altijd dezelfde breedte, dus dit probleem kan niet ontstaan door het verschil in 10 of 11 kogels. Het is wel zo dat de lagers met 11 kogels lastiger "in elkaar vallen" zoals Wietse al aangeeft. Ik heb ze nog geen tik hoeven geven, maar goed in de buitenring trekken en opletten dat de ring met kogels op z'n plek blijven omdat de groef op de binnenring ondieper is zoals je zelf al aangeeft.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#180 Bericht door gijsvanzanten » 03 jan 2013, 15:46

Bedankt voor de reacties.
Als ik de carters, krukas en lagers in elkaar zet, en dan zitten de lagers goed op hun plaats,is de ruimte tussen
de krukwangen zowel links als rechts ongeveer 0,8mm.
Dan staan de carterdelen ongeveer 2mm open.
Dat op zijn plaats klikken van de lagers, weet ik wel, het is niet het eerste blok wat ik reviseer.
En dat bedoel ik niet vervelend.
Ik zal even een foto maken en deze plaatsen.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#181 Bericht door gijsvanzanten » 03 jan 2013, 15:55

De krukas is niet uitgevuld dus de binnenring zit strak tegen de krukas aan.
Het lager is NSK BO 17 - 710 - 46x17 12
Bijlagen
Photo2.jpg
Photo2.jpg (55.79 KiB) 8929 keer bekeken
Photo1.jpg
Photo1.jpg (52.72 KiB) 8929 keer bekeken

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#182 Bericht door gijsvanzanten » 03 jan 2013, 17:55

Vanmiddag het chroomwerk weer opgehaald bij Galviron.
Ik moet zeggen; het ziet er keurig netjes uit.
Je word er netjes geholpen.
Ik ga niet meer met mijn chroomwerk naar Rotterdam.
Bijlagen
Photo1.jpg
Photo1.jpg (52.09 KiB) 8905 keer bekeken

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#183 Bericht door BESTMAN » 03 jan 2013, 18:11

Dat ziet er weer top uit Gijs.
Die mannen leveren goed en mooi werk af.
man van de oude stempel

Moest vanmiddag ook bij Galviron zijn.
Ze hadden weer een klus voor ons.

gr dick

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#184 Bericht door redfox » 03 jan 2013, 22:33

gijsvanzanten schreef:Vanmiddag het chroomwerk weer opgehaald bij Galviron.
Ik moet zeggen; het ziet er keurig netjes uit.
Je word er netjes geholpen.
Ik ga niet meer met mijn chroomwerk naar Rotterdam.

Heel strak Gijs :clap

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#185 Bericht door danahi » 03 jan 2013, 22:47

Als ik zo naar de foto's van het blok kijk lijkt het er toch op dat hij links niet goed zit... al is het altijd lastig te zien op een foto.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#186 Bericht door gijsvanzanten » 03 jan 2013, 23:03

danahi schreef:Als ik zo naar de foto's van het blok kijk lijkt het er toch op dat hij links niet goed zit... al is het altijd lastig te zien op een foto.
Ja, dat lijkt er inderdaad wel op maar dat is een beetje gezichtsbedrog.
Omdat ik de bouten niet in het blok heb zitten.
Maar de lagers zitten echt alletwee goed op zijn plaats en toch krijg ik het blok niet goed dicht.
Ik wacht eerst maar eens even op de lagers met 10 kogels dan weet ik misschien iets meer.
Het is inderdaad vreemd.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#187 Bericht door danahi » 03 jan 2013, 23:46

Waarschijnlijk overbodig dat ik dit schrijf, maar heb je de carters ook al samengesteld zonder de krukas. Met andere woorden is het wel de krukas met lagers die dit veroorzaakt.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#188 Bericht door gijsvanzanten » 04 jan 2013, 16:55

danahi schreef:Waarschijnlijk overbodig dat ik dit schrijf, maar heb je de carters ook al samengesteld zonder de krukas. Met andere woorden is het wel de krukas met lagers die dit veroorzaakt.
Jij mag alles schrijven, je weet het, ik bijt wel terug :wink:

Maar nu even alle gekheid op een stokje, hoe meer mensen er mee denken des te beter ik het vind.
Maar ik heb inderdaad de carterdelen leeg tegen elkaar gehad met pasbusjes erin, en dat past keurig.
Ik zit eigenlijk op de lagers te wachten, dan bouw ik het geheel op de krukas en meet hem uit.
Dat doe ik in de draaibank zodat ik lagers en krukas netjes op kan sluiten, dan meet ik de afstand en dan meet ik de ruimte in de carters.
En dan moet ik weten wat er aan de hand is, had ik zo gedacht.
Maar ik kan even zo vrolijk weer op een ander idee komen hoor.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#189 Bericht door gijsvanzanten » 05 jan 2013, 11:36

Ik heb het volgende ontdekt;

Bij de krukassen van de jongere blokken met afgeschuinde krukwangen is de axiale ruimte bij persing van een
nieuw big-end 0.6 tot 0.8.
Ik heb bij een oude krukas met rechte krukwangen waarin nog het oude big-end zit de axiale ruimte gemeten
en deze bedraagd 0.1.5
Dus dat is een verschil van 0.6.5
En dat zou het probleem kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door gijsvanzanten op 05 jan 2013, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#190 Bericht door tonnie de groot » 05 jan 2013, 19:18

dag gijs,

jij hebt een krukas gemonteerd van een 3 bak ( deze heeft dikkere wangen).
dat is jou probleem !!!

mvg tonnie

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#191 Bericht door gijsvanzanten » 05 jan 2013, 20:15

tonnie de groot schreef:dag gijs,

jij hebt een krukas gemonteerd van een 3 bak ( deze heeft dikkere wangen).
dat is jou probleem !!!

mvg tonnie
Hoi Tonnie,

Bedankt voor je reactie.
Dit is de krukas die er ook inzat, daar heb ik een nieuw big-end ingeperst op 0.8 en nieuwe BO 17 lagers erin gezet,
en dan sluiten de carterdelen niet meer.
Het is wel een Zwitsers blok.
En hoe dik zouden dan de normale krukwangen moeten zijn?

Groet Gijs.

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#192 Bericht door tonnie de groot » 05 jan 2013, 21:58

Dag Gijs,

Die gegevens heb ik zo niet voor handen !!
Je moet. De juiste krukas ( met schuine kanten monteren)
Tevens ( wat ik zo kan beoordelen via de foto's ) moet je ook de juiste drijfstang ( met naald lager en geen 3 bak drijfstang met bronzenbus ) monteren.

Bel Dick baan eens !!!

Met vriendelijke groet tonnie

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#193 Bericht door jvr » 06 jan 2013, 14:12

Wat voor een nummer heb je onder het blok staan Gijs, b.15-5a of wat anders ????
Wat Tonnie de Groot al zegt er hoort er 1 in met schuine-wangen, is het egt waar dat je deze er uit heb gehaald ??

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#194 Bericht door Ries » 06 jan 2013, 14:23

gijsvanzanten schreef:
tonnie de groot schreef:dag gijs,

jij hebt een krukas gemonteerd van een 3 bak ( deze heeft dikkere wangen).
dat is jou probleem !!!

mvg tonnie
Hoi Tonnie,

Bedankt voor je reactie.
Dit is de krukas die er ook inzat, daar heb ik een nieuw big-end ingeperst op 0.8 en nieuwe BO 17 lagers erin gezet,
en dan sluiten de carterdelen niet meer.
Het is wel een Zwitsers blok.
En hoe dik zouden dan de normale krukwangen moeten zijn?

Groet Gijs.
is het big end niet toevallig 2mm breder dan degene die er uit kwam?..

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#195 Bericht door gijsvanzanten » 06 jan 2013, 23:05

..
Bijlagen
Photo2.jpg
Photo2.jpg (49.2 KiB) 9030 keer bekeken
Photo1.jpg
Photo1.jpg (49.74 KiB) 9030 keer bekeken

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#196 Bericht door jvr » 07 jan 2013, 15:16

Hoi Gijs is het al gelukt met je blok. is tie goed dicht gegaan. ???
Mooie voorvork en toebehoren, keurig, je kan het wel ouwe tijger :lol:

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#197 Bericht door gijsvanzanten » 07 jan 2013, 16:14

jvr schreef:Hoi Gijs is het al gelukt met je blok. is tie goed dicht gegaan. ???
Mooie voorvork en toebehoren, keurig, je kan het wel ouwe tijger :lol:
Hoi Jan, Ik weet wat er aan de hand is dus het gaat goedkomen met het blok. :wink:

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2056
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#198 Bericht door gijsvanzanten » 07 jan 2013, 16:16

Weer een stukje verder geknutseld.
Bijlagen
Photo2.jpg
Photo2.jpg (61.55 KiB) 8986 keer bekeken
Photo1.jpg
Photo1.jpg (66.15 KiB) 8986 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#199 Bericht door Henk 3bakvoet » 07 jan 2013, 17:54

Gijs, we worden gek 8)

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#200 Bericht door Ries » 07 jan 2013, 18:29

gijsvanzanten schreef:
jvr schreef:Hoi Gijs is het al gelukt met je blok. is tie goed dicht gegaan. ???
Mooie voorvork en toebehoren, keurig, je kan het wel ouwe tijger :lol:
Hoi Jan, Ik weet wat er aan de hand is dus het gaat goedkomen met het blok. :wink:

we zijn benieuwd Gijs :)

Plaats reactie