Eitank Super4 1964 op motorkenteken

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#451 Bericht door peterria » 05 apr 2013, 22:28

motorscherm van oud type 61/62
gr peterria

super5
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 feb 2011, 18:40
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#452 Bericht door super5 » 05 apr 2013, 22:35

Ook op 59/60 model. (toen nog geen Super) groet Erik.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#453 Bericht door gijsvanzanten » 05 apr 2013, 22:37

Hoi Kees,

Ik heb eens even in het type kompas gekeken en de mokick heeft een verticaal openingetje en de Super een ovaal horizontale opening.
En dan kan je bij de afstelschroef en de vlotter.
Er hoort ook een strip over het voorspatbord te zitten, en koppeling en rem hendel zijn massief.

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#454 Bericht door cdraaisma » 06 apr 2013, 12:12

Hoi Gijs.
Dat had ik ook gezien ,maar op Florett Mokick bj 1962-1964 zit een 10 mm carburateur en volgens mij heeft deze ook een vlotter.Daar kom je dan ook niet bij???
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#455 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 apr 2013, 12:32

cdraaisma schreef:Hoi Gijs.
Dat had ik ook gezien ,maar op Florett Mokick bj 1962-1964 zit een 10 mm carburateur en volgens mij heeft deze ook een vlotter.Daar kom je dan ook niet bij???
Gr-Kees.
Kees die rechte spleet zat er toch om bij de oude carburateurs de choke te bedienen. Die zaten toen nog niet in de deksel maar aan het ronde gedeelte luchtfilterkant.

Enzo

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#456 Bericht door gijsvanzanten » 06 apr 2013, 12:58

In nov. 1958 kwam de 1e Florett uit en de Moped had de zgn rechte spleet met als bedoeling de choke te bedienen.
Aldus Kreidler Prospekte 1950-82.
Ik heb het idee dat bij de daar op volgende modellen de motorschermkappen gewoon zijn gebruikt tot dat ze op waren.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#457 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 apr 2013, 13:05

Gijs dat fenomeen zie je bij ALLE Kreidlermodellen terug. Tot en met de laatste.
Zo heb je dus eigenlijk altijd een tussenmodel dat wel/niet klopt met wat de bedoeling was.

Enzo

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#458 Bericht door gijsvanzanten » 06 apr 2013, 14:12

Enzo, zo is het.
En als ik het goed heb zijn deze nooit gemaakt in immitatie :wink:
En weet je zeker dat het origineel Kreidler is.

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#459 Bericht door cdraaisma » 06 apr 2013, 18:52

Goedenavond..
Nog even over de vertikale opening,ik heb het weekblad motor no 14 van 6 april 1962 hier voor mij liggen.Daar staat een advertentie met afbeelding van Super 4 in met een vertikale opening,en er staat een roadtest van de Super 4 in met vertikale opening.Dus zij ze er geweest met vertikale opening in rechter motorscherm.
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#460 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 apr 2013, 18:55

cdraaisma schreef:Goedenavond..
Nog even over de vertikale opening,ik heb het weekblad motor no 14 van 6 april 1962 hier voor mij liggen.Daar staat een advertentie met afbeelding van Super 4 in met een vertikale opening,en er staat een roadtest van de Super 4 in met vertikale opening.Dus zij ze er geweest met vertikale opening in rechter motorscherm.
Gr-Kees.
Hoor je ons niet zeggen Kees. :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#461 Bericht door cdraaisma » 08 apr 2013, 17:10

Goedenmiddag.
We hebben het nu uitgebreid over het uitlaatsysteem van de Super 4 gehad,maar brengt het orginele systeem ook wat?Wat ik daarmee bedoel,meer vermogen meer koppel onderin meer snelheid of misschien wel een lager verbruik?
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10801
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#462 Bericht door Henk 3bakvoet » 08 apr 2013, 18:03

cdraaisma schreef:Goedenmiddag.
We hebben het nu uitgebreid over het uitlaatsysteem van de Super 4 gehad,maar brengt het orginele systeem ook wat?Wat ik daarmee bedoel,meer vermogen meer koppel onderin meer snelheid of misschien wel een lager verbruik?
Gr-Kees.
Volgens Peter, (peterria) maakt het niets uit.

Gebruikersavatar
cdraaisma
Berichten: 439
Lid geworden op: 18 sep 2009, 21:10
Locatie: harlingen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#463 Bericht door cdraaisma » 08 apr 2013, 21:12

Henk 3bakvoet schreef:
cdraaisma schreef:Goedenmiddag.
We hebben het nu uitgebreid over het uitlaatsysteem van de Super 4 gehad,maar brengt het orginele systeem ook wat?Wat ik daarmee bedoel,meer vermogen meer koppel onderin meer snelheid of misschien wel een lager verbruik?
Gr-Kees.
Volgens Peter, (peterria) maakt het niets uit.
Okay Henk.
Dan hoef ik ook niet meer over een orginele na te denken,dan blijft de IMI mooi op zijn plaats zitten.
Gr-Kees.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#464 Bericht door gijsvanzanten » 09 apr 2013, 15:31

Hoi Kees,

Je hoeft niet over een originele na te denken want er is toch niet aan te komen.
Als je werkelijk de verschillen wilt meten qua prestatie moet je op de rollerbank.
Wat je wel kan doen, en dat is wat ik heb gedaan, de uitlaten optisch vergelijken.
Dan is de originele nogal afwijkend t.o.v. de Jamarcol eenheidsworst.
Ik heb hier een foto van 3 jamarcols.
1 voor een RS 6.25pk met vaste bocht.
1 voor Super4 4.2pk.
1 van een brommer, ik dacht iets op de 2 pk.
En zo als ik al eerder heb gesteld zijn deze allen hetzelfde.
Het enigste verschil zit in de bevestiging en de aansluiting 28 of 32mm.
Het binnenwerk is exact hetzelfde alleen worden er wat grotere gaten ingeboord.
Dan heb je nog het verschil in prijs.
De 6.25 is 166 euro
De 4.2 is 42 euro zonder bocht?
De 2 pk uitlaat is iets van 32 zonder bocht.
Een redelijk uitziende 4.2pk als je er al aan kan komen is waard wat de gek er voor geeft.
Bijlagen
Photo1.jpg
Photo1.jpg (44.71 KiB) 8548 keer bekeken

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#465 Bericht door tonnie de groot » 09 apr 2013, 17:51

cdraaisma schreef:Goedenavond.
Ik heb ook nog even een vraagje over rechter motorscherm, ik zie dat gijs een horizontal opening bij de carburateur heeft voor de afstelling Ik heb een vertikale opening voor de afstelling carburateur,ik kan door deze opening alleen bij afstelschroef komen vlotteren gaat niet.Ik heb bij diverse afbeeldingen van een Super 4 deze rechter motorscherm met vertikale openingen gezien.Mijn vraag is klopt het dat dit scherm op een Super 4 hoord of helemaal niet,of misschien op een ander type ??
Gr-Kees
dit type motorscherm zat op het eerste model, de eerste eitje's hadden een PALLAS cab.
de lange gleuf was bestemd voor de choke, dit type scherm was eigenlijk niet bedoeld voor de bing.

mvg tonnie

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10801
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#466 Bericht door Henk 3bakvoet » 09 apr 2013, 18:47

cdraaisma schreef:
Henk 3bakvoet schreef:
cdraaisma schreef:Goedenmiddag.
We hebben het nu uitgebreid over het uitlaatsysteem van de Super 4 gehad,maar brengt het orginele systeem ook wat?Wat ik daarmee bedoel,meer vermogen meer koppel onderin meer snelheid of misschien wel een lager verbruik?
Gr-Kees.
Volgens Peter, (peterria) maakt het niets uit.
Okay Henk.
Dan hoef ik ook niet meer over een orginele na te denken,dan blijft de IMI mooi op zijn plaats zitten.
Gr-Kees.
Een redelijk uitziende 4.2pk als je er al aan kan komen is waard wat de gek er voor geeft.
Op ebay gaan zwaar verroeste 32mm en 28mm met deuken niet onder de 100 euro van de hand, hoe zou dat nou komen?

Hoi Kees,

Dat de uitlaat van groot belang is voor de goede werking van een tweetaktmotor is ondertussen bij ons al bekend.
Alles is op elkaar afgestemd van zeefje inlaat tot tuitje uitlaat, als je daar tussen ook maar iets veranderd heeft dat direct invloed op het rij gedrag of karakter van je kreidler, 10 cm bocht afzagen heeft al effect, dus zeg het maar.

Als jou jamacol net als die van Peter perfect presteert lekker laten zitten.

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#467 Bericht door peterria » 09 apr 2013, 21:11

en als je perse een orignelen 4.2 uitlaat wil hebben
laat je er toch een maken alles kan
gr peterria
Bijlagen
header.jpg
header.jpg (114.68 KiB) 8495 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10801
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#468 Bericht door Henk 3bakvoet » 09 apr 2013, 21:25

Dat doet Jamacol toch al heb ik begrepen, is voor alle pk`s geschikt.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#469 Bericht door gijsvanzanten » 10 apr 2013, 14:45

Vandaag is de originele uitlaat teruggekomen van de verchromer en ik moet zeggen; prachtig.
Een heel mooi stukje chroomwerk van de Fa. GALVIRON uit Vaassen.
Zij hebben het uiteindelijk toch keurig netjes opgelost.
Hier een foto.
Bijlagen
Photo1.jpg
Photo1.jpg (65.85 KiB) 8452 keer bekeken

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#470 Bericht door peterria » 10 apr 2013, 14:55

heel mooi gijs eind goed al goed
nu nog wat warmer weer en het genieten kan beginnen :clap
gr peter

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#471 Bericht door KreidlerBOY » 10 apr 2013, 15:27

mooi dat het nu eindelijk in orde is Gijs! kan je hem meteen mooi uit proberen met het mooie weer dat er aan komt dit weekend

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#472 Bericht door gijsvanzanten » 14 apr 2013, 21:36

Ik heb nog een foto gevonden van mijzelf met mijn nieuw gekochte Eitank in 1964.
Let op de zwarte kniekussens.
Vandaag heb ik mijn eerste ritje gemaakt met de Eitank.
Bijlagen
Photo1.jpg
Photo1.jpg (33.41 KiB) 8345 keer bekeken
Photo5.jpg
Photo5.jpg (63.4 KiB) 8345 keer bekeken
Photo4.jpg
Photo4.jpg (76.15 KiB) 8345 keer bekeken
Photo3.jpg
Photo3.jpg (74 KiB) 8345 keer bekeken
Photo2.jpg
Photo2.jpg (59.95 KiB) 8345 keer bekeken
Photo1.jpg
Photo1.jpg (69.5 KiB) 8345 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan. K
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 nov 2003, 18:05
Locatie: Haarlemmermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#473 Bericht door Jan. K » 14 apr 2013, 23:47

gijsvanzanten schreef:Ik heb nog een foto gevonden van mijzelf met mijn nieuw gekochte Eitank in 1964.
Let op de zwarte kniekussens.
Vandaag heb ik mijn eerste ritje gemaakt met de Eitank.
En?, "Good old feelings"?
Zeer fraaie brommert, gijsvanzanten.

Gebruikersavatar
RuudvanWijk
Berichten: 1250
Lid geworden op: 22 mar 2007, 21:25
Locatie: Bovenkarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 26 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#474 Bericht door RuudvanWijk » 15 apr 2013, 11:25

Een prachtige brommer. Moet heerlijk zijn om op te rijden. Pet af Gijs.

vr.gr.
Ruud

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eitank Super4 1964 op motorkenteken

#475 Bericht door gcge » 15 apr 2013, 11:26

Hoe hard rijdt zo'n super 4 nu? 70/75?

Plaats reactie