Van RMC-S naar RS

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arjan93
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
Locatie: Putten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Van RMC-S naar RS

#1 Bericht door Arjan93 » 08 nov 2012, 14:40

Hallo mensen

Zoals sommigen van jullie wel weten had ik al een poosje plannen om mijn rmc-s om te bouwen naar rs, maar vanwege school en werk is het er afgelopen tijd niet van gekomen, en nu heb ik alle moed bijeen geraapt, en ben begonnen.
De meeste spullen heb ik nu onderhand wel in huis, (door de jaren heen verzameld :wink: )
Er komt dus een 5 bak direct onder, ontsteking is een kokusan, cilinder is een KCMN, heb ik al ingereden en bevalt goed alleen denk er nog wel aan om hem iets te laten kietelen, zodat hij ong 90-100 gaat lopen. Overige kleine dingetjes heb ik ook al, voorvork heb ik pas gereviceerd, wielen heb ik ook al laten coaten, (voor schijfrem dus en achter naaf 160) als het goed is krijg ik eerdaags nieuwe kabelboom binnen ,deze dient vervangen te worden aangezien de verlichting soms hapert, rij je ineens zonder licht :x , daar wordt je niet vrolijk van als het pikke donker is.

Bij de achterbrug wil ik hetzelfde systeem gebruiken als marinus voor de kettingspanners, dit lijkt me ideaal, ook heb ik een automatische kettingspanner aangeschaft die de ketting dus continue op spanning zal houden dus heb ik daar ook geen omkijken meer naar.

Ik heb een poosje terug een spatbord gekocht via marktplaats, maar daar zitten nogal wat gaten in, uiteraard allemaal orgineel neem ik aan, maar ik ben van plan om er een paar dicht te laten lassen, aangezien ze loos zijn. (zie foto).

Klopt de plek van de lamp zo? Er moet dus nog wel een Motorplaat onder komen, en die is neem ik aan een stukje groter dan de gele brommer plaat.

klopt het dat de gaten die ik met rode pijl heb aangewezen dicht kunnne worden gelast zonder verdere gevolgen?

die zwarte dopjes laat ik denk ik wel zitten, deze is neem ik aan voor latere eventuele gereedschapkistje.


Groeten Arjan
plek achterlicht + kenteken
plek achterlicht + kenteken
SDC12102.JPG (36.54 KiB) 7636 keer bekeken
dichtlassen gaten
dichtlassen gaten
SDC12103.JPG (60.31 KiB) 7636 keer bekeken
dichtlassen gaten
dichtlassen gaten
SDC12105.JPG (41.2 KiB) 7636 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Van RMC-S naar RS

#2 Bericht door Mach4 » 08 nov 2012, 18:28

Gaten kan je gerust dichtlassen,maar je had beter een RS spatbord kunnen kopen,achterlicht zit prima zo heb ik hem ook zitten,motorplaat is inderdaad iets groter dan een brommerplaat.

wilhelmus
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Van RMC-S naar RS

#3 Bericht door wilhelmus » 08 nov 2012, 22:56

mooi project Arjan.
Een tip voor het dicht lassen van de gaten een stalen plaatje onder de gaten leggen deze vastzetten met een paar lijmtangen de blinde gaten kun je dan dicht lassen vervolgens met een slijptol met een lamellenschijf vlakslijpen het slijpen doe je haaks op het spatbord
grt Wim

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4106
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 230 keren

Re: Van RMC-S naar RS

#4 Bericht door hermanngas » 08 nov 2012, 23:34

Succes gewenst Arjan!
Alleen kan ik je dan bij de volgende molenrit niet meer bijhouden ;-)
HermaNN

Arjan93
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
Locatie: Putten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Van RMC-S naar RS

#5 Bericht door Arjan93 » 09 nov 2012, 12:30

Wim: dichtlassen heb ik gisteravond gedaan, idd net zoals je aangeeft met plaatje eronder, maar toch vervormd het spatbord zich een beetje door de warmte wat erg jammer is, ook heb ik 2 busjes op de achterbrug gelast voor de kettingspanners, en dit werk echt perfect vind ik zelf, ik heb alles nu weer in elkaar zitten en wacht nog even op m'n kabelboom, dan kan de bedrading ook worden gefikst, en dan kan hij voor de keuring, waarna hij nog 1 keer uitelkaar moet voor de coating/ spuitwerk. En dan is tie helemaal klaar voor het volgende seizoen. :lol:

Herman: die snelheid, dat zal vast wel meevallen, wat is nou 100 km/uur :roll: ,, vergeleken met het artikel op de frontpage: maar liefst 204 km/uur met een 50 cc'tje =P~ . Maar één ding is zeker we gaan zeker nog een keer een stukje toeren 8)

Groeten Arjan

Arjan93
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
Locatie: Putten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Van RMC-S naar RS

#6 Bericht door Arjan93 » 09 nov 2012, 12:30

bedankt michel :wink:
Laatst gewijzigd door Arjan93 op 09 nov 2012, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 jan 2005, 22:04
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: Van RMC-S naar RS

#7 Bericht door Michel » 09 nov 2012, 13:19

succes arjan!

Arjan93
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
Locatie: Putten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Van RMC-S naar RS

#8 Bericht door Arjan93 » 19 dec 2012, 08:44

Hallo mensen

Ik heb nu al een tijdje met de verlichting aan de gang, en heb met m'n stomme kop een immi lichtschakelaar gekocht, aangezien ik dacht dat die nog beter waren dan de oude, en goedkoper uiteraard, maar ik ben er al achter dat goedkoper toch duurkoper is. Dit is namelijk het probleem:

Als ik de lichtschakelaar aansluit volgens eigen bevindingen, dan doet de verlichting het, dus grootlicht werkt, dimlicht werkt, en seinlicht werkt. Maar nu is het vreemde dat wanneer ik mijn contact alleen op aan zet mijn licht ook al meteen brand? dit zou pas moeten als ik de sleutel nog een slag bijdraai. Het achterlicht werkt namelijk wel goed, dus in de koplamp zit iets fout.

Ook moet ik nog een claxon aansluiten en daarvoor hou ik nog 1 draad over, namelijk de bruine nu heb ik gemeten dat de zwarte en de bruine de draden zijn voor de claxon, maar als ik nu de claxon aansluit en de brommer start en toeter dan valt de brommer uit. Hoe kan dit?

Dit zijn de kleuren vanaf de lichtschakelaar:
Blauw = dimlicht
Wit = grootlicht
Rood = seinlicht
Zwart = contact
Bruin = claxon

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik snap er niks meer van.


Groeten Arjan

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Van RMC-S naar RS

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 dec 2012, 09:50

Alleen de bruine is claxon. Deze moet in de koplamp aan de gele worden gekoppeld.

De zwarte uit de kroonsteen van de ontsteking is de kortsluitdraad en moet naar het contactslot.

Het kan dus dat je het knopje van de stuurschakelaar zo kan aansluiten dat je of uit schakeld of toeteren. Of je hebt zoveel drukknopjes dat beide aangesloten kunnen worden.

Enzo

Arjan93
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
Locatie: Putten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Van RMC-S naar RS

#10 Bericht door Arjan93 » 19 dec 2012, 10:26

Bedankt enzo :clap

Ik ga hier vanavond direct mee aan de slag,
je hoort nog hoet het afloopt.

Groeten Arjan

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Van RMC-S naar RS

#11 Bericht door Caspar » 19 dec 2012, 13:48

Pa op met die bruine van de claxon !

Kan ook anders zitten : claxon krijgt dan spanning via het gele draadje en maakt in de schakelaar massa !
Massa geschakeld dus.

Arjan93
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
Locatie: Putten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Van RMC-S naar RS

#12 Bericht door Arjan93 » 26 dec 2012, 13:37

ik ben van de week weer met de bedrading bezig geweest, maar kom er niet uit, heb nu met een multi-meter alles doorgemeten van de lichtschakelaar.

Ik heb dus draden: Geel, Wit, Blauw, rood, zwart en bruin
Dit heb ik gemeten:

geel + wit = dimlicht
geel + blauw = grootlicht
geel + rood = seinlicht
zwart + bruin = claxon

maar als ik nu de brommer start dan doet mijn verlichting het al terwijl hij pas zou moeten gaan branden als ik het contactslot nog een slag draai, en ook als ik de claxon gebruik dan valt de brommer uit. wat klopt er niet, en hoe moet ik het wel aansluiten.


Groeten Arjan

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Van RMC-S naar RS

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 dec 2012, 14:44

Dat je verlichting brand als je start moet je in het contactslot zoeken.
Als je de claxon indrukt maak je kortsluiting. Je hebt hem dus aan de zwarte draad geschakeld. Zo doe je het als je links en rechts een rode drukknop hebt.

Enzo

Arjan93
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
Locatie: Putten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Van RMC-S naar RS

#14 Bericht door Arjan93 » 26 dec 2012, 19:01

waarschijnlijk zit het niet in het contactslot enzo, want m'n achterlicht schakelt wel gewoon goed op het contact.
en de claxon snap ik nog niets van.

maar in ieder geval bedankt voor het meedenken

Groeten Arjan

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Van RMC-S naar RS

#15 Bericht door bertRS » 26 dec 2012, 19:14

Hoi Arjan, je moet de gele draad van de ontsteking naar de claxon leggen en dan een bruine draad aan de bruine draad van de schakelaar om zo de claxon te kunnen laten werken (knop in drukken is massa maken op het stuur).
De zwarte draad is voor het onderbreken van de onsteking dus zwart van de onsteking aan de zwarte draad van de schakelaar.
Als de de gele draad die ook voor de verlichting is eerst via het contactslot laat lopen en aan de JUISTE aansluitpunten bevestigd, dan moet je de verlichting kunnen regelen en zal er alleen stroom naar de schakelaar gaan als je de sleutel helemaal om draaid en niet in de midelste stand.

Succes.

Groet,
Bert

Plaats reactie