Van RMC-S naar RS
-
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
- Locatie: Putten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Van RMC-S naar RS
Hallo mensen
Zoals sommigen van jullie wel weten had ik al een poosje plannen om mijn rmc-s om te bouwen naar rs, maar vanwege school en werk is het er afgelopen tijd niet van gekomen, en nu heb ik alle moed bijeen geraapt, en ben begonnen.
De meeste spullen heb ik nu onderhand wel in huis, (door de jaren heen verzameld )
Er komt dus een 5 bak direct onder, ontsteking is een kokusan, cilinder is een KCMN, heb ik al ingereden en bevalt goed alleen denk er nog wel aan om hem iets te laten kietelen, zodat hij ong 90-100 gaat lopen. Overige kleine dingetjes heb ik ook al, voorvork heb ik pas gereviceerd, wielen heb ik ook al laten coaten, (voor schijfrem dus en achter naaf 160) als het goed is krijg ik eerdaags nieuwe kabelboom binnen ,deze dient vervangen te worden aangezien de verlichting soms hapert, rij je ineens zonder licht , daar wordt je niet vrolijk van als het pikke donker is.
Bij de achterbrug wil ik hetzelfde systeem gebruiken als marinus voor de kettingspanners, dit lijkt me ideaal, ook heb ik een automatische kettingspanner aangeschaft die de ketting dus continue op spanning zal houden dus heb ik daar ook geen omkijken meer naar.
Ik heb een poosje terug een spatbord gekocht via marktplaats, maar daar zitten nogal wat gaten in, uiteraard allemaal orgineel neem ik aan, maar ik ben van plan om er een paar dicht te laten lassen, aangezien ze loos zijn. (zie foto).
Klopt de plek van de lamp zo? Er moet dus nog wel een Motorplaat onder komen, en die is neem ik aan een stukje groter dan de gele brommer plaat.
klopt het dat de gaten die ik met rode pijl heb aangewezen dicht kunnne worden gelast zonder verdere gevolgen?
die zwarte dopjes laat ik denk ik wel zitten, deze is neem ik aan voor latere eventuele gereedschapkistje.
Groeten Arjan
Zoals sommigen van jullie wel weten had ik al een poosje plannen om mijn rmc-s om te bouwen naar rs, maar vanwege school en werk is het er afgelopen tijd niet van gekomen, en nu heb ik alle moed bijeen geraapt, en ben begonnen.
De meeste spullen heb ik nu onderhand wel in huis, (door de jaren heen verzameld )
Er komt dus een 5 bak direct onder, ontsteking is een kokusan, cilinder is een KCMN, heb ik al ingereden en bevalt goed alleen denk er nog wel aan om hem iets te laten kietelen, zodat hij ong 90-100 gaat lopen. Overige kleine dingetjes heb ik ook al, voorvork heb ik pas gereviceerd, wielen heb ik ook al laten coaten, (voor schijfrem dus en achter naaf 160) als het goed is krijg ik eerdaags nieuwe kabelboom binnen ,deze dient vervangen te worden aangezien de verlichting soms hapert, rij je ineens zonder licht , daar wordt je niet vrolijk van als het pikke donker is.
Bij de achterbrug wil ik hetzelfde systeem gebruiken als marinus voor de kettingspanners, dit lijkt me ideaal, ook heb ik een automatische kettingspanner aangeschaft die de ketting dus continue op spanning zal houden dus heb ik daar ook geen omkijken meer naar.
Ik heb een poosje terug een spatbord gekocht via marktplaats, maar daar zitten nogal wat gaten in, uiteraard allemaal orgineel neem ik aan, maar ik ben van plan om er een paar dicht te laten lassen, aangezien ze loos zijn. (zie foto).
Klopt de plek van de lamp zo? Er moet dus nog wel een Motorplaat onder komen, en die is neem ik aan een stukje groter dan de gele brommer plaat.
klopt het dat de gaten die ik met rode pijl heb aangewezen dicht kunnne worden gelast zonder verdere gevolgen?
die zwarte dopjes laat ik denk ik wel zitten, deze is neem ik aan voor latere eventuele gereedschapkistje.
Groeten Arjan
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Van RMC-S naar RS
Gaten kan je gerust dichtlassen,maar je had beter een RS spatbord kunnen kopen,achterlicht zit prima zo heb ik hem ook zitten,motorplaat is inderdaad iets groter dan een brommerplaat.
Re: Van RMC-S naar RS
mooi project Arjan.
Een tip voor het dicht lassen van de gaten een stalen plaatje onder de gaten leggen deze vastzetten met een paar lijmtangen de blinde gaten kun je dan dicht lassen vervolgens met een slijptol met een lamellenschijf vlakslijpen het slijpen doe je haaks op het spatbord
grt Wim
Een tip voor het dicht lassen van de gaten een stalen plaatje onder de gaten leggen deze vastzetten met een paar lijmtangen de blinde gaten kun je dan dicht lassen vervolgens met een slijptol met een lamellenschijf vlakslijpen het slijpen doe je haaks op het spatbord
grt Wim
- hermanngas
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 230 keren
- Ontvangen waarderingen: 230 keren
Re: Van RMC-S naar RS
Succes gewenst Arjan!
Alleen kan ik je dan bij de volgende molenrit niet meer bijhouden
HermaNN
Alleen kan ik je dan bij de volgende molenrit niet meer bijhouden
HermaNN
-
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
- Locatie: Putten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Van RMC-S naar RS
Wim: dichtlassen heb ik gisteravond gedaan, idd net zoals je aangeeft met plaatje eronder, maar toch vervormd het spatbord zich een beetje door de warmte wat erg jammer is, ook heb ik 2 busjes op de achterbrug gelast voor de kettingspanners, en dit werk echt perfect vind ik zelf, ik heb alles nu weer in elkaar zitten en wacht nog even op m'n kabelboom, dan kan de bedrading ook worden gefikst, en dan kan hij voor de keuring, waarna hij nog 1 keer uitelkaar moet voor de coating/ spuitwerk. En dan is tie helemaal klaar voor het volgende seizoen.
Herman: die snelheid, dat zal vast wel meevallen, wat is nou 100 km/uur ,, vergeleken met het artikel op de frontpage: maar liefst 204 km/uur met een 50 cc'tje . Maar één ding is zeker we gaan zeker nog een keer een stukje toeren
Groeten Arjan
Herman: die snelheid, dat zal vast wel meevallen, wat is nou 100 km/uur ,, vergeleken met het artikel op de frontpage: maar liefst 204 km/uur met een 50 cc'tje . Maar één ding is zeker we gaan zeker nog een keer een stukje toeren
Groeten Arjan
-
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
- Locatie: Putten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Van RMC-S naar RS
Hallo mensen
Ik heb nu al een tijdje met de verlichting aan de gang, en heb met m'n stomme kop een immi lichtschakelaar gekocht, aangezien ik dacht dat die nog beter waren dan de oude, en goedkoper uiteraard, maar ik ben er al achter dat goedkoper toch duurkoper is. Dit is namelijk het probleem:
Als ik de lichtschakelaar aansluit volgens eigen bevindingen, dan doet de verlichting het, dus grootlicht werkt, dimlicht werkt, en seinlicht werkt. Maar nu is het vreemde dat wanneer ik mijn contact alleen op aan zet mijn licht ook al meteen brand? dit zou pas moeten als ik de sleutel nog een slag bijdraai. Het achterlicht werkt namelijk wel goed, dus in de koplamp zit iets fout.
Ook moet ik nog een claxon aansluiten en daarvoor hou ik nog 1 draad over, namelijk de bruine nu heb ik gemeten dat de zwarte en de bruine de draden zijn voor de claxon, maar als ik nu de claxon aansluit en de brommer start en toeter dan valt de brommer uit. Hoe kan dit?
Dit zijn de kleuren vanaf de lichtschakelaar:
Blauw = dimlicht
Wit = grootlicht
Rood = seinlicht
Zwart = contact
Bruin = claxon
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik snap er niks meer van.
Groeten Arjan
Ik heb nu al een tijdje met de verlichting aan de gang, en heb met m'n stomme kop een immi lichtschakelaar gekocht, aangezien ik dacht dat die nog beter waren dan de oude, en goedkoper uiteraard, maar ik ben er al achter dat goedkoper toch duurkoper is. Dit is namelijk het probleem:
Als ik de lichtschakelaar aansluit volgens eigen bevindingen, dan doet de verlichting het, dus grootlicht werkt, dimlicht werkt, en seinlicht werkt. Maar nu is het vreemde dat wanneer ik mijn contact alleen op aan zet mijn licht ook al meteen brand? dit zou pas moeten als ik de sleutel nog een slag bijdraai. Het achterlicht werkt namelijk wel goed, dus in de koplamp zit iets fout.
Ook moet ik nog een claxon aansluiten en daarvoor hou ik nog 1 draad over, namelijk de bruine nu heb ik gemeten dat de zwarte en de bruine de draden zijn voor de claxon, maar als ik nu de claxon aansluit en de brommer start en toeter dan valt de brommer uit. Hoe kan dit?
Dit zijn de kleuren vanaf de lichtschakelaar:
Blauw = dimlicht
Wit = grootlicht
Rood = seinlicht
Zwart = contact
Bruin = claxon
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik snap er niks meer van.
Groeten Arjan
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Van RMC-S naar RS
Alleen de bruine is claxon. Deze moet in de koplamp aan de gele worden gekoppeld.
De zwarte uit de kroonsteen van de ontsteking is de kortsluitdraad en moet naar het contactslot.
Het kan dus dat je het knopje van de stuurschakelaar zo kan aansluiten dat je of uit schakeld of toeteren. Of je hebt zoveel drukknopjes dat beide aangesloten kunnen worden.
Enzo
De zwarte uit de kroonsteen van de ontsteking is de kortsluitdraad en moet naar het contactslot.
Het kan dus dat je het knopje van de stuurschakelaar zo kan aansluiten dat je of uit schakeld of toeteren. Of je hebt zoveel drukknopjes dat beide aangesloten kunnen worden.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Van RMC-S naar RS
Pa op met die bruine van de claxon !
Kan ook anders zitten : claxon krijgt dan spanning via het gele draadje en maakt in de schakelaar massa !
Massa geschakeld dus.
Kan ook anders zitten : claxon krijgt dan spanning via het gele draadje en maakt in de schakelaar massa !
Massa geschakeld dus.
-
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
- Locatie: Putten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Van RMC-S naar RS
ik ben van de week weer met de bedrading bezig geweest, maar kom er niet uit, heb nu met een multi-meter alles doorgemeten van de lichtschakelaar.
Ik heb dus draden: Geel, Wit, Blauw, rood, zwart en bruin
Dit heb ik gemeten:
geel + wit = dimlicht
geel + blauw = grootlicht
geel + rood = seinlicht
zwart + bruin = claxon
maar als ik nu de brommer start dan doet mijn verlichting het al terwijl hij pas zou moeten gaan branden als ik het contactslot nog een slag draai, en ook als ik de claxon gebruik dan valt de brommer uit. wat klopt er niet, en hoe moet ik het wel aansluiten.
Groeten Arjan
Ik heb dus draden: Geel, Wit, Blauw, rood, zwart en bruin
Dit heb ik gemeten:
geel + wit = dimlicht
geel + blauw = grootlicht
geel + rood = seinlicht
zwart + bruin = claxon
maar als ik nu de brommer start dan doet mijn verlichting het al terwijl hij pas zou moeten gaan branden als ik het contactslot nog een slag draai, en ook als ik de claxon gebruik dan valt de brommer uit. wat klopt er niet, en hoe moet ik het wel aansluiten.
Groeten Arjan
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Van RMC-S naar RS
Dat je verlichting brand als je start moet je in het contactslot zoeken.
Als je de claxon indrukt maak je kortsluiting. Je hebt hem dus aan de zwarte draad geschakeld. Zo doe je het als je links en rechts een rode drukknop hebt.
Enzo
Als je de claxon indrukt maak je kortsluiting. Je hebt hem dus aan de zwarte draad geschakeld. Zo doe je het als je links en rechts een rode drukknop hebt.
Enzo
-
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 19:47
- Locatie: Putten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Van RMC-S naar RS
waarschijnlijk zit het niet in het contactslot enzo, want m'n achterlicht schakelt wel gewoon goed op het contact.
en de claxon snap ik nog niets van.
maar in ieder geval bedankt voor het meedenken
Groeten Arjan
en de claxon snap ik nog niets van.
maar in ieder geval bedankt voor het meedenken
Groeten Arjan
- bertRS
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
- Locatie: Nijverdal
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Van RMC-S naar RS
Hoi Arjan, je moet de gele draad van de ontsteking naar de claxon leggen en dan een bruine draad aan de bruine draad van de schakelaar om zo de claxon te kunnen laten werken (knop in drukken is massa maken op het stuur).
De zwarte draad is voor het onderbreken van de onsteking dus zwart van de onsteking aan de zwarte draad van de schakelaar.
Als de de gele draad die ook voor de verlichting is eerst via het contactslot laat lopen en aan de JUISTE aansluitpunten bevestigd, dan moet je de verlichting kunnen regelen en zal er alleen stroom naar de schakelaar gaan als je de sleutel helemaal om draaid en niet in de midelste stand.
Succes.
Groet,
Bert
De zwarte draad is voor het onderbreken van de onsteking dus zwart van de onsteking aan de zwarte draad van de schakelaar.
Als de de gele draad die ook voor de verlichting is eerst via het contactslot laat lopen en aan de JUISTE aansluitpunten bevestigd, dan moet je de verlichting kunnen regelen en zal er alleen stroom naar de schakelaar gaan als je de sleutel helemaal om draaid en niet in de midelste stand.
Succes.
Groet,
Bert