TM 1968 Aanpakken!

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#126 Bericht door Melvin » 06 mar 2013, 01:26

De zuiger.
Ik zet toch de oude zuiger erin. Is 1 honderste versleten dus zit er nu op 0,04 tot 0,05 in (cilinder is 0,01 ovaal)
Het is nog de originele denk ik gezien de km stand van 16.000
De zuigerveertjes waren wel een stukje versleten, dus daar zijn nieuwe originele veertjes op gekomen.

Wat denken jullie qua bougi? Heb zelf geen ervaring met geforceerd rijden, maar kan me voorstellen dat er een iets warmere bougi in moet, ook gezien het vermogen. Zit zelf aan een W4AC te denken.
Bijlagen
DSC_0599 (Medium).JPG
DSC_0599 (Medium).JPG (105.24 KiB) 8828 keer bekeken
DSC_0598 (Medium).JPG
DSC_0598 (Medium).JPG (102.63 KiB) 8829 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#127 Bericht door Melvin » 06 mar 2013, 01:31

Ben ook maar begonnen met bouwen, kon het niet laten :lol:
De achterbrug busjes moeten nog 0,05 kleiner. Ze waren net te krap.
Heb ze nu opgeruimd.

Ik bouw alles zo veel mogelijk op met de oude onderdelen zoals de kabelboom.
Zie trouwens dat ik de draadjes zelf en het kroonsteentje nog even schoon moet maken :oops:
Bijlagen
DSC_0604 (Small).JPG
DSC_0604 (Small).JPG (117.5 KiB) 8827 keer bekeken
DSC_0607 (Small).JPG
DSC_0607 (Small).JPG (114.16 KiB) 8827 keer bekeken
DSC_0606 (Medium).JPG
DSC_0606 (Medium).JPG (199.48 KiB) 8827 keer bekeken
DSC_0609 (Medium).JPG
DSC_0609 (Medium).JPG (98.41 KiB) 8828 keer bekeken
DSC_0610 (Medium).JPG
DSC_0610 (Medium).JPG (92.61 KiB) 8828 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#128 Bericht door Melvin » 06 mar 2013, 01:37

In de voorvork zat nog een stuk van een oude/andere expander.
Vandaar dat de expander zo hoog zat toen ik de tm uit elkaar trok...

Het nieuwe zadeltje kleed wel af.
Ik moet nog gaatjes boren voor het gereedschapskastje.
Maar we gaan gestaag door.

Wat vinden jullie, zonnekapje of niet?
Bijlagen
DSC_0611 (Medium).JPG
DSC_0611 (Medium).JPG (108.27 KiB) 8827 keer bekeken
DSC_0612 (Medium).JPG
DSC_0612 (Medium).JPG (154.85 KiB) 8827 keer bekeken
DSC_0621 (Medium).JPG
DSC_0621 (Medium).JPG (170.55 KiB) 8827 keer bekeken
DSC_0622 (Medium).JPG
DSC_0622 (Medium).JPG (152.57 KiB) 8827 keer bekeken
DSC_0623 (Medium).JPG
DSC_0623 (Medium).JPG (170.59 KiB) 8827 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#129 Bericht door Melvin » 06 mar 2013, 01:41

En nou ga ik pitten.
Morgen eerst ff lekker sporten, en daarna weer de garage in als ik er nog puf voor heb.

Als afsluitertje nog een plaatje van de RS75.
Daar is een lang zadeltje op gekomen, het spatbord is gelast en verder is alles weer netjes gemaakt en goed onderhouden.
Het blokje ligt nog uit elkaar. Het hele voorste ophangpunt was afgebroken door het trillen. Eigen schuld, heb de blokbouten niet goed vast gehad. Er ligt nu een setje hele strakke carters bij dick voor het opkotteren. Als dat klaar is kan de RS 75 ook weer in elkaar.

Truste
Bijlagen
DSC_0615 (Medium).JPG
DSC_0615 (Medium).JPG (173.13 KiB) 8826 keer bekeken

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: TM 1968 Aanpakken!

#130 Bericht door KreidlerBOY » 06 mar 2013, 16:30

hij gaat lekker melvin, prachtig, goeie foto's ook!

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: TM 1968 Aanpakken!

#131 Bericht door Leopold Hogenhuis » 06 mar 2013, 21:29

Prachtige foto's Melvin , heel goed bezig .
Ik heb het met plezier allemaal bekeken .
Toppie !
Leopold .

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 1237
Lid geworden op: 25 nov 2004, 12:01
Locatie: Alkmaar / Huizen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: TM 1968 Aanpakken!

#132 Bericht door JanWillem » 06 mar 2013, 21:38

Mooi hoor! :clap

Ik vind geen zonnekapje.
Hoort volgens mij ook op modellen vanaf '73.

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#133 Bericht door jvr » 07 mar 2013, 16:05

Melvin een bosch W 4 ac erin is goed, had zelf eerst een W 5 ac erin maar de W4 ac was beter.
Suk 6 met de opbouw van de mooie TM.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10330
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 343 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#134 Bericht door Andy » 07 mar 2013, 16:24

Waar staat dat "ac" voor ???
Heb in mijn zundapp ook een "ac" ipv de "bc" en rijdt stukken beter.

Andy,

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#135 Bericht door Gijs » 07 mar 2013, 16:41

Wordt mooi!

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#136 Bericht door jvr » 08 mar 2013, 12:14

Andy schreef:Waar staat dat "ac" voor ???
Heb in mijn zundapp ook een "ac" ipv de "bc" en rijdt stukken beter.

Andy,
Volgens mij AIR-COOL.

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#137 Bericht door Melvin » 14 mar 2013, 23:09

Andy schreef:Waar staat dat "ac" voor ???
Heb in mijn zundapp ook een "ac" ipv de "bc" en rijdt stukken beter.

Andy,
C staat volgens mij voor copper.
Die A en B weet ik niet?

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#138 Bericht door Melvin » 14 mar 2013, 23:14

De TM is inmiddels zo goed als klaar.
Fotoverslagje

Nieuwe zware Bosch puntjes zitten erin.
De schokbrekers zijn door paul gereviseerd.
Heb er een nieuw stuurslot+kastslotsetje ingezet.
Mooi nieuw stickertje erop en kreidler kapje op de sleutel.
Bijlagen
DSC_0625 (Medium).JPG
DSC_0625 (Medium).JPG (173.31 KiB) 8534 keer bekeken
DSC_0626 (Medium).JPG
DSC_0626 (Medium).JPG (104.59 KiB) 8534 keer bekeken
DSC_0627 (Medium).JPG
DSC_0627 (Medium).JPG (178.14 KiB) 8534 keer bekeken
DSC_0629 (Medium).JPG
DSC_0629 (Medium).JPG (127.25 KiB) 8534 keer bekeken
DSC_0630 (Medium).JPG
DSC_0630 (Medium).JPG (170.17 KiB) 8534 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#139 Bericht door Melvin » 14 mar 2013, 23:19

Het huwelijk van het blok met de brommert.
Het bagagerek is een nieuwe van Paul.
Die laat ze ergens maken. Ziet er superstrak uit en pas goed.
Wel €100,- zon rekje.
Bijlagen
DSC_0632 (Medium).JPG
DSC_0632 (Medium).JPG (107.46 KiB) 8533 keer bekeken
DSC_0634 (Medium).JPG
DSC_0634 (Medium).JPG (123.95 KiB) 8533 keer bekeken
DSC_0638 (Medium).JPG
DSC_0638 (Medium).JPG (125.2 KiB) 8533 keer bekeken
DSC_0640 (Medium).JPG
DSC_0640 (Medium).JPG (145.33 KiB) 8533 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#140 Bericht door Melvin » 14 mar 2013, 23:22

tandwielverhouding: 13-34
Mooie wipperman ketting erop.
Moet nog wel een kettingkast hebben. Heeft iemand nog een nieuwe over of een mooie gebruikte?

Verder zijn er een nos rem- en koppelingskabel opgegaan.
De remkabel was beschadigd en de koppelingskabel hadden ze met een tonnetje gemaak.
Dit type frame hoort een kabel met een stelstuk aan de achterkant op.
De overige kabels waren nog de originele. Even lekker gesmeerd en weer terug dus.
Bijlagen
DSC_0640 (Medium).JPG
DSC_0640 (Medium).JPG (145.33 KiB) 8532 keer bekeken
DSC_0642 (Medium).JPG
DSC_0642 (Medium).JPG (178.99 KiB) 8532 keer bekeken
DSC_0645 (Medium).JPG
DSC_0645 (Medium).JPG (90.96 KiB) 8532 keer bekeken
DSC_0647 (Medium).JPG
DSC_0647 (Medium).JPG (152.24 KiB) 8532 keer bekeken

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#141 Bericht door Melvin » 14 mar 2013, 23:24

Carburateurtje even mooi schoon gemaakt en goed doorgeblazen

En bijna klaar.

Zoals gezegd.
Ik zoek nog een mooie grijze kettingkast en blauwe kentekenplaat boutjes.
Het kenteken heb ik al laten maken en ik heb al een nos kentekenplaat houdertje liggen.

Ik zit nog wel met een probleem met de schakelpook.
Ik heb er een andere onderbouw onder gezet omdat de oude krom en verlast was.
Nu komt alleen het schakelpedaal tegen de onderbouw aan met terugschakelen.
Iemand dit al is eerder meegemaakt en hoe is dat opgelost?
Denk niet dat ik veel kan buigen aan de onderbouw..

Mooie foto's komen pas als ik een mooie kettingkast heb ;)
Bijlagen
DSC_0649 (Medium).JPG
DSC_0649 (Medium).JPG (166.98 KiB) 8530 keer bekeken
DSC_0648 (Medium).JPG
DSC_0648 (Medium).JPG (185.08 KiB) 8530 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan. K
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 nov 2003, 18:05
Locatie: Haarlemmermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: TM 1968 Aanpakken!

#142 Bericht door Jan. K » 15 mar 2013, 00:31

Melvin schreef: Ik zit nog wel met een probleem met de schakelpook.
Ik heb er een andere onderbouw onder gezet omdat de oude krom en verlast was.
Nu komt alleen het schakelpedaal tegen de onderbouw aan met terugschakelen.
Iemand dit al is eerder meegemaakt en hoe is dat opgelost?
Denk niet dat ik veel kan buigen aan de onderbouw..
Ja, herken ik.

Wil niet beweren dat het bij jou hetzelfde probleem is maar onder mijn TM had ik een nieuwe onderbouw geplaatst.
Rare gewaarwording wanneer je wilt terugschakelen en het gaat niet..
Het advies gekregen een oude ori onderbouw op te zoeken.
Eigenwijs en niet gedaan natuurlijk, eerst eens flink verbogen.
Daar knapt het inderdaad niet echt van op.
Nu met een opgeknapte originele onderbouw geen last meer van.

Hij wordt mooi, Melvin.

Jan

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#143 Bericht door Melvin » 15 mar 2013, 00:34

Jan. K schreef:
Melvin schreef: Ik zit nog wel met een probleem met de schakelpook.
Ik heb er een andere onderbouw onder gezet omdat de oude krom en verlast was.
Nu komt alleen het schakelpedaal tegen de onderbouw aan met terugschakelen.
Iemand dit al is eerder meegemaakt en hoe is dat opgelost?
Denk niet dat ik veel kan buigen aan de onderbouw..
Ja, herken ik.

Wil niet beweren dat het bij jou hetzelfde probleem is maar onder mijn TM had ik een nieuwe onderbouw geplaatst.
Rare gewaarwording wanneer je wilt terugschakelen en het gaat niet..
Het advies gekregen een oude ori onderbouw op te zoeken.
Eigenwijs en niet gedaan natuurlijk, eerst eens flink verbogen.
Daar knapt het inderdaad niet echt van op.
Nu met een opgeknapte originele onderbouw geen last meer van.

Hij wordt mooi, Melvin.

Jan
Hebben ze het Oud type onderbouw nagemaakt dan?
Ga je niet menen he, dat alles er weer onderuit kan.. :evil:

Gebruikersavatar
Jan. K
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 nov 2003, 18:05
Locatie: Haarlemmermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: TM 1968 Aanpakken!

#144 Bericht door Jan. K » 15 mar 2013, 00:44

Nou, dat weet ik dus niet.
Ben teruggegaan en heb gevraagd of ik alle aanwezige in de voorraad mocht zien.
De hele balie vol met ijzer, allemaal gelijk...niet passend dus.

Jan

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#145 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mar 2013, 06:27

Jan. K schreef:Nou, dat weet ik dus niet.
Ben teruggegaan en heb gevraagd of ik alle aanwezige in de voorraad mocht zien.
De hele balie vol met ijzer, allemaal gelijk...niet passend dus.

Jan
Model 1967 37.48.99 K54/52 (GT geforceerd)
Model 1969 37.68.99 K54/53 (RS rijwind)
Model na 5122370 (na 1972) 37.88.99

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#146 Bericht door Gijs » 15 mar 2013, 14:48

Schoonheid, ik heb er 1 liggen,
Heb je nog verf gehaald?
Laatst gewijzigd door Gijs op 15 mar 2013, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: TM 1968 Aanpakken!

#147 Bericht door KreidlerBOY » 15 mar 2013, 16:39

ziet er goed uit melvin!

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

Re: TM 1968 Aanpakken!

#148 Bericht door Melvin » 15 mar 2013, 18:16

Gijs schreef:Schoonheid, ik heb er 1 liggen,
Heb je nog verf gehaald?
Nog niet. Zal van de week even halen en de kapjes spuiten. Kan je de rest zaterdag meenemen.

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: TM 1968 Aanpakken!

#149 Bericht door Volldampf » 27 mar 2013, 09:49

:clap Melvin!Hut ab ,Weitermachen Freude pur! Ps.nicht wundern,Freuen ein niederländischer Kreidler Fan zu sein! mal was anderes zum Nachdenken (Unfallfrei 2013),bald ist Ostern: "gelobt sei der Name Gottes von Ewigkeit zu Ewigkeit denn Ihm gehören Weisheit und Stärke!" (aber immer mit Vollgas) zu unser aller "Sicherheit" was sagte Astrix "die Römer die spinnen",der meinte was anderes ! Groetjes und frohes "Erwachen" Ihr geliebten" Brummer :mrgreen: :wink: PS. Und Herzlichen Glückwunsch !! der hübschen,modernen,jung gebliebenen "neuen" Köningsfamilie! auf einer Kartographie-Ausstellung in Maastrich "schritt " Prinz Wilhelm Alexander der "ex Puch Driver" 2 ,oo m an mir kleinen Menschlein (Vermesser-Kartographie) vorbei zur Einweihung, und ich schaute in seine sympatischen Augen! Groetjes :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: TM 1968 Aanpakken!

#150 Bericht door Volldampf » 29 mar 2013, 09:43

Frohe leider kalte Ostern Euch allen! Melvin Super-Könner!!!!! danke für deine "wirklich unbezahlbaren Beträge",super Fotos der "wiederbelebten"Einzel -Teile,arbeiten mit Sorgfalt, Fachkenntniss,Liebe zur Sache usw. mach auch mal Pause.bleib Gesund !Kreidler Restaurieren,Teuer-Hobby. aber Überschaubar, Bezahlbar, Jugend-Erinnerung wiedererweckt aus dem "Toten-Reich" sollte Lustig aber Ernst gemeint sein" Ps. nicht viel anders ,wurde es "Früher" (ich soll nicht übertreiben) auch gemacht mit Freude und natürlich auch Fehlern ,in der Natur ist es Härter, aber es ist ganz normal!!! der Ewige Kreislauf! erst "Hähnchen" dann Brathähnchen lecker!!! groetjes uaw. :mrgreen:

Plaats reactie