Tjeerd's Kreidler en vakanties

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#26 Bericht door Harry Huizing » 08 feb 2013, 00:20

Afbeelding
.
misschien is het een idee dat wanneer je met een groepje rijdt
de bagage in een Zündapp powered bakbrommer deponeerd
en kun je bij pech ook nog een sleep krijgen
.
groet har
.

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#27 Bericht door drika » 08 feb 2013, 00:50

Harry Huizing schreef:Afbeelding
.
misschien is het een idee dat wanneer je met een groepje rijdt
de bagage in een Zündapp powered bakbrommer deponeerd
en kun je bij pech ook nog een sleep krijgen
.
groet har
.
prachtig zo,n apollo bakbrommer,heb ik van 1980 tot 1986 ook mee rond gezworven er waren weken bij dat ik 500 km reed en ik gebruikte hem echt als vrachtwagen
ik had het Italiaanse blokje ook vervangen voor een zundapp geforceerd blokje
ook gingen wij met veel jongens zeevissen en hun op de brommer en de spullen in de bakbrommer
dirk

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#28 Bericht door Andre » 08 feb 2013, 11:05

erg onhandig op de fietspaden en niet vooruit te branden.

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#29 Bericht door drika » 08 feb 2013, 11:44

Andre schreef:erg onhandig op de fietspaden en niet vooruit te branden.
je mag zelf kiezen waar je rijd:http://nl.wikipedia.org/wiki/Bakfiets
en niet vooruit te branden zo,n ding?de mijne reed met een zundapp blokje wat opgefokt was leeg 55km en met 250 kilo vracht nog altijd rond de 40km
toen ik ermee reed mocht men nog niet kiezen waar men reed en moest ik eigenlijk op het fietspad rijden
ik ben heel veel keren aangehouden en de politie wist het ook nooit precies maar mijn uitleg dat zo,n ding op het fietspad eigenlijk net een legertank is was nooit een probleem,regelmatig gaf het parkeren op een auto parkeerplaats ook problemen bij de politie maar men wist het gewoon niet en begreep het wel
ik heb voor zulk soort zaken dan ook nooit boetes gehad
wel voor te hard rijden
ik had er zelf richting aanwijzers opgemaakt met een auto accu en daar waren ook vaak misverstanden over want eigenlijk moest ik op dat ding mijn handen uitsteken als ik moest afslaan,ik gaf dan als uitleg aan de politie dat met zo,n ding met een hand door de bocht gevaarlijk was en dat begreep men ook altijd
dirk

Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#30 Bericht door Harry Huizing » 08 feb 2013, 12:56

Andre schreef:erg onhandig op de fietspaden en niet vooruit te branden.
.
in dit geval gel^l

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#31 Bericht door hermanp » 08 feb 2013, 13:14

Mooi, zo'n bakbrommer. Moet er ook maar eens komen. *zoekt geld*

In Groningen zag je ze best wel veel, laatste jaren wat minder. Mijn achterbuurman had er ook een paar, racete er wel mee. Variërend van 250 tot 750 cc.
De bakbrommers zie je meestal met een Zündapp blokje, zelden met Kreidler. Een vriendin heeft er eentje met een Honda 4-takt.

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#32 Bericht door Tissue » 08 feb 2013, 14:21

mooi verhaal Tjeerd

Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#33 Bericht door Tjeerd » 11 feb 2013, 22:22

ArtMan schreef: Tjeerd, overweeg ook eens deze optie, ik zit zelf ook te kijken of ik m´n indirecte schakeling kan modificeren.

/Arthur
Dat ziet er ook goed uit. Een leuk projectje om in m'n achterhoofd te houden. Het schakelmechanisme is nu echt helemaal spelingsvrij dus hier kom ik voorlopig niet meer aan (behalve voor het smeren uiteraard).

Harry die bakbrommer ziet er ook goed uit! Als je daarmee op vakantie gaat hoef je de tent niet meer af te breken 8) .

De cilinder is inmiddels klaar en hier is het resultaat:
SB cilinder verkleind.jpg
SB cilinder verkleind.jpg (29.1 KiB) 8345 keer bekeken
SB cilinder verkleind2.jpg
SB cilinder verkleind2.jpg (29.72 KiB) 8345 keer bekeken
Ik heb toch maar hittebestendige lak gekocht want een afbladerende cilinder is ook niet echt mooi :roll:

Nu ben ik er echter achter gekomen dat er op mijn koppelingsas wat radiale speling zit. Je ziet wanneer je de koppeling intrekt dat de as eerst scheef trekt en daarna pas begint te draaien. Nu heb ik gelezen dat je dit op kunt lossen door het gat te kotteren en er dan een bus in te persen. Is er iemand die van deze bewerking foto's heeft?

Alvast bedankt!

Tjeerd
Laatst gewijzigd door Tjeerd op 11 feb 2013, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#34 Bericht door ArtMan » 11 feb 2013, 22:29

Nu heb ik gelezen dat je dit op kunt lossen door het gat te kotteren en er dan een bus in te persen. Is er iemand die van deze bewerking foto's heeft?
Kijk hier maar eens

/Arthur

Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#35 Bericht door Tjeerd » 11 feb 2013, 22:55

Bedankt Arthur! Ik had dit topic inderdaad ook al eens doorgelezen. Ik ben ook vooral benieuwd naar hoe de bus en het gekotterde carter eruit zien wanneer deze nog niet in elkaar zitten.

Tjeerd

Gebruikersavatar
Harry Huizing
Berichten: 235
Lid geworden op: 28 mar 2006, 13:03
Locatie: grunn-city
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#36 Bericht door Harry Huizing » 12 feb 2013, 02:21

Harry die bakbrommer ziet er ook goed uit! Als je daarmee op vakantie gaat hoef je de tent niet meer af te breken 8) .

Tjeerd[/quote]
.
Afbeelding
.
je kan ook een fatsoenlijke tent meenemen vanzelf
.

Gebruikersavatar
hubald
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 okt 2010, 19:31
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#37 Bericht door hubald » 12 feb 2013, 19:41

Cilindert ziet er goed uit zeg Tjeerd! O:)

Gebruikersavatar
Lacsap
Berichten: 1244
Lid geworden op: 03 dec 2008, 17:48
Locatie: Berkel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#38 Bericht door Lacsap » 12 feb 2013, 20:31

Erg leuk om je topic door te lezen Tjeerd! Blijven prachtig die verhalen, begint gelijk weer enorm te kriebelen om zelf ook weer zo´n vakantie te plannen. Ben zelf ook 2 jaar geleden als 17 jarige met vrienden naar Frankrijk gereden op de brommer.

Gr Pascal

Gebruikersavatar
Rein
Berichten: 300
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:30
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#39 Bericht door Rein » 13 feb 2013, 00:57

Leuk om te lezen dit topic.
Ik ben vorig jaar ook op zo`n reis geweest mooie avonturen waar we op terug kunnen kijken.

Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties [update!]

#40 Bericht door Tjeerd » 20 apr 2013, 19:52

Zo, na een tijdje maar weer eens een update. Ik heb het de laatste tijd erg druk gehad het school maar heb in de afgelopen weken weer wat kunnen doen op Kreidler gebied. Ik ben aan de slag gegaan met enige dingen die ik al langere tijd wilde doen. Als eerste heb ik sportkeerringen gemonteerd. Ik heb het laatste setje originele keerringen bij de lokale brommerboer kunnen bemachtigen! Het mooiste is nog dat hij ze voor dezelfde prijs verkocht als imitatie keerringen. Omdat bij het monteren de voorvork toch uit elkaar moest heb ik deze ook gelijk maar gereviseerd volgens de FAQ. Ik wil nu ook nog graag rechte koplamp oren monteren.

Ook heb ik een mooi Zwitsers bagagerekje gekocht (bedankt André!):
CIMG1139r.jpg
CIMG1139r.jpg (189.64 KiB) 8134 keer bekeken
Helaas kan ik deze nog niet monteren want ik had er zo snel niet aan gedacht dat die niet uit zou komen met mijn huidige buddy. Nou ja, een goed excuus om een keer zo'n mooie korte lengtestreep buddy te kopen! Het gaat om de net zo'n buddy als op de linker Kreidler. Ze zijn redelijk lastig om aan te komen dacht ik maar het moet via het forum toch lukken hoop ik [-o< .
DSCN0596 (Small).JPG
DSCN0596 (Small).JPG (80.46 KiB) 8134 keer bekeken
.

Tot slot ben ik ook begonnen met het reviseren van mijn blok omdat ik vooral de speling op de koppelings-as en de plas olie onder mijn Kreidler redelijk zat was. Zoals altijd kom je dan ook achter verdere gebreken, zo bleek dat sommige lagerpassingen ook niet meer zijn wat ze ooit waren. Het gaat om het linker lagerschaal van de krukas en om het lager waar de koppelingskorf in draait. Deze lagers kun je zo in hun passing drukken en er weer uit halen. Ik las dat dit op te lossen is met de juist loctite. Is dit een duurzame oplossing of een doekje voor het bloeden? Ik hoop het niet want ik heb namelijk niet zoveel zin om "nieuwe" carters te kopen.
Het uitfrezen van het carter bij de koppelings-as is trouwens nog gelukt (Nog bedankt voor de duidelijke foto's Tjerry!) en ik heb ook gelijk maar besloten zo'n mooie bus met een keerring bij de schakelnaaf te maken.
CIMG1140r.jpg
CIMG1140r.jpg (63.61 KiB) 8134 keer bekeken
CIMG1141r.jpg
CIMG1141r.jpg (53.76 KiB) 8134 keer bekeken
CIMG1142r.jpg
CIMG1142r.jpg (78.24 KiB) 8134 keer bekeken
Ik heb trouwens misschien nog een idee om het uitshimmen van de krukas wat makkelijker te maken. Ik heb namelijk niet een hele professionele lagertrekker. Ik heb er wel een maar die heb ik zelf gefabriceerd. Ik vertrouw het toch niet helemaal om hiermee de lagers er meerdere malen af te halen.
CIMG1143r.jpg
CIMG1143r.jpg (53.07 KiB) 8134 keer bekeken
Ook vind ik het nogal een gedoe om de lagers er steeds af te halen dus dacht ik misschien kan het makkelijker. Het idee is om een as tweede "krukas" te maken maar dan zonder drijfstang etc. Het gaat dan puur om de breedte van de krukas wangen. Hier een schets:
krukas.png
krukas.png (7.8 KiB) 8134 keer bekeken
Wanneer je de lengte tussen de lagers precies even breed maakt als van de krukaswangen (het liefst iets minder want niet elke krukas zal gelijk zijn. Je kunt hem dan ook voor meerdere krukassen gebruiken. Het verschil kun je dan gewoon opvullen met shimringen) kun je het blok hiermee uitshimmen. De assen waar de binnenschalen overheen komen maak je dan iets minder dik want dan heb je niet steeds een lagertrekker nodig. Als je de nep krukas dan hebt uitgeshimt kun je daarna uitrekenen wat de dikte moet zijn voor de ringen van de krukas. Je hoeft de binnenschalen dan maar één keer op de krukas te persen. Hierna moet je het natuurlijk nog wel nameten maar je kunt altijd alsnog de lagers er vanaf halen. Zou dit werken of niet?

Verder nog een foto zoals hij er nu bij staat:
CIMG1136r.jpg
CIMG1136r.jpg (173 KiB) 8134 keer bekeken
Ik houd jullie op de hoogte van verder vorderingen!

Tjeerd

Plaats reactie