Tjeerd's Kreidler en vakanties

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Tjeerd's Kreidler en vakanties

#1 Bericht door Tjeerd » 03 feb 2013, 23:47

Hallo iedereen,

Ik ben nu al dik twee jaar lid van het forum maar heb nog nooit eens een topic aangemaakt. Daar moet maar eens verandering in komen. Ik heb al wel een aantal berichten (maar liefst 4!) maar heb me nog nooit voorgesteld [-X .

Mijn naam is Tjeerd, ben 19 jaar oud en woon in Drachten. Ik ben dit jaar begonnen met HBO werktuigbouwkunde in Groningen wat ik erg leuk vind! De passie voor techniek is er altijd geweest en op mijn 16e had ik dan ook eindelijk mijn eerste brommer. Geen tupperware maar een Puch Maxi. Ik ben toen voor het eerst begonnen met sleutelen en sinds die tijd is er niet één week voorbij gegaan dat ik niet te vinden was in de schuur. Zo'n puch maxi was geweldig maar het schakelde niet helaas. Omdat een echte brommer naar mijn mening wel versnellingen heeft, moest er maar eens een andere brommer komen. Dan ga je eens zoeken op het wereldwijdeweb naar uiteraard wel een oldtimer.

Al snel kwam ik uit bij een Kreidler. Dit was hem dan:
mijn kreidler 2011
mijn kreidler 2011
P1010125r.jpg (50.35 KiB) 12980 keer bekeken
Misschien heb je het al wel eens gelezen maar met deze brommer ben ik in 2011 met twee vrienden op brommer vakantie geweest. Het oorspronkelijke doel was Zuid Frankrijk maar al gauw bleek dat dit toch een ietwat naïeve bestemming was met onze, mijn setup (3 bak, immitatie zeta cilinder met een powerband tussen de 8000 en 11000 toeren, 17 mm immitatie ovaal dop carburateur en een immitatie uitlaat). Je leest het al, een setup om je dood aan te immiteren ehh irriteren.
Waar we eerst nog op de vlakke stukken vol goede moed zaten. Werden we bij de eerst hellingen al flink ontmoedigd. Het was al gauw terug naar de één en dan vol in de toeren omhoog met een gangetje van 15 á 20 km/h. We hebben deze harde waarheid toen onder ogen gezien en onze route gewijzigd. De route werd nu als volgt http://goo.gl/maps/iJ8aS
Route Tjeerd
Route Tjeerd
route-tjeerd.jpg (79.45 KiB) 12659 keer bekeken
Richting Zeven want daar heeft een van de twee vrienden lange tijd gewoond. Bovendien heeft mijn vader hier vlakbij in militaire dienst gezeten (in Seedorf).
Eenmaal aangekomen in Zeven heb ik de reis niet kunnen voltooien helaas omdat er hier een paar spaken uit mijn wiel waren gebroken en we geen reserve bij ons hadden. Het gevolg was een hobbelpaard waar je u tegen zei. Mijn vader heeft mij toen opgehaald en mijn vrienden zijn zelf naar huis gereden. Het was nog 270 km, één dag rijden dus. Mijn vader en ik hebben toen nog over de kazerne gereden waar hij 35 jaar terug had gezeten. De Nederlandse basis is in 2006 overigens wel weer overgedragen aan de Duitsers. Er liepen overigens nog veel Nederlanders rond die er na de overdracht zijn blijven wonen.
Eenmaal weer thuis konden we terug kijken op toch een geweldige ervaring die zeker voor herhaling vatbaar zou zijn. We hebben niet echt veel mooie foto's gemaakt tijdens deze reis maar hier is toch een impressie:
mijn bepakte Kreidler
mijn bepakte Kreidler
aCIMG0246.jpg (47.22 KiB) 12980 keer bekeken
bij vertrek
bij vertrek
kCIMG0251.jpg (54.85 KiB) 12980 keer bekeken
ergens in Nederland
ergens in Nederland
k19082011068.jpg (49.39 KiB) 12980 keer bekeken
In luik
In luik
k20082011081.jpg (40.3 KiB) 12980 keer bekeken
ergens in Duitsland
ergens in Duitsland
k25082011107.jpg (50.41 KiB) 12979 keer bekeken
geen commentaar
geen commentaar
k25082011108.jpg (46.42 KiB) 12980 keer bekeken
Hier waren we van een 70 weg (waarop we wel legaal mochten rijden) zomaar beland op de autobahn die zonder enige afrit mogelijkheid hier zomaar in overging. Wij hadden natuurlijk net het ongeluk (of juist geluk!! [-o< ) dat daar net de Polizei was die ons met zwaailichten naar de eerst volgende afrit heeft begeleid. We kwamen er af met een waarschuwing maar moesten beloven het niet weer te doen. Nou dat wilde ik dan ook graag beloven! Eerst maar eens een motorkenteken voordat ik me weer op de snelweg begeef!
De gebroken spaken waren overigens niet de enige pech die we hadden! We hebben zowat elke dag in het toiletgebouw aan de ontsteking zittente solderen om weer verder te kunnen die dag. Nu is dat ook niet zo gek wanneer je hele lange stukken met 11000 toeren en een puntontsteking rijdt. Dit moest echt anders een eventuele volgende keer.
Deze vakantie hebben we volgens de Kreidler tellers 2200 kilometer gereden in 13 dagen.

Uiteindelijk ging ook deze zomervakantie weer voorbij en werd er serieus overwogen de Kreidler te verkopen :shock: . Gelukkig werd het net op tijd weer lente waardoor deze dwaze gedachte gauw weer uit mijn hoofd verdween. Het idee om onze vorige brommer rit nog eens over te doen begon weer op te borrelen. Dat het deze keer beter aangepakt moest worden (zeker qua setup) waren we het allemaal over eens. Een vijfbak, dat was natuurlijk het allermooist! Het liefst een directe want indirect dat schakelt niet was in eerste instantie het idee. Toch maar eens zoeken op marktplaats. Tsja het bleef natuurlijk een dure hobby die Kreidler hobby voor een Albert Hein medewerker. Zeker een directe bak was in mijn ogen niet te betalen. Toch maar eens wat beter inlezen in de indirecte bakken aangezien deze toch iets betaalbaarder waren. Ik kwam tot de conclusie dat met een goed uitwendig schakelmechanisme een indirecte bak net zo fijn kon zijn.
Uiteindelijk heb ik een net blok voor een nette prijs kunnen kopen. Het uitwendige schakelmechanisme was dan wel niet geheel speling-loos maar ook lang niet afgeschreven. Een 5 bak was dan eindelijk de mijne. Uiteraard moest hier ook een andere cilinder op. En dan wel geen immitatie. Alhoewel niet alle immitatie troep is wilde ik toch voor een Mahle cilinder gaan. Inmiddels had een vriend mij ook overgehaald om een SB cilinder te kopen. Na een tijdje zoeken heb ik deze cilinder gekocht:
Cilinder van Tjeerd
Cilinder van Tjeerd
cilinder-tjeerd.jpg (51.81 KiB) 12669 keer bekeken
Het cilindernummer van deze cilinder is 15.43.71/64 A3. Een 2.9 of 4.2 PK dus. Tot op de dag van vandaag ben ik er nog steeds niet achter dus vandaar even een foto van de spoelpoort. Wat denken jullie dat het is?

(Deze foto is van een externe site omdat het anders net zo groot als de anderen wordt. Voor deze foto dan toch niet helemaal duidelijk)

Het belangrijkst en duurste had ik nu. Het liefst wilde ik ook nog een kroondop carburateur maar dat liet Albert Hein niet toe. Het frame en alle andere onderdelen moesten namelijk ook betaald worden. Deze hadden namelijk een nieuw laagje poeder gekregen. Ik ken de meningen van sommigen (poedercoaten is verkloten) maar dat was niet mijn mening. No offence overigens naar forumleden toe die dit vinden, iedereen heeft zo z'n eigen mening. Eigenlijk wilde ik ook het liefst een fluor frame maar kwam er toen al gauw achter dat dit iets voor later werd gezien de kosten.

Zo langzamerhand had ik inmiddels ook alle onderdelen gevonden die ik er graag op wilde hebben,waren de onderdelen weer terug van de poedercoater en waren de examens achter de rug. Kortom tijd om op te bouwen! De tijd begon zelfs te dringen want brommervakantie 2.0 moest ook nog verreden worden!
kCIMG0528.jpg
kCIMG0528.jpg (35.3 KiB) 12980 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Tjeerd op 06 feb 2013, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#2 Bericht door Tjeerd » 03 feb 2013, 23:53

aCIMG0536.jpg
aCIMG0536.jpg (44.16 KiB) 12973 keer bekeken
kCIMG0540.jpg
kCIMG0540.jpg (39.7 KiB) 12973 keer bekeken
kCIMG0556.jpg
kCIMG0556.jpg (46.78 KiB) 12973 keer bekeken
Een foto van de uiteindelijke brommer heb ik helaas nooit gemaakt :oops:

De planning bleek uiteindelijk uiterst krap te zijn toen bleek dat ik in een week tijd de hele brommer in elkaar moest zetten en afstellen omdat daarna de brommervakantie begon! Gelukkig had ik alle onderdelen al en was de band met de lokale brommerboer ook goed te noemen. 'S avonds werd er tot laat doorgeklust en wanneer ik er om 11 uur 's avonds nog eens achter kwam dat ik nog geen spie had voor de krukas was de brommerboer niet de beroerdste en kon ik nog zo bij hem aankloppen! Het is dan ook gelukt om de brommer op tijd af te krijgen. Met zelfs nog één rustdag begonnen we uiteindelijk aan onze tweede brommerreis.
In eerste instantie waren de Alpen de bestemming wat ons helemaal geweldig leek. Helaas hebben we dit door omstandigheden moeten opgeven en hebben we er een retourtje Corcieux in noord Frankrijk van gemaakt. Daar stonden mijn ouders ook op de camping. Deze vakantie hebben we volgens de kreidler tellers totaal 1700 kilometer gereden in 7 dagen. Wat ik niet ongenoemd wil laten is het feit dat we geen één keer pech hebben gehad afgezien van het feit dat mijn achterrem een keer aanliep en zichzelf niet zelf meer centreerde. We hebben hem toen even een handje geholpen.
kIMG_0581.jpg
kIMG_0581.jpg (39.53 KiB) 12973 keer bekeken
Deze vakantie liet toch weer zien dat wanneer je je Kreidler goed voor elkaar hebt met goede spullen het echt zeer betrouwbare brommers zijn!
Voor nu houd ik het verslag voor gezien. Een meer uitgebreid verslag komt er nog wel een keer.
Hier zijn al wel alvast wat foto's
kIMG_0356.jpg
kIMG_0356.jpg (44.88 KiB) 12973 keer bekeken
kIMG_0369.jpg
kIMG_0369.jpg (40.4 KiB) 12973 keer bekeken
kIMG_0413.jpg
kIMG_0413.jpg (45.12 KiB) 12973 keer bekeken
kIMG_0449.jpg
kIMG_0449.jpg (52.15 KiB) 12973 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Tjeerd op 06 feb 2013, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#3 Bericht door Tjeerd » 04 feb 2013, 00:02

kIMG_0476.jpg
kIMG_0476.jpg (44.23 KiB) 12967 keer bekeken
kIMG_0545.jpg
kIMG_0545.jpg (35.22 KiB) 12967 keer bekeken
kIMG_0535.jpg
kIMG_0535.jpg (47.09 KiB) 12967 keer bekeken
kIMG_0587.jpg
kIMG_0587.jpg (49.53 KiB) 12967 keer bekeken
Voorlopig was dit de laatste brommervakantie. Wel las ik op internet dat komende zomer de heysteria run wordt georganiseerd. Dit is een rit vanaf de Nederlands/Belgische Grens tot Spanje. Ik hoop tegen die tijd mijn auto rijbewijs ook te hebben dus wie weet... De Eifelrit lijkt me ook zeker leuk om aan mee te doen.
Maar niet alleen het rijden op de Kreidler maakt de hobby zo leuk maar ook (voor mij vooral) het sleutelen en het zelf maken van dingen. Nu zit hier in Drachten een "Hobbyclub" waar je voor 50 euro per jaar naar hartenlust kunt draaien en frezen op professionele, hetzij oude, machines.
Omdat ik nog lang niet uitgesleuteld ben wil ik in de toekomst nog de volgende wijzigingen aanbrengen aan de Kreidler:
  • schijfrem op de voornaaf maken
  • cilinder stralen en zwart spuiten
  • aluminium bredere velgen monteren met nieuwe banden
  • Zwitsters bagagerekje monteren
  • SB kappen monteren (eindelijk)
  • motorkenteken
  • flour frame en achterspatbord
Als er weer wat gedaan is zal ik het in dit topic bijhouden.

Tot slot wil ik Maarten en alle andere mensen die deze site mogelijk maken hartelijk bedanken! Als ik lees hoeveel tijd en moeite er gaat zitten om ,vooral de laatste tijd, dit alles mogelijk te maken dan heb ik daar zeer veel respect voor!!! Ik zou niet weten wat ik anders al die avonden en zondagen had moeten doen!

Tjeerd

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Tjeerd's Kreidler

#4 Bericht door KJ » 04 feb 2013, 02:17

Mooi verhaal Tjeerd. :clap

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9755
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 831 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: Tjeerd's Kreidler

#5 Bericht door Maarten » 04 feb 2013, 05:08

Erg leuk verhaal, mooie lange ritten gemaakt en enthousiast bezig met de Kreidlerhobby, petje af hoor!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Tjeerd's Kreidler

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2013, 06:23

Wat een passie. Leuk om te lezen zo'n avontuur.

Enzo

Sjoerd-rs
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 okt 2010, 17:16
Locatie: Drachten/Opeinde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#7 Bericht door Sjoerd-rs » 04 feb 2013, 07:11

helemaal top Tjeerd misschien lopen we elkaar nog eens tegen het lijf in drachten :D

Roland
Berichten: 5114
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

Re: Tjeerd's Kreidler

#8 Bericht door Roland » 04 feb 2013, 09:05

Prachtig verhaal Tjeerd, menig Kreidlerl liefhebber zal daar jaloers op zijn.

Grt, Rolando

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#9 Bericht door drika » 04 feb 2013, 09:38

hoi tjeerd
schitterend om jou verslag te lezen en jullie hebben ook erg goed voor de inwendige mens gezorgd,een grote TNT tas vol met overheerlijke franse stokbroden
veel respect voor jou en je maatjes,jullie hebben echt ballen
ik weet uit mijn ervaringen van vroeger dat je van zo,n onderneming nog heel veel andere dingen leert dan alleen maar brommer rijden en er aan sleutelen
de vrienden waarmee jij dit hebt gedaan ga je erna toch wat anders mee om dan met de rest van de vrienden,althans dat is mijn ervaring
ook prachtig dat je altijd een beroep kan doen op het thuisfront wanneer de nood aan de man is
eerst krijgen jullie van mij een dikke pluim en dan het thuisfront
en ook die politie mannen,die weten pas echt hoe het moet
dirk

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Tjeerd's Kreidler

#10 Bericht door RS69 » 04 feb 2013, 12:08

Hallo Tjeerd.
Mooie verhaal, dit is leuk om te lezen en dit vergeet je je hele leven niet meer zulke ervaringen.
Het doet mij denken aan mijn vakantie naar Limburg aan de Laan in Duitsland samen met mijn neef op een Magneet sprintmaster ( vier voet versnellingen) en ik op mijn Magneet Cheeta ( drie handversnellingen) in 1967. We kwamen uiteindelijk na 15 dagen op de laatste DM weer thuis, met in het balhoofd van mijn Magneet Cheeta een houten pen omdat mijn balhoofdpen bovenaan bij de schoefdraad afgebroken was. Met zulke ervaringen doe je zeker levenservaring op waar je in de toekomst nog iets aan hebt.
Gr :rs
Laatst gewijzigd door RS69 op 04 feb 2013, 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hubald
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 okt 2010, 19:31
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#11 Bericht door hubald » 04 feb 2013, 12:36

Ha, Tjeerd!
Mooi hè, die Kreidler hobby. :roll: Blijven inderdaad geweldige ervaringen!
Oh, en die toekomstplannen zien er goed uit zeg! \:D/
Praat me maar eens helemaal bij als je binnenkort in Delft bent. :)
Groetjes!

Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#12 Bericht door Tjeerd » 04 feb 2013, 12:44

Super leuk om al die positieve reacties te lezen! Sjoerd-rs, jouw kom ik vast nog wel eens tegen bij een toerrit. Misschien ben ik je wel eens tegen gekomen want je bent vast wel eens in die AH vlakbij Drachten richting Opeinde geweest.
RS69, het feit dat u het er 46 jaar later nog steeds over heeft zegt wel genoeg! Ervaringen om nooit meer te vergeten.

Hubald, dat moeten zeker doen als ik in Delft kom. We moeten het dan ook maar eens over de komende vakantie hebben!

Gebruikersavatar
paulus
Berichten: 508
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:33
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 23 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: Tjeerd's Kreidler

#13 Bericht door paulus » 04 feb 2013, 13:30

hoi Tjeerd

ook uit drachten zie ik en een prachtig verhaal over de vakantie
mocht ik je ooit ergens mee kunnen helpen dan pb je mij maar even
heb trouwens een fluor in aanbouw, dus je mag altijd even komen kijken

Paulus

Dijkman
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 mei 2012, 23:38
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#14 Bericht door Dijkman » 04 feb 2013, 19:19

hoi tjeerd, klinkt voor mij bekend dit soort ritjes op je 16e, als je ooit een stapje verder gaat voor je auto rijbewijs en je hebt geld nodig NOOIT je Kreidler verkopen. dit is voor jou/jullie nu een verhaal voor je leven en natuurlijk een hobby, het geeft later veel spijt als je het wel doet, maar uiteindelijk moet je het zelf weten
veel plezier met de hobby leuk verhaal

groet Hendrik-Jan Dijkman

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Tjeerd's Kreidler

#15 Bericht door Zolenheuvel » 04 feb 2013, 20:20

Tjeerd, prachtige verhalen, erg leuk om te lezen
Mooie levens- en tevens Kreidlerles.
Ik vond het op m'n 19e al een hele onderneming om van Delft naar Texel v.v. te rijden, maar dat kwam misschien omdat m'n vriendin achterop de buddy meeging :lol:
Kan me herinneren dat we na een dagje toeren -ondanks een fatsoenlijke lengtestreep- behoorlijk pijn in ons kont hadden van de lange zit.
Vraag me af hoe jullie dit verteerd hebben.

Maar dit zijn toch de leuke dingen in het leven.
Misschien in het daarom dat er weer zo'n Kreidler-ding in aanbouw is...

Succes met de verdere ontwikkeling van de Kreidler.

Kees

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#16 Bericht door KreidlerBOY » 04 feb 2013, 21:27

erg leuk verhaal, lijkt mij ook erg leuk om te doen, zo'n vakantie. veel succes met het verdere aanpakken van je brommer

Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#17 Bericht door Tjeerd » 04 feb 2013, 23:56

paulus schreef:hoi Tjeerd

ook uit drachten zie ik en een prachtig verhaal over de vakantie
mocht ik je ooit ergens mee kunnen helpen dan pb je mij maar even
heb trouwens een fluor in aanbouw, dus je mag altijd even komen kijken

Paulus
Ik wil zeker een keer langskomen! Fluor Kreidlers doen het bij mij altijd erg goed. Ik heb het topic van de RM ook al even doorgenomen en het lijkt me zeker leuk om hem een keer in het echt te bewonderen als hij af is.
Dijkman schreef:hoi tjeerd, klinkt voor mij bekend dit soort ritjes op je 16e, als je ooit een stapje verder gaat voor je auto rijbewijs en je hebt geld nodig NOOIT je Kreidler verkopen.

groet Hendrik-Jan Dijkman

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit al twee keer heb overwogen. Het was steeds in de periode van oktober tot december dat deze dwaze gedachten boven kwamen. Telkens was ik, wanneer het weer januari/februari werd maar wat blij dat ik het niet gedaan had. Ik ben dan ook van plan deze brommer nooit te verkopen.
Zolenheuvel schreef: Kan me herinneren dat we na een dagje toeren -ondanks een fatsoenlijke lengtestreep- behoorlijk pijn in ons kont hadden van de lange zit.
Vraag me af hoe jullie dit verteerd hebben.

Kees
Zoals je op de foto's kunt zien heb ik de rit gereden met imitatie buddy. Ik heb niet noemenswaardige last gehad van het zitvlak. Uiteraard was je wel blij als je weer even de benen kon strekken. Waarschijnlijk heb ik gewoon een harde kont :whistle .
KreidlerBOY schreef:erg leuk verhaal, lijkt mij ook erg leuk om te doen, zo'n vakantie. veel succes met het verdere aanpakken van je brommer
Ik kan het je zeker aanraden om zoiets te gaan doen! Een tip is wel dat je voor een goede setup zorgt!

Nogmaals bedankt voor alle leuke reacties! Ik heb vandaag trouwens niet stil gezeten en heb een poging gewaagd de speling uit mijn schakel mechanisme te halen. Omdat ik 78,70 euro toch wel wat veel geld vind voor overbrengingshevel heb ik eerst geprobeerd het anders op te lossen:

Ik heb het uitgesleten gat weer rond geboord en daar twee busjes in gedrukt. Ik eerste instantie wilde ik het het beugeltje ook gewoon uitboren maar deze was keihard.
busjes
busjes
kCIMG1044.jpg (30.08 KiB) 12217 keer bekeken
rond geboord
rond geboord
kCIMG1043.jpg (30.74 KiB) 12217 keer bekeken
busjes erin gedrukt
busjes erin gedrukt
kCIMG1045.jpg (31.09 KiB) 12217 keer bekeken
Ik heb ook nog een nieuwe borgpen gemaakt want de diameter van de oude was 5,6 mm. Degene die ik heb gemaakt heeft een diameter van 6,0 mm. De speling is er nu vrijwel helemaal uit want het schanier gedeelte waar de hevel met twee platte kanten aan vast komt was al spelingsvrij.
Ik heb de busjes en de borgpen ook nog op een "beunhaas" manier gehard door ze in het fornuis roodgloeiend te maken en daarna in olie te dompelen. Ik ben benieuwd hoe dit zich op de langere termijn gedraagt. Later kan ik eventueel alsnog 80 euro neer tellen voor dit onderdeel wanneer het niet werkt.

Tjeerd

Sjoerd-rs
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 okt 2010, 17:16
Locatie: Drachten/Opeinde
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#18 Bericht door Sjoerd-rs » 05 feb 2013, 04:03

daar kom ik weekelijks en mij zoon ook op de appelgroene rs hou maar in de gaten!! hij loopt altijd in ons bedrijfskleding zwarte broek rood shirt met bijlsmahekwerk bedrukking kan niet missen stuur hem wel even langs op de oranje met Malossie :thumbsup :thumbsup



Tjeerd schreef:Super leuk om al die positieve reacties te lezen! Sjoerd-rs, jouw kom ik vast nog wel eens tegen bij een toerrit. Misschien ben ik je wel eens tegen gekomen want je bent vast wel eens in die AH vlakbij Drachten richting Opeinde geweest.
RS69, het feit dat u het er 46 jaar later nog steeds over heeft zegt wel genoeg! Ervaringen om nooit meer te vergeten.

Hubald, dat moeten zeker doen als ik in Delft kom. We moeten het dan ook maar eens over de komende vakantie hebben!

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Tjeerd's Kreidler

#19 Bericht door nozems » 05 feb 2013, 10:29

Een prachtig verhaal om te lezen. :D

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Tjeerd's Kreidler

#20 Bericht door RS69 » 05 feb 2013, 15:39

Goed bezig Tjeerd, niet gelijk nieuw kopen.
Is erg duur en je loopt het risico dat de speling er nog niet helemaal uit is, als je een indirecte schakeling spelingsvrij hebt schakelen ze prima vind ik.
Kijk ook even of het ronde nokje wat op het blok zit geen inslag heeft door de veer, anders zou je daar een dun busje over heen kunnen schuiven. De blokken uit de jaren 60 hadden deze standaard.
Gr :rs

Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 3357
Lid geworden op: 05 feb 2004, 21:50
Locatie: Heos zeeland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Tjeerd's Kreidler

#21 Bericht door Andre » 05 feb 2013, 16:39

mooi verhaal,en dit vergeet je ook nooit meer.
Let wel op met de bagagerekken, ze willen wel eens losscheuren.
Ik heb de mijne ook kapot gereden naar limburg, zag ik pas toen ik thuis was.

Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler

#22 Bericht door Tjeerd » 05 feb 2013, 22:07

RS69 schreef: Kijk ook even of het ronde nokje wat op het blok zit geen inslag heeft door de veer, anders zou je daar een dun busje over heen kunnen schuiven. De blokken uit de jaren 60 hadden deze standaard.
Gr :rs
Dit busje heb ik er inderdaad nog niet op zitten. Hij staat genoteerd voor de eerst volgende order naar Kreidlerparts!

Vandaag heb ik trouwens ook de cilinder gestraald op school. Ik heb hem van te voren wel eerst schoon gemaakt met de cilitbeng methode omdat anders de straalkast zo smerig wordt.
aCIMG1049.jpg
aCIMG1049.jpg (37.74 KiB) 11971 keer bekeken
aCIMG1050.jpg
aCIMG1050.jpg (35.39 KiB) 11971 keer bekeken
Nu binnenkort nog schuren, polijsten en dan spuiten.

Gebruikersavatar
Tjeerd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 nov 2010, 16:52
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#23 Bericht door Tjeerd » 06 feb 2013, 23:01

Vandaag heb ik de cilinder geschuurd, gepolijst en afgeplakt. Nu ben ik dus bij het spuiten aanbeland. Nu heb ik hier nog twee onaangebroken spuitbussen met Motip matzwart staan. Dit is dus niet de hittebestendige lak. Kan ik deze gebruiken of is het beter om toch maar nieuwe hittebestendige lak kopen?
Nu las ik dat je het om de hittebestendigheid niet hoeft te doen maar misschien wel om de "hardheid" van de verf :?:

Tjeerd

Gebruikersavatar
ArtMan
Berichten: 327
Lid geworden op: 19 nov 2010, 19:23
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#24 Bericht door ArtMan » 07 feb 2013, 11:02

Ik heb ook nog een nieuwe borgpen gemaakt want de diameter van de oude was 5,6 mm. Degene die ik heb gemaakt heeft een diameter van 6,0 mm. De speling is er nu vrijwel helemaal uit want het schanier gedeelte waar de hevel met twee platte kanten aan vast komt was al spelingsvrij.
Ik heb de busjes en de borgpen ook nog op een "beunhaas" manier gehard door ze in het fornuis roodgloeiend te maken en daarna in olie te dompelen. Ik ben benieuwd hoe dit zich op de langere termijn gedraagt. Later kan ik eventueel alsnog 80 euro neer tellen voor dit onderdeel wanneer het niet werkt.

Tjeerd
Tjeerd, overweeg ook eens deze optie, ik zit zelf ook te kijken of ik m´n indirecte schakeling kan modificeren.

/Arthur

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tjeerd's Kreidler en vakanties

#25 Bericht door KreidlerBOY » 07 feb 2013, 22:43

Tjeerd schreef:Vandaag heb ik de cilinder geschuurd, gepolijst en afgeplakt. Nu ben ik dus bij het spuiten aanbeland. Nu heb ik hier nog twee onaangebroken spuitbussen met Motip matzwart staan. Dit is dus niet de hittebestendige lak. Kan ik deze gebruiken of is het beter om toch maar nieuwe hittebestendige lak kopen?
Nu las ik dat je het om de hittebestendigheid niet hoeft te doen maar misschien wel om de "hardheid" van de verf :?:

Tjeerd
ik ben er momenteel ook mee bezig, en heb hittebestendige lak van motip aangeschaft, het andere gaat afbladeren na verloop van tijd.
maar eigen keus uiteraard.

Plaats reactie