restauratie rs 1968

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
sven bosch
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
Locatie: antwerpse kempen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

restauratie rs 1968

#1 Bericht door sven bosch » 03 jan 2014, 19:19

ben sinds kort in het bezit van een rs van 1968, origineel en compleet.
Ikzelf ben tot nu toe meer bezig met de 74'er modellen, dus is wel even wennen.

Ik had hem even op mp staan, maar eigelijk vind ik hem te mooi om weg te doen, en het blijft een mooie machine, en 1 van de eersten.

Hieronder fotos, graag zoveel mogelijk tips-aandachtspunten..
Zijn er bijzonderheden die enkel voor dit model gelden? Qua verschillen met de 74 modellen denk ik vooral aan onderbouw-opbouw blok-????

Hieronder de fotos, heb al wel gezien dat het een originele en heel mooie 154392 cilinder is.
rs 68 klein 1.jpg
rs 68 klein 1.jpg (179.02 KiB) 14547 keer bekeken
RS 68 klein 2.jpg
RS 68 klein 2.jpg (179.58 KiB) 14547 keer bekeken
rs 68 klein 3.jpg
rs 68 klein 3.jpg (182.79 KiB) 14547 keer bekeken


graag jullie reacties


gr sven

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: restauratie rs 1968

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 jan 2014, 19:26

Wat voor en nadelen

- er zit meer spuitwerk aan dan de 1974
- duur kunststof set
- de voorvork blijft een minder stuurgedrag hebben dan de 1974
- klassieke uitstraling
- zeldzame 13 rips cilinder
- contactpunten ontsteking
- kleinere lichtspoel
- nog zwakkere standaard en onderbouw dan de 1974
- 116 mm Campagnolo achter

Enzo

brommer
Berichten: 695
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#3 Bericht door brommer » 03 jan 2014, 20:14

In mijn ogen het mooiste model wat Kreidler gebouwd heeft. Heb zelf een RS 1970 gerestaureerd dus als je vragen hebt ben je welkom.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: restauratie rs 1968

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 jan 2014, 20:25

brommer schreef:In mijn ogen het mooiste model wat Kreidler gebouwd heeft. Heb zelf een RS 1970 gerestaureerd dus als je vragen hebt ben je welkom.
Precies Ben.

Als je met veel goede scherpe foto's blijft komen gaat het helemaal vanzelf. Er is voor dit model heel veel kennis op het forum.

Wij hebben er ook 2 gedaan. En een 1968 model wordt nummer 3.

Enzo

Gebruikersavatar
eduardc
Berichten: 597
Lid geworden op: 10 nov 2004, 22:14
Locatie: Castricum
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#5 Bericht door eduardc » 03 jan 2014, 20:55

Leuk project Sven :-) .
Ik haak er meteen op in met de vraag hoe kan je de stuurkwaliteit/eigenschappen van dit model verbeteren?


Gruß,
Ed

brommer
Berichten: 695
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#6 Bericht door brommer » 03 jan 2014, 20:59

Heb die van mij helemaal opgebouwd uit originele nieuwe onderdelen, alleen het rechter zijscherm heb ik laten spuiten, deze is ook bijzonder vanwege het ronde gaatje i.p.v. het ovale bij de andere modellen. Heeft me wel een paar jaar en veel geld gekost voor ik alles bij elkaar had maar dan heb je ook wat. Vond het zoeken naar die onderdelen ook wel een uitdaging. Alleen het frame was gebruikt maar nog in heel mooie staat., kon ik zo gebruiken. Zal binnenkort wel even een fotootje plaatsen.

brommer
Berichten: 695
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#7 Bericht door brommer » 03 jan 2014, 21:02

Stuureigenschappen valt niet veel aan te doen behalve zorgen dat je demping van je voorvork in orde is en goede banden, over het algemeen vind ik dit best wel meevallen hoor, heb dit nooit als een probleem ervaren terwijl ik toch 5000 km per jaar er op rijd.

Gebruikersavatar
sven bosch
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
Locatie: antwerpse kempen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#8 Bericht door sven bosch » 03 jan 2014, 21:25

dank voor jullie reacties.
Alvast een 1ste vraagje, betreffende de standaard; volgens mijn gegevens heb ik een standaard nodig met nr 37 46 99. Waarin zit het verschil met bvb een 37 56 99 (standaard 74'er?) Hoe kan ik deze visueel herkennen om 1 te kopen op een beurs? Of heeft 1 van jullie nog een mooie liggen?

De kunststof set is bij ij nog in heel goede staat, geen breuken ed. Dus poetsen en klaar. De .92 heb ik al eens gedemonteerd, ziet er nog heel netjes uit, brommer starte trouwens ook van de 1e kick.
Betreffende het achterlicht: wat hoort er origineel op? Staat niks op het huis, slechte namaak denk ik..
Hella voor deze brommer?

Gr sven

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: restauratie rs 1968

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 jan 2014, 21:30

sven bosch schreef:Betreffende het achterlicht: wat hoort er origineel op? Staat niks op het huis, slechte namaak denk ik..
Hella voor deze brommer?

Gr sven
Hella of ULO (staan beide in het onderdeelboek )

Alleen de Hella is imi nagemaakt. Je krijgt dan een kier aan de rubber afdichting aan de bovenkant door verkeerde achterspatbord kromming in de lamp. Met een ULO kopen zit je zeker origineel.
De onderbouw van John Bos moet ook worden aangepast op de framegaten. #-o
Maar staat dan wel goed met bijbehorende nieuwe standaard en binnenbus.

Enzo

Gebruikersavatar
sven bosch
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
Locatie: antwerpse kempen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#10 Bericht door sven bosch » 03 jan 2014, 21:41

hoi enzo
dank voor je reactie

betreffende de standaard; zit er een verschil tussen degene voor dit model en degene voor de latere modellen, en zo ja, wat zijn deze dan?
Voor mijn beide 74'ers heb ik er een paar mooie originele standaarden gekocht, op maat van een oude versleten die ik had liggen. Van een 68 heb ik geen mooi voorbeeld (zie fotos).

ik hoop er dan op rosmalen eentje te scoren


gr sven

Gebruikersavatar
sven bosch
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
Locatie: antwerpse kempen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#11 Bericht door sven bosch » 03 jan 2014, 21:49

brommer schreef:In mijn ogen het mooiste model wat Kreidler gebouwd heeft. Heb zelf een RS 1970 gerestaureerd dus als je vragen hebt ben je welkom.

Ik dank je al bij voorbaat!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: restauratie rs 1968

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 jan 2014, 21:52

Zal binnenkort een verschil foto maken.
Dacht dat het grote verschil zat bij de binnenbus aansluiting.


Enzo

Gebruikersavatar
sven bosch
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
Locatie: antwerpse kempen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#13 Bericht door sven bosch » 03 jan 2014, 21:59

:clap :clap :clap

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 8987
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: restauratie rs 1968

#14 Bericht door Henk 3bakvoet » 03 jan 2014, 22:42

graag zoveel mogelijk tips-aandachtspunten..
kontroleer alle onderdelen op bruikbaarheid en jou gewenste kwaliteit.
Je zal dus moeten beginnen met demonteren, en kijk wat je dan overhoud.

Gebruikersavatar
koda
Berichten: 187
Lid geworden op: 25 feb 2011, 18:43
Locatie: thuis in de schuur
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#15 Bericht door koda » 04 jan 2014, 14:56

wat is er zo speciaal aan een 154392 cilinder.
is deze sterker als de rest .????
is dat smalle of brede steek. en zijn ze moeilijk te krijgen of te koop.
gr koda.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 476
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: restauratie rs 1968

#16 Bericht door RS69 » 04 jan 2014, 15:36

Dit is de eerste rijwind gekoelde RS cilinder (13 ribben) smalle tap die in 1969 al werd vervangen door de 15 ribs. Ze hebben standaard 5,3 PK. De 13 ribs 15-43.91 was de 13 ribs race uitvoering de je met een race licentie kon aanschaffen 9 PK dacht ik. De 13 ribs liggen niet voor het oprapen (wel 2 cilinder koppen bij mij op het schap) en word zelden aangeboden.

Gr :rs

Gebruikersavatar
koda
Berichten: 187
Lid geworden op: 25 feb 2011, 18:43
Locatie: thuis in de schuur
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#17 Bericht door koda » 04 jan 2014, 18:24

oke rs69 bedankt voor de info..
zal eens kijken of ik er 1 kan bemachtigen..
gr koda

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: restauratie rs 1968

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 jan 2014, 18:42

koda schreef:oke rs69 bedankt voor de info..
zal eens kijken of ik er 1 kan bemachtigen..
gr koda
NOS en verschil met 15 rips
Bijlagen
Herschaalde kopie van DSCN0674.jpg
Herschaalde kopie van DSCN0674.jpg (94.18 KiB) 14152 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN0675.jpg
Herschaalde kopie van DSCN0675.jpg (153.17 KiB) 14152 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN0676.jpg
Herschaalde kopie van DSCN0676.jpg (156.48 KiB) 14152 keer bekeken
DSCN1735 (Small).JPG
DSCN1735 (Small).JPG (58.73 KiB) 14152 keer bekeken
DSCN1738 (Small).JPG
DSCN1738 (Small).JPG (47.64 KiB) 14152 keer bekeken
DSCN1741 (Small).JPG
DSCN1741 (Small).JPG (42.55 KiB) 14152 keer bekeken
DSCN1776 (Small).JPG
DSCN1776 (Small).JPG (48.42 KiB) 14152 keer bekeken
Herschaalde kopie van DSCN1736.jpg
Herschaalde kopie van DSCN1736.jpg (137.29 KiB) 14152 keer bekeken

Gebruikersavatar
sven bosch
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
Locatie: antwerpse kempen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#19 Bericht door sven bosch » 04 jan 2014, 18:56

morgen naar veghel, hopelijk wat onderdeeltjes scoren.
Op de lijst; achterlichtje, onderbouw, tank (valt te bezien wat ze kost natuurlijk), een stel remsegmenten van vroeger voor zowel voor als achteraan, 2 velgen, .....
Hadden de 68 modellen al velgen van bvb schürmann, silverseal of waren het gewoon velgen zonder stempel in?


gr sven

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: restauratie rs 1968

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 jan 2014, 19:05

sven bosch schreef:morgen naar veghel, hopelijk wat onderdeeltjes scoren.
Op de lijst; achterlichtje, onderbouw, tank (valt te bezien wat ze kost natuurlijk), een stel remsegmenten van vroeger voor zowel voor als achteraan, 2 velgen, .....
Hadden de 68 modellen al velgen van bvb schürmann, silverseal of waren het gewoon velgen zonder stempel in?


gr sven
Velgen met geen naam er in. Tot 1974 was dit in ieder geval. Maar je ziet meteen het verschil met Italiaanse imi. Origineel heeft een veel diepere rand en dunne spaken.
Wat je nu koopt is allemaal te dik.

Enzo

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4465
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#21 Bericht door pimvandongen » 04 jan 2014, 20:38

Lange leve de Ebay volgens mij?

Het nieuw type standaard past wel, maar dan moet je wel de bus die tussen het frame ingeklemd zit met de slijptol iets inkorten.
Dan tevens het nieuwe type geleidebus gebruiken.

Mooiste is gewoon een mooie gebruikte oud type standaard.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: restauratie rs 1968

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 jan 2014, 20:45

Bij JB koop je de juiste nieuw.

37.46.99 standaard 21 inch 33 euro
37.21.01 binnenbus dun 2,40 euro

Enzo

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4465
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#23 Bericht door pimvandongen » 04 jan 2014, 20:55

Dat is zonder twijfel de mooiste oplossing Tjerry.

Gebruikersavatar
sven bosch
Berichten: 429
Lid geworden op: 22 dec 2009, 23:11
Locatie: antwerpse kempen
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: restauratie rs 1968

#24 Bericht door sven bosch » 05 jan 2014, 19:39

ben dus naar veghel geweest, leuke beurs.
Heb al 2 onderdelen gevonden voor, een volgens mij, schappelijke prijs.

Het betreft een tank, brandschoon van binnen, incl mooie flappen en logos, en een ulo achterlicht, origineel en nooit gebruikt volgens mij.
tank klein.jpg
tank klein.jpg (171.53 KiB) 13947 keer bekeken
lampen zijkant klein.jpg
lampen zijkant klein.jpg (187.2 KiB) 13947 keer bekeken
voorkant klein def.jpg
voorkant klein def.jpg (199.34 KiB) 13947 keer bekeken

Moet nu wel eens bekijken hoe de florett opschriften mooi te verwijderen en nadien terug te monteren.

gr sven
Bijlagen
lampen zijkant klein.jpg
lampen zijkant klein.jpg (187.2 KiB) 13946 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: restauratie rs 1968

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 jan 2014, 19:54

Best wel magere score. Maar goed je bent weer een belangrijk onderdeel verder namelijk de ULO lamp.

Mijn maatje de wilde 13 is al 2 jaar aan het verzamelen en opknappen. Resultaat nu is een gespoten frame met voorvork op de heftafel en een grote vierkante doos met de rest (nieuw, gespoten of verchroomd) van een Kreidler.
Bouwpakket dus.

Enzo

Plaats reactie