Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Plaats reactie
Bericht
Auteur
peterkra
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2011, 12:50

Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#1 Bericht door peterkra » 30 nov 2014, 13:53

Beste collega-hobbyisten,

Ik heb een Eitank uit 1965 die olie lekt. Nu heb ik inmiddels gelezen dat voor het oplossen hiervan er een nieuwe O-ring geplaatst zal moeten worden waarbij het blokje open zal moeten. Omdat ik de Kreidler pas een maand in mijn bezit heb weet ik niet of ik er nog wel voldoende olie in zit en of er nog op gereden kan worden. In de technische handleiding lees ik hoeveel en welke olie er in hoort. Mijn vraag is echter of er een manier is om te peilen en ook of er een alternatieve (meer eenvoudige) oplossing is om de lekkage te stoppen. Ikzelf dacht aan het aanbrengen van een soort van extra pakking onder de aftapbout o.i.d.

Bedankt voor eventuele reacties alvast.

Groet,
Peter (Amstelveen)
Bijlagen
$_85 (1).JPG
$_85 (1).JPG (78.29 KiB) 6643 keer bekeken

Buffel6869

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#2 Bericht door Buffel6869 » 30 nov 2014, 14:02

Er zit voldoende olie in als je het kan zien zitten als je de vulplug verwijderd. Vullen met bijvoorbeeld Kroon olie voor Kreidler (born2brom aalsmeer bij jou om de hoek). Ik meen 250 ml. Overschot loopt vanzelf uit het vulgat. Lekkende as is waarschijnlijk de reden van de verkoop en blok moest bij mij in ieder geval open.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47668
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 nov 2014, 14:29

peterkra schreef:Beste collega-hobbyisten,

Ik heb een Eitank uit 1965 die olie lekt. Nu heb ik inmiddels gelezen dat voor het oplossen hiervan er een nieuwe O-ring geplaatst zal moeten worden waarbij het blokje open zal moeten. Omdat ik de Kreidler pas een maand in mijn bezit heb weet ik niet of ik er nog wel voldoende olie in zit en of er nog op gereden kan worden. In de technische handleiding lees ik hoeveel en welke olie er in hoort. Mijn vraag is echter of er een manier is om te peilen en ook of er een alternatieve (meer eenvoudige) oplossing is om de lekkage te stoppen. Ikzelf dacht aan het aanbrengen van een soort van extra pakking onder de aftapbout o.i.d.

Bedankt voor eventuele reacties alvast.

Groet,
Peter (Amstelveen)
2 O-ringen vernieuwen. Daar moet het blokje voor open. Dan moet ook de schakelnaaf niet ingelopen zijn en de bronzen bus moet netjes op maat zijn. Anders moet dat ook nog aangepakt worden.

Bij de aftapplug een nieuw koper gevoerd ringetje. Als hij daar lekt heb je dat zo door als je even alles schoon spuit met remmenreiniger.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8989
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#4 Bericht door Caspar » 30 nov 2014, 16:17

Olie kan ook mengsmeer olie zijn uit een lekkende carburateur.

peterkra
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2011, 12:50

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#5 Bericht door peterkra » 30 nov 2014, 21:35

Fijn Kreidlermannen! Mijn eerste kennismaking met dit forum en al zo snel reacties terug! Hartelijk dank daarvoor. Aha, het kan dus ook mengsmering zijn. De olie is lichtgeel van kleur (dus in ieder geval schoon). Mijn Kreidler staat in de (verwamde) tuinkamer op de plavuizen. De lekkage bestaat uit naar ik schat ongeveer een paar druppels per dag.

Hoe kan ik peilen of er nog mee te rijden valt? Alle olie aftappen en opnieuw bijvullen? Ik zie twee bouten die de aftapplug kunnen zijn. Een grote en een kleine. Welke is het? Zie foto.

Bedankt alvast weer.
Peter
Bijlagen
WP_20141130_21_14_29_Pro.jpg
WP_20141130_21_14_29_Pro.jpg (170.64 KiB) 6493 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47668
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 nov 2014, 21:46

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=10241

Afbeelding 9

De achterste kleine is de aftap. Maar dat heeft geen zin. Je kan nog door de olie heen kijken zo schoon.
Zet de Kreidler op de standaard en draai de plug rechts uit de koppelingsdeksel. Bijvullen tot het er uit stroomt.

Maar dit blok lekt als een vergiet en heeft dringend revisie nodig. Is dus geen tweetakt olie uit je luchtfilterkoker.
Druppel aan het schakelpedaal verklaart veel. Lekkage bij de schakelnaaf. Als er recent onderhoud of revisie is gepleegd is dat niet correct gedaan.

Enzo

gcge
Berichten: 870
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#7 Bericht door gcge » 30 nov 2014, 22:01

Is dit een indirect geschakeld blok?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47668
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 nov 2014, 22:01

gcge schreef:Is dit een indirect geschakeld blok?
Nee direct helaas.

Gebruikersavatar
vrouwenverwarmer
Berichten: 509
Lid geworden op: 30 sep 2005, 13:55
Locatie: Katwijk

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#9 Bericht door vrouwenverwarmer » 01 dec 2014, 00:06

Het blok is in ieder geval niet uit 1965.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8989
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#10 Bericht door Caspar » 01 dec 2014, 07:38

Mengsmeer olie heeft meestal een andere kleur.
En ik zie ook de druppels aan de schakelpook .
Waarschijnlijk dus de o ring van de schakel as. Zoals Tjerry al opmerkt.

Is inderdaad een direct geschakeld blok. Dat hoort niet.
Maar het heeft ook voordelen.

Ik zou de winter gebruiken voor een reparatie/revisie. Nu heb je de tijd ervoor.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3330
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Contacteer:

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#11 Bericht door lazy rider » 01 dec 2014, 09:06

Wederom de bekende lekkages bij een kreidler , de kleine aftap lijkt mij ook niet geheel origineel .
Voor deze olie lekkages moet het blok open en is een gehele revisie aan te bevelen .
https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... &start=875
http://www.kreidlercncparts.com/Webshop ... uct_id=289

johan

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3330
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Contacteer:

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#12 Bericht door lazy rider » 01 dec 2014, 09:12

.
Laatst gewijzigd door lazy rider op 01 dec 2014, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47668
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 dec 2014, 09:28

Probleem is dat de revisie net (niet goed) is uitgevoerd. Je vraagt je af met zo'n eindresultaat hoe graag je garantie wil claimen.

Enzo

peterkra
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2011, 12:50

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#14 Bericht door peterkra » 02 dec 2014, 11:17

Iedereen bedankt voor alle info. De verkoper toont zich schappelijk en komt mij tegemoet. Het probleem wordt opgelost door de persoon die het blokje oorspronkelijk voor hem gereviseerd heeft (in Nijland).
Peter

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4338
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#15 Bericht door KJ » 02 dec 2014, 12:36

peterkra schreef:Iedereen bedankt voor alle info.
De verkoper toont zich schappelijk en komt mij tegemoet. Het probleem wordt opgelost door de persoon die het blokje oorspronkelijk voor hem gereviseerd heeft (in Nijland).
Peter
Weet je zeker dat dat een reviseur in Nijland is ??

peterkra
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2011, 12:50

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#16 Bericht door peterkra » 02 dec 2014, 12:56

Goed opgemerkt KJ. Ik was abuis. "Nuland" moet het zijn.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47668
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 dec 2014, 16:47

peterkra schreef:Iedereen bedankt voor alle info. De verkoper toont zich schappelijk en komt mij tegemoet. Het probleem wordt opgelost door de persoon die het blokje oorspronkelijk voor hem gereviseerd heeft (in Nijland).
Peter
Gelukkig gaan ze het oplossen

http://link.marktplaats.nl/m867386506

Enzo

Gebruikersavatar
de specialist
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 583
Lid geworden op: 16 jan 2004, 19:45

Re: Olielekkage Eitank 1965 4-voetversnellingen

#18 Bericht door de specialist » 02 dec 2014, 17:24

De vraag is hoe ze het gaan oplossen.
Hopelijk word het geen vloeibare pakking blok.
Daar heb ik al vele voorbeelden van gezien.
Hopelijk pakt motorentechniek het goed aan.
We wachten het af.

Plaats reactie