Kleur vulkanrot

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: Kleur vulkanrot

#26 Bericht door nvliet » 11 dec 2015, 20:30

Rood is natuurlijk zowiezo een k...t kleur, omdat ie verkrijt, ook al heb je exact de juiste kleur, dan is ie na verloop van jaren toch veranderd, zeker de oude lakken hadden daar extreem last van, met de nieuwe 2k lakken is het al een stuk verbeterd, maar als je de kleur precies wilt hebben, moet je een stukkie plaat zoeken waar nooit licht komt en dat met zo'n nieuw computersysteem in laten lezen, daar komt dan een formule uit en dan maak de spuiter een proefstukje wat ie naast het origineel legt om te kijken of het matched, dan heb je de kleur goed, maar nog niet de laksoort, die oude lak was heel vaak op nitro basis en als je dat spuit wordt het zo sinasappelig als de pest, daarna moet je het poetsen en polijsten om het echt goed te krijgen. die lak glimt ook niet zo mooi als de hedendaagse lak, wat je als afwerking zou kunnen doen is blanke glanslak met zijdeglans mengen om de glans hetzelfde te krijgen, maar wat je ook probeert, het is altijd een bult werk en daar moet je maar net tijd en zin in hebben.

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Kleur vulkanrot

#27 Bericht door hermanp » 12 dec 2015, 00:20

nvliet schreef:Rood is natuurlijk zowiezo een k...t kleur, omdat ie verkrijt, ook al heb je exact de juiste kleur, dan is ie na verloop van jaren toch veranderd, zeker de oude lakken hadden daar extreem last van, met de nieuwe 2k lakken is het al een stuk verbeterd, maar als je de kleur precies wilt hebben, moet je een stukkie plaat zoeken waar nooit licht komt en dat met zo'n nieuw computersysteem in laten lezen, daar komt dan een formule uit en dan maak de spuiter een proefstukje wat ie naast het origineel legt om te kijken of het matched, dan heb je de kleur goed, maar nog niet de laksoort, die oude lak was heel vaak op nitro basis en als je dat spuit wordt het zo sinasappelig als de pest, daarna moet je het poetsen en polijsten om het echt goed te krijgen. die lak glimt ook niet zo mooi als de hedendaagse lak, wat je als afwerking zou kunnen doen is blanke glanslak met zijdeglans mengen om de glans hetzelfde te krijgen, maar wat je ook probeert, het is altijd een bult werk en daar moet je maar net tijd en zin in hebben.


Henk wil sowieso niet de over de top glimmende lak van tegenwoordig, maar het origineel zo goed mogelijk benaderen.
De eerste twee Kreidlers die ik heb overgespoten heb ik in Ral 3000 en Ral 3001 gedaan. De eerste zonder blanke lak, de tweede met blanke lak. De tweede is mooier gespoten (meer ervaring) maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de eerste, dus zonder blanke lak, mooier is en het origineel beter benadert. Ik heb wel eens de vraag gehad 'of 'ie nog in de originele lak staat'. Mijn volgende project gaat dus ook zonder blanke lak.

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: Kleur vulkanrot

#28 Bericht door maloud » 12 dec 2015, 06:28

heinkreidler schreef:Henk, ik heb toen ik m,n eerste project heb gedaan ook een vulkaanrode kreidler helemaal overgeblazen (bevriende spuiter).
Een andere vriend die altijd in de autoschade wereld werkzaam was,had nog allerlei oude kleurboeken (stalen) liggen,ik had toen een nummer op deze site gevonden
welke volgens mij toen van tonnie de groot kwam en dat was -hyunday bright red 1979-
m.n vriend en ik hebben toen deze kleur opgezocht in zijn stalen boek en vergeleken met een opgepoets deel van de orginele lak en kwamen al snel tot de conclusie dat deze kleur het orgineel veel beter benaderde dan de ral kleuren.
ik denk dat je hier wel wat mee kunt.
Al heel, heel lang staat het volgende op mijn site:

Gebruik Hyundai Bright Red 1979 van lakfabrikant PPG.
Dupli-Color 5-0600, oude kleurnummer 5-60.
MOTIP Kleurnummer 41700 is gelijk aan RAL3000.

http://www.kreidlerdatabase.nl/40000/T_ ... euren.html

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Kleur vulkanrot

#29 Bericht door jamojamo » 12 dec 2015, 10:09

nvliet schreef:Rood is natuurlijk zowiezo een k...t kleur, omdat ie verkrijt, ook al heb je exact de juiste kleur, dan is ie na verloop van jaren toch veranderd, zeker de oude lakken hadden daar extreem last van, met de nieuwe 2k lakken is het al een stuk verbeterd, maar als je de kleur precies wilt hebben, moet je een stukkie plaat zoeken waar nooit licht komt en dat met zo'n nieuw computersysteem in laten lezen, daar komt dan een formule uit en dan maak de spuiter een proefstukje wat ie naast het origineel legt om te kijken of het matched, dan heb je de kleur goed, maar nog niet de laksoort, die oude lak was heel vaak op nitro basis en als je dat spuit wordt het zo sinasappelig als de pest, daarna moet je het poetsen en polijsten om het echt goed te krijgen. die lak glimt ook niet zo mooi als de hedendaagse lak, wat je als afwerking zou kunnen doen is blanke glanslak met zijdeglans mengen om de glans hetzelfde te krijgen, maar wat je ook probeert, het is altijd een bult werk en daar moet je maar net tijd en zin in hebben.
Ik heb een BMW2002 gehad die na 30 jaar nog mooi was. Ik weet niet de voorgeschiedenis maar de lak die er sinds 1972 op zat was zeker niet verkrijt.
Het zou een mooie kleur zijn voor een Kreidler ook. Als ik er aan denk zal ik op mijn oude laptop de kleur nog eens opzoeken.
Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Kleur vulkanrot

#30 Bericht door Zolenheuvel » 12 dec 2015, 11:18

maloud schreef:
heinkreidler schreef:Henk, ik heb toen ik m,n eerste project heb gedaan ook een vulkaanrode kreidler helemaal overgeblazen (bevriende spuiter).
Een andere vriend die altijd in de autoschade wereld werkzaam was,had nog allerlei oude kleurboeken (stalen) liggen,ik had toen een nummer op deze site gevonden
welke volgens mij toen van tonnie de groot kwam en dat was -hyunday bright red 1979-
m.n vriend en ik hebben toen deze kleur opgezocht in zijn stalen boek en vergeleken met een opgepoets deel van de orginele lak en kwamen al snel tot de conclusie dat deze kleur het orgineel veel beter benaderde dan de ral kleuren.
ik denk dat je hier wel wat mee kunt.
Al heel, heel lang staat het volgende op mijn site:

Gebruik Hyundai Bright Red 1979 van lakfabrikant PPG.
Dupli-Color 5-0600, oude kleurnummer 5-60.
MOTIP Kleurnummer 41700 is gelijk aan RAL3000.



http://www.kreidlerdatabase.nl/40000/T_ ... euren.html

:clap :clap :clap
Gr Kees

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Kleur vulkanrot

#31 Bericht door Eifelyeti » 12 dec 2015, 12:32

Henk 3bakvoet schreef:Die investering moet dan maar eens gemaakt worden.
Daarbij wil ik ook nog eens de juiste glanzeinheiten, al die over de top glimmende Kreidlers gaan mij tegen staan :lol:
ja, dat is so..

ma naar 1 jaar is het niet meer so met het glimmen bij het rood..... en ook dat kan je met de lak veranderen....

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kleur vulkanrot

#32 Bericht door Henk 3bakvoet » 12 dec 2015, 13:14

8-9 jaar geleden (waar blijft de tijd) heb ik de LH van mijn broertje Theo onderhanden genomen.
De kleur was vulkanrot, gek werden ze van mij bij de spuiter, ik huldigde als mening dat het in kleur spuiten van een gehele brommer hooguit 10-15 minuten duurt, maar ik (in dit geval mijn broer) moet er de rest van zijn leven tegen aankijken.
Na ik weet niet hoeveel proefstaaltjes is er uiteindelijk een kleur uitgekomen die het origineel zo goed als benaderd. Een 200% kleur score was een utopie, maar in vergelijking met de vervangende auto kleuren was dit wel perfect. (zie de foto)
Helaas is het schade herstelbedrijf van toen overgenomen, modern management heeft daar ook zijn intrede gedaan, verder als de balie of receptie kom je niet meer, de gifmenger van toen is vervangen door een pukkelpuistje die alleen met voorgekauwde standaard computer recepturen een kleur weten te bakken.

Toen was ik nog bloed fanatiek, en al helemaal als het op de kleur aankwam.
In de loop der jaren ben ik milder geworden, mede door de hoeveelheid overgeblazen kreidlers die ik op de kreidler evenementen ben tegen gekomen.
Allemaal in de originele kleur overgespoten, 80 verschillende oranje, 140 verschillende roden 20 verschillende golf groene, en door ons rijke assortiment spuitbussen zwart zijn de meeste zwarte onderdelen niet om aan te zien, `de kleur zwart dan.
Voor mij een reden om de noodzaak van een exacte kleur ook maar te laten varen, en genoegen te nemen met de vervangers.
Tot nu dan, er moet iets meer energie gestoken worden in het Kreidler kleuren pallet, het bewandelen van de weg met de minste weerstand is voor mij voorbij.
Er moeten twee complete buffels gespoten worden in vulkanrot, voor mij een reden om uiterst kritisch te zijn, gelukkig met uitzondering van de benzine tank, want dan had ik echt gek geworden.
Natuurlijk is een brommer met een nieuwe jas mooi om te zien, er staat immers een nieuwe Kreidler, het belang van de originele onderdelen vinden wij belangrijk, een imitatie achterlicht, buddy of fietsbel is al dodelijk en ziet er niet uit, kun je nagaan als het circus in een niet juiste kleur is gespoten.
Bijlagen
Theo3.JPG
Theo3.JPG (78.71 KiB) 9616 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Kleur vulkanrot

#33 Bericht door Zolenheuvel » 12 dec 2015, 13:40

Leuk verhaal Henk.
En ontzettend fijn dat je in de loop van de jaren milder bent geworden :mrgreen:
Je moet er niet aan denken dat je nog steeds zo fanatiek was. Gelukkig maken we dit niet mee op het forum :wink:
Ben wel benieuwd naar de kleur(code) die er uiteindelijk uitrolt.

Gr Kees

Gebruikersavatar
Michel
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 jan 2005, 22:04
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Re: Kleur vulkanrot

#34 Bericht door Michel » 12 dec 2015, 18:48

Henk hoop dat je wat aan mijn zijkap hebt. Nooit gemonteerd, zelden licht gezien en zonder blanke lak natuurlijk ...zie je in de kerstvakantie :rs ouwe rukker

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kleur vulkanrot

#35 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 dec 2015, 10:29

Laatste aanwinst een buffel 1968-1972 nos beenscherm. (voor de kleur gekocht).
Uit de voorraad van wijlen Jan Rietman uit Haaksbergen, daarna nog 25 jaar op de zolder van H.Blokhuis gehangen, en sinds afgelopen woensdag in Koog aan de Zaan.

Als ik ook hier de exacte kleur van heb krijgt hij vast wel waar dan ook een mooie bestemming.
Bijlagen
nos.JPG
nos.JPG (62.29 KiB) 9527 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Kleur vulkanrot

#36 Bericht door Gijs » 13 dec 2015, 10:48

Vind hem steeds mooier deze kleur, heeft wat sjieks!

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kleur vulkanrot

#37 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 dec 2015, 12:55

Zeker Gijs,

Als je dan de vervanger ziet die in de regel gebruikt wordt.
Prachtige kleur, maar totaal anders.
Bijlagen
vervanger.JPG
vervanger.JPG (82.78 KiB) 9494 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Kleur vulkanrot

#38 Bericht door Zolenheuvel » 13 dec 2015, 13:11

Henk 3bakvoet schreef:Laatste aanwinst een buffel 1968-1972 nos beenscherm. (voor de kleur gekocht).
Uit de voorraad van wijlen Jan Rietman uit Haaksbergen, daarna nog 25 jaar op de zolder van H.Blokhuis gehangen, en sinds afgelopen woensdag in Koog aan de Zaan.

Als ik ook hier de exacte kleur van heb krijgt hij vast wel waar dan ook een mooie bestemming.
Is dit dezelfde als deze?
http://link.marktplaats.nl/m1001185472

Gr Kees

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kleur vulkanrot

#39 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 dec 2015, 13:28

Kees, Het is natuurlijk niet de zelfde, maar wel gelijk aan. 8)

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Kleur vulkanrot

#40 Bericht door Zolenheuvel » 13 dec 2015, 13:40

Henk 3bakvoet schreef:Kees, Het is natuurlijk niet de zelfde, maar wel gelijk aan. 8)
Dacht ik ook.
Heb even getwijfeld om hem te kopen.
Moet dan nog wel in de juiste kleur vulkanarot gespoten worden. #-o

Gr Kees

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kleur vulkanrot

#41 Bericht door jvr » 13 dec 2015, 17:45

Welke is nu de echte, met het plaatje boven de FLORETT of onder het FLORETT teken ??
Vind ze allebei erg mooi, hoort bij de TM. Kost tie ??

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Kleur vulkanrot

#42 Bericht door Zolenheuvel » 13 dec 2015, 18:03

jvr schreef:Welke is nu de echte, met het plaatje boven de FLORETT of onder het FLORETT teken ??
Vind ze allebei erg mooi, hoort bij de TM. Kost tie ??
Dan moet je even naar deze schetsjes van hermanngas kijken:
viewtopic.php?f=3&t=45237&sid=5e6a71664 ... 52#p742668

Op het scherm van MP was € 55.00 geboden.
Ik weet niet of hij daar ook voor verkocht is.

Gr Kees
Bijlagen
Beenschermtypes.jpg
Beenschermtypes.jpg (104.79 KiB) 9436 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 229 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Kleur vulkanrot

#43 Bericht door hermanngas » 13 dec 2015, 18:06

Rectificatie: schetsjes van Ruud van Wijk

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Kleur vulkanrot

#44 Bericht door Zolenheuvel » 13 dec 2015, 18:21

hermanngas schreef:Rectificatie: schetsjes van Ruud van Wijk
Ja, da's waar.

Gr Kees

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kleur vulkanrot

#45 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 dec 2015, 18:35

Op het scherm van MP was € 55.00 geboden.
Als koper en je echt geïnteresseerd bent en zo kunt monteren moet je realistisch zijn.

Een scherm van 20 euro die zijn er ook wel, maar daar komen nog wel wat kosten achteraan.

Montage onderdelen. 35 euro
Uitkloppen plamuren en spuiten, minimaal 75 euro.
Nog even een fris kunstof (kleur chroom) randje incl. verzenden 10 euro
Dat mooie embleem 10 euro (als je al een mooie kunt vinden)

Als je de kleur echt kan gebruiken, en het scherm is zonder verdere kosten te monteren?.
Dan deed ik niet eens een bod maar belde ik de verkoper op met de mededeling dat ik reeds in poll position stond.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kleur vulkanrot

#46 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 dec 2015, 18:49

Even een nabrander :lol:

Jan (jvr)

Jou geoefende oog heeft natuurlijk gezien dat de bolling van een eitank beenscherm extremer is.
De uitsparing voor het balhoofd zijn bij beide 11.5 breed de diepte is echter niet gelijk.
Voor de buffel 1968-1972 noteren wij een diepte van 12.5 cm, en voor de Eitank 1965 19.5 cm.

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kleur vulkanrot

#47 Bericht door peterria » 13 dec 2015, 19:07

ze zijn er nog wel nieuwe schermen geduld hebben en niet zuinig zijn
is alweer 8 jaar geleden deze op gehaald in Duitsland samen met Mink
Bijlagen
beenscherm 2007.jpg
beenscherm 2007.jpg (98.26 KiB) 9398 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kleur vulkanrot

#48 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 dec 2015, 19:32

Peter wij zijn nog van een generatie die de limo aantrappen als we iets willen hebben.
De kans dat wij opgelicht worden via Marktplaats acht ik totaal, maar dan ook totaal uitgesloten. :lol:

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2293
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 34 keren
Ontvangen waarderingen: 266 keren

Re: Kleur vulkanrot

#49 Bericht door Zolenheuvel » 13 dec 2015, 20:16

Henk 3bakvoet schreef:
Op het scherm van MP was € 55.00 geboden.
Als koper en je echt geïnteresseerd bent en zo kunt monteren moet je realistisch zijn.

Een scherm van 20 euro die zijn er ook wel, maar daar komen nog wel wat kosten achteraan.

Montage onderdelen. 35 euro
Uitkloppen plamuren en spuiten, minimaal 75 euro.
Nog even een fris kunstof (kleur chroom) randje incl. verzenden 10 euro
Dat mooie embleem 10 euro (als je al een mooie kunt vinden)

Als je de kleur echt kan gebruiken, en het scherm is zonder verdere kosten te monteren?.
Dan deed ik niet eens een bod maar belde ik de verkoper op met de mededeling dat ik reeds in poll position stond.
Henk , da's ook precies de reden waarom ik hem niet gekocht heb. De kosten die nog gemaakt moeten worden voor de juiste kleur, maken dat ik het te duur vind worden. Bovendien vind ik het eigenlijk zonde om zo'n mooi scherm over te spuiten. De prijs is goed. Ik zou i.d. de koper mailen, maar beter bellen met een beter bod als ik het graag wil hebben. Gaan kijken is altijd de beste optie.

Gr Kees

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3691
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Kleur vulkanrot

#50 Bericht door b.bonk » 17 dec 2015, 15:39

is de kleur vulkanrot het zelfde van een 4 speed 1974 ?
zo ja
wilt u dan een recept van een gepoetst deel
of de ongepoetste versie [ matter ]
mvg Bertus

Plaats reactie