Cremé witte RS special

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#976 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 11:45

Wietse dat zijn toch alu beklede platen? Zie foto’s Die gebruik ik liever niet omdat dat inslaat op het koppelingshuis.

Roman dat valt mee, alleen is het veel erger geworden sinds ik m’n nieuwe cilinder heb😅

Maar ik heb deze koppeling gekocht bij Johan. Want in de oranje RS heb ik deze koppeling al jaren, wel met de standaard diafragma veer, nooit geen last van geslip gehad. Johan heeft deze zelf ook al tijden in zijn 20pk plus set gehad, dus dan moet het met 10/12pk toch ook goed gaan.?

Niet dus, zeker niet als het koppel bij een laag toerental word afgegeven.

Hiervoor toen het vermogen bij een hoger toerental werd afgegeven had ik minder last, sinds ik gekozen heb voor echt lagere toerentallen is het geslip begonnen.
Bijlagen
CF3C2E0B-DEB5-42B5-A768-DD47792D24B9.jpeg
CF3C2E0B-DEB5-42B5-A768-DD47792D24B9.jpeg (268.67 KiB) 1566 keer bekeken
A994111F-F31B-48BE-9E78-B9D0FE44F028.jpeg
A994111F-F31B-48BE-9E78-B9D0FE44F028.jpeg (193.29 KiB) 1566 keer bekeken

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9298
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 943 keren
Ontvangen waarderingen: 775 keren

Re: Cremé witte RS special

#977 Bericht door Eifelyeti » 30 mar 2020, 11:47

die Martijn had ens een natte koppeling gebouwed voor een Kreidler met so een drukplaat..

kan het wel niet meer finden


Afbeelding

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#978 Bericht door kreidler844 » 30 mar 2020, 12:19

nozems schreef: 30 mar 2020, 11:45 Wietse dat zijn toch alu beklede platen? Zie foto’s Die gebruik ik liever niet omdat dat inslaat op het koppelingshuis.

Roman dat valt mee, alleen is het veel erger geworden sinds ik m’n nieuwe cilinder heb😅

Maar ik heb deze koppeling gekocht bij Johan. Want in de oranje RS heb ik deze koppeling al jaren, wel met de standaard diafragma veer, nooit geen last van geslip gehad. Johan heeft deze zelf ook al tijden in zijn 20pk plus set gehad, dus dan moet het met 10/12pk toch ook goed gaan.?

Niet dus, zeker niet als het koppel bij een laag toerental word afgegeven.

Hiervoor toen het vermogen bij een hoger toerental werd afgegeven had ik minder last, sinds ik gekozen heb voor echt lagere toerentallen is het geslip begonnen.
dit zijn ze niet..
Die van mij slaan niet in.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#979 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 12:40

Oke, ik dacht dat ik deze eens gekocht had bij jou...maar das al even geleden . Ik kan ze proberen, maar de koppeling werkt goed nu. Dus bij een volgende beurt die platen erin👍

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Cremé witte RS special

#980 Bericht door Flocke » 30 mar 2020, 13:31

nozems schreef: 30 mar 2020, 11:07 Carsten bedankt voor de aanvullende informatie 👍
Het koppel wat overgebracht moet worden maakt wel degelijk uit dus.

Ook weet ik dat De Jager dit ook deed omdat je met grotere voortandwielen uitkomt bij motoren met een hoog koppel.

Ik rijdt nu 16/33, dit loopt ontzettend soepel de hoek waarover de ketting draait op het voortandwiel is lang niet zo scherp als ik bv een 13tands tandwiel zou gebruiken.
Dit zal behalve dat de ketting soepel loopt ook iets schelen in slijtage vd ketting en tandwielen.
Hallo Pascal,

welche Übersetzung Du an der Kette hast (Ritzel/Kettenrad), hat meiner Meinung nach keinen Einfluß.
Der Kette, dem Ritzel und dem Kettenrad mag es wohl gut tun, weniger Verschleiß und Belastung, das hilft aber der Kupplung nicht.

Schau Dir dazu nochmal die Prinzipdarstellung der Kupplung unten an.
Man muß sich klarmachen, dass eine Kupplung eine Kupplung, und kein Getriebe ist.

Das heißt, die Kupplung kann kein Drehmoment oder eine Drehzahl wandeln, wie ein Getriebe. Die Eingangs- und die Ausgangsdrehzahl, sowie die entsprechenden Momente sind immer gleich (M1 = M2).
Also am Ausgang der Kupplung (Vorgelegewelle) liegt nie ein höheres Drehmoment an, als auf der Eingangsseite (Außenverzahnung am Kupplungsrad).

Das Eingangs-, und somit Ausgangsmoment, ist nur abhängig vom max. Motormoment und der Primärübersetzung, die Übersetzungen im Getriebe und an der Kette spielen m. E. keine Rolle.
Es sei denn, Du nutzt die Kupplung in der Gegenrichtung (Schiebebetrieb) und hast einen Kolbenfresser ... :D

Natürlich muß, wie ich vorher schon sagte, der Motor (bzw. Hinterrad) entsprechend auch gebremst werden, um das max. Drehmoment überhaupt zu erreichen.
Das Hinterrad muß am Prüfstand also entsprechend gebremst werden, wenn das Hinterrad im Extremfall in der Luft drehen würde, dann hättest Du an der Kupplung praktisch kein Moment anliegen.
In der Praxis entspricht die "Bremse vom Prüfstand" dem Fahren im hohen Gang, ggfs. am Berg, Gegenwind, 2 Personen und immer mit Vollgas (Beschleunigen).

Bei welcher Drehzahl das max. Drehmoment abgegeben wird, dürfte meiner Meinung nach auch keine Rolle spielen.
Ich denke es ist einfach so:
Leistung ist Drehmoment * Drehzahl (P = M * n). Wenn man nun "Leistung" bei eher weniger Drehzahl haben möchte, dann benötigt man ein höheres Drehmoment für die gleiche Leistung als bei einem höher drehenden Motor. Ich nehme also an, dass bei Deinem niedertourigem Setup einfach das max. Drehmoment höher ist als zuvor, ohne dass es Dir vielleicht bewußt ist.

Um die Kupplung weiter zu entlasten, könnte man nun meinen, dann macht man doch die Primärübersetzung möglichst lang und die Sekundärübersetzung entsprechend kürzer.
Das wird aber auch seine Grenzen haben. Im Extremfall könnte man die Kupplung ja theoretisch direkt auf die Kurbelwelle setzten und bräuchte dann in Deinem Fall nur 10Nm übertragen anstatt ca. 40Nm ... :D

Es sollte einem aber auch klar sein, dass die Kupplung bei einem längeren Primärantrieb grundsätzlich auch höher dreht.
Das führt zu höheren Zentrifugal- und Massenkräften an der Kupplung. Ab einer gewissen Grenze, müßte man die Kupplung dann wieder kleiner und leichter bauen, so dass sie dann aber auch wieder weniger Drehmoment übertragen könnte.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2020-03-29 um 23.49.25.png
Bildschirmfoto 2020-03-29 um 23.49.25.png (138.72 KiB) 1535 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#981 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 13:49

Carsten het is me inmiddels een beetje duidelijker geworden, bedankt 👍 lees jouw antwoorden graag, erg leerzaam!

Voorlopig laat ik het zo, de koppeling is nu slipvrij en het koppelen en schakelen gaat soepel.
Natuurlijk gaat het koppelingshendel wat zwaarder, maar nog steeds soepel.

Ik heb om de bediening soepel te houden zelf een kabel gemaakt.
Behalve een goede loop van de kabel, dus zonder scherpe bochten heb ik ook gekozen voor een teflon gevoerde buitenkabel. Dit in samenwerking met een binnenkabel met extra windingen, wat ervoor zorgt dat de kabel soepel loopt zorgt dit alles ervoor dat de boel soepel loopt zonder dat de boel knaagt.

De standaard koppeling laat zich lichter bedienen, maar op toerritjes knijp ik soms bij anderen in het koppelingshandel, en bij sommigen gaat dat echt stroef en zwaar, dat zorgt miz ook voor extra slijtage aan de koppelingsas.

Wat ook scheelt in het lichte bedienen is de gelagerde drukplaat, dat scheelt aanmerkelijk!

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3689
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 519 keren

Re: Cremé witte RS special

#982 Bericht door b.bonk » 30 mar 2020, 13:58

om dat ik elke dag halve liters hijs.
heb je aan mijn mening ,soepel of niet.niks pascal
handen als tangen. =P~ \:D/

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Cremé witte RS special

#983 Bericht door Flocke » 30 mar 2020, 14:06

nozems schreef: 30 mar 2020, 13:49 Carsten het is me inmiddels een beetje duidelijker geworden, bedankt 👍 lees jouw antwoorden graag, erg leerzaam!

De standaard koppeling laat zich lichter bedienen, maar op toerritjes knijp ik soms bij anderen in het koppelingshandel, en bij sommigen gaat dat echt stroef en zwaar, dat zorgt miz ook voor extra slijtage aan de koppelingsas.

Wat ook scheelt in het lichte bedienen is de gelagerde drukplaat, dat scheelt aanmerkelijk!
Das freut mich, dann hat sich die Mühe ja gelohnt ... :D
Aber ich muß sagen, dass ich mir darüber zuvor auch noch keine Gedanken gemacht hatte und mir nicht klar war, dass das Übersetzungsverhältnis des Primärantriebes eine Rolle für die Belastung der Kupplung spielt.
So habe ich mich erstmal damit auseinander setzen müssen und etwas dazu gelernt, das ist ja bei dem Hobby auch das Schöne ... :D

Ich habe in meiner Eiertank den 5-Gang-Motor mit Standard 5,3PS-Satz und RS 5-Lamellen-Kupplung aus einem 80cc-Motor. Meine Kupplung geht trotz der kleinen Eiertank-Hebel oben am Lenker sehr leicht, es ist eine Freude zu kuppeln und zu schalten, auch bei langer Fahrt ist das völlig unproblematisch, man kann die Kupplung praktisch mit einem Finger ziehen.

Da sind eine gute Verlegung der Bowdenzüge, eine gute Schmierung und Wartung, Einstellung der Kupplung usw. usw. wichtig, wie Du auch schreibst. So muß das sein, wenn das nicht gut gewartet ist, schwergängig geht, macht das keinen Spaß und ist nicht gut für das Material.

Ich habe auch bei Arnold diese gelagerten Druckplatten gekauft, werde ich demnächst mal einbauen, soll die Kupplung dann noch leichter gehen ... ? :)

Gruß

Carsten

DSC_5929.jpg
DSC_5929.jpg (241.25 KiB) 1516 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#984 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 14:18

Carsten ik zou die gelagerde drukplaat monteren, gaat hij merkbaar nog wat lichter en soepeler van lopen

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#985 Bericht door kreidler844 » 30 mar 2020, 14:25

Een gelagerde drukplaat helpt niks bij het lichter in knijpen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60389
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: Cremé witte RS special

#986 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 mar 2020, 14:48

kreidler844 schreef: 30 mar 2020, 14:25 Een gelagerde drukplaat helpt niks bij het lichter in knijpen.
voorkomt kogel en stift slijtage

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#987 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 14:52

Voor mijn gevoel gaat het echt lichter, dat heb ik gemerkt met mijn oranje RS.
Die had ik ooit eens omgebouwd van standaard drukplaat naar gelagerde drukplaat 👍

Alles ging soepeler, misschien dat het daarom lijkt of hij ook lichter gaat?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#988 Bericht door kreidler844 » 30 mar 2020, 14:54

nozems schreef: 30 mar 2020, 14:52 Voor mijn gevoel gaat het echt lichter, dat heb ik gemerkt met mijn oranje RS.
Die had ik ooit eens omgebouwd van standaard drukplaat naar gelagerde drukplaat 👍

Alles ging soepeler, misschien dat het daarom lijkt of hij ook lichter gaat?
kan geen verschil maken omdat het totaal andere beweging is.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Cremé witte RS special

#989 Bericht door Flocke » 30 mar 2020, 16:08

kreidler844 schreef: 30 mar 2020, 14:54
nozems schreef: 30 mar 2020, 14:52 Voor mijn gevoel gaat het echt lichter, dat heb ik gemerkt met mijn oranje RS.
Die had ik ooit eens omgebouwd van standaard drukplaat naar gelagerde drukplaat 👍

Alles ging soepeler, misschien dat het daarom lijkt of hij ook lichter gaat?
kan geen verschil maken omdat het totaal andere beweging is.
Das würde ich auch erstmal so sehen. :)

Kann aber auch sein, dass der sich in der Vorgelegewelle mitdrehende Druckpilz und Druckstange, welche ja an der Ausrückerwelle auch den Verschleiß verursachen, den Ausrückprozeß (Auskuppeln) etwas stören, Widerstand durch erhöhte Reibung entgegensetzten.
Von daher könnte ich glauben, dass sich die Kupplung minimal leichter betätigen läßt, wenn sich die Teile in der Welle nicht mitdrehen und für zusätzliche Reibung sorgen.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Cremé witte RS special

#990 Bericht door dijk » 30 mar 2020, 16:16

nozems schreef: 30 mar 2020, 12:40 Oke, ik dacht dat ik deze eens gekocht had bij jou...maar das al even geleden . Ik kan ze proberen, maar de koppeling werkt goed nu. Dus bij een volgende beurt die platen erin👍
deze moet je hebben pascal.
Bijlagen
koppeling.jpg
koppeling.jpg (96 KiB) 1475 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#991 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 16:30

Dat zijn de Kreidlerdienst platen Jeroen? Die zitten er bij mij in.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#992 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 16:42

Hier het filmpje met de dikkere olie, wel is een mobiel niet het beste camera materiaal.


En hier een filmpje van het koppelingshandel. Ik gebruik wel 2 terugtrekveren in plaats van 1, dat scheelt natuurlijk ook iets.
Laatst gewijzigd door nozems op 30 mar 2020, 17:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#993 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 16:47

Snap er de ballen niet meer van, weer werkt de link niet zoals hij zou moeten werken!
Heb alles nu toch goed staan???? Heren moderators wat heb ik nu weer verkeerd staan???

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60389
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: Cremé witte RS special

#994 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 mar 2020, 17:03

nozems schreef: 30 mar 2020, 16:42 Hier het filmpje met de dikkere olie, wel is een mobiel niet het beste camera materiaal.



En hier een filmpje van het koppelingshandel. Ik gebruik wel 2 terugtrekveren in plaats van 1, dat scheelt natuurlijk ook iets.


Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#995 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 17:09

Hoe kan het dat als je het bericht quote dat hij dan wel goed is?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60389
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: Cremé witte RS special

#996 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 mar 2020, 17:15

nozems schreef: 30 mar 2020, 17:09 Hoe kan het dat als je het bericht quote dat hij dan wel goed is?
nee heb aanpassingen gedaan aan de link

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Cremé witte RS special

#997 Bericht door Flocke » 30 mar 2020, 17:17

Der Motor hört sich prima an, ruhig und kräftig, gute Gasannahme. :thumbleft

Auch die Kupplung scheint ordentlich und recht leichtgängig zu gehen. :thumbleft

Alles bestens, würde ich sagen. :clap

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Cremé witte RS special

#998 Bericht door nozems » 30 mar 2020, 17:19

Tjerry, bedankt! Had de verkeerde link gekopieerd, en de vorige keer ging het mis omdat het filmpje al op 1seconde stond, maar nu is het goed. Kost even tijd.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#999 Bericht door kreidler844 » 30 mar 2020, 22:00

nozems schreef: 30 mar 2020, 16:30 Dat zijn de Kreidlerdienst platen Jeroen? Die zitten er bij mij in.
Dit zijn niet de Kreidlerdienst platen....
wel eerst 24h in de olie leggen voor montage.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60389
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: Cremé witte RS special

#1000 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 mar 2020, 22:18

kreidler844 schreef: 30 mar 2020, 22:00
nozems schreef: 30 mar 2020, 16:30 Dat zijn de Kreidlerdienst platen Jeroen? Die zitten er bij mij in.
Dit zijn niet de Kreidlerdienst platen....
wel eerst 24h in de olie leggen voor montage.
Deze wel
Bijlagen
2D109621-50CC-4035-82FF-68CEB00B3FE5.jpeg
2D109621-50CC-4035-82FF-68CEB00B3FE5.jpeg (212.28 KiB) 1387 keer bekeken

Plaats reactie