Cremé witte RS special

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Cremé witte RS special

#51 Bericht door Andy » 09 feb 2016, 21:01

Gaatje boren onder je koplamp en daar een schakelaar monteren. Kijk eens bij dumpie in IJmuiden daar hebben ze een assortiment aan schakelaars.
Of anders bij smorenberg electronica zaak in beverwijk aan de meerplein, ook een scala aan schakelaars te vinden.

Ik zou de 35W. draad voor de koplamp gebruiken de 30W. draad om een accu van stroom te voorzien, daarmee kun je je teller, rem en achterlicht met een accuutje van stroom voorzien.
Zo heb ik het bij mijn zundaap ook gedaan.
De kokusan gelijkrichter is een prima ding.

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#52 Bericht door nozems » 09 feb 2016, 21:21

Dat is een optie, maar het liefste ook zonder accu. Een sleutelschakelaar verdient de voorkeur opdat de motor niet gestart kan worden zonder sleutel

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#53 Bericht door nozems » 10 feb 2016, 11:31

Zo het voorwiel grotendeels geschuurd, nu nog een beetje nawerken en dan kan die gespoten worden.Is een primer als ondergrond aan te raden? Fabrieksaf is het gewoon direct zwart gespoten.
Bijlagen
schuren.jpg
schuren.jpg (192.59 KiB) 8352 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 535
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cremé witte RS special

#54 Bericht door Wybe » 10 feb 2016, 11:43

Ik heb mijn wielen eerst kaal geschuurd,
daarna in de filler gespoten en waterproof geschuurd zodat je mooi alle oneffenheden kunt werk werken.
Daarna een primer erop en matt zwart gespoten.

En wat betreft de aluminium ring die heb ik eerst met korrel 100 droog geschuurd,
daarna 120 - 180 droog schuren.
en toen waterproof korrel: 200 - 400 - 600 - 800 - 1000 - 1200.
daarna gepolijst dan word het het mooiste. :mrgreen:

gideon
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 mei 2005, 22:24
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Cremé witte RS special

#55 Bericht door gideon » 10 feb 2016, 12:37

Ik heb Hard Hat van rust-o-leum op mijn kale cilinder gespoten en dat hecht en dekt perfect. Ik had de zwarte hittebestendige variant genomen.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#56 Bericht door nozems » 10 feb 2016, 13:18

Wybe je smily begrijp ik wel, heb nu al geen handen meer over :P Zelf wil ik zijdeglans gaan gebruiken, daar heb ik m'n onderbouw ook mee gespoten en dat vind ik wel mooi. De bedoeling is dat de buitenrand van de velg kaal blijft, net als bij de gegoten wielen en de spaken laat ik ook blank op de kopsekant/buitenkant de rest wordt zijdeglans zwart, het aluminium wat blank blijft hoeft voor mij niet in hoogglans gepolijst te worden, maar het moet wel netjes. Helaas zitten er aan een kant van de velg een paar diepe krasjes op de buitenrand, omdat weg te krijgen zou ik de velg moeten laten afdraaien, maar of ik dat ga doen betwijfel ik, eerst maar eens de tijd nemen om de rest mooi te krijgen en kijken hoever ik kom met schuren.

Bedankt voor de tip jongens!

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#57 Bericht door lazy rider » 10 feb 2016, 19:57

nozems schreef:Wybe je smily begrijp ik wel, heb nu al geen handen meer over :P Zelf wil ik zijdeglans gaan gebruiken, daar heb ik m'n onderbouw ook mee gespoten en dat vind ik wel mooi. De bedoeling is dat de buitenrand van de velg kaal blijft, net als bij de gegoten wielen en de spaken laat ik ook blank op de kopsekant/buitenkant de rest wordt zijdeglans zwart, het aluminium wat blank blijft hoeft voor mij niet in hoogglans gepolijst te worden, maar het moet wel netjes. Helaas zitten er aan een kant van de velg een paar diepe krasjes op de buitenrand, omdat weg te krijgen zou ik de velg moeten laten afdraaien, maar of ik dat ga doen betwijfel ik, eerst maar eens de tijd nemen om de rest mooi te krijgen en kijken hoever ik kom met schuren.

Bedankt voor de tip jongens!

Hoi pascal ,
Misschien had je verf afbijt kunnen gebruiken dat scheelt krassen en kapotte handen .

Johan

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Cremé witte RS special

#58 Bericht door Andy » 10 feb 2016, 20:15

Ik had eerst het hart gepolijst en dan de zwarte verf eraf, nu heb je kans dat er spatters polijstmiddel de verf aantast.
En werkt sneller.

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#59 Bericht door nozems » 10 feb 2016, 23:57

Johan dat had achteraf wel beter geweest, ik dacht omdat een groot deel al losliet door onderliggende oxidatie ik het er zo af kon krabben, niet dus!

Andy dat is een goede raad, maar het hart wordt zwart en alleen de buitenkant van de spaken en buitenrand velg blijven blank, en het liefste geen hooggkans polisch:)

Bedankt voor de tips

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#60 Bericht door Johan » 11 feb 2016, 13:11

leuk bezig pascal!

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#61 Bericht door nozems » 11 feb 2016, 19:40

De ontsteking die ik ga gebruiken is een MHKZ 6polig, maar heb geen bobine, wat past er nog meer op?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5510
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#62 Bericht door kreidler844 » 11 feb 2016, 21:50

Kokusan bobine....

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#63 Bericht door nozems » 11 feb 2016, 22:46

Past dat zonder aanpassingen?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5510
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#64 Bericht door kreidler844 » 12 feb 2016, 08:22

yep

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#65 Bericht door nozems » 12 feb 2016, 10:22

Mooi dan hoef ik daarover niet te dubben :)

Gebruikersavatar
HVG86cc
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 jul 2011, 18:16
Locatie: Meppel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cremé witte RS special

#66 Bericht door HVG86cc » 12 feb 2016, 10:59

Het word een steeds mooiere parel Pascal. :thumbleft
Mvg Henk.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#67 Bericht door nozems » 12 feb 2016, 17:14

Ik doe m'n best :) Het hart heb ik vandaag weer in de velg geplaatst en heb hem middels een varkensbrander warm gestookt, moest hem goed warm stoken en het ging wonderwel goed!
Maar natuurlijk had ik ook nieuwe verzonken boutjes en dopmoeren gekocht bij KP, maar de verzonken bouten zijn een fractie (1mm) te lang waardoor ik ondanks de sluitring de spaak niet goed vast kan zetten met de velg, ik heb hierop KP (Coen) gebeld en naar verluidt was ik de eerste die tegen dit probleem aan liep, ik zal de boutjes dus moeten inkorten...... Toen het ik het hart eenmaal geplaatst had zat hij al vrij snel strak in de velg, ik heb hem gecontroleeerd op hoogte en dwarsslag, in hoogte zit er iets van 1MM slag in en dwars iets meer dan 1MM, nauwelijks zichtbaar dus, maar is dit goed? Wellicht dat dit anders wordt als ik de spaken goed kan vastzetten met de velg?.
Bijlagen
wiel.jpg
wiel.jpg (196.66 KiB) 8072 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Cremé witte RS special

#68 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 feb 2016, 17:29

nozems schreef:Ik doe m'n best :) Het hart heb ik vandaag weer in de velg geplaatst en heb hem middels een varkensbrander warm gestookt, moest hem goed warm stoken en het ging wonderwel goed!
Maar natuurlijk had ik ook nieuwe verzonken boutjes en dopmoeren gekocht bij KP, maar de verzonken bouten zijn een fractie (1mm) te lang waardoor ik ondanks de sluitring de spaak niet goed vast kan zetten met de velg, ik heb hierop KP (Coen) gebeld en naar verluidt was ik de eerste die tegen dit probleem aan liep, ik zal de boutjes dus moeten inkorten...... Toen het ik het hart eenmaal geplaatst had zat hij al vrij snel strak in de velg, ik heb hem gecontroleeerd op hoogte en dwarsslag, in hoogte zit er iets van 1MM slag in en dwars iets meer dan 1MM, nauwelijks zichtbaar dus, maar is dit goed? Wellicht dat dit anders wordt als ik de spaken goed kan vastzetten met de velg?.
Dan zit je nog NIET binnen de Kreidlernorm

Die geeft op 0,6 mm hoogteslag
En 0,7 mm zijwaardseslag

Enzo

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Cremé witte RS special

#69 Bericht door erik de l » 12 feb 2016, 18:49

Ha Pascal, Ik zou de sterren laten poedercoaten in Nijkerk. Ze hebben daar tegenwoordig het juiste kleur recept en spul; om af te doppen / plakken/ Van de fabriek zit het ook met poedercoat. Ik heb drie sets gerestaureerd en ben ook begonnen met rustoleum. Nadat ik er voor 50 euro op had gespoten alsnog naar de poedercoater gebracht...........
Warm maken vd velg ; 4 minuten boveb de 4 gaspitten vh gasfornuis en je kan monteren gaat makkelijker en sneller dan de Fohn. Zorg wel dat je alles voorbereid heb zodat je vlot door kan met monteren

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#70 Bericht door nozems » 12 feb 2016, 20:10

Ik ben ook benieuwd of dat nog veranderd met het vastzetten, baalde er wel van toen bleek dat de bouten net iets te lang waren.

Erik, bedankt voor de tip, de verf heb ik nog over die ik voor de onderbouw en standaard heb gebruikt ga ik ook gebruiken voor de velg, het is een zijdeglans, niet origineel, maar het spuitwerk zal ook niet origineel worden. Mocht het toch niet naar tevredenheid zijn of een hels karwei (er gaat nu al opmerkelijk veel tijd inzitten) dan kan ik alsnog besluiten het te laten poedercoaten.

Voor wat betreft de slingering ik zal proberen om dat te verminderen, op het oog is het al nauwelijks zichtbaar waardoor ik me afvraag of je het wel zult merken met rijden?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Cremé witte RS special

#71 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 feb 2016, 20:22

Origineel zitten er best dikke ringetjes onder Pascal.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#72 Bericht door nozems » 12 feb 2016, 21:31

Ik heb die ook geprobeerd, maar kom net tekort, 2 ringen eronder kan ook, maar dat is geen pan.

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Cremé witte RS special

#73 Bericht door rick rol » 13 feb 2016, 12:08

Wellicht dat dit anders wordt als ik de spaken goed kan vastzetten met de velg?.

Kan ook erger worden daardoor let goed op wat je doet ....

voor de rest leuke Kreidler

succes

Rick

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#74 Bericht door nozems » 13 feb 2016, 15:59

Dankje Rick, ik ga er van de week weer mee verder, mocht het toch niet goed gaan kan zo'n wiel altijd gericht worden natuurlijk. Ik laat het uiteraard weten hoe het verder gaat.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Cremé witte RS special

#75 Bericht door nozems » 17 feb 2016, 09:06

Zo gister het hart vastgezet, met de oude en passende wielbouten en jahoor de slingering was anders! Hoogteslag was gek genoeg onder de 0.5MM gekomen, dus die zit binnen de specificatie, maar de dwarsslag was ineens wel dik 2MM! En hoewel 2MM niet als veel klinkt was het ook goed zichtbaar.
Heb daarop Wietse om raad gevraagd, en kort gezegd dat heeft geholpen :) Ik kreeg hem een stuk beter, maar niet binnen de Kreidlernorm, de dwarsslag bleef aan een kant op 1,3MM en aan de andere kant ruim 7 tiende, waarom dat niet een gelijke afwijking is is mij een raadsel daar er geen deuken o.i.d in de velg zit... Heb van Der Wouden gebeld en die kunnen dat natuurlijk uitstekend richten, ze zijn ook bekend met onze Weiman wielen, maar toen ik de vraag stelde welke toleranties hun hanteerden kreeg ik daar geen antwoord op ivm concurrentiebeding, ik kan me daar wel in vinden, maar ik ga toch er zo mij rijden, verwacht daar geen last van te hebben.
Bijlagen
richten.jpg
richten.jpg (192.49 KiB) 7820 keer bekeken

Plaats reactie