Cremé witte RS special
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9302
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 944 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Cremé witte RS special
is toch wel wat verschil in....
Als met je koppelmonster ens de ketting in de ontsteking erin knallt, dan weet je ja dat Dick Baan nieuwe carters heft liggen...
en hier die van je... Borgplaat is Model KJ?
ook mooi so een Borgsystem van KJ
https://www.kreidlerwebshop.nl/?551,156 ... ysteem-m10
Als met je koppelmonster ens de ketting in de ontsteking erin knallt, dan weet je ja dat Dick Baan nieuwe carters heft liggen...
en hier die van je... Borgplaat is Model KJ?
ook mooi so een Borgsystem van KJ
https://www.kreidlerwebshop.nl/?551,156 ... ysteem-m10
- arno meijer
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
- Locatie: amersfoort
- Gegeven waarderingen: 28 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Cremé witte RS special
Beste Pascal.
Wij zijn erg blij om tehoren dat je tevreden bent en dat je nog veel kilometers mag maken.
Arno en Danny.
Wij zijn erg blij om tehoren dat je tevreden bent en dat je nog veel kilometers mag maken.
Arno en Danny.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Roman lijkt me sterk dat dit zomaar losloopt? Tandwielmoer op 35NM vast gezet en het borgplaatje omgebogen.
- Bijlagen
-
- B52A026D-CD63-443C-99F5-97376899E015.jpeg (119.89 KiB) 2570 keer bekeken
-
- EDFE0808-3908-443A-8544-6D332A543373.jpeg (159.53 KiB) 2570 keer bekeken
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9302
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 944 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Cremé witte RS special
ik heb alt een so verloren met de kleen plaaten...
ik denk dat het beeter is... of extra chemisch borgen.....
find het niet veel werk het te veranderen en ma 1,30€ ... geen risico dus...
ma is je maschine... je bent de Chef ..
ik denk dat het beeter is... of extra chemisch borgen.....
find het niet veel werk het te veranderen en ma 1,30€ ... geen risico dus...
ma is je maschine... je bent de Chef ..
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cremé witte RS special
Je hebt ook grote plaatjes. Maar sommigen leveren zulke dunne troep dat je die bijna al afdraaid met vast zetten
Beter een kleine dikke.
Enzo
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Koste behoorlijk wat kracht om vast te zetten, om de lipjes om te buigen.Enzo-tvdzijden schreef: ↑21 apr 2020, 18:21Je hebt ook grote plaatjes. Maar sommigen leveren zulke dunne troep dat je die bijna al afdraaid met vast zetten
Beter een kleine dikke.
Enzo
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Roman dat borgsysteem van KJ ziet er mooi uit, hoort daaronder geen sluitring oid? Of schroef je de moer koud op het tandwiel?
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9302
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 944 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Cremé witte RS special
je heft een PN
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cremé witte RS special
De pinnen vergrendelen het systeem. De clip houd de twee delen bij elkaar. Zijn meer motoren die dit systeem hebben.
Enige ( soms ) kleine nadeel is opzoeken van de gaten. Dus moer iets vaster of losser draaien.
Enzo
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Zou het evengoed niet kunnen gebeuren dat als er ietsjes speling komt op die delen dat het tandwiel evengoed geborgd blijft en er niet af kan lopen.
Maar hij zou wel los kunnen raken en vervolgens gaan lopen jutteren op de as?
Het is misschien vergezocht, maar als we dan toch kritisch kijken?
Maar hij zou wel los kunnen raken en vervolgens gaan lopen jutteren op de as?
Het is misschien vergezocht, maar als we dan toch kritisch kijken?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Cremé witte RS special
Blackmamba boys racen er meenozems schreef: ↑21 apr 2020, 20:29 Zou het evengoed niet kunnen gebeuren dat als er ietsjes speling komt op die delen dat het tandwiel evengoed geborgd blijft en er niet af kan lopen.
Maar hij zou wel los kunnen raken en vervolgens gaan lopen jutteren op de as?
Het is misschien vergezocht, maar als we dan toch kritisch kijken?
- midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Cremé witte RS special
Ik gebruikte deze al voor het tandwiel, het werkt fijn. Nu ook voor de koppeling, geen gedoe meer met plaatjes ombuigen of idd de te dunne plaatjes.
- Deze gebruikers waarderen midde voor dit bericht (totaal 2):
- Zolenheuvel (21 apr 2020, 21:34) • nozems (21 apr 2020, 21:38)
- Waardering: 18.18%
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Zo, gisteravond na mijn middagdienst naar huis langs het onverlichte Noord-Hollands kanaal.
Wat een verschil zeg, dag en nacht! Eindelijk echt knap licht erop, toch wel en verademing.
Dat trillen, ik ben wellicht ook wel een zeikerd daarin.
Als ik 95/100km/h rijdt kan ik bv nog steeds in m’n spiegel kijken en heb nog steeds goed zicht in dat kleine spiegeltje.
Ik ga ook nog kijken wat het effect van een lege en volle tank is op het getril.
Wat een verschil zeg, dag en nacht! Eindelijk echt knap licht erop, toch wel en verademing.
Dat trillen, ik ben wellicht ook wel een zeikerd daarin.
Als ik 95/100km/h rijdt kan ik bv nog steeds in m’n spiegel kijken en heb nog steeds goed zicht in dat kleine spiegeltje.
Ik ga ook nog kijken wat het effect van een lege en volle tank is op het getril.
- Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht:
- arno meijer (24 apr 2020, 19:53)
- Waardering: 9.09%
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Een bijna lege tank dan Jan helemaal leeg zal die niet meer trillen
- Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht:
- hermanngas (23 apr 2020, 22:10)
- Waardering: 9.09%
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Mooi weer vandaag dus tank maar weer volgegooid.
Opvallend is dat er met volle tank meer getril in het zadel aanwezig is, wat wel gek is aangezien je verwacht dat een volle tank meer energie kan opnemen??!
Het getril in het stuur is ook met volle tank minimaal, en niet hinderlijk te noemen. Ook blijf ik goed beeld houden in m’n spiegel op hogere snelheden, wat ook vaak een indicatie is.
Als ik de motor in z’n 2de of 3de versnelling doortrek wordt het getril niet heviger, als ik dan aan het achterspatbord voel trilt die amper. Het is vooral het zadel wat dan wel meetrilt.
Wat ik dus ga doen is kijken wat er gebeurt als ik dempingrubbers onder het zadel monteer.
Verder laat ik het lekker zo.
Opvallend is dat er met volle tank meer getril in het zadel aanwezig is, wat wel gek is aangezien je verwacht dat een volle tank meer energie kan opnemen??!
Het getril in het stuur is ook met volle tank minimaal, en niet hinderlijk te noemen. Ook blijf ik goed beeld houden in m’n spiegel op hogere snelheden, wat ook vaak een indicatie is.
Als ik de motor in z’n 2de of 3de versnelling doortrek wordt het getril niet heviger, als ik dan aan het achterspatbord voel trilt die amper. Het is vooral het zadel wat dan wel meetrilt.
Wat ik dus ga doen is kijken wat er gebeurt als ik dempingrubbers onder het zadel monteer.
Verder laat ik het lekker zo.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Cremé witte RS special
Das kann man so nicht sagen.
Du hast immer eine Vibration, wenn ein Körper (Tank, Spiegel, ...) in Resonanz kommt, das heißt nichts anderes, dass der schwingende Körper (z.B. Spiegel) mit seiner Eigenfrequenz angeregt wird.
Also wenn irgendwas am Motor, oder auch die Strassenanregung, eine Schwingung erzeugt (Anregung), die in einem bestimmten Moment oder bei einer bestimmten Drehzahl von der Frequenz her der Eigenfrequenz des Spiegels oder Tanks entspricht, dann fangen diese Teile an zu vibrieren (Resonanzfall).
Die Eigenfrequenz eines Körpers werden durch seine Masse und Steifigkeit verändert. Kleinere Masse und eine höhere Steifigkeit erhöhen die Eigenfrequenz, z.B. wenn Du den Spiegel leichter machst oder den Stiel dicker.
Jetzt zum Tank:
Wenn Du den Tank auffüllst, dann wird seine Masse deutlich höher als bei einem leeren Tank. Das heißt, die Eigenfrequenz des Tanks wird bei gefülltem Tank deutlich niedriger sein als bei leerem Tank und das bedeutet, der volle Tank wird dann vielleicht gar nicht mehr in Resonanz kommen oder nur bei niedrigeren Drehzahlen, die es so beim Moped aber nicht gibt.
Bei Autokarosserien versucht man durch Versteifen der Karosserie deren Eigenfrequenzen möglichst hoch zu bekommen, damit keine störenden Resonanzen und Vibrationen durch die Strassenanregung auftreten, das ist besonders bei Cabrios wichtig, da durch Entfernen des Daches die Steifigkeit enorm sinkt. Vielleicht ist das dem einen oder anderen schon mal aufgefallen, wie zittrig eine Cabriokarosse im Vergleich zum geschlossenen Fahrzeug beim Befahren unebener Strecken ist, insbesondere bei älteren Cabrios, die noch nicht so sehr versteift worden sind wie heutzutage.
Dabei zittert dann z.B. der Innenspiegel. Nun hat aber nicht der Innenspiegel daran Schuld oder kommt in Resonanz, sondern der Windschutzrahmen, der Spiegel wird also nur zwangserregt.
Genau das kann bei Deiner Sitzbank der Fall sein, dass diese durch den Tank oder Rahmen zwangserregt wird. Und Du dann entsprechend die Vibration spürst.
Man sieht also, ganz so einfach ist das nicht und wenn man eine Vibration beseitigen will, dann muß man sich über die Ursachen und Zusammenhänge im Klaren sein, damit man an der richtigen Stelle ansetzt.
Dämpfungs- und Entkoppelungsmaßnahmen helfen aber immer, ohne an der Anregung oder den Eigenfrequenzen etwas ändern zu müssen, z.B. Bleche mit Schwerfolien bekleben, Tank in Gummi lagern, ...
Gruß
Carsten
Quelle: https://de.wikipedia.org/wiki/Resonanz
"Die im Resonanzfall anwachsenden Ausschläge entstehen dadurch, dass das System bei jeder Schwingung erneut Energie aufnimmt und speichert. Um zu verhindern, dass das System durch zu große Ausschläge aus dem schwingfähigen Amplitudenbereich austritt (Resonanzkatastrophe) oder zerstört wird, kann seine Dämpfung erhöht, seine Eigenfrequenz oder die Anregungsfrequenz verändert, oder die Stärke der Anregung verringert werden. Das anfängliche Anwachsen der Ausschläge wird dadurch begrenzt, dass die zugeführte Energie zunehmend von der Dämpfung (z. B. Reibung) aufgezehrt wird, oder dadurch, dass sich bei zu großem Unterschied zwischen Resonanz- und Anregungsfrequenz der Energiefluss immer wieder umkehrt, weil Anregung und schwingendes System „aus dem Takt“ geraten."
- Kommt eine Brücke in Resonanz mit der Schrittfrequenz von marschierenden Fußgängermassen, kann sich die Konstruktion gefährlich aufschaukeln, Beispiel Millennium Bridge (London)
- Fahrzeugkarosserien neigen bei bestimmten Motordrehzahlen zu starken Vibrationen (Dröhnen)
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Carsten het is ook een licht zadeltje, dun plaatwerk. Niet voor niets relatief goedkoop, het is ook goedkoop gemaakt.
De trillingen, die lopen dan o’a via de tank naar het zadel.
Hoewel ik de tank vol of leeg niet noemenswaardig voel trillen, maar zullen die trillingen wel degelijk aanwezig zijn, en deze dan doorgeven aan het zadel.
Daarom dus geen gek idee van mij om met dempingrubbers te gaan werken.
Het viel mij ook op dat met een standaard 50cc blok onder mijn witte ra er ook aardig wat vibraties aanwezig waren in het zadel.
Laat het uiteraard weten wat de resultaten zijn. Ik heb ook nog een stalen as gekocht van 18mm die in het stuur past. Deze kan ik vastlassen.
Maar daar wacht ik wel mee aangezien hij niet overmatig trilt in het stuur.
De trillingen, die lopen dan o’a via de tank naar het zadel.
Hoewel ik de tank vol of leeg niet noemenswaardig voel trillen, maar zullen die trillingen wel degelijk aanwezig zijn, en deze dan doorgeven aan het zadel.
Daarom dus geen gek idee van mij om met dempingrubbers te gaan werken.
Het viel mij ook op dat met een standaard 50cc blok onder mijn witte ra er ook aardig wat vibraties aanwezig waren in het zadel.
Laat het uiteraard weten wat de resultaten zijn. Ik heb ook nog een stalen as gekocht van 18mm die in het stuur past. Deze kan ik vastlassen.
Maar daar wacht ik wel mee aangezien hij niet overmatig trilt in het stuur.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Cremé witte RS special
Ich verspüre an meiner Eiertank, 5,3PS 5-Gang 50ccm alles original (TM-Setup), keinerlei Vibrationen, weder in der Sitzbank, noch in den Fussrasten, auch nicht am Spiegel, läuft einfach nur ruhig und insbesondere bei sehr hohen Drehzahlen z.B. bergab.
Leichte Tankgeräusche, ja, die gibt es hin und wieder, je nach Füllstand des Tanks, aber das ist bei einer Kreidler normal.
Ich denke, das Wichtigste ist erstmal, dass der Motor sauber aufgebaut ist, weil der ja letztlich die Anregungen erzeugt.
Also ordentlich gewuchtetes Polrad, sauberer Kurbelwellen-Rundlauf, Kolben-Kurbelwelle gewichtsmäßig zusammen passend bzw. Original-Teile.
Gruß
Carsten
Leichte Tankgeräusche, ja, die gibt es hin und wieder, je nach Füllstand des Tanks, aber das ist bei einer Kreidler normal.
Ich denke, das Wichtigste ist erstmal, dass der Motor sauber aufgebaut ist, weil der ja letztlich die Anregungen erzeugt.
Also ordentlich gewuchtetes Polrad, sauberer Kurbelwellen-Rundlauf, Kolben-Kurbelwelle gewichtsmäßig zusammen passend bzw. Original-Teile.
Gruß
Carsten
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Carsten dat is mooi, kreidler adverteerde daar ook mee, de trillingsvrije loop
Zelf had ik ook ooit eens een standaard rs, die gaf wel degelijk wat trillingen door. Helemaal als ik een tunnel naar benden reedt, de tellernaald tikte dan de 100km/h aan maar in het stuur voelde je dan ook iets getril en zag je niks meer in de spiegel omdat die dan tekeer ging.
Dat ik hem nu vooral in het zadel voel komt omdat er in vergelijk met een normaal zadel geen verenpakket in het zadel zit. Heb maar een dun stukje schuimrubber waarop je zit, dat is bijna hetzelfde als zonder zadel op het frame zitten.
De krukas balanceren kan ook nog helpen.
Maar daar ben ik ook eens achteraan gegaan, welke balansfactor e.d . Maar iedereen roept weer andere getallen. Je kunt er dus ook trillingen voor terug krijgen in een andere richting.
Daarbij heb ik van Claus begrepen dat een langere slag ook meer trillingen geeft. Standaard is 39.7mm en ik heb nu 48mm slag.
Dat helpt dus niet als je minder trillingen wilt.
Maar ik vindt het nu echt wel acceptabel, behalve dat ik in het zadel minder getril wil.
Heb bijna 14000km met m’n witte rs gereden, op een achterlicht na is er verder niks stuk of los getrild.
Zelf had ik ook ooit eens een standaard rs, die gaf wel degelijk wat trillingen door. Helemaal als ik een tunnel naar benden reedt, de tellernaald tikte dan de 100km/h aan maar in het stuur voelde je dan ook iets getril en zag je niks meer in de spiegel omdat die dan tekeer ging.
Dat ik hem nu vooral in het zadel voel komt omdat er in vergelijk met een normaal zadel geen verenpakket in het zadel zit. Heb maar een dun stukje schuimrubber waarop je zit, dat is bijna hetzelfde als zonder zadel op het frame zitten.
De krukas balanceren kan ook nog helpen.
Maar daar ben ik ook eens achteraan gegaan, welke balansfactor e.d . Maar iedereen roept weer andere getallen. Je kunt er dus ook trillingen voor terug krijgen in een andere richting.
Daarbij heb ik van Claus begrepen dat een langere slag ook meer trillingen geeft. Standaard is 39.7mm en ik heb nu 48mm slag.
Dat helpt dus niet als je minder trillingen wilt.
Maar ik vindt het nu echt wel acceptabel, behalve dat ik in het zadel minder getril wil.
Heb bijna 14000km met m’n witte rs gereden, op een achterlicht na is er verder niks stuk of los getrild.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Cremé witte RS special
Das meinte ich unter anderem auch. Wenn man alles komplett umgebaut hat und dann noch einen großen Hub, dann muß man schon damit rechnen, dass der Motor mehr Vibrationen erzeugen kann.nozems schreef: ↑25 apr 2020, 09:56 Daarbij heb ik van Claus begrepen dat een langere slag ook meer trillingen geeft. Standaard is 39.7mm en ik heb nu 48mm slag.
Dat helpt dus niet als je minder trillingen wilt.
Maar ik vindt het nu echt wel acceptabel, behalve dat ik in het zadel minder getril wil.
Heb bijna 14000km met m’n witte rs gereden, op een achterlicht na is er verder niks stuk of los getrild.
Dass nach 14.000km sich nichts gelöst hat oder kaputt gegangen ist, ist doch schon mal ein gutes Zeichen, dann kann es so schlimm ja nicht sein.
Ich hatte bei meiner Eiertank vor gut 6.000km den Motor komplett überholt, die 58W-Kontaktzündung der TM verbaut, und in dem Zuge einen Satz neuer Birnen, wobei die vordere sogar eine gebrauchte Philips aus einem alten LK-Scheinwerfer war. Seither ist noch keine Birne kaputt gegangen und gelöst hat sich auch nichts.
Gruß
Carsten
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 189 keren
- Ontvangen waarderingen: 572 keren
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Cremé witte RS special
Um das Thema mit den Eigenfrequenzen nochmal anschaulicher zu erklären:
Praktische Beispiele dazu sind z.B. auch eine Gitarrensaite oder Stimmgabel. Ein Körper schwingt bei entsprechender Anregung bevorzugt in seiner Eigenfrequenz.
Zupft man also eine Gitarrensaite an, so schwingt die mit ihre bestimmten Eigenfrequenz, gibt also einen entsprechenden Ton ab.
Spannt man dann diese Saite, klingt sie in einem entsprechend höheren Ton, man hat durch das Spannen (Erhöhen der Steifigkeit) also die Eigenfrequenz erhöht.
Entsprechend klingt eine dickere, schwerere Saite tiefer (Erhöhen der Masse) und hat eine niedrigere Eigenfrequenz.
Bei einer Stimmgabel ist es genau so.
Oder auch bei einem Tank, füllt man diesen auf, erhöht man seine Masse, dann sinkt seine Eigenfrequenz und er wird nur bei tieferen Anregungsfrequenzen laut und in Resonanz kommen.
Gruß
Carsten
Praktische Beispiele dazu sind z.B. auch eine Gitarrensaite oder Stimmgabel. Ein Körper schwingt bei entsprechender Anregung bevorzugt in seiner Eigenfrequenz.
Zupft man also eine Gitarrensaite an, so schwingt die mit ihre bestimmten Eigenfrequenz, gibt also einen entsprechenden Ton ab.
Spannt man dann diese Saite, klingt sie in einem entsprechend höheren Ton, man hat durch das Spannen (Erhöhen der Steifigkeit) also die Eigenfrequenz erhöht.
Entsprechend klingt eine dickere, schwerere Saite tiefer (Erhöhen der Masse) und hat eine niedrigere Eigenfrequenz.
Bei einer Stimmgabel ist es genau so.
Oder auch bei einem Tank, füllt man diesen auf, erhöht man seine Masse, dann sinkt seine Eigenfrequenz und er wird nur bei tieferen Anregungsfrequenzen laut und in Resonanz kommen.
Gruß
Carsten