Cremé witte RS special
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Wietse dat zijn toch alu beklede platen? Zie foto’s Die gebruik ik liever niet omdat dat inslaat op het koppelingshuis.
Roman dat valt mee, alleen is het veel erger geworden sinds ik m’n nieuwe cilinder heb
Maar ik heb deze koppeling gekocht bij Johan. Want in de oranje RS heb ik deze koppeling al jaren, wel met de standaard diafragma veer, nooit geen last van geslip gehad. Johan heeft deze zelf ook al tijden in zijn 20pk plus set gehad, dus dan moet het met 10/12pk toch ook goed gaan.?
Niet dus, zeker niet als het koppel bij een laag toerental word afgegeven.
Hiervoor toen het vermogen bij een hoger toerental werd afgegeven had ik minder last, sinds ik gekozen heb voor echt lagere toerentallen is het geslip begonnen.
Roman dat valt mee, alleen is het veel erger geworden sinds ik m’n nieuwe cilinder heb
Maar ik heb deze koppeling gekocht bij Johan. Want in de oranje RS heb ik deze koppeling al jaren, wel met de standaard diafragma veer, nooit geen last van geslip gehad. Johan heeft deze zelf ook al tijden in zijn 20pk plus set gehad, dus dan moet het met 10/12pk toch ook goed gaan.?
Niet dus, zeker niet als het koppel bij een laag toerental word afgegeven.
Hiervoor toen het vermogen bij een hoger toerental werd afgegeven had ik minder last, sinds ik gekozen heb voor echt lagere toerentallen is het geslip begonnen.
- Bijlagen
-
- CF3C2E0B-DEB5-42B5-A768-DD47792D24B9.jpeg (268.67 KiB) 1584 keer bekeken
-
- A994111F-F31B-48BE-9E78-B9D0FE44F028.jpeg (193.29 KiB) 1584 keer bekeken
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9314
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: Cremé witte RS special
die Martijn had ens een natte koppeling gebouwed voor een Kreidler met so een drukplaat..
kan het wel niet meer finden
kan het wel niet meer finden
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Cremé witte RS special
dit zijn ze niet..nozems schreef: ↑30 mar 2020, 11:45 Wietse dat zijn toch alu beklede platen? Zie foto’s Die gebruik ik liever niet omdat dat inslaat op het koppelingshuis.
Roman dat valt mee, alleen is het veel erger geworden sinds ik m’n nieuwe cilinder heb
Maar ik heb deze koppeling gekocht bij Johan. Want in de oranje RS heb ik deze koppeling al jaren, wel met de standaard diafragma veer, nooit geen last van geslip gehad. Johan heeft deze zelf ook al tijden in zijn 20pk plus set gehad, dus dan moet het met 10/12pk toch ook goed gaan.?
Niet dus, zeker niet als het koppel bij een laag toerental word afgegeven.
Hiervoor toen het vermogen bij een hoger toerental werd afgegeven had ik minder last, sinds ik gekozen heb voor echt lagere toerentallen is het geslip begonnen.
Die van mij slaan niet in.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Oke, ik dacht dat ik deze eens gekocht had bij jou...maar das al even geleden . Ik kan ze proberen, maar de koppeling werkt goed nu. Dus bij een volgende beurt die platen erin
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Cremé witte RS special
Hallo Pascal,nozems schreef: ↑30 mar 2020, 11:07 Carsten bedankt voor de aanvullende informatie
Het koppel wat overgebracht moet worden maakt wel degelijk uit dus.
Ook weet ik dat De Jager dit ook deed omdat je met grotere voortandwielen uitkomt bij motoren met een hoog koppel.
Ik rijdt nu 16/33, dit loopt ontzettend soepel de hoek waarover de ketting draait op het voortandwiel is lang niet zo scherp als ik bv een 13tands tandwiel zou gebruiken.
Dit zal behalve dat de ketting soepel loopt ook iets schelen in slijtage vd ketting en tandwielen.
welche Übersetzung Du an der Kette hast (Ritzel/Kettenrad), hat meiner Meinung nach keinen Einfluß.
Der Kette, dem Ritzel und dem Kettenrad mag es wohl gut tun, weniger Verschleiß und Belastung, das hilft aber der Kupplung nicht.
Schau Dir dazu nochmal die Prinzipdarstellung der Kupplung unten an.
Man muß sich klarmachen, dass eine Kupplung eine Kupplung, und kein Getriebe ist.
Das heißt, die Kupplung kann kein Drehmoment oder eine Drehzahl wandeln, wie ein Getriebe. Die Eingangs- und die Ausgangsdrehzahl, sowie die entsprechenden Momente sind immer gleich (M1 = M2).
Also am Ausgang der Kupplung (Vorgelegewelle) liegt nie ein höheres Drehmoment an, als auf der Eingangsseite (Außenverzahnung am Kupplungsrad).
Das Eingangs-, und somit Ausgangsmoment, ist nur abhängig vom max. Motormoment und der Primärübersetzung, die Übersetzungen im Getriebe und an der Kette spielen m. E. keine Rolle.
Es sei denn, Du nutzt die Kupplung in der Gegenrichtung (Schiebebetrieb) und hast einen Kolbenfresser ...
Natürlich muß, wie ich vorher schon sagte, der Motor (bzw. Hinterrad) entsprechend auch gebremst werden, um das max. Drehmoment überhaupt zu erreichen.
Das Hinterrad muß am Prüfstand also entsprechend gebremst werden, wenn das Hinterrad im Extremfall in der Luft drehen würde, dann hättest Du an der Kupplung praktisch kein Moment anliegen.
In der Praxis entspricht die "Bremse vom Prüfstand" dem Fahren im hohen Gang, ggfs. am Berg, Gegenwind, 2 Personen und immer mit Vollgas (Beschleunigen).
Bei welcher Drehzahl das max. Drehmoment abgegeben wird, dürfte meiner Meinung nach auch keine Rolle spielen.
Ich denke es ist einfach so:
Leistung ist Drehmoment * Drehzahl (P = M * n). Wenn man nun "Leistung" bei eher weniger Drehzahl haben möchte, dann benötigt man ein höheres Drehmoment für die gleiche Leistung als bei einem höher drehenden Motor. Ich nehme also an, dass bei Deinem niedertourigem Setup einfach das max. Drehmoment höher ist als zuvor, ohne dass es Dir vielleicht bewußt ist.
Um die Kupplung weiter zu entlasten, könnte man nun meinen, dann macht man doch die Primärübersetzung möglichst lang und die Sekundärübersetzung entsprechend kürzer.
Das wird aber auch seine Grenzen haben. Im Extremfall könnte man die Kupplung ja theoretisch direkt auf die Kurbelwelle setzten und bräuchte dann in Deinem Fall nur 10Nm übertragen anstatt ca. 40Nm ...
Es sollte einem aber auch klar sein, dass die Kupplung bei einem längeren Primärantrieb grundsätzlich auch höher dreht.
Das führt zu höheren Zentrifugal- und Massenkräften an der Kupplung. Ab einer gewissen Grenze, müßte man die Kupplung dann wieder kleiner und leichter bauen, so dass sie dann aber auch wieder weniger Drehmoment übertragen könnte.
Gruß
Carsten
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Carsten het is me inmiddels een beetje duidelijker geworden, bedankt lees jouw antwoorden graag, erg leerzaam!
Voorlopig laat ik het zo, de koppeling is nu slipvrij en het koppelen en schakelen gaat soepel.
Natuurlijk gaat het koppelingshendel wat zwaarder, maar nog steeds soepel.
Ik heb om de bediening soepel te houden zelf een kabel gemaakt.
Behalve een goede loop van de kabel, dus zonder scherpe bochten heb ik ook gekozen voor een teflon gevoerde buitenkabel. Dit in samenwerking met een binnenkabel met extra windingen, wat ervoor zorgt dat de kabel soepel loopt zorgt dit alles ervoor dat de boel soepel loopt zonder dat de boel knaagt.
De standaard koppeling laat zich lichter bedienen, maar op toerritjes knijp ik soms bij anderen in het koppelingshandel, en bij sommigen gaat dat echt stroef en zwaar, dat zorgt miz ook voor extra slijtage aan de koppelingsas.
Wat ook scheelt in het lichte bedienen is de gelagerde drukplaat, dat scheelt aanmerkelijk!
Voorlopig laat ik het zo, de koppeling is nu slipvrij en het koppelen en schakelen gaat soepel.
Natuurlijk gaat het koppelingshendel wat zwaarder, maar nog steeds soepel.
Ik heb om de bediening soepel te houden zelf een kabel gemaakt.
Behalve een goede loop van de kabel, dus zonder scherpe bochten heb ik ook gekozen voor een teflon gevoerde buitenkabel. Dit in samenwerking met een binnenkabel met extra windingen, wat ervoor zorgt dat de kabel soepel loopt zorgt dit alles ervoor dat de boel soepel loopt zonder dat de boel knaagt.
De standaard koppeling laat zich lichter bedienen, maar op toerritjes knijp ik soms bij anderen in het koppelingshandel, en bij sommigen gaat dat echt stroef en zwaar, dat zorgt miz ook voor extra slijtage aan de koppelingsas.
Wat ook scheelt in het lichte bedienen is de gelagerde drukplaat, dat scheelt aanmerkelijk!
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Cremé witte RS special
Das freut mich, dann hat sich die Mühe ja gelohnt ...nozems schreef: ↑30 mar 2020, 13:49 Carsten het is me inmiddels een beetje duidelijker geworden, bedankt lees jouw antwoorden graag, erg leerzaam!
De standaard koppeling laat zich lichter bedienen, maar op toerritjes knijp ik soms bij anderen in het koppelingshandel, en bij sommigen gaat dat echt stroef en zwaar, dat zorgt miz ook voor extra slijtage aan de koppelingsas.
Wat ook scheelt in het lichte bedienen is de gelagerde drukplaat, dat scheelt aanmerkelijk!
Aber ich muß sagen, dass ich mir darüber zuvor auch noch keine Gedanken gemacht hatte und mir nicht klar war, dass das Übersetzungsverhältnis des Primärantriebes eine Rolle für die Belastung der Kupplung spielt.
So habe ich mich erstmal damit auseinander setzen müssen und etwas dazu gelernt, das ist ja bei dem Hobby auch das Schöne ...
Ich habe in meiner Eiertank den 5-Gang-Motor mit Standard 5,3PS-Satz und RS 5-Lamellen-Kupplung aus einem 80cc-Motor. Meine Kupplung geht trotz der kleinen Eiertank-Hebel oben am Lenker sehr leicht, es ist eine Freude zu kuppeln und zu schalten, auch bei langer Fahrt ist das völlig unproblematisch, man kann die Kupplung praktisch mit einem Finger ziehen.
Da sind eine gute Verlegung der Bowdenzüge, eine gute Schmierung und Wartung, Einstellung der Kupplung usw. usw. wichtig, wie Du auch schreibst. So muß das sein, wenn das nicht gut gewartet ist, schwergängig geht, macht das keinen Spaß und ist nicht gut für das Material.
Ich habe auch bei Arnold diese gelagerten Druckplatten gekauft, werde ich demnächst mal einbauen, soll die Kupplung dann noch leichter gehen ... ?
Gruß
Carsten
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Carsten ik zou die gelagerde drukplaat monteren, gaat hij merkbaar nog wat lichter en soepeler van lopen
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Cremé witte RS special
voorkomt kogel en stift slijtagekreidler844 schreef: ↑30 mar 2020, 14:25 Een gelagerde drukplaat helpt niks bij het lichter in knijpen.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Voor mijn gevoel gaat het echt lichter, dat heb ik gemerkt met mijn oranje RS.
Die had ik ooit eens omgebouwd van standaard drukplaat naar gelagerde drukplaat
Alles ging soepeler, misschien dat het daarom lijkt of hij ook lichter gaat?
Die had ik ooit eens omgebouwd van standaard drukplaat naar gelagerde drukplaat
Alles ging soepeler, misschien dat het daarom lijkt of hij ook lichter gaat?
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Cremé witte RS special
Das würde ich auch erstmal so sehen.kreidler844 schreef: ↑30 mar 2020, 14:54kan geen verschil maken omdat het totaal andere beweging is.
Kann aber auch sein, dass der sich in der Vorgelegewelle mitdrehende Druckpilz und Druckstange, welche ja an der Ausrückerwelle auch den Verschleiß verursachen, den Ausrückprozeß (Auskuppeln) etwas stören, Widerstand durch erhöhte Reibung entgegensetzten.
Von daher könnte ich glauben, dass sich die Kupplung minimal leichter betätigen läßt, wenn sich die Teile in der Welle nicht mitdrehen und für zusätzliche Reibung sorgen.
Gruß
Carsten
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19185
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 497 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: Cremé witte RS special
deze moet je hebben pascal.
- Bijlagen
-
- koppeling.jpg (96 KiB) 1493 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Hier het filmpje met de dikkere olie, wel is een mobiel niet het beste camera materiaal.
En hier een filmpje van het koppelingshandel. Ik gebruik wel 2 terugtrekveren in plaats van 1, dat scheelt natuurlijk ook iets.
En hier een filmpje van het koppelingshandel. Ik gebruik wel 2 terugtrekveren in plaats van 1, dat scheelt natuurlijk ook iets.
Laatst gewijzigd door nozems op 30 mar 2020, 17:18, 3 keer totaal gewijzigd.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Snap er de ballen niet meer van, weer werkt de link niet zoals hij zou moeten werken!
Heb alles nu toch goed staan???? Heren moderators wat heb ik nu weer verkeerd staan???
Heb alles nu toch goed staan???? Heren moderators wat heb ik nu weer verkeerd staan???
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Cremé witte RS special
Der Motor hört sich prima an, ruhig und kräftig, gute Gasannahme.
Auch die Kupplung scheint ordentlich und recht leichtgängig zu gehen.
Alles bestens, würde ich sagen.
Gruß
Carsten
Auch die Kupplung scheint ordentlich und recht leichtgängig zu gehen.
Alles bestens, würde ich sagen.
Gruß
Carsten
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Cremé witte RS special
Tjerry, bedankt! Had de verkeerde link gekopieerd, en de vorige keer ging het mis omdat het filmpje al op 1seconde stond, maar nu is het goed. Kost even tijd.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Cremé witte RS special
Dit zijn niet de Kreidlerdienst platen....
wel eerst 24h in de olie leggen voor montage.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Cremé witte RS special
Deze welkreidler844 schreef: ↑30 mar 2020, 22:00Dit zijn niet de Kreidlerdienst platen....
wel eerst 24h in de olie leggen voor montage.
- Bijlagen
-
- 2D109621-50CC-4035-82FF-68CEB00B3FE5.jpeg (212.28 KiB) 1405 keer bekeken