Kreidler RS 1981

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Wim aus Belgien
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44

Kreidler RS 1981

#1 Bericht door Wim aus Belgien » 21 dec 2016, 22:29

Hallo.Ik ga hier een klein verslag schrijven over mijn RS waarover ik het had in mijn voorstelling.Volgens het type is het een K54/517 bromfiets met 518 nummer die als motorfiets is ingeschreven nadien en daarom dat ik er nu een plaatje met K54/504 ga opzetten om het met de gegevens op de papieren te laten kloppen.
Hij is voorzien van de grote cockpit en is opgebouwd zoals de laatste RMC-S en volgens het motornummer zit er een echte RS motor onder.Ook de carburator en ontsteking zijn RS.De vorige eigenaar kocht hem in 82 en was de tweede eigenaar.Hem ga ik in de toekomst eens vragen of hij nog weet of er iets is omgebouwd geweest.Blijkbaar is er nog een kreidler als deze in nederland heb ik op de fb kreidler pagina gezien.
051116 002 (Small).JPG
051116 002 (Small).JPG (183.03 KiB) 8857 keer bekeken
Na het lange stilstaan was de koppeling vast te komen zitten en deze werd losgemaakt en meteen ook nieuwe krukaskeeringen gemonteerd op aanraden van Enzo waarvoor dank!
9122016 001 (Small).JPG
9122016 001 (Small).JPG (143.17 KiB) 8857 keer bekeken
ook is de bedrading in de koplamp welke niet origineel was omdat er ooit een ongeval mee gebeurd is slordig was de originele lamp waarschijnlijk kapot en ook de cockpit heeft schade.Maar omdat het een mengelmoes is is het niet evident een passend schema te vinden.Ik ben er bijna uit en dan zal ik het zelf optekenen en hier posten.Het is niet zo moeilijk.
20112016 006 (Small).JPG
20112016 006 (Small).JPG (140.96 KiB) 8857 keer bekeken
De voorrem zat vast en daarom werd de hoofdcylinder gedemonteerd en zuiver gemaakt.De behuizing werd gestraald en dan van twee lagen epoxyprimer voorzien en de dag erna motip matt zwart gespoten.
20112016 005 (Small).JPG
20112016 005 (Small).JPG (101.62 KiB) 8857 keer bekeken
Ondertussen is de dichting van mopedparts binnen en ook een revisieplunjer en kan alles weer in mekaar.
Verder zijn er al wat onderdelen bij mekaar gezocht en nieuwe besteld.
De voorvork word ook van nieuwe onderdelen voorzien maar was nog in goede staat want enkel de keeringen en de plaatjes moeten nieuw.Wel door het ongeval was er een poot krom die door een nieuwe van kp werd vervangen.
De cockpit heeft schade en de toerenteller werkt niet meer terwijl dat vroeger wel was.Blijkt het lampje kapot te zijn maar reserve is besteld in de vorm van een Ba7.
16112016 001 (Small).JPG
16112016 001 (Small).JPG (114.45 KiB) 8857 keer bekeken
17112016 001 (Small).JPG
17112016 001 (Small).JPG (120.17 KiB) 8857 keer bekeken
zo dat is het voorlopig en bij nieuwe updates of vragen zal ik me hier weer melden.
groeten Wim.

Gebruikersavatar
dieter0101
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 aug 2015, 21:54
Locatie: Hem (Noord-Holland)

Re: Kreidler RS 1981

#2 Bericht door dieter0101 » 21 dec 2016, 22:36

Gaaf brommertje hoor.

Dieter

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47635
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Kreidler RS 1981

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 dec 2016, 22:53

Succes met opknappen. Welkom op het Forum

Enzo

Roland
Berichten: 4285
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Kreidler RS 1981

#4 Bericht door Roland » 22 dec 2016, 10:01

Mooi verhaal en zeer leuk te volgen. Ik hoop dat je bedrading gaat kloppen, als er straks knippers, clackson, ulo box en de tellerverlichting over je accu gaat wordt het opeens veel spannender. Dan nog een andere ontsteking .
...
Succes,

Rolando

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Kreidler RS 1981

#5 Bericht door Eifelyeti » 22 dec 2016, 10:38

Hallo Wim.

prima basis voor een mooi 81er......

Je heb een met een Extra : Chrometank :clap , dat moet de Handelaar als extra bestellen bij Kreidler ( +50€)

Ik heb zelfs ook een 81er klar, was eerst een 45xxxxx.... https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... hilit=81er

zelfs ben ik ook noog een 81er RS aan het opbouwen met 5183xxx: https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... hilit=81er


je heb niet de rechte Koplamp..., die van je is van een Mustang LK800

je moet deze hebben met de Knipperlicht houder

het probleem is het koplamphuis... kost nieuw 100€ en is noog aan te kommen....ook de lamp is geen probleem

ma wat heb ik geleerd van deze Forum members? "beter duur dan niet te koop" :wink:

met het Cockpit ( in duitsland het dat "Backstein-Cockpit), kan je hier zeker Caspar goede tips geven :clap , die is nu specialist van deze Typ :wink:
Bijlagen
1 (67).jpg
1 (67).jpg (86.47 KiB) 8716 keer bekeken
1 (65).jpg
1 (65).jpg (86.21 KiB) 8718 keer bekeken

Roland
Berichten: 4285
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Kreidler RS 1981

#6 Bericht door Roland » 22 dec 2016, 11:25

Klopt Roman, beter duur dan niet te koop of heeeel veel irritatie van immitatie. (Duurkoop want 2 x aanschaffen product soms)

Rolando

Wim aus Belgien
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44

Re: Kreidler RS 1981

#7 Bericht door Wim aus Belgien » 22 dec 2016, 21:07

Hallo Roman,deze is ook 5183xxx kunnen mss via pb nummers wisselen om te zien of er ver uit mekaar liggen.
De juiste koplamp heb ik al gekocht net als een bagagerek en beugels met knipperlichten.
De cockpit dat komt wel goed.Als de voorvork er weer onder zit komt alles er weer op en word de cockpit aangesloten en getest.

Roland, waarom een andere ontsteking? er zit een Bosch 6 ster 35/30 watt op

Roland
Berichten: 4285
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Kreidler RS 1981

#8 Bericht door Roland » 22 dec 2016, 21:23

Dan moet het goed komen overeenstemming het aansluitschema.

Roland

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47635
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Kreidler RS 1981

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 dec 2016, 21:25

Roland schreef:Dan moet het goed komen overeenstemming het aansluitschema.

Roland
Welk schema, ik ben nu wel benieuwd ?

Enzo

Wim aus Belgien
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44

Re: Kreidler RS 1981

#10 Bericht door Wim aus Belgien » 22 dec 2016, 22:29

Enzo, de hoofdkabel op het frame komt overeen met het schema 87.84.23 van RS-GS vanaf 5181105 met kleuren want hier is de claxon met bruin en blauw en in oudere schemas met andere combinatie.Maar de kabel naar de cockpit kom niet overeen met het schema 87.82.73 van de RMC-S K54/540 kwa kleuren.Dus dat is apart op te tekenen hoe het is aangesloten en als alles werkt ga ik het wel ergens posten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47635
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Kreidler RS 1981

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 dec 2016, 22:42

Wim aus Belgien schreef:Enzo, de hoofdkabel op het frame komt overeen met het schema 87.84.23 van RS-GS vanaf 5181105 met kleuren want hier is de claxon met bruin en blauw en in oudere schemas met andere combinatie.Maar de kabel naar de cockpit kom niet overeen met het schema 87.82.73 van de RMC-S K54/540 kwa kleuren.Dus dat is apart op te tekenen hoe het is aangesloten en als alles werkt ga ik het wel ergens posten.
Yep Wim, maar dacht dat Roland dat allemaal wist.

Enzo

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Kreidler RS 1981

#12 Bericht door Eifelyeti » 22 dec 2016, 23:24

het schema te bekommen van een 4kant Cockpit is geen Probleem... is van een 45xxxxx , ma maakt nieks uit

http://kreidleroriginal.com/esquemas/Mo ... .82.73.pdf

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47635
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Kreidler RS 1981

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 dec 2016, 05:39

Eifelyeti schreef:het schema te bekommen van een 4kant Cockpit is geen Probleem... is van een 45xxxxx , ma maakt nieks uit

http://kreidleroriginal.com/esquemas/Mo ... .82.73.pdf
:thumbleft

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Kreidler RS 1981

#14 Bericht door Eifelyeti » 23 dec 2016, 09:25

Enzo-tvdzijden schreef: :thumbleft
:D :wink:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8977
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Kreidler RS 1981

#15 Bericht door Caspar » 23 dec 2016, 12:11

@ Roman: RMCS und RS sind gleich ?

Ed.P
Berichten: 2719
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44

Re: Kreidler RS 1981

#16 Bericht door Ed.P » 23 dec 2016, 16:34

Een kind doet de was.
Bijlagen
florett-rs_d125b.png
florett-rs_d125b.png (41.82 KiB) 8375 keer bekeken

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Kreidler RS 1981

#17 Bericht door Eifelyeti » 23 dec 2016, 18:02

Caspar schreef:@ Roman: RMCS und RS sind gleich ?
dat kan man so niet zeggen, het heft 1981er RS en RMC-S met ronde maguras (Miltischakelaar links) gegeven van de LK Modellen en met de oude normale maguras.... (met stuurschakelaar links en rechts)

dus was de schakelaar dan ook anders van Knipperlichter en licht .....

en de Ontsteking ook, Mokick met Dukati, en de RS met 6 pol Bosch.... ma de Backstein-Cockpit zelfs was glijk....

ma met laatste RS plan en deze laatste 45xxxx plan kan je zeker klar kommen denk ik...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8977
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Kreidler RS 1981

#18 Bericht door Caspar » 24 dec 2016, 14:19

Ik heb ontdekt dat de kabelboom naar de backstein cockpit bij de LK anders is dan bij de RS.
En daar zijn weinig schema's van.
Heb nog geen juist schema gevonden van de Nederlandse RMC-S met backstein.
Ook voor de RS K54/511 ontbreken de schema's

Met wat inzicht kom je er wel uit.

Wim aus Belgien
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44

Re: Kreidler RS 1981

#19 Bericht door Wim aus Belgien » 24 dec 2016, 17:15

Jat dat klopt Caspar en bij de RMC-S zitten er rode draden in de stekker aan de print die ik niet heb op de RS.Dat komt denk ik wegens het bouwjaar dat ze mischien ineen hebben geknutseld wat voorhanden was.Wel jammer dat niet Rudolf en niet John Bos enige info hebben over exportnummers want dan wist ik het wel hoe het in mekaar zat toen hij werd gebouwd.Op zich is het niet erg want ik kan op de print mooi zien welke functie op welke baan zit en dan de draden nemen met het schema van de RS.Als de voorkant weer ineen zit monteer ik de cockpit en dan zie ik wel of alles werkt en maak ik wel een tekening.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5667
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Kreidler RS 1981

#20 Bericht door Eifelyeti » 25 dec 2016, 13:18

Caspar schreef:Ik heb ontdekt dat de kabelboom naar de backstein cockpit bij de LK anders is dan bij de RS.
En daar zijn weinig schema's van.
Heb nog geen juist schema gevonden van de Nederlandse RMC-S met backstein.
Ook voor de RS K54/511 ontbreken de schema's

Met wat inzicht kom je er wel uit.
dat denk ik ook.... darom nu de 45xxxx.... is beter dan de LK schema

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 687
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)

Re: Kreidler RS 1981

#21 Bericht door rs-r » 25 dec 2016, 19:13

Ik heb hier ook nog zo'n RMC-S gehad, en die was uitgerust met een Ducati ontsteking.
En het hemd van de '99 Super-Breidwand cilinder was ook afgedraaid. Een onbewerkte Super-breidwand kon je er niet zomaar op zetten, wellicht om het opdrijven tegen te gaan (denk ik).
Er zat ook een 14mm bing op en een geknepen uitlaatbuis.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47635
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Kreidler RS 1981

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 dec 2016, 19:23

rs-r schreef:Ik heb hier ook nog zo'n RMC-S gehad, en die was uitgerust met een Ducati ontsteking.
En het hemd van de '99 Super-Breidwand cilinder was ook afgedraaid. Een onbewerkte Super-breidwand kon je er niet zomaar op zetten, wellicht om het opdrijven tegen te gaan (denk ik).
Er zat ook een 14mm bing op en een geknepen uitlaatbuis.
Denk ik, dat is wel zeker.
Zo ook bij sommige blokjes geen grotere voortandwielen wisselen.

Enzo

Wim aus Belgien
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44

Re: Kreidler RS 1981

#23 Bericht door Wim aus Belgien » 29 dec 2016, 21:55

Ondertussen de voorvork gestraald en gespoten in 2K epoxy en nadien motip matt zwart.Een versterkte stuuraanslag van jb gemonteerd en de vork kompleet gemaakt en in het frame gezet.
29122016 001 (Small).JPG
29122016 001 (Small).JPG (88.32 KiB) 7955 keer bekeken
29122016 005 (Small).JPG
29122016 005 (Small).JPG (115.23 KiB) 7955 keer bekeken
29122016 003 (Small).JPG
29122016 003 (Small).JPG (99.77 KiB) 7955 keer bekeken
Ook heb ik een vraag over de voornaaf van een weinmann velg.
Aan de kant van de schijfrem zit net na het lager een afstandsring en dan zit er bij mij een telleraandrijfring in net als aan de andere kant.Bij kreidlerdienst geven ze 2x het zelfde onderdeel op 67.35.05 maar bij het ene nog 67.35.07 halter.Ik denk dat ik iets mis.
29122016 006 (Small).JPG
29122016 006 (Small).JPG (110.06 KiB) 7955 keer bekeken
Groeten Wim.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Kreidler RS 1981

#24 Bericht door Andy » 29 dec 2016, 22:10

Als je kleuren van de draden kent, kan een kind de was doen. Erg simpel dan.

De 45xxxx kreidler heeft geen grootlicht en clacson draad, zelf kunselen dan.

Andy,

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47635
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Kreidler RS 1981

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 dec 2016, 22:22

Andy schreef:Als je kleuren van de draden kent, kan een kind de was doen. Erg simpel dan.

De 45xxxx kreidler heeft geen grootlicht en clacson draad, zelf kunselen dan.

Andy,
Maar Wim heeft een 518..... Andy :wink:

Enzo

Plaats reactie