K53/3 1970

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wim aus Belgien
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44
Has thanked: 0
Been thanked: 0

K53/3 1970

#1 Bericht door Wim aus Belgien » 10 dec 2017, 14:10

Hallo.Zoals in mijn voorstelling aangegeven heb ik als eerste kreidler een 3 bak hand gekocht in slechte staat.Deze werd toen ik 13 of 14 was uit mekaar gedaan door mij en mijn vader en daar bleef het bij.Nu bijna 30 jaar later en ik met de RS 2400 probleemloze kilometers heb gereden heb ik zin om de driegang ook op te knappen.Ik weet dat dit meer zal kosten dan een mooi exemplaar momenteel kost maar op de bank is het ook maar triest wat spaargeld opbrengt en met spaargeld kan je niet de baan op he!Het heeft een tijd geduurd eer ik wist wat voor een driegang ik heb maar op de site van maloud vond ik een belgische folder uit 1968.https://kreidlerdatabase.nl/Afbeelding_ ... inder1.pdf
Daar staat hoe het komt dat hij is ingeschreven als motor.Blijbaar bestaat dit model in 40 km en als motor 65km uitvoering dit volgens deze folder https://kreidlerdatabase.nl/Afbeelding_ ... inder1.pdf.
Er zit een 15 53 90 cylinder,15 53 10 aanzuig en een kop zonder nummer op en een 1/14/106 carburator.Achteraan een tandwiel 1/4 breed maar 35 tanden lijkt me niet origineel en het is ook te nieuw.Ik ga stuk voor stuk alle onderdelen zuiver maken en opknappen.De motor gaat nog uit mekaar; chroomdelen laten verchromen enz.Ik heb een gebruikte onderbouw gekocht voor een trapperblok en dit gisteren gepast maar het past niet erg goed en lijkt niet te zijn geforceerd.De oude onderbouw was al paar keer met koper gesoldeerd en de gaten waren groter geworden.Volgens opzoeking is er maar 1 model onderbouw voor trappers bij de modellen jaren 70.
K53-3 002 (Small).JPG
K53-3 002 (Small).JPG (109.19 KiB) 1995 keer bekeken
K53-3 003 (Small).JPG
K53-3 003 (Small).JPG (130.97 KiB) 1995 keer bekeken
K53-3 005 (Small).JPG
K53-3 005 (Small).JPG (93.13 KiB) 1994 keer bekeken
Ik ga hier tussendoor posten als ik vorderingen maak en moest ik vragen hebben.Enzo heeft me al goede tips gegeven waarvoor dank!
Groeten Wim.

Wim aus Belgien
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: K53/3 1970

#2 Bericht door Wim aus Belgien » 07 jan 2018, 22:32

Vandaag wat bezig geweest met deuken in de tank.Ik snap niet hoe je in de tank waar de buddy zit een deuk kan krijgen maar ik heb het nog gezien denk ik.Verder wou ik weten of een overtrek voor een buddy goed past of dat het af te raden is?
Mvg Wim.
kreidler 3 vites 002 (Small).JPG
kreidler 3 vites 002 (Small).JPG (97.97 KiB) 1585 keer bekeken
kreidler 3 vites 003 (Small).JPG
kreidler 3 vites 003 (Small).JPG (104.34 KiB) 1585 keer bekeken
kreidler 3 vites 005 (Small).JPG
kreidler 3 vites 005 (Small).JPG (86.24 KiB) 1585 keer bekeken

Wim aus Belgien
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: K53/3 1970

#3 Bericht door Wim aus Belgien » 18 nov 2018, 21:48

Ondertussen nu het kouder word weer bezig geweest om de onderdelen stuk voor stuk klaar te maken.
Nu heb ik een vraag omdat de gaten bij mij waren uitgescheurd.Hoeveel midden midden staan de gaten in het achterspatbord om de nummerplaat te bevestigen?
mvg Wim.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47993
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 26 times
Been thanked: 41 times

Re: K53/3 1970

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 nov 2018, 22:03

Wim aus Belgien schreef:Ondertussen nu het kouder word weer bezig geweest om de onderdelen stuk voor stuk klaar te maken.
Nu heb ik een vraag omdat de gaten bij mij waren uitgescheurd.Hoeveel midden midden staan de gaten in het achterspatbord om de nummerplaat te bevestigen?
mvg Wim.
Je bedoelt een brommerspatbord. RS heeft op andere plaatsen de gaten.
Dit is weliswaar geen buffelspatbord. Maar gelijksoortig.

Enzo
Bijlagen
CC2D8945-56C0-4042-AB93-5AC8F0F2127C.jpeg
CC2D8945-56C0-4042-AB93-5AC8F0F2127C.jpeg (77.62 KiB) 746 keer bekeken

Wim aus Belgien
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: K53/3 1970

#5 Bericht door Wim aus Belgien » 19 nov 2018, 22:41

Ja Tjerry, de gaten zaten op de plaats zoals bij het gele spatbord gans onderaan en waren uitgescheurd nogal groot.Ik ga nu een iets dikker verstevingingsplaat erin puntlassen en dan de gaten opnieuw boren als ik weet hoe ver ze van mekaar moeten staan.

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47993
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 26 times
Been thanked: 41 times

Re: K53/3 1970

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 nov 2018, 22:44

Wim aus Belgien schreef:Ja Tjerry, de gaten zaten op de plaats zoals bij het gele spatbord gans onderaan en waren uitgescheurd nogal groot.Ik ga nu een iets dikker verstevingingsplaat erin puntlassen en dan de gaten opnieuw boren als ik weet hoe ver ze van mekaar moeten staan.

Alvast bedankt!!
Dat kan ik zo meten. Heb veel van deze spatborden. eigenlijk simpel de maat van de kentekenplaat beugel. Die zal je toch ook moeten hebben

Enzo

Wim aus Belgien
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: K53/3 1970

#7 Bericht door Wim aus Belgien » 20 nov 2018, 21:40

Ik heb iets wat de kentekenplaathouder voorsteld en de beugel is eraan vast gebraden en de gaten zijn ook al veel groter.Ik vermoed 50mm van midden tot midden maar zeker ben ik niet want de gaten zijn heel groot.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47993
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 26 times
Been thanked: 41 times

Re: K53/3 1970

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 nov 2018, 22:29

Wim aus Belgien schreef:Ik heb iets wat de kentekenplaathouder voorsteld en de beugel is eraan vast gebraden en de gaten zijn ook al veel groter.Ik vermoed 50mm van midden tot midden maar zeker ben ik niet want de gaten zijn heel groot.
Yep 50 mm

Wim aus Belgien
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 dec 2016, 21:44
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: K53/3 1970

#9 Bericht door Wim aus Belgien » 11 dec 2018, 22:36

De laatste weken weer wat verder gedaan.De tank vertind en de lichte deukjes die er nog waren met tin gevuld en bijgeschaafd.Binnenin de tank met fijn grit geschud om wat roest eruit te krijgen.Dan de tank gestraald en de laatste oneffenheid met plamuur weg gewerkt en van een laag primer voorzien.De volgende stap is citroenzuur en coating.Het achterspatbord waar de gaten voor het nummerbord zitten ook hersteld en een nieuwe versterking erin gepuntlast die iets dikker is.
brommer 25112018 003 (Small).JPG
brommer 25112018 003 (Small).JPG (91.11 KiB) 356 keer bekeken
brommer 25112018 007 (Small).JPG
brommer 25112018 007 (Small).JPG (79.18 KiB) 356 keer bekeken
brommer 25112018 002 (Small).JPG
brommer 25112018 002 (Small).JPG (95.52 KiB) 356 keer bekeken
brommer 25112018 006 (Small).JPG
brommer 25112018 006 (Small).JPG (80 KiB) 356 keer bekeken
09122018 005 (Small).JPG
09122018 005 (Small).JPG (108.5 KiB) 356 keer bekeken
brommer 25112018 008 (Small).JPG
brommer 25112018 008 (Small).JPG (99.34 KiB) 356 keer bekeken
De achter dempers zijn ook weer als nieuw dankzij de tips op het forum.
dempers kreidler 005 (Small).JPG
dempers kreidler 005 (Small).JPG (114.2 KiB) 356 keer bekeken
Verder ben ik op zoek naar een trapas voor een buffel drie bak hand met terugtraprem die niet is ingevreten of ingelopen.Wie kan me helpen?
vriendelijke groeten Wim.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: K53/3 1970

#10 Bericht door MichelVH » 11 dec 2018, 22:50

Dit willen we zien! Veel beter dan alles maar dicht stucen :clap

Plaats reactie