Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 228 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
1. Bijvoorbeeld, waar moet de lange pen in?
2. De veer op het schakeldeel zorgt er NIET voor dat het terug veert als ik er aan trek (schakel mechanisme)
3. De veer mbt koppeling, waar moet deze achter haken?
#1 bij de rode pijl (foto2)
#2 de pen bij de groene pijl valt tussen de poten van de veer (foto2)
#3 word in het frame gehaakt bij gele pijl (foto1)
2. De veer op het schakeldeel zorgt er NIET voor dat het terug veert als ik er aan trek (schakel mechanisme)
3. De veer mbt koppeling, waar moet deze achter haken?
#1 bij de rode pijl (foto2)
#2 de pen bij de groene pijl valt tussen de poten van de veer (foto2)
#3 word in het frame gehaakt bij gele pijl (foto1)
- Bijlagen
-
- Koppelingsveer.jpg (35.59 KiB) 2668 keer bekeken
-
- Blok.jpg (36.42 KiB) 2668 keer bekeken
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Bedankt mannen, dit helpt! Mbt aantrapmechanisme, hebben jullie hier een foto van hoe dat in elkaar zit(toevallig). Wederom onderdelen catalogus is hierin niet heel duidelijk. Wederom is mijn dank groot en ben ik weer een stap dichterbij
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Aantrapmechanisme ?? Links een vaste trapper met spie en rechts zie foto. Staat ook weer duidelijk in het boek.
Aantrappen doe je links. En het mechanisme zit in het blok. Rechts is een mechanisme om de trappers om te zetten zodat je ( wettelijk ) kan fietsen.
Aantrappen doe je links. En het mechanisme zit in het blok. Rechts is een mechanisme om de trappers om te zetten zodat je ( wettelijk ) kan fietsen.
- Bijlagen
-
- 56714735-ED7A-4D46-BCB0-81AD7BD8D2B3.jpeg (244.1 KiB) 2645 keer bekeken
-
- 1A09C891-DFC3-47FB-BE71-27384FCE1824.jpeg (164.28 KiB) 2645 keer bekeken
-
- 77B27AA7-6BF0-47CD-A320-EB3B74A3CA8A.jpeg (224.83 KiB) 2645 keer bekeken
-
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Nog een klein dingetje,
Nylon bus voor schakel hevel moet worden vervangen.
Meestal tik ik m er in dit gaat redelijk zwaar ,vervolgens zet ik m in de draaibank om het passend te maken voor de as.
Grt ,Wim
Nylon bus voor schakel hevel moet worden vervangen.
Meestal tik ik m er in dit gaat redelijk zwaar ,vervolgens zet ik m in de draaibank om het passend te maken voor de as.
Grt ,Wim
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Bedankt Wim/ Enzo,
onderdelen die ik miste (busje, nieuwe veer)reeds besteld. Nu dat ik bij Kreidlderparts aan het rondneuzen ben wil ik graag missende onderdelen bestellen mbt mijn RM 4GP uit 1974 en stuit op een andere tekening van het voorwiel (exploded view) dan het onderdelenboekje dat ik heb uitgeprint. Welke moet ik nu hebben om de juiste onderdelen voor mijn voorwiel (en de rest) te bestellen?
Zie hieronder:
Voorwiel componenten aldus Kreilderpart (RM van na 1973) Onderdelenboekje:
onderdelen die ik miste (busje, nieuwe veer)reeds besteld. Nu dat ik bij Kreidlderparts aan het rondneuzen ben wil ik graag missende onderdelen bestellen mbt mijn RM 4GP uit 1974 en stuit op een andere tekening van het voorwiel (exploded view) dan het onderdelenboekje dat ik heb uitgeprint. Welke moet ik nu hebben om de juiste onderdelen voor mijn voorwiel (en de rest) te bestellen?
Zie hieronder:
Voorwiel componenten aldus Kreilderpart (RM van na 1973) Onderdelenboekje:
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Je miste ook deze seegerring bij het schakelpedaal
https://www.kreidlerparts.com/parts/00. ... x1-din-471
Onderste tekening is van Campagnolo naaf. Die kun je vergeten.
Maar een voorwiel ? daar zitten weinig onderdelen aan. naaf is niet meer dan twee lagers en een tussenbus. Met aan de km teller zijde een ring voor de aandrijver.
Dan de remplaat. Buiten de voering met 2 veren ook niet meer dan de as, 2 speciale ringen , hevel en een platte moer.
https://www.kreidlerparts.com/parts/00. ... x1-din-471
Onderste tekening is van Campagnolo naaf. Die kun je vergeten.
Maar een voorwiel ? daar zitten weinig onderdelen aan. naaf is niet meer dan twee lagers en een tussenbus. Met aan de km teller zijde een ring voor de aandrijver.
Dan de remplaat. Buiten de voering met 2 veren ook niet meer dan de as, 2 speciale ringen , hevel en een platte moer.
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Bedankt, die seegerring had ik nog liggen dus inderdaad niet besteld. Ik kan dus de bovenste voorwiel tekening aanhouden en ook het achterwiel van Kreidler parts? Voor de rest heb ik het onderdelen hoekje.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Snap je vraag niet zo. Achterwiel is aan onderdelen gelijk aan voorwiel. ipv telleraandrijfring heb je nu een rubber voor je kettingdrager. Aan de de rechterkant alleen de blokkeersleutel. Die had je al.swamsander schreef: ↑24 dec 2018, 15:16 Bedankt, die seegerring had ik nog liggen dus inderdaad niet besteld. Ik kan dus de bovenste voorwiel tekening aanhouden en ook het achterwiel van Kreidler parts? Voor de rest heb ik het onderdelen hoekje.
Omdat het bouwjaar 1973 overgang is heb je ook de voorgaande modellen en tekeningen er in staan. Daar moet je effe op letten.
De eerste modelken 1973 hebben kort nog Campagnolo gehad.
- Bijlagen
-
- B4ACC528-D672-4781-AED4-B0D18AEC7943.jpeg (6.96 KiB) 2559 keer bekeken
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Mijn vraag was inderdaad welke tekening moet ik aanhouden (van de 2 die ik had geplaatst) om onderdelen te bestellen. Vanwege overgang modellen was dit niet duidelijk. Nu zeg je dat het in ieder geval niet de onderste is dus ga ik ervan uit dat ik de bovenste tekening moet aanhouden. Idem voor achterwiel. Rest van de onderdelen gebruik ik het onderdelenboekje. Voor de duidelijkheid, ik heb 1 grote puzzel gekregen waar alle onderdelen door elkaar liggen in 1 doos en dus niet zelf het origineel uit elkaar heb gehaald.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Verschil is makkelijk te herkennen hoor. De campagnolo heeft bij de remsegmenten naast de twee veren ook nog twee trekveren. En de lagers zijn open dus komen er viltringen, afdekringen bij.swamsander schreef: ↑24 dec 2018, 15:39 Mijn vraag was inderdaad welke tekening moet ik aanhouden (van de 2 die ik had geplaatst) om onderdelen te bestellen. Vanwege overgang modellen was dit niet duidelijk. Nu zeg je dat het in ieder geval niet de onderste is dus ga ik ervan uit dat ik de bovenste tekening moet aanhouden. Idem voor achterwiel. Rest van de onderdelen gebruik ik het onderdelenboekje. Voor de duidelijkheid, ik heb 1 grote puzzel gekregen waar alle onderdelen door elkaar liggen in 1 doos en dus niet zelf het origineel uit elkaar heb gehaald.
Kom dus bij vragen meer met foto’s.
Enzo
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Hi Wim, dat passend maken hoe doe je dat (boren/ vijlen?) En is het inderdaad noodzakelijk dat er geen speling tussen as en busje is?
Bedankt.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Als je de juiste originele busjes te pakken hebt past dat gewoon strak om de as.swamsander schreef: ↑25 dec 2018, 10:21Hi Wim, dat passend maken hoe doe je dat (boren/ vijlen?) En is het inderdaad noodzakelijk dat er geen speling tussen as en busje is?
Bedankt.
Enzo
-
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Ik heb m op maat gemaakt niet met boren of vijlen maar zoals vermeld op de draaibank.
origineel zal dan waarschijnlijk bij John bos verkrijgbaar zijn?
en anders Tjerry vragen.....
grt Wim
origineel zal dan waarschijnlijk bij John bos verkrijgbaar zijn?
en anders Tjerry vragen.....
grt Wim
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Wederom wat foto's en bijbehorende vragen:
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Niet handig 85 vragen in 1 keer
- bus ketting bescherming hoort ruim
- onderbouw is juist maar krom
- nageltje er uit trekken en dan klap met doorslag geven
- kreidlerparts levert imi niet te onderscheiden van ori voor lage prijs
- bij de hendels mis je van de eerste tekening blad 64 nummer 16,17 en 19 Tweede tekening blad 72 is van RS. Een tweede klembout voor je koppelingkant en een handvat voor het gas
- laaste vraag zijn onderdelen van je balhoofd en stuurplaat. De onderleg stukken van je stuur zijn gebroken ( zie 3 tekening blad 72. )
- bus ketting bescherming hoort ruim
- onderbouw is juist maar krom
- nageltje er uit trekken en dan klap met doorslag geven
- kreidlerparts levert imi niet te onderscheiden van ori voor lage prijs
- bij de hendels mis je van de eerste tekening blad 64 nummer 16,17 en 19 Tweede tekening blad 72 is van RS. Een tweede klembout voor je koppelingkant en een handvat voor het gas
- laaste vraag zijn onderdelen van je balhoofd en stuurplaat. De onderleg stukken van je stuur zijn gebroken ( zie 3 tekening blad 72. )
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Bedankt weer Enzo, ja wat veel foto's maar heb het een en ander opgespaard mbt vragen.
Excuses voor het ongemak.
Ik heb de bestellingen toegevoegd op Kreidlerparts. Ook je advies mbt onderbouw en imitatie.
Helaas hebben ze geen Onderlegstuk voor stuurplaat (die nu gebroken is) dus die moet ik ergens anders vandaan halen.
Mbt lichtschakelaar, is hier een schema van zodat ik deze kan doormeten of hij nog goed is? Of "gewoon" een nieuwe bestellen (neem aan dat onderstaande de juiste is?):
https://www.kreidlerparts.com/parts/87. ... lboom-50cm
Excuses voor het ongemak.
Ik heb de bestellingen toegevoegd op Kreidlerparts. Ook je advies mbt onderbouw en imitatie.
Helaas hebben ze geen Onderlegstuk voor stuurplaat (die nu gebroken is) dus die moet ik ergens anders vandaan halen.
Mbt lichtschakelaar, is hier een schema van zodat ik deze kan doormeten of hij nog goed is? Of "gewoon" een nieuwe bestellen (neem aan dat onderstaande de juiste is?):
https://www.kreidlerparts.com/parts/87. ... lboom-50cm
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Dat is idd een soortgelijke schakelaar.
Zónder claxon knop.
Bij een hoog stuur is de 50cm kabel te kort.
Zónder claxon knop.
Bij een hoog stuur is de 50cm kabel te kort.
- pimvandongen
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
- Locatie: Duitsland
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 58 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Onderleg stuk liggen hier nog wel een 20 stuk gebruikt.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Of deze met claxon schakelaar is beter te betalen
https://www.kreidlerparts.com/parts/87. ... -en-claxon
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Kan ik er 1 van je overnemen?
Zie privé bericht
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Beste wensen allemaal en een voorspoedig 2019! Ik hoop dat jullie er allemaal goed doorheen zijn gekomen en net als ik tijdens de vakantie nog wat hebben kunnen sleutelen.
Onderstaande nog een paar vragen wat helpt de juiste onderdelen te bestellen.
@Casper, bedankt voor de tip!
Onderstaande nog een paar vragen wat helpt de juiste onderdelen te bestellen.
@Casper, bedankt voor de tip!
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
https://www.kreidlerparts.com/parts/06. ... eleu-naven
De linker remplaat natuurlijk. Het gat komt altijd beneden te zitten
En de diameter van de naaf meet je op de ingoten metaalring waar de voering tegen drukt.
Enzo
De linker remplaat natuurlijk. Het gat komt altijd beneden te zitten
En de diameter van de naaf meet je op de ingoten metaalring waar de voering tegen drukt.
Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 01 jan 2019, 16:36, 3 keer totaal gewijzigd.
- swamsander
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 dec 2017, 09:55
- Locatie: Eindhoven
- Gegeven waarderingen: 4 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Tnx Enzo, vermoede ik al, had hem al in de winkelwagen. Welke maat naaf heb ik? Is het 160mm? (ivm remschoenen bestellen)
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Restauratie Kreidler K53/402 RM 4 Speed GrandPrix 1974 ??
Zie boven. meerdere vragen in 1 reactie is niet handig !swamsander schreef: ↑01 jan 2019, 16:34 Tnx Enzo, vermoede ik al, had hem al in de winkelwagen. Welke maat naaf heb ik? Is het 160mm? (ivm remschoenen bestellen)
Enzo