k53/402 van bromfiets naar motor

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3693
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#76 Bericht door b.bonk » 26 nov 2018, 16:25

Ronvanderstelt schreef:
Andy schreef:Tunen is meer dan grote poorten in je cilinder zetten.
Ook een passende carb. zuiger luchtfilter t.wielen onsteking en uitlaat spelen een grote rol om een goede en snelle brommer van te maken.

Vroeger deden we maar wat, nu wil je snelheid en tevens een betrouwbaar mooi en zuiver lopende brommer hebben.

Andy,
Klopt
mee eens
daarom mijn rs ook naar een heel goed adresje gebracht.
tevens met ron een afspraak gemaakt.
me vrouw zei , maak je kennissen kring us wat groter man.
ep oogklep :lol:
mvg bertus

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#77 Bericht door Ronvanderstelt » 26 nov 2018, 17:05

Nou ik denk dat jij al heel wat kennissen hebt :lol:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#78 Bericht door Caspar » 26 nov 2018, 20:06

Tuning hoeft niet altijd tot op de grens.
Heelhouden vind ik belangrijker dan topsnelheid.

Maar effe over jouw 60cc SB : dat is geen slechte keuze.
Alleen is de poort timing niet optimaal.
Een tuner kan hem voor je optimaliseren.
En er zijn idd genoeg tuners die hun vak verstaan.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#79 Bericht door Ronvanderstelt » 26 nov 2018, 21:31

Caspar schreef:Tuning hoeft niet altijd tot op de grens.
Heelhouden vind ik belangrijker dan topsnelheid.

Maar effe over jouw 60cc SB : dat is geen slechte keuze.
Alleen is de poort timing niet optimaal.
Een tuner kan hem voor je optimaliseren.
En er zijn idd genoeg tuners die hun vak verstaan.

Nou ja ik heb hem niet zelf uitgekozen hij stond er op .
Ik vraag me zelfs af waarom VHS hem niet meteen bewerkt heeft die heeft voor de vorige eigenaar namelijk ook de losse verbrandingskamer in de cilinderkop en de vhs zuiger aanbevolen.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#80 Bericht door Ronvanderstelt » 26 nov 2018, 21:33

Ronvanderstelt schreef:
Caspar schreef:Tuning hoeft niet altijd tot op de grens.
Heelhouden vind ik belangrijker dan topsnelheid.

Maar effe over jouw 60cc SB : dat is geen slechte keuze.
Alleen is de poort timing niet optimaal.
Een tuner kan hem voor je optimaliseren.
En er zijn idd genoeg tuners die hun vak verstaan.

Nou ja ik heb hem niet zelf uitgekozen hij stond er op .
Ik vraag me zelfs af waarom VHS hem niet meteen bewerkt heeft die heeft voor de vorige eigenaar namelijk ook de losse verbrandingskamer in de cilinderkop en de vhs zuiger aanbevolen.
Heb jij toevallig een poortmapje van de juiste timing

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#81 Bericht door MichelVH » 26 nov 2018, 22:01

De oude Kt60 rijdt heerlijk! Trekt niet bijzonder veel toeren maar trekt heel rustig en sterk onderin.

De nieuwere heb ik gelijk teruggestuurd. Uitlaatpoort zat aardig hoog... Tegenwoordig doen ze hem dan afdraaien en een vulplaat

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#82 Bericht door Ronvanderstelt » 26 nov 2018, 22:03

Volgende week naar b.bonk
Want de kogel is door de kerk het gaat een motor worden met een motorframe.
Nu dus op zoek naar ontbrekende onderdelen pfff komt wel veel op je af.
Zoek ook nog een betaalbaar koplamphuis voor model 74/75
Vanavond bijvoorbeeld
Ik dacht laat ik eens even de hagelnieuwe bandjes checken die erom liggen.
Heidenau k36/1 47J
OEPS NIET GESCHIKT DUS VOOR DE MOTORKEURING
een vraagje voor de kenners over de achterbrug: welke bussen bevallen het best? Messing of nylon?
Nog een vraagje maar dan over voorvork heb al diverse keren gelezen over foute revisiedelen die snel verslijten, welke hebben de voorkeur bij de kenners?

Nu nog eeen vraag
Ik kreeg vorige week de messing bus van wij voor mijn remcentreersysteem.
Zaterdag heb ik de oude bus er uit geboord maar de nieuwe messing bus past niet door het centreerplaatje.
Voor mijn gevoel had de messing bus aan de buitenzijde een aantal mm afgedraaid moeten zijn zodat hij door het plaatje past en je hem weer kan borgen door middel van een felsrandje.
Ik neem tenminste niet aan dat ik het plaatje zo ver moet uit oren dat de bus er doorheen past want dan zit hij niet geborgd.

Heb wim al pb gestuurd maar reageerd niet.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#83 Bericht door MichelVH » 26 nov 2018, 22:20

K36 is toch prima voor keuring? Heb hem aan de voorkant, voldoende Kmh rating en echt een top band. Rijden zat RS'en mee... Overigens kijken ze bij de keuring echt nergens naar. Nummers en papieren checken, ff aan een transfer pulken en een trapje tegen de bandjes als ik ervaringen van maten hoor

Ik heb Viton busjes en zeer tevreden, volgende keer neem ik de verlengde messing busjes. Lijkt me net ff wat beter.

Ik heb een half jaar gereden met een setje van Kreidlerparts, na een half jaar is de vork uit elkaar geweest en alles als nieuw. Die rubberen dopjes zwellen/lossen op, de harde nylon busjes zijn prima.

Post anders even wat foto's van de maten van het busje dan kunnen we helpen.

Ik heb een RVS centreerplaatje gemaakt met het busje erin gedrukt en gelast :oops: . Gaat toch een beetje vreten voor mijn gevoel. Ik ga daar nog een ijzeren voor maken.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#84 Bericht door Ronvanderstelt » 26 nov 2018, 22:28

MichelVH schreef:K36 is toch prima voor keuring? Heb hem aan de voorkant, voldoende Kmh rating en echt een top band. Rijden zat RS'en mee... Overigens kijken ze bij de keuring echt nergens naar. Nummers en papieren checken, ff aan een transfer pulken en een trapje tegen de bandjes als ik ervaringen van maten hoor

Ik heb Viton busjes en zeer tevreden, volgende keer neem ik de verlengde messing busjes. Lijkt me net ff wat beter.

Ik heb een half jaar gereden met een setje van Kreidlerparts, na een half jaar is de vork uit elkaar geweest en alles als nieuw. Die rubberen dopjes zwellen/lossen op, de harde nylon busjes zijn prima.

Post anders even wat foto's van de maten van het busje dan kunnen we helpen.

Ik heb een RVS centreerplaatje gemaakt met het busje erin gedrukt en gelast :oops: . Gaat toch een beetje vreten voor mijn gevoel. Ik ga daar nog een ijzeren voor maken.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#85 Bericht door Ronvanderstelt » 26 nov 2018, 22:36

Ronvanderstelt schreef:
MichelVH schreef:K36 is toch prima voor keuring? Heb hem aan de voorkant, voldoende Kmh rating en echt een top band. Rijden zat RS'en mee... Overigens kijken ze bij de keuring echt nergens naar. Nummers en papieren checken, ff aan een transfer pulken en een trapje tegen de bandjes als ik ervaringen van maten hoor

Ik heb Viton busjes en zeer tevreden, volgende keer neem ik de verlengde messing busjes. Lijkt me net ff wat beter.

Ik heb een half jaar gereden met een setje van Kreidlerparts, na een half jaar is de vork uit elkaar geweest en alles als nieuw. Die rubberen dopjes zwellen/lossen op, de harde nylon busjes zijn prima.

Post anders even wat foto's van de maten van het busje dan kunnen we helpen.

Ik heb een RVS centreerplaatje gemaakt met het busje erin gedrukt en gelast :oops: . Gaat toch een beetje vreten voor mijn gevoel. Ik ga daar nog een ijzeren voor maken.
Sorry als ik je niet helemaal kan volgen
Je hebt viton busjes maar volgen de keer ga je voor verlengde messing? Waarom als jij de Viton prima vind?
De info die jij me nu geeft had ik ook al eens ergens gelezen maar nog niet toegepast.
Lassen is een echte beunoplossing dus zou je me een plezier willen doen door mij geen tips meer te geven.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#86 Bericht door MichelVH » 26 nov 2018, 22:54

Ik heb nu viton maar ben tevreden

In de tussentijd zijn de verlengde messing bussen erbij gekomen. Langer = meer slijtage oppervlak

Ik heb het busje in het plaatje gelast, niet aan de remankerplaat zelf. Is daarna CNC geruimd dus als jij zonder het eindresultaat gezien te hebben het bestempeld als een beunoplossing weet ik waar je de busje moet steken. Makkelijkst is met wd40.

Zoek het uit, mafklapper

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#87 Bericht door midde » 26 nov 2018, 23:17

Ik persoonlijk zou wel banden monteren met het juiste keurmerk, dit omdat er wel naar gekeken kan worden maar wellicht niet altijd . De oude bandjes kan je na dien nog wel op rijden.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#88 Bericht door Andy » 26 nov 2018, 23:41

De motorfiets keuring bij de rdw wordt wel degelijk serieus genomen. Zorg dat alles piccobello is en klopt.

Het zijn zeer vakkundige lui die keurmeesters al doen ze zich anders voor.

Heb er al vele gekeurd in amsterdam en ook vele verschillende merken. Blijf netjes en respectvol naar de keurmeester toe dan gaat het zeker makkelijker door.

Dat zijn mijn tips die ik je kan geven.

Andy,

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#89 Bericht door MichelVH » 26 nov 2018, 23:57

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... 3272931099

Verder zeg ik even niks, topic starter krijgt het op een presenteerblaadje maar is nog niet goed.

Als je aankomt met grote letters Michelin of Heidenau, denk je dan echt dat de keurmeester twijfelt aan de kwaliteit of toelating?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#90 Bericht door Andy » 27 nov 2018, 00:03

Heidenau zijn een beetje slappe bandjes, vooral als je wat sneller wilt rijden zoals jij wilt in de toekomst. Zou voor een echte hogere snelheid band gaan.

Net wat Thijs zeg,,,,

Andy,

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#91 Bericht door midde » 27 nov 2018, 07:38

Het gaat niet om de snelheids indicatie van de fabrikant maar om het type goedkeur die er wel of niet in staat.
Je heb ergens wel een punt MichelVH, zo heeft mijn vader een RS laten keuren terwijl er een homoet pijp onder zat. Dit was geen probleem bij deze keurmeester, het is alleen geen garantie dat het bij een ander ook zo gaat. Zo heeft een kennis van mij een keer een afkeur gehad omdat de remhendel gelast was, was echt netjes gedaan en weet zeker dat dit sterk genoeg was.
Doe er maar mee wat je wilt.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3693
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#92 Bericht door b.bonk » 27 nov 2018, 08:06

wat betreft de cilinder, hoe rijd hij.
goed , dan heeft claus die misschien toch ook verbetert.
dan zou ik er eerst een zomer mee rijden en
daarna pas tunen naar de 100+.
dan heb je 2 keer een nieuwe beleving.
ik heb viton bussen , maar dan dubbel.
dan heb je ook een groter draagvlak.
mvg bertus

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#93 Bericht door MichelVH » 27 nov 2018, 08:38

Ik heb voor:

K36 op 2,2 bar
Achter M45 2,5 bar

En het rijdt echt heel erg goed. En @andy, nog harder? ;-). Hij gaat al 85-90

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#94 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 nov 2018, 08:43

MichelVH schreef:Ik heb voor:

K36 op 2,2 bar
Achter M45 2,5 bar

En het rijdt echt heel erg goed. En @andy, nog harder? ;-). Hij gaat al 85-90
Dat rij ik ook aan bandenspanning :wink:

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#95 Bericht door MichelVH » 27 nov 2018, 08:47

Ben wel benieuwd nou waar het op gebaseerd is dat je met Heidenau niet door de keuring komt. Ze hebben namelijk 150 kmh keuring en het is een Duits merk, en de Tüv is strenger als de RDW dat weten we allemaal wel...

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4863
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 701 keren
Ontvangen waarderingen: 301 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#96 Bericht door Monsma » 27 nov 2018, 09:41

midde schreef:Het gaat niet om de snelheids indicatie van de fabrikant maar om het type goedkeur die er wel of niet in staat.
Je heb ergens wel een punt MichelVH, zo heeft mijn vader een RS laten keuren terwijl er een homoet pijp onder zat. Dit was geen probleem bij deze keurmeester, het is alleen geen garantie dat het bij een ander ook zo gaat. Zo heeft een kennis van mij een keer een afkeur gehad omdat de remhendel gelast was, was echt netjes gedaan en weet zeker dat dit sterk genoeg was.
Doe er maar mee wat je wilt.

Gr Thijs
Ik heb destijds wel eens een rs laten keuren met Rion SP pijp.
Het is zoals aangegeven gewoon een zorg om een degelijke kreidler aan te leveren dan zul je gewoon geen onverwachte problemen krijgen.
Zorg er ook voor dat het frame nr goed leesbaar is.

Succes.

Groet Anne

wilhelmus
Berichten: 547
Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#97 Bericht door wilhelmus » 27 nov 2018, 12:39

Nu nog eeen vraag
Ik kreeg vorige week de messing bus van wij voor mijn remcentreersysteem.
Zaterdag heb ik de oude bus er uit geboord maar de nieuwe messing bus past niet door het centreerplaatje.
Voor mijn gevoel had de messing bus aan de buitenzijde een aantal mm afgedraaid moeten zijn zodat hij door het plaatje past en je hem weer kan borgen door middel van een felsrandje.
Ik neem tenminste niet aan dat ik het plaatje zo ver moet uit oren dat de bus er doorheen past want dan zit hij niet geborgd.

Heb wim al pb gestuurd maar reageerd niet.

Ron je hoeft niet te boren hieronder wat fotos hoe wel moet
Laatste foto moet nog een busje (vulring)tussen.
Wanneer je het zo monteert zit alles opgesloten

grt Wim

als er nog wat is hoor ik het wel
Bijlagen
DSCI4419.jpg
DSCI4419.jpg (88.45 KiB) 1405 keer bekeken
DSCI4428.jpg
DSCI4428.jpg (112.84 KiB) 1405 keer bekeken
DSCI4430.jpg
DSCI4430.jpg (121.79 KiB) 1405 keer bekeken
DSCI4432.jpg
DSCI4432.jpg (123.67 KiB) 1405 keer bekeken
DSCI4433.jpg
DSCI4433.jpg (125.59 KiB) 1405 keer bekeken
DSCI4435.jpg
DSCI4435.jpg (71.53 KiB) 1405 keer bekeken

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#98 Bericht door Ronvanderstelt » 27 nov 2018, 16:29

Nu nog eeen vraag
Ik kreeg vorige week de messing bus van wij voor mijn remcentreersysteem.
Zaterdag heb ik de oude bus er uit geboord maar de nieuwe messing bus past niet door het centreerplaatje.
Voor mijn gevoel had de messing bus aan de buitenzijde een aantal mm afgedraaid moeten zijn zodat hij door het plaatje past en je hem weer kan borgen door middel van een felsrandje.
Ik neem tenminste niet aan dat ik het plaatje zo ver moet uit oren dat de bus er doorheen past want dan zit hij niet geborgd.

Heb wim al pb gestuurd maar reageerd niet.

Ron je hoeft niet te boren hieronder wat fotos hoe wel moet
Laatste foto moet nog een busje (vulring)tussen.
Wanneer je het zo monteert zit alles opgesloten

grt Wim

als er nog wat is hoor ik het wel[/quote]


hoi wiim heb ook even wat fotoos gemaakt om uit teleggen wat ik bedoel.

op foto 1 zie je de oude bus met daaraan nog een deel van het felsrandje .
op foto 2 zie je dat de oude bus met dat randje in het plaatje valt.

op foto 3 zie je oude en de nieuwe bus naast elkaar en het plaatje

de nieuwe bus past niet door het plaatje omdat de buitendiameter overal hetzelfde is.

op foto 4 zie je de nieuwe bus door de remankerplaat
IMG_4592 - kopie.JPG
IMG_4592 - kopie.JPG (40.59 KiB) 1381 keer bekeken
IMG_4593 - kopie.JPG
IMG_4593 - kopie.JPG (62.12 KiB) 1381 keer bekeken
IMG_4594 - kopie.JPG
IMG_4594 - kopie.JPG (46.47 KiB) 1381 keer bekeken
IMG_4595 - kopie.JPG
IMG_4595 - kopie.JPG (62.16 KiB) 1381 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#99 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 nov 2018, 17:06

Lastig toch de oude bus namaken :-k

Enzo

wilhelmus
Berichten: 547
Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 42 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#100 Bericht door wilhelmus » 27 nov 2018, 17:08

ik was er van uit gegaan dat alles 20 was.
het plaatje zal iets groter gemaakt moeten worden.

grt Wim
Bijlagen
DSCI4438.jpg
DSCI4438.jpg (70.58 KiB) 1368 keer bekeken

Plaats reactie