k53/402 van bromfiets naar motor

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#351 Bericht door Ronvanderstelt » 27 jan 2019, 18:55

dat bedoelde ik Enzo,nu begrijpen we elkaar.
super.
sorry maar ik ben altijd nieuwsgierig naar zulke dingen,je bent nooit te oud om te leren toch.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60430
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#352 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 jan 2019, 19:00

Ronvanderstelt schreef: 27 jan 2019, 18:55 dat bedoelde ik Enzo,nu begrijpen we elkaar.
super.
sorry maar ik ben altijd nieuwsgierig naar zulke dingen,je bent nooit te oud om te leren toch.
Klopt was even een zijspoor met ook nog de info van Carsten. Maar nu ben je volledig geïnformeerd. Altijd lastig in te leven als je het goed weet en iemand moet inleren die het nooit heeft gezien.
Jij bent al 10x verder dan de gemiddelde draadjes prutser. :clap

Enzo

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#353 Bericht door Flocke » 27 jan 2019, 19:13

Ronvanderstelt schreef: 27 jan 2019, 18:55 sorry maar ik ben altijd nieuwsgierig naar zulke dingen,je bent nooit te oud om te leren toch.
Das ist die richtige Einstellung ! :clap

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#354 Bericht door Ronvanderstelt » 03 feb 2019, 21:38

Gister weer wat onderdeeltjes binnengekregen.
IMG_0296.JPG
IMG_0296.JPG (58.54 KiB) 2769 keer bekeken
Kan ik weer verder met de kabel boom.
Ook nog even geïnformeerd over de goldspark ontsteking en deze blijkt dezelfde eigenschappen te hebben als een kokusan EVO 2,zie antwoord hieronder.
IMG_0303.JPG
IMG_0303.JPG (38.68 KiB) 2769 keer bekeken
Denk toch dat ik daar voor ga en dan de 12v versie
Maar eerst maar verder met de kabel boom.
Daarna de aandacht maar eens vestigen op het blok wat gereviseerd zou zijn.
Het ligt hier nu op de plank en lekt langs de kickstartas ook de koppeling vertrouw ik niet,kwam niet goed vrij.
Volgens de man die het gereviseerd heeft plakt hij gewoon bij koude motor maar moet toch eerst maar gekontroleerd worden voor het blok er onder gaat.
Ik heb er nl. Weinig vertrouwen in.
Erik de l Heeft me aangeboden te helpen de lekkage op te lossen daar ik het liever overlaat aan iemand met meer ervaring op dit gebied.
Heb ook geen idee wat zoiets kost wanneer je het bij een professional brengt.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60430
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#355 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 feb 2019, 21:42

Wat is jou definitie van een Professional ?
Bedoel je daar een bedrijf mee ?
Die willen zoveel mogelijk geld verdienen in zo weinig mogelijk tijd.
Of iets anders ?

Enzo

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#356 Bericht door Ronvanderstelt » 03 feb 2019, 21:47

Enzo-tvdzijden schreef: 03 feb 2019, 21:42 Wat is jou definitie van een Professional ?
Bedoel je daar een bedrijf mee ?
Die willen zoveel mogelijk geld verdienen in zo weinig mogelijk tijd.
Of iets anders ?

Enzo
Heb jij een suggestie?
Ik heb nl. Ook het vermoeden dat de middenpakking ook lekt.
Erik de l stelde voor een extra o ring te plaatsen bij kickstartas,dat zowiezo een klusje waar ik geen tools voor heb.
Laatst gewijzigd door Ronvanderstelt op 03 feb 2019, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60430
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#357 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 feb 2019, 21:49

Ronvanderstelt schreef: 03 feb 2019, 21:47
Enzo-tvdzijden schreef: 03 feb 2019, 21:42 Wat is jou definitie van een Professional ?
Bedoel je daar een bedrijf mee ?
Die willen zoveel mogelijk geld verdienen in zo weinig mogelijk tijd.
Of iets anders ?

Enzo
Heb jij een suggestie?
Helaas niet.

Enzo

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#358 Bericht door Flocke » 03 feb 2019, 22:36

Am besten ordentlich selber machen, dann weißt Du, was Du hast. Kostet am wenigsten und macht am meisten Spaß. :D

Ich habe mit meinem überholten Motor jetzt 5.000km in 2 Jahren gefahren, da ist noch alles dicht, auch ohne die heute üblichen Sondermaßnahmen im Bereich der Schalthebelnabe.
Wichtig ist, die Bronzebuchse genau winkelig mit einer guten verstellbaren Reibahle passend aufzureiben, und nur so groß wie nötig, so dass sich die Nabe gerade drehen läßt. Um das zu kontrollieren, das Ganze im Verbund mit der Kickerwelle montieren.

Gruß

Carsten
DSC_5982.jpg
DSC_5982.jpg (220.45 KiB) 2749 keer bekeken

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#359 Bericht door Ronvanderstelt » 06 feb 2019, 23:57

Vanavond toch maar weer eens verder gegaan aan de kabel boom.
Ik heb er voor gekozen de bedrading van de eventueel later te plaatsen knipperlichten via de reguliere kabel boom te maken behalve onder het achterspatbord.
IMG_0313.JPG
IMG_0313.JPG (64.36 KiB) 2700 keer bekeken
Ook heb ik er voor gekozen extra massakabels mee te nemen vanaf het blok naar de koplamp en naar de accubak,tevens heb ik een extra rode draad meegenomen naar de koplamp voor een aparte toerentelleraansluiting,ook heb ik een extra zwarte draad meegenomen naar de koplamp voor eventueel stop functie.
Deze is eigenlijk overbodig omdat ik het contactslot al in de accubak heb.
IMG_0309.JPG
IMG_0309.JPG (58.08 KiB) 2700 keer bekeken
IMG_0311.JPG
IMG_0311.JPG (57.27 KiB) 2700 keer bekeken
In de accubak zitten nu dus twee loze draden aan het contactslot voor eventuele accu en de blauwe draad (moest eigenlijk zwart/wit/groen zijn maar kon ik niet aankomen) die rechtstreek naar de koplamp loopt , de bedrading van de achterste knipperlichten loopt ook helemaal door tot in de koplamp.
IMG_0310.JPG
IMG_0310.JPG (55.76 KiB) 2700 keer bekeken
In de koplamp is het voor mensen die niets met bedrading hebben wel een chaos,ten eerste omdat de kleurcodering van mijn linker stuurschakelaar niet overeenkomt met het schema en ten tweede omdat ik de extra bedrading heb aangebracht.
Terwijl ik dat eerst niet van plan was heb ik toch in de koplamp volgens schema een kroon steen ge plaats zodat ik niet al te veel stekkerverbindingen heb.
Mij is het allemaal duidelijk en ben van plan alles ook te documenteren zodat alles later ook nog te achterhalen is.

Groeten,
Ron

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#360 Bericht door Caspar » 07 feb 2019, 12:55

Goed bezig.
Tip : gebruik adereindhulsjes.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#361 Bericht door Ronvanderstelt » 07 feb 2019, 16:53

Caspar schreef:07 feb 2019, 12:55 Goed bezig.
Tip : gebruik adereindhulsjes.
in de kroon steen bedoel je?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60430
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#362 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 feb 2019, 17:09

Ronvanderstelt schreef: 07 feb 2019, 16:53
Caspar schreef:07 feb 2019, 12:55 Goed bezig.
Tip : gebruik adereindhulsjes.
in de kroon steen bedoel je?
Ja

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#363 Bericht door dijk » 07 feb 2019, 18:01

Enzo-tvdzijden schreef: 07 feb 2019, 17:09
Ronvanderstelt schreef: 07 feb 2019, 16:53
Caspar schreef:07 feb 2019, 12:55 Goed bezig.
Tip : gebruik adereindhulsjes.
in de kroon steen bedoel je?
Ja
Bijlagen
ll1.jpg
ll1.jpg (55.41 KiB) 2631 keer bekeken
ll.jpg
ll.jpg (67.65 KiB) 2631 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#364 Bericht door Caspar » 07 feb 2019, 18:13

Mooi Dijk , maar ik zie geen adereindhulsjes.

Origineel soldeerde Kreidler alle ader uiteinde.
Nadeel is dat die vertinde ader eindjes geregeld afbreken.
Mede door het etsende effect van de soldeer vloeistof S39 , tegenwoordig harskern. Dit blijft de koper aantasten in de isolatie.

Adereindhulsjes zijn dan m.i. ook een verbetering van de betrouwbaarheid.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#365 Bericht door dijk » 07 feb 2019, 18:51

Caspar schreef: 07 feb 2019, 18:13 Mooi Dijk , maar ik zie geen adereindhulsjes.

Origineel soldeerde Kreidler alle ader uiteinde.
Nadeel is dat die vertinde ader eindjes geregeld afbreken.
Mede door het etsende effect van de soldeer vloeistof S39 , tegenwoordig harskern. Dit blijft de koper aantasten in de isolatie.

Adereindhulsjes zijn dan m.i. ook een verbetering van de betrouwbaarheid.
ik deze gebruikt toen gekocht bij paul hendriks.
Bijlagen
ll4.jpg
ll4.jpg (112.34 KiB) 2616 keer bekeken
ll3.jpg
ll3.jpg (106.63 KiB) 2616 keer bekeken
ll2.jpg
ll2.jpg (105.6 KiB) 2616 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#366 Bericht door Caspar » 07 feb 2019, 19:59

Dat zijn mooie plaatjes van een kabelboom met AMP-kabelschoentjes , helemaal top.

Maar ik bedoel de uiteinden die onder de kroonsteen zitten , en dan met name in de koplamp , op het motorblok en op de remlichtschakelaar.
Die breken graag af , of oxideren dusdanig dat ze los contact veroorzaken.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#367 Bericht door Caspar » 07 feb 2019, 20:11

Bijgaand een plaatje van een doos adereindhulsjes.
Ook 2 geschikte tangen om ze goed aan te knijpen.
Zoals je ziet , voldoen die dingen ook als "veter hulsjes "
kortom : geniaal spul ;-)
Bijlagen
20190207_200326.jpg
20190207_200326.jpg (165.64 KiB) 2596 keer bekeken
20190207_200023.jpg
20190207_200023.jpg (111.08 KiB) 2596 keer bekeken
20190207_200126.jpg
20190207_200126.jpg (111.94 KiB) 2596 keer bekeken
20190207_200048.jpg
20190207_200048.jpg (142.5 KiB) 2596 keer bekeken

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#368 Bericht door dijk » 07 feb 2019, 20:15

casper een mooi adereindhulsjes assortiment heb je liggen.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9758
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#369 Bericht door Maarten » 07 feb 2019, 20:27

dijk schreef: 07 feb 2019, 20:15 casper een mooi adereindhulsjes assortiment heb je liggen.
Ik heb de adereindhulsjes via dit forum leren kennen, heb ze uit China laten komen van Ali. Plus een tangetje. En inmiddels al hier en daar op mijn Kreidler toegepast. Het zit inderdaad echt beter in een kroonsteen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#370 Bericht door Caspar » 07 feb 2019, 20:46

vooral de dubbele uitvoering ( zie assortimentsdoos boven) is handig , dan passen er netjes 2 draden in 1 hulsje onder de kroonsteenklem.
Nog een tip: gebruik niet de gewone kroonsteen , daar drukt de schroef op de draad. Dat gaat vroeg of laat kapot.
Er zijn kroonstenen waarbij er tussen de draad en de schroef een metalen plaatje zit. Die slopen de draad niet.
Bijlagen
589022_AB_00_FB.EPS_1000.jpg
589022_AB_00_FB.EPS_1000.jpg (55.81 KiB) 2581 keer bekeken

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#371 Bericht door MichelVH » 07 feb 2019, 21:43

Kroonsteentjes gewoon helemaal afschaffen

Gewoon op t werk Würth stekkers pakken, waterdicht, en lekker makkelijk af en aan koppelen :D

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#372 Bericht door Ronvanderstelt » 07 feb 2019, 21:59

Caspar schreef: 07 feb 2019, 20:46 vooral de dubbele uitvoering ( zie assortimentsdoos boven) is handig , dan passen er netjes 2 draden in 1 hulsje onder de kroonsteenklem.
Nog een tip: gebruik niet de gewone kroonsteen , daar drukt de schroef op de draad. Dat gaat vroeg of laat kapot.
Er zijn kroonstenen waarbij er tussen de draad en de schroef een metalen plaatje zit. Die slopen de draad niet.
Adereindhulsjes ken ik Caspar en desbetreffende kroonsteentjes ook,ik werk namelijk bij een installatiebedrijf.
Eigenlijk ben ik helemaal geen voorstander van de kroonsteentjes .
Ik had liever alles gekoppeld met de Japanse ANP rondstekkertjes maar kon de dubbele contrastekkertjes niet vinden.
Dat is vele malen gemakkelijker wanneer je iets moet demonteren.
Wanneer je twee draden in 1adereindhulsje knijpt moet je deze hoogstwaarschijnlijk afknippen wanneer je de koplamp wil demonteren.
Maar in ieder geval bedankt voor de tips
Gr. Ron

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#373 Bericht door hermanp » 07 feb 2019, 22:23

Als het eenmaal goed zit, zit het toch? Bij mijn dagelijkse Kreidler heb ik in 1997 de bedrading los gehad en ook weer gemonteerd en ik vermoed dat het nu nog steeds zit. Ik rijd er op, ik kijk er niet naar.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#374 Bericht door MichelVH » 07 feb 2019, 22:53

Ik heb wel 1x storing gehad door een nat kroonsteentje. Inderdaad de ANP rond stekkertjes of zo'n dikke 8 polige stekker

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#375 Bericht door hermanngas » 07 feb 2019, 23:24

MichelVH schreef: 07 feb 2019, 21:43 Kroonsteentjes gewoon helemaal afschaffen

Gewoon op t werk Würth stekkers pakken, waterdicht, en lekker makkelijk af en aan koppelen :D
En wat als je met pensioen bent?

Plaats reactie