k53/402 van bromfiets naar motor

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#526 Bericht door Ronvanderstelt » 07 aug 2019, 18:29

Caspar schreef: 07 aug 2019, 17:01 Jij rijd met een 60cc KT.
Op een 15.43.97 W6 kan het wél goed uitpakken.
ok dat is toch een 50cc smalle tap cilinder?
bied ik deze eerdaags hier wel te koop aan

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#527 Bericht door Ronvanderstelt » 08 aug 2019, 17:56

Wie is er op de hoogte van het juiste niveau in devlotterkamer van de mikuni vm20 151 ?
Heb dit bij mij even gecontroleerd omdat ik het niet vertrouwde.
Het niveau zit bij mij 13 mm onder de rand.
IMG_0686.JPG
IMG_0686.JPG (52.64 KiB) 2882 keer bekeken
Dat lijkt me vrij laag.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3677
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 513 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#528 Bericht door b.bonk » 08 aug 2019, 18:16

ik ga er vanuit dat ook bij de mikuni de vlotter horizontaal moet liggen
als je hem op zijn kop houd.
als dat zo is dan is dit de juiste hoogte.
en natuurlijk kijken of het pieletje wel helemaal meekomt naar beneden.
mvg bertus

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#529 Bericht door Ed.P » 08 aug 2019, 19:38

22mm onderkant vlotter tot aan de pakking , pennetje niet ingedrukt.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#530 Bericht door Ronvanderstelt » 08 aug 2019, 19:55

Ed.P schreef: 08 aug 2019, 19:38 22mm onderkant vlotter tot aan de pakking , pennetje niet ingedrukt.
Die snap ik niet helemaal,
Bedoel je daar mee onderkant vlotter tot aan de pakking en het lipje net tegen het vlotterpennetje aan?
Wat is dan onderkant vlotter in gesloten stand ?
Bij mij is het pennetje ingedrukt wanneer de onderkant van de vlotters 22mm onder de rand zitten,dus de benzine toevoer afgesloten.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#531 Bericht door Ronvanderstelt » 08 aug 2019, 21:54

b.bonk schreef: 08 aug 2019, 18:16 ik ga er vanuit dat ook bij de mikuni de vlotter horizontaal moet liggen
als je hem op zijn kop houd.
als dat zo is dan is dit de juiste hoogte.
en natuurlijk kijken of het pieletje wel helemaal meekomt naar beneden.
mvg bertus
Heb de vlotterstand zo afgesteld zoals ed zei.
Het niveau in de vlotterkamer is ongeveer 3.5 mm hoger komen te liggen en ik kon het natuurlijk niet laten nog ff een rondje te maken.
Eerst was het zo wanneer ik een tijdje volgas reed het en het gas losliet en meteen weer opendraaien hij niet meer oppakte.
Ik kreeg het vermoeden dat hij de vlotterkamer te ver leeg trok.
Ook was het zo wanneer ik de benzine kraan dicht zette dat hij er dan bijna meteen mee ophield.
Mijn vermoeden was dus juist.
Brandstof niveau ligt nu ongeveer 9.5 mm onder de rand van de vlotterkamer.
Hij loopt nu al weer stukken beter en pakt veel beter op.
Uitlaat moet natuurlijk nog wel vervangen worden,want als er een 60cc op staat wil ik ook graag het vermogen van de 60cc optimaal benutten.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3677
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 513 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#532 Bericht door b.bonk » 09 aug 2019, 08:55

das mooi om te lezen ron.
heb je er ook een powerbox op ?
mvg bertus

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3732
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#533 Bericht door jamojamo » 09 aug 2019, 09:20

Ik vind wel de kleur en de viezigheid in je vlotterbak niet bevorderend voor een goede loop. Vuil voor je sproeier manifesteert zich ook als te arm mengsel.
Mooi dat het gelukt is. Ik heb de vraag ook ooit eens gesteld en kreeg helaas geen advies. Ik ga mijn reserve carb meteen nakijken of dit ongeveer overeenkomt.
Gr.,
Eric

afl
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:37
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#534 Bericht door afl » 09 aug 2019, 23:09

Grappig, ik ben 1 maand eerder naar RDW geweest, 101 euro en kenteken 61-YD-68 :)

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#535 Bericht door Ronvanderstelt » 12 aug 2019, 18:30

b.bonk schreef: 09 aug 2019, 08:55 das mooi om te lezen ron.
heb je er ook een powerbox op ?
mvg bertus
Heb er nog geen power op Bertus.
Ga ik pas doen als alles verder ok is.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#536 Bericht door Ronvanderstelt » 12 aug 2019, 18:42

afl schreef: 09 aug 2019, 23:09 Grappig, ik ben 1 maand eerder naar RDW geweest, 101 euro en kenteken 61-YD-68 :)
Dat is wel puur toeval

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#537 Bericht door Ronvanderstelt » 15 aug 2019, 15:14

Enzo-tvdzijden schreef: 07 aug 2019, 17:03 De juiste voor 50cc in 75-76 is anders
heb jij enig idee welke replica daar het dichtst in de buurt komt en waar te koop is?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60288
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 952 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#538 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 aug 2019, 15:21

Ronvanderstelt schreef: 15 aug 2019, 15:14
Enzo-tvdzijden schreef: 07 aug 2019, 17:03 De juiste voor 50cc in 75-76 is anders
heb jij enig idee welke replica daar het dichtst in de buurt komt en waar te koop is?
Het onderdelenboek staat er bij. :wink: Model blokfluit voor de vroege 75 met indirect en zwarte Super en de tweedelige voor de latere framenummers met direct blok en blanke Super.

Enzo

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#539 Bericht door Ronvanderstelt » 17 aug 2019, 17:36

gister een gebruikte verlengde 4p uitlaat gekocht.
verlengde 4p.jpg
verlengde 4p.jpg (154.2 KiB) 2528 keer bekeken
deze schijnt het redelijk te moeten doen op een standaard 60cc KT,met name bij lage toerentallen en lijkt mij voorlopig de beste keuze om dat ik het toerkarakter wil behouden.
ook een setje van 10 sproeiers besteld van 80 tot 125 en dan maar eens uit gaan proberen.

johanmamba heeft mij ook geadviseerd een powerboxp10 te plaatsen en deze afte stellen op 0.8 mm v.d.p bij volgas.
uiteraard ga ik die pas toepassen wanneer hij goed is afgesteld.

nu heb ik een beetje zitten lezen op dit forum en het volgende gevonden.
de powerbox p10 verlaat 1 graad per 1000/toeren.
ook heb ik de volgende tabel gevonden



Bericht
door svdh » do sep 17, 2009 9:00 pm
Dit staat op de Protuning site:
Kreidler



Kreidler 50 cc Stroke 39.70 mm - Con Rod 85.00 mm

Crank-angle after tdc Height from tdc, mm
15.00 0.832
16.00 0.945
17.00 1.066
18.00 1.193
19.00 1.327
20.00 1.469
21.00 1.617
22.00 1.771
23.00 1.933
24.00 2.100
25.00 2.275
26.00 2.456
27.00 2.643
28.00 2.836
29.00 3.035
30.00 3.241
31.00 3.452
32.00 3.670



daar trek ik de volgende conclusie uit :
1 stel dat mijn setup 8000 toeren draait met 0.8 voorontsteking
bij stationair (bijvoorbeeld 1000 toeren) ga ik dus 7 graden terug.
wanneer ik dan in de tabel kijk zou ik bij 1000 toeren uitkomen op ongeveer 1.6mm voorontsteking

2 stel dat mijn setup 11000 toeren draait(wat mij onwaarschijnlijk lijkt) met 0.8 voorontsteking ga ik 10 graden terug wat neer komt op 2.2 mm voorontsteking.


mijn vraag is of deze veronderstelling juist is?
zo ja is zo'n vroege voorontsteking niet schadelijk?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60288
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 952 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#540 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 aug 2019, 17:54

Ja dat kan schadelijk zijn bij langzaam rijden.
Met 1,6 valt dat mee.
maar er zijn types die rond 3 mm hebben. daar kan het gevaar opleveren.


Enzo

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3677
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 513 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#541 Bericht door b.bonk » 17 aug 2019, 21:52

durf te leven ron.
En anderst gewoon niet beginnen aan de powerbox.
Een risico vrij leven is ook leven, maar moet je dat willen
Mvg bertus

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#542 Bericht door nozems » 18 aug 2019, 09:51

Mooi gesproken Bertus😁vroeger toen ik een snelle 60cc zuigergestuurd had (ruim 120km/h op een autoteller, 118km/h op de GPS) reed ik met ca 1.7mm voorontsteking. Dat ging erg goed, oke dat was niet echt een toer settup.

Nu bij mijn tamme 86cc die max 8500rpm draait 1.4mm bij max verlating! Dit gaat al vele duizenden kilometers goed.

Denk dat je pas risico gaat lopen vanaf 2.5mm voorontsteking, vermits je langere tijd achtereen bij die waarde blijft rijden.

Grote curve ontsteking heb je niet nodig zoals bv met een HPI. Dat is meer voor erg hoogtoerige motoren om goed uit de bocht te kunnen komen.

Bij het geven van meer voorontsteking zou ik wel je bougie in de gaten houden. Je krijgt vaak een betere verbranding, dus kan het zomaar zijn dat je hoofdsproeier iets groter moet.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60288
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 952 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#543 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 aug 2019, 10:06

nozems schreef: 18 aug 2019, 09:51
Bij het geven van meer voorontsteking zou ik wel je bougie in de gaten houden. Je krijgt vaak een betere verbranding, dus kan het zomaar zijn dat je hoofdsproeier iets groter moet.
ofwel eerst afstellen en daarna de powerbox monteren heeft niet zo veel zin. Meteen alles in 1 keer afstellen. Begin met de ontsteking en pas dan je sproeier aan.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#544 Bericht door nozems » 18 aug 2019, 10:11

Zo is het. Eerst in de basis goed afstellen Ron.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#545 Bericht door Ronvanderstelt » 18 aug 2019, 10:31

b.bonk schreef: 17 aug 2019, 21:52 durf te leven ron.
En anderst gewoon niet beginnen aan de powerbox.
Een risico vrij leven is ook leven, maar moet je dat willen
Mvg bertus
ja daar heb je ook weer gelijk in Bertus
vroeger hadden we geen forum om te raadplegen en probeerden ook van alles

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#546 Bericht door Ronvanderstelt » 18 aug 2019, 10:44

Ok dit is toch weer erg leerzaam.
super bedankt voor de antwoorden.
nu begint het ook allemaal weer op zijn plaats te vallen.
vroeger met de kontaktpuntenontsteking en mijn 50 cc zeta sbw draaide ik de grondplaat ook zo ver mogelijk naar rechts en daar liep hij het best op.
toen vroeg ik me ook niet af welk risico daaraan verbonden was , maar ja toen was het ook iets goedkoper om het te vervangen.
maar goed ga jullie raad opvolgen.
allereerst de verlengde 4 p monteren zodra hij binnen is en daarmee eerst gaan rijden en afstellen zonder de powerbox en kijken hoe hij dan loopt.

daarna de powerbox monteren, ontsteking opnieuw afstellen en carburateur opnieuw afstellen.

dan krijg ik een duidelijk beeld wat voor invloed de powerbox heeft want dat wil ik uiteraard graag weten.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3732
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#547 Bericht door jamojamo » 18 aug 2019, 13:03

Enzo-tvdzijden schreef: 18 aug 2019, 10:06
nozems schreef: 18 aug 2019, 09:51
Bij het geven van meer voorontsteking zou ik wel je bougie in de gaten houden. Je krijgt vaak een betere verbranding, dus kan het zomaar zijn dat je hoofdsproeier iets groter moet.
ofwel eerst afstellen en daarna de powerbox monteren heeft niet zo veel zin. Meteen alles in 1 keer afstellen. Begin met de ontsteking en pas dan je sproeier aan.

Enzo
nozems schreef: 18 aug 2019, 10:11 Zo is het. Eerst in de basis goed afstellen Ron.
Het is grappig dat jullie het eens zijn en elkaar en de ontwerper van de Powerbox tegenspreken. Die zegt namelijk eerst de ontsteking zonder Powerbox afstellen, eigenlijk de gehele setup dus uitlaat, squish, carburateur afstellen. De bedoeling is dat je de afstelling perfekt hebt en dan pas de Powerbox plaatst en de ontsteking daar op aanpast.
Dus niet zoals Enzo zegt eerst de Powerbox en dan de sproeier aanpassen.

Zoals jij Ron het beredeneert klopt het.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60288
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 952 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#548 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 aug 2019, 13:22

Eric je begint toch altijd met een basis waar hij op loopt.
Fijnafstellen doe je pas als alles gemonteerd is

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#549 Bericht door nozems » 18 aug 2019, 13:52

Eric, dan begrijp je dus niet wat ik geschreven heb. Dat beweer ik dus niet. Eerst de basis goed. Dat is ook wat word aangeraden voordat je de powerbox monteert, hoe moeilijk kan het zijn?

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#550 Bericht door Ronvanderstelt » 06 sep 2019, 22:21

Vanavond een automatische kettingspanner gemonteerd
IMG_0705.JPG
IMG_0705.JPG (58.55 KiB) 2167 keer bekeken
Kleine sprong in de Honda spanner gebogen zodat hij in het hart van de ketting zit en een aanpassing gemaakt zodat hij soepel beweegt.
.
IMG_0706.JPG
IMG_0706.JPG (47.85 KiB) 2167 keer bekeken
De standaard kettingkast uitgespaard zodat de spanner er in valt , uiteraard rekening mee gehouden dat de scanner ook naar beneden kan bewegen.
IMG_0707.JPG
IMG_0707.JPG (45.74 KiB) 2167 keer bekeken
Dit is dus het enigste wat zichtbaar is wanneer alles gemonteerd is dus kan ik mee leven.
Verder ben ik nu met de afstelling bezig zodat ik optimaal het vermogen kan benutten wat de standaard 60cc kt cilinder in zich heeft.
Dit is uiteraard voor iedereen verschillend , de 1 wil hard rijden met een hoog toerental en de ander wil meer vermogen onderin met een lagere topsnelheid.
Vandaar dat ik momenteel geen uitspraken ga doen over sproeierbezetting en dergelijke ,dit roept alleen maar onnodige discussies op waar niemand verder mee komt.
Als alles loopt zoals ik wil kom ik daar uiteraard op terug en deel ik alle specificaties met jullie.

Ik heb nog wel 1 probleempje.
Mijn 36000 per toerenteller is aangesloten op de aparte daar voor bedoelde draad van mijn kokusan EVO 2 ontsteking maar geeft niet het juiste toerental aan.
Het max aantal toeren blijft hangen op ongeveer 6000 terwijl hij overduidelijk meer toeren draait , heeft iemand daar een idee over?

Groeten ,
Ron

Plaats reactie