k53/402 van bromfiets naar motor

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#576 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mar 2020, 15:29

Ronvanderstelt schreef: 01 mar 2020, 15:12 Ga ik eens opzoeken hoe ze geplaatst moeten worden
Heb ik al voor je uitgezocht

viewtopic.php?f=17&t=17794
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Ronvanderstelt (01 mar 2020, 21:04)
Waardering: 9.09%

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#577 Bericht door Ronvanderstelt » 01 mar 2020, 21:06

Enzo-tvdzijden schreef: 01 mar 2020, 15:29
Ronvanderstelt schreef: 01 mar 2020, 15:12 Ga ik eens opzoeken hoe ze geplaatst moeten worden
Heb ik al voor je uitgezocht

viewtopic.php?f=17&t=17794
had het al gevonden Tjerry.

Heb ik trouwens nog eens vraag over.
Hou kopieer je de link van dat onderwerp hierheen?
Deze gebruikers waarderen Ronvanderstelt voor dit bericht:
Enzo-tvdzijden (01 mar 2020, 21:09)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#578 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mar 2020, 21:11

Ronvanderstelt schreef: 01 mar 2020, 21:06
Enzo-tvdzijden schreef: 01 mar 2020, 15:29
Ronvanderstelt schreef: 01 mar 2020, 15:12 Ga ik eens opzoeken hoe ze geplaatst moeten worden
Heb ik al voor je uitgezocht

viewtopic.php?f=17&t=17794
had het al gevonden Tjerry.

Heb ik trouwens nog eens vraag over.
Hou kopieer je de link van dat onderwerp hierheen?
PC met control C, control V

Zelf heb Apple. Dan hou je vingerdruk en kan je kopiëren selecteren. Dan weer op de plaats waar je het wil drukken en dan plak selecteren

Enzo

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#579 Bericht door Ronvanderstelt » 20 apr 2020, 23:25

Afgelopen week een afneembaar bagagerekje gemaakt passend voor de denfeld buddy.
Zie hem liever zonder vandaar dat het afneembaar gemaakt is.
Maar lijkt je toch handig wanneer je verder van huis gaat.
IMG_0843.JPG
IMG_0843.JPG (71.55 KiB) 1950 keer bekeken
IMG_0844.JPG
IMG_0844.JPG (73.74 KiB) 1950 keer bekeken
Krijg de opmerking dat mijn bericht te weinig tekens bevat?
Deze gebruikers waarderen Ronvanderstelt voor dit bericht:
Flocke (21 apr 2020, 00:04)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#580 Bericht door Flocke » 21 apr 2020, 00:04

Klasse Idee und sauber angefertigt ! :clap

Gruß

Carsten
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
Ronvanderstelt (21 apr 2020, 00:07)
Waardering: 9.09%

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#581 Bericht door Ronvanderstelt » 21 apr 2020, 00:08

Flocke schreef: 21 apr 2020, 00:04 Klasse Idee und sauber angefertigt ! :clap

Gruß

Carsten
Danke

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#582 Bericht door Ronvanderstelt » 09 mei 2020, 22:17

Van de week trillingsdempers voor cilinder en kop besteld.
Kunnen deze er meteen in wanneer de cilinder getuned gaat worden.

Ook meteen wat lichtere verpanding gemonteerd,was 13-35 nu 13-36
Toch gemakkelijk zo,n luik in de hefbrug voor je achterwiel

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#583 Bericht door Ronvanderstelt » 09 mei 2020, 22:36

IMG_0851.JPG
IMG_0851.JPG (75.52 KiB) 1859 keer bekeken
Tijdens de montage van het vervangende achtertandwiel liep ik tegen een probleem aan wat ik vroeger ook al heb ondervonden.
De steek as zit tegen de holle as aan waardoor deze enigszins vervormd na aandraaien van de asmoer.
Het gevolg hiervan is dat de schroefdraad van de holle as beschadigd.
Had al een idee om dit op te lossen door middel van en extra ring achter de holle asmoer zodat de steekas niet meer tegen het uiteinde van de schroefdraad komt.
Maar er is vast een originele oplossing voor dit probleem.
Iemand een idee?

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#584 Bericht door Ronvanderstelt » 09 mei 2020, 23:21

Volgende probleem heb ik nu al twee keer meegemaakt.
Eindje gereden zonder problemen en kreidler in de schuur gezet.
De keer erna wilde hij niet goed blijven lopen zonder choke.
Brandstof probleem dus.
Carb verwijderd en alles gereinigd (hoofdsproeier,stationairsproeier ,vlotter verwijderd en alles doorgeblazen met compressor) terwijl ik niet echt verstopping zag in hoofdsproeier. Ook gekeken of er voldoende brandstof uit de benzinekraan kwam.
Probleem leek opgelost maar gister had ik weer hetzelfde euvel.
Het blijkt dus dat er toch licht vervuilde brandstof uit de tank komt die bij bijvoorbeeld 1 week stilstand bezinkt in de vlotterkamer en wordt opgezogen bij de volgende start.
Zoals in dit onderwerp verder terug te lezen is heb ik de tank al twee keer gereinigd.
De laatse keer heeft hij een week vol gestaan met citroenzuur.
Er kwam toen nagenoeg geen roest uit.
Toch zie ik geen blank metaal in de tank.
Het lijkt wel of de tank in het verleden gecoat is geweest maar niet op de goede manier.
Ik heb ook geen enkel idee hoe ik deze coating kan verwijderen zodat ik de tank opnieuw kan reinigen en coaten.
Ik weet nl. niet welke coating erin zit.
Ik zou dit graag op willen lossen want op vervuilde brandstof kan een motor natuurlijk nooit 100% functioneren en kan schade ontstaan.
Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#585 Bericht door Flocke » 09 mei 2020, 23:22

Bei der 80cc gab es so einen "Schutzring".

Da saß die Mutter auf der linken Seite, warum auch immer. Bei der 80cc Mustang saß die Mutter ganz normal auf der rechten Seite, wie bei den 50cc Florett auch.

Ich kenne das Problem mit dem beschädigten Gewinde der Hohlachse nicht, ich verwende aber auch nur NOS-Teile.
Vielleicht waren die einfach besser, wie so meist im Vergleich zu den heutigen Nachbau-Teilen.
Außerdem ziehe ich die Achsmutter mit Bedacht an, und knalle die nicht unnötig fest.

Es soll Leute geben, die ziehen die Mutter mit dem Fuß fest. #-o

Unten noch ein paar Berechnungen zum Anzugsmoment, 50Nm sollten meiner Meinung nach vollkomen ausreichen.

Gruß

Carsten



Achsmutter 80er 1.jpg
Achsmutter 80er 1.jpg (117.17 KiB) 1854 keer bekeken
Achsmutter 80er 2.jpg
Achsmutter 80er 2.jpg (183.62 KiB) 1854 keer bekeken
Achsmutter 80er 3.jpg
Achsmutter 80er 3.jpg (91.65 KiB) 1854 keer bekeken
Achsmutter 80er 4.jpg
Achsmutter 80er 4.jpg (110.6 KiB) 1854 keer bekeken
1087_2020022710_bildschirmfoto2020-02-27um14.09.28.png
1087_2020022710_bildschirmfoto2020-02-27um14.09.28.png (297.26 KiB) 1850 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Flocke op 09 mei 2020, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht (totaal 2):
Theove (10 mei 2020, 00:11) • Caspar (10 mei 2020, 10:42)
Waardering: 18.18%

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#586 Bericht door Ronvanderstelt » 09 mei 2020, 23:29

Flocke schreef: 09 mei 2020, 23:22 Bei der 80cc gab es so einen "Schutzring".

Da saß die Mutter auf der linken Seite, warum auch immer. Bei der 80cc Mustang saß die Mutter ganz normal auf der rechten Seite, wie bei den 50cc Florett auch.

Ich kenne das Problem mit dem beschädigten Gewinde der Hohlachse nicht, ich verwende aber auch nur NOS-Teile.
Vielleicht waren die einfach besser, wie so meist im Vergleich zu den heutigen Nachbau-Teilen.
Außerdem ziehe ich die Achsmutter mit Bedacht an, und knalle die nicht unnötig fest.

Es soll Leute geben, die ziehen die Mutter mit dem Fuß fest. #-o

Gruß

Carsten




Achsmutter 80er 1.jpg

Achsmutter 80er 2.jpg

Achsmutter 80er 3.jpg

Achsmutter 80er 4.jpg
Bij mij zit de asmoer aan de rechterzijde maar het busje wat ik zie op jouw foto zou de oplossing kunnen bieden.
Is dat een originele onderdeel?

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#587 Bericht door Flocke » 09 mei 2020, 23:35

Ja, steht bei der LK600 in der ET-Liste.

Die Frage zu dem Teil hatte kürzlich jemand im Jogy-Forum gestellt. Ich kannte diesen "Untersetzer" auch nicht.

Natürlich hilft er auch bei Deinem Problem, wenn die Mutter rechts sitzt.
Wenn die Mutter links sitzt, dann ist es natürlich eher notwendig, so eine Schutzkappe zu verwenden, weil dann die Mutter zusätzlich auf der Hohlachse beim Anziehen reibt.

Normalerweise sitzt ja der Achskopf links, und da Du den festhältst, dreht er sich ja beim Anziehen nicht.

Das Teil wurde vom Fragesteller bei John Bos bestellt und geliefert, wie Du siehst. Teilenummer steht auf dem Aufkleber.

Gruß

Carsten
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht (totaal 2):
Ronvanderstelt (09 mei 2020, 23:37) • Theove (10 mei 2020, 00:11)
Waardering: 18.18%

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#588 Bericht door Ronvanderstelt » 17 aug 2020, 21:26

vandaag toch maar eens aangevangen met het schoonmaken van mijn tank.
De oude epoxylaag liet los en ik had dus elke keer last van vuile brandstof.
Adviezen van tankcure opgevolgd dus tank eerst goed gespoeld met water,gedroogd en in een plastic za k gedaan die ik bij de vulopening heb dichtgeplakt.
epoxyreiniger in de tank gedaan.
Even geschud,tankdop even eraf om overdruk te laten ontsnappen en tankdop weer geplaatst.
Tot mijn spijt zag ik even later dat er toch nog overdruk was ontstaan en er een druppel epoxyreiniger onder het plastic door over mij tank was gelopen.
Helaas zijn mijn stickers nu beschadigd maar wel blij dat ik geen gelakte tank heb.
Heb nu de plastic zak verwijderd en de tankdop er los opgelegd om verdere overdruk te voorkomen.
IMG_0887.JPG
IMG_0887.JPG (65.88 KiB) 1634 keer bekeken
Morgen dus goed opletten met het verwijderen van dat agressieve goedje

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#589 Bericht door Ronvanderstelt » 17 aug 2020, 21:42

Iemand nog tips zodat ik verdere beschadigingen kan voorkomen?
Zou niet graag willen dat mijn chroomlaag ook schade oploopt.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#590 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 aug 2020, 22:16

Ronvanderstelt schreef: 17 aug 2020, 21:42 Iemand nog tips zodat ik verdere beschadigingen kan voorkomen?
Zou niet graag willen dat mijn chroomlaag ook schade oploopt.
Hoe en met wat heb je hem vorige keer gecoat ?

Enzo

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#591 Bericht door Ronvanderstelt » 17 aug 2020, 23:51

Ik heb hem de vorige keer niet gecoat.
Ik heb de tank zo gekocht.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#592 Bericht door jamojamo » 18 aug 2020, 13:01

Naar een bedrijf sturen die er met een hogedrukreiniger ingaat is misschien niet wat je voor ogen hebt, maar dit schijnt wel te werken. Als je zelf de mogelijkheid hebt om met warm water en enige druk alle hoekjes te bereiken dan zul je de vellen er af blazen. Bedenk wel dat de tank poreus kan zijn, vooral bovenop waar damp en lucht hun vernietigende werking hebben gedaan. Zelfs zonder overdruk kan er wat uitkomen en je koper/chroomlaag is alles wat het tegenhoudt. Als de tank nog goed was geweest hadden ze hem niet hoeven coaten. Daarom is praten met een vakbedrijf in dit werk misschien wel verstandig. Vragen of ze garantie geven, zoniet weet je genoeg.
Succes,
Eric

Ps. Ik zie in de OldtimerMarkt altijd advertenties van dit soort bedrijven in Duitsland.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#593 Bericht door jamojamo » 18 aug 2020, 13:01

Naar een bedrijf sturen die er met een hogedrukreiniger ingaat is misschien niet wat je voor ogen hebt, maar dit schijnt wel te werken. Als je zelf de mogelijkheid hebt om met warm water en enige druk alle hoekjes te bereiken dan zul je de vellen er af blazen. Bedenk wel dat de tank poreus kan zijn, vooral bovenop waar damp en lucht hun vernietigende werking hebben gedaan. Zelfs zonder overdruk kan er wat uitkomen en je koper/chroomlaag is alles wat het tegenhoudt. Als de tank nog goed was geweest hadden ze hem niet hoeven coaten. Daarom is praten met een vakbedrijf in dit werk misschien wel verstandig. Vragen of ze garantie geven, zoniet weet je genoeg.
Succes,
Eric

Ps. Ik zie in de OldtimerMarkt altijd advertenties van dit soort bedrijven in Duitsland.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#594 Bericht door Ronvanderstelt » 23 aug 2020, 21:48

Tank is inmiddels opnieuw gecoat en laat ik lekker nog een week drogen.
Is al met al toch nog wel een secuur werkje.
Voor zover ik het kan zien ziet hij er stukken beter uit dan eerst en voelt spiegelglad aan.
[attachment=0]IMG_0888.JPG[/attachment]

Meteen de beschadigde transfers verwijderd.
Nieuwe zijn al besteld
Bijlagen
IMG_0888.JPG
IMG_0888.JPG (68.34 KiB) 1532 keer bekeken

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#595 Bericht door Ronvanderstelt » 31 aug 2020, 21:11

afgelopen zaterdag de tank en buddy terug geplaatst en de beschadigde transfers vervangen voor nieuwe.
nieuwe transfers.JPG
nieuwe transfers.JPG (78.33 KiB) 1478 keer bekeken
vanavond brandstof er in (heb nu gekozen voor euro98 e5 met castrol rs).
gestart en een eindje gereden maar reageerde slecht op gas vanuit stationair dus toch de carb nog maar een keer opengeschroefd.
wat bleek?
de stationairsproeier zat toch nog deels verstopt.
ik heb de gaatje aan de zijkant doorgeprikt met een passend naaldje en nog een keer schoongeblazen.
alles teruggeplaatst en nog een poging gewaagd.
hij reageerd nu perfect op het gas en loopt super.
Deze gebruikers waarderen Ronvanderstelt voor dit bericht:
dijk (31 aug 2020, 21:16)
Waardering: 9.09%

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#596 Bericht door Ronvanderstelt » 25 mar 2022, 22:32

upgrade.
zat al een tijdje in mijn achterhoofd met het idee om mijn voorwiel te upgraden naar schijfrem.
maar ja, als je gaat kijken wat er gevraagd word voor een aftandse rempomp zakt de moed je al in de schoenen dus toch maar weer uitgesteld.
er kwam een replica rempomp op de markt en de knoop doorgehakt en aangekocht bij cavemenparts. eveneens bij hun de juiste spatbordbeugels aangekocht.
toen op zoek naar een schijfrempoot. in mijn geval waren er weinig voorhanden,zowel gebruikt als replica en onbetaalbaar.
uiteindelijk een komplete voorvork gevonden met schijfrempoot.
uiteraard moet deze nog gereviseerd worden maar dat is latere zorg.
het voordeel van deze aankoop is dat ik alles plug en play kan maken voordat ik iets ga demonteren van de RS.
tweede voordeel is dat ik ten alle tijden de originele onderdelen kan terugplaatsen.
ok waar beginnen we mee?
een 120 mm naaf die ik al een tijdje had liggen,
een mooie niet onbetaalbare 260 mm zwevende remschijf en in eerste instantie een rpm vierzuiger remklauw.
na enig meet en giswerk gecostateerd dat een rpm remklauw te krap zou worden in combinatie met mijn 120 mm naaf.
dus bij kreidlerservice een 2 zuigerremklauw met bracket besteld.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#597 Bericht door Caspar » 26 mar 2022, 08:00

120mm remtrommel icm RPM remklauw moet passen.
Bijlagen
20220312_153603.jpg
20220312_153603.jpg (242.92 KiB) 707 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
Ronvanderstelt (27 mar 2022, 12:19)
Waardering: 9.09%

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#598 Bericht door Ronvanderstelt » 27 mar 2022, 12:24

Caspar schreef: 26 mar 2022, 08:00 120mm remtrommel icm RPM remklauw moet passen.
heb het inderdaad ook al vaker langs zien komen maar ga het wellicht nog eens bekijken na het inspaken van de naaf.
ik heb de schijf al maximaal naar buiten staan dus daar is geen marge meer.
de vierzuigerremklauw komt tussen de 5 en 10 mm verder naar binnen als de tweezuigerklauw dus lijkt mij toch krap maar we zullen zien.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#599 Bericht door Ronvanderstelt » 27 mar 2022, 13:31

ok hoe ver staan we er nu mee?
wat beelden er bij leest altijd lekkerder dus hier komen ze.
de 120 mm naaf
IMG_1218.JPG
IMG_1218.JPG (57.73 KiB) 654 keer bekeken
de adapter met afdek /centreerplaatje
IMG_1223.JPG
IMG_1223.JPG (34.33 KiB) 654 keer bekeken
ik heb de binnendiameter van de adapter uit laten draaien op zodat het lager nog goed bereikbaar is,dit bleek aan de binnenzijde te weinig te zijn om de adapter volledig in de naaf te krijgen dus heb de adapter diameter aan de binnenzijde nog wat vergroot.
IMG_1225.JPG
IMG_1225.JPG (47.74 KiB) 654 keer bekeken
de adapter met centreerplaat en schijf
IMG_1228.JPG
IMG_1228.JPG (61.71 KiB) 654 keer bekeken
nu gereed om m8 bevestigingpunten te tappen.
de adapter voorzien van bevestigingspunten
IMG_1234.JPG
IMG_1234.JPG (46.07 KiB) 654 keer bekeken
de schijf gemonteerd met verzonken inbusbouten (deze lopen 1mm vrij van de vorkpoot).
IMG_1230.JPG
IMG_1230.JPG (59.08 KiB) 654 keer bekeken
de adapter is gedraaid met een klempassing dus heb alleerst de naaf voorverwarmd, de adapter licht ingesmeerd met 2 komponenten metaallijm en daarna de adapter in de naaf geperst.
IMG_1235.JPG
IMG_1235.JPG (41.48 KiB) 654 keer bekeken
het geheel een beetje opgepoetst want het oog wil ook wat toch
IMG_1236.JPG
IMG_1236.JPG (59.71 KiB) 654 keer bekeken
IMG_1237.JPG
IMG_1237.JPG (60.97 KiB) 654 keer bekeken
een gat van juiste diameter in de centreerplaat geboord,de schijf gemonteerd en het geheel in de vork geplaatst(pasbusje tussen de schijfrempoot en het lager had ik al gemaakt).
IMG_1241.JPG
IMG_1241.JPG (51.84 KiB) 654 keer bekeken
omdat ik de schijf zo ver mogelijk naar buiten heb geplaatst was het rvs vulplaatje wat bij de remklauwadapter geleverd is te dik,heb dit plaatje dus gekopieerd met een dikte van 3 mm.
IMG_1242.JPG
IMG_1242.JPG (56.5 KiB) 654 keer bekeken
IMG_1243.JPG
IMG_1243.JPG (55.7 KiB) 654 keer bekeken
ben er tot nu toe dik tevreden over
het geheel loopt als een zonnetje,geen hoogteslag, geen zijdelingse slag .
vakwerk van de persoon die de adapter gemaakt heeft.
toch is de naaf nog niet helemaal klaar,veiligheid gaat voor alles dus ik kies er voor de adapter nog extra te verankeren in de naaf door middel van 5 blinde inbusboutjes m6.
IMG_1246.JPG
IMG_1246.JPG (48.27 KiB) 654 keer bekeken
m6 bevestigingsgaten zijn inmiddels getapt , boutje worden gemonteerd met borgingsmiddel zodat de adapter geen kant meer op kan.
IMG_1245.JPG
IMG_1245.JPG (38.34 KiB) 654 keer bekeken
het centeerplaatje moet ook nog voorzien worden van een paar bevestigingboutjes zodat het niet naar buiten kan komen.

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: k53/402 van bromfiets naar motor

#600 Bericht door Ronvanderstelt » 27 mar 2022, 16:07

nu nog op zoek naar goede velg en klaverbladspaken

Plaats reactie