k53/402 van bromfiets naar motor
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
[quote=Enzo-tvdzijden post_id=787548 time=1550554350 user_id=377]
Dat halve ringetje lijkt een stukje van een oude borgplaat. Slecht dat zoiets in het blok is gebleven.
Vulringetjes van de stift zijn ori gehard ! Of er is ooit een normaal ringetje gebruikt.
De tussenplaten zijn gewoon oude vieze terug gezet. Het niet vrijkomen van de koppeling ligt aan de afstelling en combi van plakkende metalen platen ( bij mij komen die krengen er nooit meer in ) en de soort olie.
En er is nog niks ingeslagen omdat er waarschijnlijk na revisie nog weinig tot niks mee gereden is.
Montageboek staat bij https://www.kreidlertreff-giessen.de
Literatur
Anleitungen
Enzo
[/quote
Ik kan dus beter alle platen vervangen?
Welke platen kan ik dan het beste nemen?
Dat halve ringetje lijkt een stukje van een oude borgplaat. Slecht dat zoiets in het blok is gebleven.
Vulringetjes van de stift zijn ori gehard ! Of er is ooit een normaal ringetje gebruikt.
De tussenplaten zijn gewoon oude vieze terug gezet. Het niet vrijkomen van de koppeling ligt aan de afstelling en combi van plakkende metalen platen ( bij mij komen die krengen er nooit meer in ) en de soort olie.
En er is nog niks ingeslagen omdat er waarschijnlijk na revisie nog weinig tot niks mee gereden is.
Montageboek staat bij https://www.kreidlertreff-giessen.de
Literatur
Anleitungen
Enzo
[/quote
Ik kan dus beter alle platen vervangen?
Welke platen kan ik dan het beste nemen?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
http://www.kreidlerservice.nl/?87,15.07 ... origineel-Ronvanderstelt schreef: ↑19 feb 2019, 16:23Ik kan dus beter alle platen vervangen?Enzo-tvdzijden schreef: ↑19 feb 2019, 06:32 Dat halve ringetje lijkt een stukje van een oude borgplaat. Slecht dat zoiets in het blok is gebleven.
Vulringetjes van de stift zijn ori gehard ! Of er is ooit een normaal ringetje gebruikt.
De tussenplaten zijn gewoon oude vieze terug gezet. Het niet vrijkomen van de koppeling ligt aan de afstelling en combi van plakkende metalen platen ( bij mij komen die krengen er nooit meer in ) en de soort olie.
En er is nog niks ingeslagen omdat er waarschijnlijk na revisie nog weinig tot niks mee gereden is.
Montageboek staat bij https://www.kreidlertreff-giessen.de
Literatur
Anleitungen
Enzo
Welke platen kan ik dan het beste nemen?
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Als ik mijn zuiger ga scotchbriten ben ik toch op een pasvlak bezig of niet? Laten we zeggen dat een krasje 5/100 diep is. Als je er aan beiden kanten een wegpoetst is je zuiger al 1/10 kleiner. En waarschijnlijk onrond
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Dat is totaal niet mijn bedoeling Michel.
Bij het krasje voel ik dat het randje erbovenuitsteekt,het is mijn bedoeling dat weg te werken.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Was ook eigenlijk mijn bedoeling pim,heb momenteel te weinig ervaring met kreidlerblok om dit allemaal zelf uit te voeren.pimvandongen schreef: ↑19 feb 2019, 09:54 Ron,
Je bent zo grondig met de restauratie bezig, ik zou het blok compleet uit elkaar halen.
Laat een ervaren vakman even meekijken naar de ingewanden, dan weet je dat het goed zit.
Als er niets mis is kost het even tijd en wat afdichtingen maar voorkom je verdere schade.
Je kan dan ook beter inschatten of er een nieuw big-end lager gemonteerd is bijvoorbeeld.
En beschik niet over het juiste meetgereedschap om alles te controleren.
In ieder geval bedankt voor de tip.
Groeten,
Ron
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Vanavond eerst een blokkeersleutel gemaakt om het koppelingshuis te demonteren.
Koppelinghuis gedemonteerd. Had nog een mooi belzer poelietrekkertje liggen wat ik gemodificeerd heb om het primaire tandwielen van de krukas te trekken. Het verbaasde me hoe gemakkelijk het t andwieltje eraf kwam , hoefde de poelietrekker maar amper aan te draaien. Zowel het tandwiel van het koppelingshuis als het primaire tandwiel zien er goed uit,geen beschadigingen of slijtsporen te bekennen.
Ik heb trouwens de onderdelen met tywraps bij elkaar gebonden om zo alles kompleet te houden.
Wat me wel opvalt is dat ik de binnenring van het lager van de tandwielas om de as kan draaien.
Is dit normaal ?
verder dan hier durf ik eigenlijk zonder vakkundige hulp niet te gaan met demontage van het blok.
Zit trouwens nergens voelbare speling op en draait soepel rond.Koppelinghuis gedemonteerd. Had nog een mooi belzer poelietrekkertje liggen wat ik gemodificeerd heb om het primaire tandwielen van de krukas te trekken. Het verbaasde me hoe gemakkelijk het t andwieltje eraf kwam , hoefde de poelietrekker maar amper aan te draaien. Zowel het tandwiel van het koppelingshuis als het primaire tandwiel zien er goed uit,geen beschadigingen of slijtsporen te bekennen.
Ik heb trouwens de onderdelen met tywraps bij elkaar gebonden om zo alles kompleet te houden.
Wat me wel opvalt is dat ik de binnenring van het lager van de tandwielas om de as kan draaien.
Is dit normaal ?
verder dan hier durf ik eigenlijk zonder vakkundige hulp niet te gaan met demontage van het blok.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Dat is normaal.Ronvanderstelt schreef: ↑19 feb 2019, 22:30
Wat me wel opvalt is dat ik de binnenring van het lager van de tandwielas om de as kan draaien.
Is dit normaal ?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Is ook een afstandbusje.Ed.P schreef: ↑19 feb 2019, 22:35Dat is normaal.Ronvanderstelt schreef: ↑19 feb 2019, 22:30
Wat me wel opvalt is dat ik de binnenring van het lager van de tandwielas om de as kan draaien.
Is dit normaal ?
Enzo
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Sorry beetje stil hier maar dat heeft twee redenen.
Eerste is dat ik afgelopen vrijdag opa ben geworden van kleindochter yara. Tweede reden is dat ik eigenlijk twijfel of ik het blok wel ga splitsen zonder hulp van een kenner.
Grieten,
Ron
Eerste is dat ik afgelopen vrijdag opa ben geworden van kleindochter yara. Tweede reden is dat ik eigenlijk twijfel of ik het blok wel ga splitsen zonder hulp van een kenner.
Grieten,
Ron
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Gefeliciteerd Ron , goh : opa Ron
Over het splitsen van het blok : het is geen raket technologie. Maar het is wel aan te raden om het samen te doen met iemand die het al vaker heeft gedaan.
Het is niet ingewikkeld, maar er zitten wel wat kleine weetjes aan.
Over het splitsen van het blok : het is geen raket technologie. Maar het is wel aan te raden om het samen te doen met iemand die het al vaker heeft gedaan.
Het is niet ingewikkeld, maar er zitten wel wat kleine weetjes aan.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
precies zoals ik dacht dus, als je het een keer gezien hebt spreekt het voor zichzelf maar zou het toch zonde vinden als ik door eigen fouten schade aan het blok zou krijgen.
Bovendien lijkt het me handig dat het blok helemaal ok is voordat het gemonteerd wordt onder een nieuw opgebouwde kreidler.
Heb momenteel kontakt met Hendrik de leeuw voor jou waarschijnlijk een bekende die me misschien wil helpen.
Een kenner kan me waarschijnlijk precies vertellen wat ik moet vervangen en niet minder belangrijk het uitschimmen van de assen .
Het liefste zou ik het helemaal aan een ander overlaten maar dan leer ik er zelf niets van en ten tweede aan wie zou ik het dan kunnen toevertrouwen?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Ja die frietpan reviseurRonvanderstelt schreef: ↑26 feb 2019, 17:13precies zoals ik dacht dus, als je het een keer gezien hebt spreekt het voor zichzelf maar zou het toch zonde vinden als ik door eigen fouten schade aan het blok zou krijgen.
Bovendien lijkt het me handig dat het blok helemaal ok is voordat het gemonteerd wordt onder een nieuw opgebouwde kreidler.
Heb momenteel kontakt met Hendrik de leeuw voor jou waarschijnlijk een bekende die me misschien wil helpen.
Een kenner kan me waarschijnlijk precies vertellen wat ik moet vervangen en niet minder belangrijk het uitschimmen van de assen .
Het liefste zou ik het helemaal aan een ander overlaten maar dan leer ik er zelf niets van en ten tweede aan wie zou ik het dan kunnen toevertrouwen?
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Hoe bedoel je?Enzo-tvdzijden schreef: ↑26 feb 2019, 17:23Ja die frietpan reviseurRonvanderstelt schreef: ↑26 feb 2019, 17:13precies zoals ik dacht dus, als je het een keer gezien hebt spreekt het voor zichzelf maar zou het toch zonde vinden als ik door eigen fouten schade aan het blok zou krijgen.
Bovendien lijkt het me handig dat het blok helemaal ok is voordat het gemonteerd wordt onder een nieuw opgebouwde kreidler.
Heb momenteel kontakt met Hendrik de leeuw voor jou waarschijnlijk een bekende die me misschien wil helpen.
Een kenner kan me waarschijnlijk precies vertellen wat ik moet vervangen en niet minder belangrijk het uitschimmen van de assen .
Het liefste zou ik het helemaal aan een ander overlaten maar dan leer ik er zelf niets van en ten tweede aan wie zou ik het dan kunnen toevertrouwen?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Zoals ik het schrijf. Eer heeft een frietpan voor op het vuur waar hij het blokje op legt.
Enzo
Enzo
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Gefeliciteerd, prachtig.Eerste is dat ik afgelopen vrijdag opa ben geworden van kleindochter yara.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Afgelopen week druk geweest met andere zaken maar ga binnenkort contact opnemen met Hendrik de leeuw met betrekking tot het blok.
Gister nog wel even de oude lijmresten van de tank gehaald.
Gister nog wel even de oude lijmresten van de tank gehaald.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Aankomende donderdag naar Erik de leeuw met mijn blok.
Gaan we het blok verder openmaken en bekijken of er Naast de bekende lekkage van de middenpakking en kickstartas nog meer problemen zijn die aangepakt moeten worden.
Erik gaat het blok na controle en eventuele vervanging van onderdelen opnieuw opbouwen d.w.z krukas controleren op slingering,alle assen opnieuw uitshimmen.
Ik durfde het uiteindelijk toch niet aan hier zelf aan te beginnen.
Ik heb trouwens hier op het forum zitten lezen over het aanbrengen van transfers.
De onderdelen zouden voorverwarmd moeten worden voor betere hechting?
Mijn vraag is ook of iemand een exacte maatvoering heeft voor de transfers op de accubakken van een RS 1975 met blanke cilinder(ik had namelijk al gelezen dat er bij een zwarte cilinder alleen florett op de bakken staat, en bij een blanke cilinder florett en elektronik)
Bij voorbaat dank,
Ron
Gaan we het blok verder openmaken en bekijken of er Naast de bekende lekkage van de middenpakking en kickstartas nog meer problemen zijn die aangepakt moeten worden.
Erik gaat het blok na controle en eventuele vervanging van onderdelen opnieuw opbouwen d.w.z krukas controleren op slingering,alle assen opnieuw uitshimmen.
Ik durfde het uiteindelijk toch niet aan hier zelf aan te beginnen.
Ik heb trouwens hier op het forum zitten lezen over het aanbrengen van transfers.
De onderdelen zouden voorverwarmd moeten worden voor betere hechting?
Mijn vraag is ook of iemand een exacte maatvoering heeft voor de transfers op de accubakken van een RS 1975 met blanke cilinder(ik had namelijk al gelezen dat er bij een zwarte cilinder alleen florett op de bakken staat, en bij een blanke cilinder florett en elektronik)
Bij voorbaat dank,
Ron
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Plannen zijn een beetje gewijzigd,in zo verre ik zou mijn blok naar Erik de leeuw brengen voor het oplossen van lekkage en eventuele revisiewerkzaamheden.
Zegt mijn werkgever gister tegen me waarom vraag je het niet aan Theo van Geffen?
Had ik zelf eigenlijk nooit bij stil gestaan maar hij woont notabene 1200 meter bij mij vandaan.
Zo ge zegt zo gedaan,kontakt opgenomen met Theo en gevraagd of hij het blok onderhanden wil nemen.
Hij wilde het wel doen dus morgen breng ik mijn blok naar hem toe.
Zegt mijn werkgever gister tegen me waarom vraag je het niet aan Theo van Geffen?
Had ik zelf eigenlijk nooit bij stil gestaan maar hij woont notabene 1200 meter bij mij vandaan.
Zo ge zegt zo gedaan,kontakt opgenomen met Theo en gevraagd of hij het blok onderhanden wil nemen.
Hij wilde het wel doen dus morgen breng ik mijn blok naar hem toe.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Net even mijn blok afgeleverd bij Theo van geffen.
Had hem nog nooit persoonlijk gesproken terwijl hij bij mij in het dorp woont.
Superaardige man en natuurlijk ook vol van alles wat met kreidler en racerij te maken heeft.
Hij heeft meteen ook even de cilinder bekeken en is volgens hem weinig mis mee.
Hij deelt zo op het eerste gezicht mijn mening dat waarschijnlijk te strak is uitgeshimd.
Hij gaat het blok opentrekken en de boel in orde maken.
Had hem nog nooit persoonlijk gesproken terwijl hij bij mij in het dorp woont.
Superaardige man en natuurlijk ook vol van alles wat met kreidler en racerij te maken heeft.
Hij heeft meteen ook even de cilinder bekeken en is volgens hem weinig mis mee.
Hij deelt zo op het eerste gezicht mijn mening dat waarschijnlijk te strak is uitgeshimd.
Hij gaat het blok opentrekken en de boel in orde maken.
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: k53/402 van bromfiets naar motor
Zojuist Theo van geffen aan de telefoon gehad.
Hij kwam met positief nieuws.
Mijn blok is al gereed.
Hij heeft de volgende zaken geconstateerd.
De assen waren te strak uitgeshimd,o ringen schakel en kickstartas waren niet de juiste,1 van de tussen platen van de koppeling zat te strak in het koppelingshuis.
Ook heeft hij geconstateerd dat het cilinderhemd te strak in de carters zat en dat er waarschijnlijk na opbouw van het blok aan de carters is gevijld om dit enigszins op te lossen,hij vond namelijk aluminiumvijlsel in het carter.
Gelukkig dus maar dat ik niet met het blok ben gaan rijden.
Theo heeft dus een nieuwe middenpakking geplaatst,de o ringen vervangen,de tussen plaat van de koppeling iets afgevijld,alle assen opnieuw uitgeshimd en de carters zodanig uitgefreesd zodat de cilinder wel goed past.
Alle zaken die ik dus in een eerder bericht heb genoemd zijn dus bij deze verklaard.
Lekkage blok,koppeling kwam niet goed vrij,krasjes op de zuiger.
Verder heeft Theo geen verontrustende dingen gevonden,lagers en keerkringen zijn nieuw,krukas is gekontroleerd en goed bevonden en alle verdere ingrediënten van het blok zijn goed.
Dat is dus een meevaller.
Het blok was dus inderdaad deels gereviseerd alleen de kleine details waren achterwege gelaten.
Dankzij Theo van geffen kan ik dus jet een gerust hart verder bouwen
Groeten,
Ron
Hij kwam met positief nieuws.
Mijn blok is al gereed.
Hij heeft de volgende zaken geconstateerd.
De assen waren te strak uitgeshimd,o ringen schakel en kickstartas waren niet de juiste,1 van de tussen platen van de koppeling zat te strak in het koppelingshuis.
Ook heeft hij geconstateerd dat het cilinderhemd te strak in de carters zat en dat er waarschijnlijk na opbouw van het blok aan de carters is gevijld om dit enigszins op te lossen,hij vond namelijk aluminiumvijlsel in het carter.
Gelukkig dus maar dat ik niet met het blok ben gaan rijden.
Theo heeft dus een nieuwe middenpakking geplaatst,de o ringen vervangen,de tussen plaat van de koppeling iets afgevijld,alle assen opnieuw uitgeshimd en de carters zodanig uitgefreesd zodat de cilinder wel goed past.
Alle zaken die ik dus in een eerder bericht heb genoemd zijn dus bij deze verklaard.
Lekkage blok,koppeling kwam niet goed vrij,krasjes op de zuiger.
Verder heeft Theo geen verontrustende dingen gevonden,lagers en keerkringen zijn nieuw,krukas is gekontroleerd en goed bevonden en alle verdere ingrediënten van het blok zijn goed.
Dat is dus een meevaller.
Het blok was dus inderdaad deels gereviseerd alleen de kleine details waren achterwege gelaten.
Dankzij Theo van geffen kan ik dus jet een gerust hart verder bouwen
Groeten,
Ron