Nieuwe Nikasiler
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Tja en dan mijn ervaringen met Powerseal, welke vooralsnog goed zijn. Door de jaren heen veel verschillende cilinders daar laten nicasielen, altijd binnen een redelijk termijn klaar, niet goedkoop maar €200,- ben je gauw vergeten als je daar de hele wereld mee rond kunt rijden.
De tamme 80 zit vanaf 2013 powerseal nicasiel in, deze heeft ca 40.000km gelopen en meet nog steeds perfect en geen gekke dingen.
Opvallend is wel, en dat is een minpunt dat de cilinders die ik had/heb met fluitpoortjes erin (de bekende hulpuitlaat poorten) er bij die poortjes altijd strepen ontstaan in het nicasiel, dit was in 2005/6 al zo met mijn snelle 60cc zowel nu met de witte rs. Waardoor dat komt?
Verder is dat vooralsnog het enigste. Heb ook eens een cilinder laten doen via Martijn, ook top. Mooie prijs maar wel lang wachten.
Het is dus net wat je wilt.
Heb ATM hier nog niet gehoord?
De tamme 80 zit vanaf 2013 powerseal nicasiel in, deze heeft ca 40.000km gelopen en meet nog steeds perfect en geen gekke dingen.
Opvallend is wel, en dat is een minpunt dat de cilinders die ik had/heb met fluitpoortjes erin (de bekende hulpuitlaat poorten) er bij die poortjes altijd strepen ontstaan in het nicasiel, dit was in 2005/6 al zo met mijn snelle 60cc zowel nu met de witte rs. Waardoor dat komt?
Verder is dat vooralsnog het enigste. Heb ook eens een cilinder laten doen via Martijn, ook top. Mooie prijs maar wel lang wachten.
Het is dus net wat je wilt.
Heb ATM hier nog niet gehoord?
- stephan de r.
- Winnaar Kreidlerverkiezing januari 2008
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 27 nov 2004, 14:30
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 27 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
- Contacteer:
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
ATM wand is zachter , favoriet bij wedstrijd rijders : 1 training inrijden en dan meteen volgas.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Dat geldt alleen voor zuigerveren juist niet voor cil.wanden.
Ik ken ook geen enkele wedstrijdrijder die iets met ATM doet.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 23 dec 2018, 23:44
- Locatie: Algarve-Portugal
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Hallo allemaal.
Ik moet de binnencoating in NIkasil repareren in een 15.63.94-cilinder.
Ik heb contact opgenomen met een aantal bedrijven die dit soort werk doen en zij vertelden me dat deze cilinder ijzeren onderdelen bevat die in het gietproces worden geplaatst en niet kunnen worden verwijderd. Heeft iemand ooit een gelijke cilinder gerepareerd?
Hoe hebben ze het probleem opgelost?
Ik moet de binnencoating in NIkasil repareren in een 15.63.94-cilinder.
Ik heb contact opgenomen met een aantal bedrijven die dit soort werk doen en zij vertelden me dat deze cilinder ijzeren onderdelen bevat die in het gietproces worden geplaatst en niet kunnen worden verwijderd. Heeft iemand ooit een gelijke cilinder gerepareerd?
Hoe hebben ze het probleem opgelost?
- Bijlagen
-
- P1040358.JPG (187.75 KiB) 2214 keer bekeken
-
- P1040355.JPG (167.38 KiB) 2214 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Powerseal doet een soort condoom om het tapeind.marafado schreef: ↑27 mei 2019, 15:40 Hallo allemaal.
Ik moet de binnencoating in NIkasil repareren in een 15.63.94-cilinder.
Ik heb contact opgenomen met een aantal bedrijven die dit soort werk doen en zij vertelden me dat deze cilinder ijzeren onderdelen bevat die in het gietproces worden geplaatst en niet kunnen worden verwijderd. Heeft iemand ooit een gelijke cilinder gerepareerd?
Hoe hebben ze het probleem opgelost?
Enzo
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Sollte kein Problem sein, schau hier:
Zylinder
Die festen Stehbolzen aus Stahl hat ja eigentlich jeder Zylinder, ist also nichts ungewöhnliches.
Nur haben diese alten Zylinder auch noch die eingesetzten Stahlhülsen, die Du im ersten Bild markiert hast.
Diese Stahlhülsen werden häufig mit ausgeätzt, bei meinem Zylinder auch.
Da der Zylinder aber über die Aufnahme im Motorblock zentriert wird, ist das kein Problem. Zur Montage-Erleichterung, damit sich der Zylinder nicht verdreht, kannst Du auch wieder ein Stück Hülse einsetzen.
Bei den alten Zylinder machen die Beschichter wohl schon mal eher Ärger, wenn der Zylinder im oberen Bereich die Schmierpunkte (Randrierung) in der Lauffläche hat, wenn es also noch ein alter Zylinder mit Chrombeschichtung ist.
Gruß
Carsten
Zylinder
Die festen Stehbolzen aus Stahl hat ja eigentlich jeder Zylinder, ist also nichts ungewöhnliches.
Nur haben diese alten Zylinder auch noch die eingesetzten Stahlhülsen, die Du im ersten Bild markiert hast.
Diese Stahlhülsen werden häufig mit ausgeätzt, bei meinem Zylinder auch.
Da der Zylinder aber über die Aufnahme im Motorblock zentriert wird, ist das kein Problem. Zur Montage-Erleichterung, damit sich der Zylinder nicht verdreht, kannst Du auch wieder ein Stück Hülse einsetzen.
Bei den alten Zylinder machen die Beschichter wohl schon mal eher Ärger, wenn der Zylinder im oberen Bereich die Schmierpunkte (Randrierung) in der Lauffläche hat, wenn es also noch ein alter Zylinder mit Chrombeschichtung ist.
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 23 dec 2018, 23:44
- Locatie: Algarve-Portugal
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Twee van de bedrijven waarmee ik contact opnam (Airsal + NikaTech ) waarschuwden voor dit probleem.Flocke schreef: ↑27 mei 2019, 19:41 Sollte kein Problem sein, schau hier:
Zylinder
Die festen Stehbolzen aus Stahl hat ja eigentlich jeder Zylinder, ist also nichts ungewöhnliches.
Nur haben diese alten Zylinder auch noch die eingesetzten Stahlhülsen, die Du im ersten Bild markiert hast.
Diese Stahlhülsen werden häufig mit ausgeätzt, bei meinem Zylinder auch.
Da der Zylinder aber über die Aufnahme im Motorblock zentriert wird, ist das kein Problem. Zur Montage-Erleichterung, damit sich der Zylinder nicht verdreht, kannst Du auch wieder ein Stück Hülse einsetzen.
Bei den alten Zylinder machen die Beschichter wohl schon mal eher Ärger, wenn der Zylinder im oberen Bereich die Schmierpunkte (Randrierung) in der Lauffläche hat, wenn es also noch ein alter Zylinder mit Chrombeschichtung ist.
Gruß
Carsten
In jouw geval had je het werk gedaan in Italië. Isoleerde u de onderdelen in ijzer voordat u de cilinder naar Italië stuurde of hebben de Italianen het hele proces afgehandeld?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Bij powerseal blijven ook de ijzeren bussen goed.
Deze bussen zijn niet alleen voor centreren maar ook tegen het vervormen bij vastzetten
Enzo
Deze bussen zijn niet alleen voor centreren maar ook tegen het vervormen bij vastzetten
Enzo
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Bij mij zijn de stalen hulsen er ook uitgezuurd per ongeluk. Omdat het een smalle tap cilinder betreft en mijn blok is uitgekotterd voor een SB en 44mm zuiger is de uitlijning ruk. Ik heb toen 4 stukjes hydrauliekleiding materiaal in de lengte richting opengzaagd dat nu krap over M8 tapeinden heengaat en krap in de boorgaten van de cilinder om toch te kunnen centreren. Dat de stalen hulsen nu niet meer het vervormen tegen kunnen gaan is jammer, niet te strak vastzetten dus.
Als er trucs zijn om nog beter te kunnen centreren lees ik dat hier graag.
Gr.,
Eric
Als er trucs zijn om nog beter te kunnen centreren lees ik dat hier graag.
Gr.,
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Misschien dat onze huis chemicus Enzo er iets over kan zeggen maar gevoelsmatig denk ik dat staal niet oplost in zuur maar dat het ijzer en de andere elementen ontbinden in losse deeltjes die je er uit kunt filteren of met een magneet uitvissen.
Gr.,
Eric
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 23 dec 2018, 23:44
- Locatie: Algarve-Portugal
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Als ik de cilinder stuur met de ijzeren onderdelen al geïsoleerd, lost het dan het probleem op en kunnen ze het werk doen?
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9300
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 943 keren
- Ontvangen waarderingen: 776 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
niet altied .....Enzo-tvdzijden schreef: ↑27 mei 2019, 21:29 Bij powerseal blijven ook de ijzeren bussen goed.
Deze bussen zijn niet alleen voor centreren maar ook tegen het vervormen bij vastzetten
Enzo
bij mijn snele 50cc was ook een bout weg geweest van de suur naar nikasilen bij Powerseal...
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Een beetje tegenstrijdig wat je hierboven schrijft.jamojamo schreef: ↑28 mei 2019, 10:08 Bij mij zijn de stalen hulsen er ook uitgezuurd per ongeluk. Omdat het een smalle tap cilinder betreft en mijn blok is uitgekotterd voor een SB en 44mm zuiger is de uitlijning ruk. Ik heb toen 4 stukjes hydrauliekleiding materiaal in de lengte richting opengzaagd dat nu krap over M8 tapeinden heengaat en krap in de boorgaten van de cilinder om toch te kunnen centreren. Dat de stalen hulsen nu niet meer het vervormen tegen kunnen gaan is jammer, niet te strak vastzetten dus.
Als er trucs zijn om nog beter te kunnen centreren lees ik dat hier graag.
Gr.,
Eric
Nikatech heeft zijn eigen chemicus in dienst die niets anders doet als de voorbewerking baden in de gaten houden en zo nodig aan te passen aan het materiaal wat gecoat moet worden dit om een goede hechting te garanderen . Om deze reden doet hij ook geen automobiel motoren maar is hiervoor wel een oplossing aan zoeken.
De smeerpuntjes van de chroom cilinders zijn natuurlijk helemaal geen probleem , is een uitvinding van Mahle voor Porsche om de slechte smering door de chroomwand op te vangen...wij Nicasillen ze allemaal.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Daran hatte ich auch schon gedacht, aber was soll sich da wie verformen ?Enzo-tvdzijden schreef: ↑27 mei 2019, 21:29 Bij powerseal blijven ook de ijzeren bussen goed.
Deze bussen zijn niet alleen voor centreren maar ook tegen het vervormen bij vastzetten
Enzo
Und hat dadurch schon mal jemand Probleme bekommen oder ist das eine theoretische Annahme ?
Und warum haben spätere Zylinder diese Hülsen dann nicht mehr nötig ?
Z.B. die SBW-Zylinder, die neueren RMC-Zylinder oder auch z.B. der abgebildete Gebläsezylinder 15.53.92, der die serienmäßig auch nicht hat.
Soll der Zylinder bei einem Anzugsmoment von 15Nm ohne die Stahlhülsen kürzer werden und sich ausbeulen, so dass die Bohrung enger wird ... ???
Da könnte ich mir schon eher vorstellen, dass man das gemacht hatte, um Setzerscheinungen und somit Drehmomentabfall an den Befestigungsmuttern bei Temperaturschwankungen (Alu-/Stahl-Kombination) vorzubeugen, ähnlich wie eingesetzte Metall-Hülsen in Kunststoffteilen im Schraubbereich.
Später hat man dann möglicherweise festgestellt, dass man das nicht unbedingt benötigt.
Gruß
Carsten
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Ja, ik lees het nu ook Wat ik bedoel is dat het niet oplost in het zuur maar ontbind of ontleed in de elementen en niet de chemische samenstelling van het zuur verandert. Maar dat is gissen aan de hand van mijn bevindingen met het ontroesten van onderdelen in azijn of citroenzuur.Ed.P schreef: ↑28 mei 2019, 16:27
Een beetje tegenstrijdig wat je hierboven schrijft.jamojamo schreef: ↑28 mei 2019, 10:08 Bij mij zijn de stalen hulsen er ook uitgezuurd per ongeluk. Omdat het een smalle tap cilinder betreft en mijn blok is uitgekotterd voor een SB en 44mm zuiger is de uitlijning ruk. Ik heb toen 4 stukjes hydrauliekleiding materiaal in de lengte richting opengzaagd dat nu krap over M8 tapeinden heengaat en krap in de boorgaten van de cilinder om toch te kunnen centreren. Dat de stalen hulsen nu niet meer het vervormen tegen kunnen gaan is jammer, niet te strak vastzetten dus.
Als er trucs zijn om nog beter te kunnen centreren lees ik dat hier graag.
Gr.,
Eric
Nikatech heeft zijn eigen chemicus in dienst die niets anders doet als de voorbewerking baden in de gaten houden en zo nodig aan te passen aan het materiaal wat gecoat moet worden dit om een goede hechting te garanderen . Om deze reden doet hij ook geen automobiel motoren maar is hiervoor wel een oplossing aan zoeken.
De smeerpuntjes van de chroom cilinders zijn natuurlijk helemaal geen probleem , is een uitvinding van Mahle voor Porsche om de slechte smering door de chroomwand op te vangen...wij Nicasillen ze allemaal.
Gr.,
Eric
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Nieuwe Nikasiler
Eric IJzer blijft IJzer ook na oplossen in zuur. Alleen als ion wat binding geeft met Chlorde, sulfaat, fosfaat, citraat enz. afhankelijk van het zuur. Het vormt dan oplosbaar ijzerzout.
Enzo
Enzo