Kreidler 1966 “ratbike”

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Kreidler 1966 “ratbike”

#1 Bericht door NoelArts » 12 aug 2019, 14:00

Beste lezers,

Een aantal maanden geleden kwam ik op marktplaats een 1966 kreidler tussenmodel tegen en tot mijn grote verbazing was het zo goed als compleet. Ik heb mij dan ook meteen bij elkaar geraapt en ben naar de toenmalige eigenaar gereden.
Eenmaal daar kwamen we een prijs overeen en deze was meer dan schappelijk. Ook kreeg ik oude verzekeringspapieren erbij, alle verzekeringsplaatjes en natuurlijk, de bijna complete brommer:

Afbeelding

Hij pastte zowaar achter in de kleine auto en terug naar huis waren we al weer snel:

Afbeelding

Eenmaal thuis aangekomen heb ik alles nagekeken en tot mijn verbazing waren er geen framenummers in de motorophanging geslagen.. ach, geen probleem zou je dan denken, typenummerplaatje zit erop, even laten voorschouwen bij de rdw.. helaas was dit ook niet het geval.
Hup, gebelt met de lokale kreidlerboer en deze heeft mij diezelfde dag nog aan een frame geholpen met nummers en typenummerplaat.

Toen maar eens voorzichtig beginnen op te bouwen:
Afbeelding

Afbeelding

De wielen had ik nog staan uit een ander project waar ze gebruikt waar als proef wielen om een andere kreidler rollend te maken om fatsoenlijk te kunnen stallen. Toen de wielen erin zaten en alels was afgedaan met een spons en groene zeep kwam het idee naar boven om niks te veranderen aan het uiterlijk. Nieuwe rubber, assen, bussen en lagers, dat moest erin, maar de roest, die ging blijven.

Bij de lokale kreidlerafdeling nagevraagd of ik oud plastic kon krijgen voor mijn 1966, alles wat hij had liggen was rot, brokkelend of niet meer bruikbaar dus hij raadde mij aan om metalen delen te gebruiken, deze zijn zoals bekend smaller dan hun plastic tegenhangers maar daar kon met een beetje slijp en laswerk wel wat aan gedaan worden.

AfbeeldingAfbeelding

Het zadel dat ik had voor deze kreidler bleek nogal wat van een probleemgevalletje te zijn. Hij zat niet mooi, was waarschijnlijk van een later model buffeltank en met de schokbreker ophangpunten was meer dan genoeg mis om het zadel vaarwel te wensen

AfbeeldingAfbeelding

Wat bij de aankoop bij de bromfiets zat was een motorsteun voor een trapperblok, geen voetrusten dus. Een later model met voetrusten bleek niet te passen. Dan maar splitsen en lassen. Dit was een makkelijk klusje en zo maakte ik de voetsteun voor onder het blok in mum van tijd klaar AfbeeldingAfbeelding

Het eindresultaat met blok gemonteerd:
Afbeelding

De onderstaande foto is een die me goed bijbleef. Veel bleek er mis te zijn, te veel om veilig de weg roestig te gaan maken. De ophangboutjes voor het voorspatbord waren alle 3 afgerot en zaten vast, geen mogelijkheid tot uitboren, oplassen of heetstoken. Het achterspatbord en voorspatbord waren te dun door de roest om veilig te blijven. En de tank, die bleek een scheur van 15cm te hebben langs de benzinekraan krimprand en had een scheur waar de emblemen gezeten hadden. Na met mijn lokale kreidlerhandel te hebbem gebeld bleek dat hij ook 3 66’er kreidlers gehad had met hetzelfde tankprobleem.

Afbeelding

Na een tijdje ontmoedigd te zijn om weer verder te gaan paktte ik het maar weer op na een week of 3. Ik wilde zien hoe mijn creatie er daadwerkelijk uit zou zien als ze op eigen kracht zou staan.

Afbeelding

Na bovenstaande foto ben ik erachter gekomen dat de achterschokbrekers net zo hard omhoog bleken te veren als dat ze omlaag gingen, lek dus. Op marktplaats kwam ik een prachtig paar Sebac schokbrekers tegen die de cremekleur hadden die ook mijn vorkkapje en de tank hebben. Dit vond ik een mooie vondst en heb ze meteen overgenomen

Afbeelding

Bovenstaande foto staan mijn “prachtige” spatbordspiegels op, althans, ben er nogal trots op en vond het een leuke aanwinst.

De nieuwe ontchroomde tank te vervanging van de doorgerotte tank

Afbeelding
Afbeelding

De binnenkant van de tank schoongemaakt en de buitenkant behandeld met citrussap, schoonmaakazijn en zout. Daarna afgewassen en in de blanke lak

Het beenschild heb ik verfraaid met een oud disney karakter om een gevoel van “bommenwerper” te creeeren. Zelf vind ik het best goed gelukt en de uitroeptekens in bladgoud zijn een leuke verschijning. Ook nog 2 plaatjes van anwb en wegenwacht op de kop getikt voor op het beenschild, mooi verweerd voor bii al de roest.

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

En hier dan de laatste update:

Hij loopt, als een zonnetje. Er zit helaas een tik in het blok, dus toch uit elkaar. Jammer, want optrekken en rijden doet hij heerlijk maar hoe meer toeren hij maakt, hoe sneller het tikgeluid word en naar mate hij warm word word het geluid wel minder, maar vertrouw het niet voor de keuring.
Heb een zwitsers 1 persoons zadeltje op de kop kunnen tikken evenals een chroom achterspatbord en een ander voorspatbord die niet rot zijn. Ook het achterdragertje heeft een zeer mooie patina.

Afbeelding

Afbeelding

Tot dusver mijn opbouwverslag,
Qua fotos niet het meest uitgebreide maar het is dan ook mijn eerste verslag. Ben vandaag bezig gegaan met de bedrading voor de verlichting. Daarna word er een keer een keuringsafspraak gemaakt en dan zien we wel. Technisch gelukkig helemaal in orde, het blok reviseer ik wel als de dagen weer korter worden en de verlichting, die lukt wel.

Bedankt voor diegene die gekeken en gelezen hebben,

Noël


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#2 Bericht door hermanp » 12 aug 2019, 14:18

Mooi geworden. Het past goed bij elkaar, mooie patina.
Ook zeer leuk de details in de vorm van een voordrager en de speciale spiegels.
Nu alleen nog een verroeste kettingkast scoren?

NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#3 Bericht door NoelArts » 12 aug 2019, 14:22

hermanp schreef:Mooi geworden. Het past goed bij elkaar, mooie patina.
Ook zeer leuk de details in de vorm van een voordrager en de speciale spiegels.
Nu alleen nog een verroeste kettingkast scoren?
Precies wat u zegt herman. Helaas heb ik nog niemand getroffen die er een WIL verkopen of iemand die er uberhaupt een heeft. De dichte eitank kettingkasten zijn schaars en de verzamelaars en bouwers zijn zich hier zeer van bewust.

Bedankt voor het mooie commentaar! Word gewaardeerd!

Noël


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3748
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#4 Bericht door jamojamo » 12 aug 2019, 14:56

Gaaf ding hoor, ik hou er van. Het is een bouwjaar waar je niet veel aftermarket spullen voor kunt kopen dus herstellen wat je tweedehands kunt krijgen en lekker je eigen ding er van maken.
Gr.,
Eric

NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#5 Bericht door NoelArts » 12 aug 2019, 15:00

jamojamo schreef:Gaaf ding hoor, ik hou er van. Het is een bouwjaar waar je niet veel aftermarket spullen voor kunt kopen dus herstellen wat je tweedehands kunt krijgen en lekker je eigen ding er van maken.
Gr.,
Eric
Juist! Positieve instelling! Op het moment heb ik nog geen enorm wilde plannen behalve nog 4 extra spiegels monteren (zoals op die vreemde amerikaanse “moonbikes” de fietsjes met sissybars.) 2 op het stuur en 2 aan het beenscherm (beenschildspiegels van oude vespa scooter) en eventueel nog 2 kleine eitank koplampjes met geel glas voorop monteren.
De kreidler is momenteel in restaureerbare staat. Daarmee bedoel ik geen enorme putten of roest mocht ik ooit 100% willen opknappen en spuiten.

Bedankt voor de response!

Noël


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Loe
Berichten: 333
Lid geworden op: 09 mei 2019, 10:56
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#6 Bericht door Loe » 12 aug 2019, 15:20

Foto s genoeg om van te genieten.
Ik vind de naam ratbike niet passend voor jou brom.
Hy is veels,te mooi voor die benaming.
Brommer met Patina klink beter .
Ik hou er ook wel van dat je mag zien aan een brommer wat hy in zn leven heeft meegemaakt.

NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#7 Bericht door NoelArts » 12 aug 2019, 15:22

Loe schreef:Foto s genoeg om van te genieten.
Ik vind de naam ratbike niet passend voor jou brom.
Hy is veels,te mooi voor die benaming.
Brommer met Patina klink beter .
Ik hou er ook wel van dat je mag zien aan een brommer wat hy in zn leven heeft meegemaakt.
Dankje voor uw mooie woorden, misschien de titel dan toch veranderen haha. Had er nog niet op die manier over nagedacht maar u heeft wel een punt!

Bedankt,

Noël


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#8 Bericht door Nicolaas » 12 aug 2019, 16:22

Sixty Six Patina

Nőel.
Ik vind jouw roestbak eenmaal technisch okay een gaaf ding om mee te zien rijden in een toerrit.
En je verhaal, prima verwoord toch.
Jaren geleden zag ik een patina Zundapp.
Liep prima, dacht wel dat hij zo uit elkaar kon vallen.
Tja, het was totaal anders dan men gewent was.
Wat betreft een stalen kettingkast.
Soms zie je zei wel, verleden jaar nog op de beurs in Houten, maar wel voor de hoofdprijs
Succes met je zesenzestiger Patina.

Groetjes Nicolaas

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60397
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 aug 2019, 16:28

Ratbike, je moet ook de persoonlijkheid bezitten om hier op te rijden. :mrgreen:

Enzo

NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#10 Bericht door NoelArts » 12 aug 2019, 16:33

Enzo-tvdzijden schreef:Ratbike, je moet ook de persoonlijkheid bezitten om hier op te rijden. :mrgreen:

Enzo
Dat klopt, een beetje rock en roll en altijd vuil onder de nagels Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10818
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 190 keren
Ontvangen waarderingen: 573 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#11 Bericht door Henk 3bakvoet » 12 aug 2019, 17:38

De dichte eitank kettingkasten zijn schaars en de verzamelaars en bouwers zijn zich hier zeer van bewust.
Hoewel een 66er een kunstof kettingkast heeft heb ik uit je verhaal begrepen dat metaal de voorkeur geniet.
De complete Eitank kettingkasten zijn inderdaad aan de prijs, maar je kunt hem ook in tweeën kopen bij twee verschillende verkopers op marktplaats.
In de kwaliteit die jij ambieert zijn ze geen fluit meer waard, en ben je voor een paar tientjes gesteld.
Uiteraard moet je de achter brug nog wel even Eitank compatibel maken om de metalen kast te kunnen monteren.

Verder voor de looks, het algehele plaatje dus, is het belangrijk dat de berijder zich kan spiegelen aan zijn Kreidler, jullie moeten als het ware een eenheid vormen.
Een zeer oude pot of jet helm met een dikke laag nekvet aan de binnenzijde is daarbij een must.

Nou weet ik niet je leeftijd, maar in de relatie sfeer met deze Kreidler ben je kansloos, en mocht je reeds een relatie hebben houd er dan rekening mee dat je eerdaags op de Datingsite De Laatste Kans je liefdes geluk moet vinden.

NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#12 Bericht door NoelArts » 12 aug 2019, 18:07

Henk 3bakvoet schreef:
De dichte eitank kettingkasten zijn schaars en de verzamelaars en bouwers zijn zich hier zeer van bewust.
Hoewel een 66er een kunstof kettingkast heeft heb ik uit je verhaal begrepen dat metaal de voorkeur geniet.
De complete Eitank kettingkasten zijn inderdaad aan de prijs, maar je kunt hem ook in tweeën kopen bij twee verschillende verkopers op marktplaats.
In de kwaliteit die jij ambieert zijn ze geen fluit meer waard, en ben je voor een paar tientjes gesteld.
Uiteraard moet je de achter brug nog wel even Eitank compatibel maken om de metalen kast te kunnen monteren.

Verder voor de looks, het algehele plaatje dus, is het belangrijk dat de berijder zich kan spiegelen aan zijn Kreidler, jullie moeten als het ware een eenheid vormen.
Een zeer oude pot of jet helm met een dikke laag nekvet aan de binnenzijde is daarbij een must.

Nou weet ik niet je leeftijd, maar in de relatie sfeer met deze Kreidler ben je kansloos, en mocht je reeds een relatie hebben houd er dan rekening mee dat je eerdaags op de Datingsite De Laatste Kans je liefdes geluk moet vinden.
Hahaha, henk, je bent me er eentje Afbeelding

Matzwarte jethelm: check
Oude pilotenhelm: check
Nekvet: gewassen
Vriendin: akkoord, we hebben ook een ratrod auto.
Toekomstvisie: ziet er glansrijk uit Afbeelding

Dank voor je feedback over de kettingkast, ga eens zoeken naar losse helften!

Noël


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
VanHolt
Berichten: 285
Lid geworden op: 19 sep 2013, 12:36
Locatie: 2070 Zwijndrecht/Antwerpen
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#13 Bericht door VanHolt » 12 aug 2019, 18:19

Knap,

Die patina heeft wel iets! :clap

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#14 Bericht door Ronvanderstelt » 12 aug 2019, 18:48

Wel origineel

johnnyw116
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 dec 2016, 16:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#15 Bericht door johnnyw116 » 12 aug 2019, 22:32

het is weer wat anders als alles glimmend maar vind de patina look ook wel leuk !

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 229 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#16 Bericht door hermanngas » 12 aug 2019, 23:02

Mag ik ook zeggen dat ik het wel apart vind, maar spuuglelijk?

Hopelijk heb ik het voorzichtig genoeg geformuleerd ;-)

NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#17 Bericht door NoelArts » 13 aug 2019, 07:29

hermanngas schreef:Mag ik ook zeggen dat ik het wel apart vind, maar spuuglelijk?

Hopelijk heb ik het voorzichtig genoeg geformuleerd ;-)
Iedere mening is er één en je spreekt duidelijke woorden. Volgens mij is dat het eerlijkste wat je kunt doen toch?

Bedankt!

Noël


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 944
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#18 Bericht door rene albers 2takt » 13 aug 2019, 09:37

erg mooi opgebouwd! en ik vind het wel iets hebben. zeker voor dit type is het appart!

veel plezier ermee

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#19 Bericht door erik de l » 14 aug 2019, 09:00

Ik vind hem gaaf!
Kenteken erop en rijden maar >>>>>>

NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#20 Bericht door NoelArts » 14 aug 2019, 09:31

erik de l schreef:Ik vind hem gaaf!
Kenteken erop en rijden maar >>>>>>

Dat is inderdaad wel de bedoeling! Electronica is aangesloten, remschoentjes zijn vervangen, nu nog wachten op de banden want de huidige hebben een beetje last van droogrot.. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

wilhelmus
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#21 Bericht door wilhelmus » 14 aug 2019, 21:20

Mooi dat je zo bezig bent met de Kreidler,Je schiet al aardig op.
grt wim

NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#22 Bericht door NoelArts » 14 aug 2019, 23:14

wilhelmus schreef:Mooi dat je zo bezig bent met de Kreidler,Je schiet al aardig op.
grt wim
Ik doe mijn best! Dit is de eerste kreidler die mij problemen veroorzaakt tot en met. Ik weet niet of ik dan vorige keren meer geluk heb gehad met bouwen of dat deze gewoon meer pas en meetwerk heeft omdat de combinatie buffeltank/eitank en extra buikkappen zoveel schuif en paswerk vereisen maar niks lijkt te willen passen haha.
We gaan door en we komen er wel! Nu nog een fitting vinden die in mijn koplamp past. De huisige kruimelt uit elkaar Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#23 Bericht door Ronvanderstelt » 15 aug 2019, 09:29

almost done.
super

Jan
Berichten: 3299
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#24 Bericht door Jan » 15 aug 2019, 17:18

Ik vind patina tot op zekere hoogte best mooi om te zien, maar dan moet het echte patina zijn en niet zelf gemaakte!

NoelArts
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 mei 2013, 01:23
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidler 1966 “ratbike”

#25 Bericht door NoelArts » 15 aug 2019, 18:47

Jan schreef:Ik vind patina tot op zekere hoogte best mooi om te zien, maar dan moet het echte patina zijn en niet zelf gemaakte!

Hoewel ik het tot op zekere hoogte helemaal met je eens ben vind ik de patina die op deze zit wel origineel. Alle panelen, delen en zelfs de schroeven zijn oud, uitgezocht op oud of verweerd door de jaren. De tank in dit geval ben ik zelf nog niet tevreden mee. Deze zal zeker nog vervangen worden voor een elfenbein weisse tank. Als ik je vertel dat de tank die erbij zat gevuld werd met benzine, de benzine er onder weer net zo hard uit liep omdat ik de tank niet gecontroleerd had op scheuren (dom) en ik de tranen in mijn ogen had van ergernis dat ik nu weer een origineel deel van deze bromfiets weg moest gooien, dan heb ik geen woord gelogen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie