Pagina 1 van 7

Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 27 okt 2019, 18:54
door Hegu-Dennis
Beste (Kreidler)crossfanaten,
Ik loop al een tijd lang met het idee om zelf een KVV na te gaan bouwen. Een KVV die voldoet aan de huidige wensen van de doorsnee NK50cc rijder.
Ik wil juist een KVV omdat ik deze motor al van jongs af aan aanbid, maar nooit heb kunnen kopen (nog steeds niet) omdat ik het geld niet had(heb). Persoonlijk vind ik de KVV de mooiste 50cc fabrieks Kreidler crossmotor ooit gebouwd(maar smaken verschillen) en dat is o.a. de reden van dit topic. Maar ook ben ik zeer nieuwsgierig naar de oorsprong van de KVV.
Wie was Henk van Veen en wat bezielde de man om uiteindelijk tot de bouw van de KVV te komen?
Maar bovenal ben ik dus bezig om een KVV te bouwen die voldoet aan de NK kwalificaties.

Jullie input is zeer welkom!!!

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 27 okt 2019, 19:11
door Enzo-tvdzijden

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 27 okt 2019, 19:36
door Hegu-Dennis
Bedankt Enzo,
Daar staat al een hoop te lezen … maar dat had ik al gedaan. Ik ben meer geïnteresseerd in verhalen van de mensen die er aan mee hebben gewerkt hebben of verhalen of feiten die nog niet beschreven zijn in de door jou aangebrachte topics. Wie heeft bijvoorbeeld die tank bedacht en gemaakt? Waarom moest die uitlaat ineens bovenlangs? etc. etc.

Ook ben ik benieuwd wat onze lezers, met de kennis van nu, zouden veranderen aan de KVV zoals die in 1980 van de band rolde?

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 27 okt 2019, 19:45
door Enzo-tvdzijden
Hegu-Dennis schreef: 27 okt 2019, 19:36 Bedankt Enzo,
Daar staat al een hoop te lezen … maar dat had ik al gedaan. Ik ben meer geïnteresseerd in verhalen van de mensen die er aan mee hebben gewerkt hebben of verhalen of feiten die nog niet beschreven zijn in de door jou aangebrachte topics. Wie heeft bijvoorbeeld die tank bedacht en gemaakt? Waarom moest die uitlaat ineens bovenlangs? etc. etc.

Ook ben ik benieuwd wat onze lezers, met de kennis van nu, zouden veranderen aan de KVV zoals die in 1980 van de band rolde?
Dat is een iets andere kijk dan wat je in de opening stelde.
Niet minder interessant overigens.

Enzo

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 27 okt 2019, 19:49
door LVS
:arrow: Ook ben ik benieuwd wat onze lezers, met de kennis van nu, zouden veranderen aan de KVV zoals die in 1980 van de band rolde.
---------------------------------------------

ha dennis .

in de begin jaren van de classic cross 2009.....2011 reden er wel meer met een kvv.
zelfs rene alberts reed ermee rond .
maar hij zat met zijn knieën tegen het stuur [ zoals meer rijders]
bijna iedereen is te groot voor zo een kvv .
daardoor gingen er een hoop rijders naar een homoet of gebben 3 [ een stuk groter ]

vhs is ook aan de kleine kant .
dus worden er nu ook al grotere vhs frames gemaakt .

die 50 kvv crossers werden [ in de begin jaren 80 gemaakt voor jonge gasten van 10 tot 15 jaar ]
en die konden dan net bij de grond,met hun voeten .
of die hadden soms nog een houten klos nodig onder hun voet [ bij de start]

gr -claus

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 27 okt 2019, 19:58
door LVS
https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... 22&t=47771

hier kan je lezen dat in 1979 er 50 jeugdcross kwam in duitsland [ klopt dat roman ??]
die kvv had toen de uitlaat onderlangs .
maar er waren toen al 2 - 50 cc merken met bovenlangse uitlaten . [ net zo als de meeste 125cc toen die tijd]
dus kvv kreidler zal toen ook wel wat gedaan hebben om er flitsend uit te zien .

die kvv bovenlangse pijp [ daar weet piet de groot wel meer van ] [ dpr exhaus ]

##

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 27 okt 2019, 20:00
door Enzo-tvdzijden

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 29 okt 2019, 14:40
door maloud
Voor een totaal overzicht van de (nu bekende) medewerkers van van Veen, inclusief Henk van Veen: https://kreidlerdatabase.nl/20000/P_Wer ... otaal.html

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 29 okt 2019, 17:57
door Eifelyeti
had ik ook 2 van..wel 1989-1994
voor te crossen
IMG-20170413-WA0002.jpg
IMG-20170413-WA0002.jpg (125.59 KiB) 6244 keer bekeken
IMG_20161211_0001 (13).jpg
IMG_20161211_0001 (13).jpg (162.22 KiB) 6244 keer bekeken
voor de woonkammer
IMG_20161211_0001 (18).jpg
IMG_20161211_0001 (18).jpg (77.81 KiB) 6244 keer bekeken
deze uitlaat kam direct in de schrotbag, de nieuwe was een speciaal gemaakte uitlaat van een Homoet Race uitlaat van de Brommerrace wegen andere tuning noodig
so gekocht bij Homoet, was dan die voor te crossen
IMG_20161211_0001 (27).jpg
IMG_20161211_0001 (27).jpg (155.5 KiB) 6241 keer bekeken
alle natuurlijk met Kreidler 6 bakken

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 29 okt 2019, 18:46
door dijk
hier nog wat van mij oude kvv,er.

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 29 okt 2019, 19:18
door Eifelyeti
je HS50 is nu beeter ;)

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 29 okt 2019, 22:51
door rene albers 2takt
Hallo Dennis,

leuk topic en ik kan je wel wat informatie geven kwa rijgedrag. Ik heb aardig wat rondjes op de Kvv gemaakt en dat was zeker geen verkeerde crosser!

Voor mij I.v.m mijn lengte had die wel wat nadelen, hij zat erg diep in de overgang van het zadel naar de tank. dit geeft als nadeel dat je een bocht moeilijk instuurt

Ook reed de motor aan de achterkant wat laag, je vering stugger maken is niet altijd fijn en helpt zeker niet mee aan je rijcomfort. misschien zouden langere schokbrekers een optie zijn (meer veerweg)

Het voordeel was dat hij erg makkelijk te hanteren was in de bochten en springbulten. Ik meen dat dit komt omdat de maat van as tot as korter is als bvb een homoet.

Misschien heb je hier iets aan.

Rene

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 30 okt 2019, 09:17
door Hegu-Dennis
Ha beste lezers,
Alvast bedankt voor al jullie foto´s en reacties! Ik ben nog even bezig om uit te vinden hoe ik een foto op het forum plaats!? Tis een eeuwigheid geleden dat ik dat gedaan heb … kan toch niet zo moeilijk zijn??
Wordt vervolgd …

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 30 okt 2019, 10:13
door Hegu-Dennis
kreidler-crosser-watergekoeld[1].jpg
kreidler-crosser-watergekoeld[1].jpg (14.74 KiB) 6110 keer bekeken
Bij deze crosser is het allemaal begonnen volgens mij. Het is gewoon een Gebben-frame maar de waterkoeling en luchtfilterplek etc. is een idee van de makers van van Veen als ik me niet vergis.
Jan de Vries heeft er o.a. aan meegewerkt

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 30 okt 2019, 10:17
door Enzo-tvdzijden
Hegu-Dennis schreef: 30 okt 2019, 10:13 kreidler-crosser-watergekoeld[1].jpg

Bij deze crosser is het allemaal begonnen volgens mij. Het is gewoon een Gebben-frame maar de waterkoeling en luchtfilterplek etc. is een idee van de makers van van Veen als ik me niet vergis.
Jan de Vries heeft er o.a. aan meegewerkt
De grotere foto’s

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... 50#p784719

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 30 okt 2019, 10:29
door Hegu-Dennis
Ik heb even gauw alle opmerkingen en eventuele verbeteringen op een rijtje gezet. Alvast dank voor jullie input. … kom ik nog op terug
-Steef
Veerweg vergroten
Frame hoger
Voetsteuntjes naar beneden
Misschien een hogere buddy (minder vermoeiend met staan-zitten; de afstand die je vanuit zit moet maken is kleiner geworden)
Balhoofd onder andere hoek
Achterbrug langer?
Mono- of twinshock
Betere velgen, spaken en naven
Remmen en de verstelling hiervan kan je over nadenken, hoe de stang gaat lopen bijvoorbeeld
-Dijk
Mooier voorspatbord (GP Gebben)
-Claus
Nadelen KVV: met knieën tegen stuur, bijna iedereen is te groot voor zo een kvv .
Frame moet dus groter, net zoals ze bij VHS ook al gedaan hebben
-Rene Albers
Zit erg diep in de overgang van het zadel naar de tank. dit geeft als nadeel dat je een bocht moeilijk instuurt
KVV rijdt aan de achterkant wat laag
Misschien zouden langere schokbrekers een optie zijn (meer veerweg)
Voordeel KVV was dat hij erg makkelijk te hanteren was in de bochten en springbulten.

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 30 okt 2019, 10:40
door Hegu-Dennis
Rene,
Je zegt dat een KVV erg diep zit van tank naar zadel … bedoel je dat je te dicht op het stuur komt te zitten? Het zadel van een KVV is inderdaad zo´n 10cm langer en de tank dus korter … snap niet precies wat je bedoeld en wat ik er aan zou kunnen doen??

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 31 okt 2019, 20:32
door rene albers 2takt
Hegu-Dennis schreef: 30 okt 2019, 10:40 Rene,
Je zegt dat een KVV erg diep zit van tank naar zadel … bedoel je dat je te dicht op het stuur komt te zitten? Het zadel van een KVV is inderdaad zo´n 10cm langer en de tank dus korter … snap niet precies wat je bedoeld en wat ik er aan zou kunnen doen??
in tegenstelling tot een Vhs/Homoet,Gebben, hebben de Kvv modellen een zadel wat iets meer naar beneden loopt. Dan zit je gelijk erg diep en voor je gevoel meer in de motor inplaats van er boven op.

Een simpele oplossing voor wat verbetering is de tank hoger monteren en het zadel meer vlak maken in het midden(ophogen). ik zou dat zelf niet snel toepassen overigens.

De enige echt goede manier zou in mijn ogen zijn het frame in zijn geheel te vergroten. volgens mij heeft Pedro van Hout dit ook gedaan met zijn Vhs.

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 31 okt 2019, 20:35
door rene albers 2takt
Hegu-Dennis schreef: 30 okt 2019, 10:29 Ik heb even gauw alle opmerkingen en eventuele verbeteringen op een rijtje gezet. Alvast dank voor jullie input. … kom ik nog op terug
-Steef

Voetsteuntjes naar beneden
De voetsteunen naar beneden brengen moet je sowieso niet doen, die zitten al aan de lage kant bij een Kvv.
Dat gaat je gevaarlijke momenten opleveren wanneer die nog verder zakken

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 31 okt 2019, 20:36
door Enzo-tvdzijden
Op de manier van mini Gebben of mini Van Veen.
Die zag je eind jaren 70 ook rijden

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 01 nov 2019, 13:46
door Hegu-Dennis
Het frame wat ik heb laten bouwen is op en haar na af, dus daar valt niet veel meer aan te veranderen. Mijn frame is langer, achterbrug is langer en hoger. De balhoofdhoek is aangepast en de schuine blokopstelling is iets naar beneden gegaan. Dus niet zo schuin als een KVV. Het is eigenlijk een mix van een Homoet, Gebben, VHS en dus een KVV,
Ook de voetsteunen iets laten zakken … maar niet te veel

Hier wat foto´s
IMG-20180611-WA0001 (1).jpg
IMG-20180611-WA0001 (1).jpg (81.72 KiB) 5942 keer bekeken
IMG-20180611-WA0001 (1).jpg
IMG-20180611-WA0001 (1).jpg (81.72 KiB) 5942 keer bekeken

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 01 nov 2019, 13:47
door Hegu-Dennis
Ben nieuwsgierig naar jullie bevindingen!

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 01 nov 2019, 14:12
door jan gijsbertsen
Hoi
De hoek van het blok komt denk redelijk overeen met mijn J/GS50
Ziet er verder keurig uit
Gr
Jan G/S50

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 01 nov 2019, 15:00
door Ed.P
Ziet er goed uit , mooi gemaakt.
Twee dingetjes op een foto moeilijk te beoordelen , de achtervork is een bestaande deel geweest hier heb ik sterk mijn twijfels over.
Blok ver naar voren , voortandwiel t.o.v swingarm as ?

Re: Opbouw van een KVV 2.0

Geplaatst: 01 nov 2019, 15:14
door Enzo-tvdzijden
Ed.P schreef: 01 nov 2019, 15:00 Ziet er goed uit , mooi gemaakt.
Twee dingetjes op een foto moeilijk te beoordelen , de achtervork is een bestaande deel geweest hier heb ik sterk mijn twijfels over.
Blok ver naar voren , voortandwiel t.o.v swingarm as ?
In het boek van Pavel Husak zijn boek staat het uitgelegd.

Enzo