Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Vandaag de tank opgehaald bij Tolenaar in Rotterdam, prachtig geworden. Nu was de basis ook een gespoten tank met een paar deuken. Superstrak geworden, alleen de onderkant even geschuurd en met hammerhite gespoten.
Nu is de binnenkant natuurlijk behoorlijk verroest en nu vraag ik me af wat ik het beste kan gebruiken voor het reinigen, eerst kleine kiezels of schroeven met petroleum? Daarna met spiritus en dan citroenzuur 400gr met heet water een tank vol? Daarna goed uitspoelen met water en dan spiritus?
Gr Geert
Nu is de binnenkant natuurlijk behoorlijk verroest en nu vraag ik me af wat ik het beste kan gebruiken voor het reinigen, eerst kleine kiezels of schroeven met petroleum? Daarna met spiritus en dan citroenzuur 400gr met heet water een tank vol? Daarna goed uitspoelen met water en dan spiritus?
Gr Geert
-
- Berichten: 812
- Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 34 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Lijkt me dat je de binnenkant beter voor het verchromen had kunnen reinigen.
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
beetje link om nu nog met schroeven en kiezel aan de gang te gaan...
Met een beetje pech lekt je nieuw verchroomde tank straks.
Maar goed , dat is achteraf gelul.
Voor nu : zelf zou ik de anti roest behandeling van Tank-cure overwegen , en daarna coaten
Met een beetje pech lekt je nieuw verchroomde tank straks.
Maar goed , dat is achteraf gelul.
Voor nu : zelf zou ik de anti roest behandeling van Tank-cure overwegen , en daarna coaten
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Hij was schoon van binnen toen hij naar de verchromer ging. Ze komen altijd vol roest terug. Ik ga het wel met tank cure ontroester proberen.
Gr Geert
Gr Geert
- gijsvanzanten
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
- Gegeven waarderingen: 13 keren
- Ontvangen waarderingen: 15 keren
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Ik had bij JB de tankemblemen en rubbers besteld maar had ze anders verwacht.
Ik heb de RM logos volgens boekje besteld: 77.81.03 en deze hebben een aluminium achtergrond, hoort dat?
De kniestukken zijn wel mooi en niet te dik, maar de lange stukken zijn behoorlijk dik en hebben nog geen uitsparingen voor de messing strips. Die kan ik er zelf wel in maken. De messing strips zijn wel massief messing maar wel vrij dik volgens mij 1,5mm. Helaas ook de emblemen besteld maar niet ontvangen.
Gr Geert
Ik heb de RM logos volgens boekje besteld: 77.81.03 en deze hebben een aluminium achtergrond, hoort dat?
De kniestukken zijn wel mooi en niet te dik, maar de lange stukken zijn behoorlijk dik en hebben nog geen uitsparingen voor de messing strips. Die kan ik er zelf wel in maken. De messing strips zijn wel massief messing maar wel vrij dik volgens mij 1,5mm. Helaas ook de emblemen besteld maar niet ontvangen.
Gr Geert
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Ja alu achtergrond ori.
Flappen en strips zijn al jaren niet meer ori nieuw te koop.
Enzo
Flappen en strips zijn al jaren niet meer ori nieuw te koop.
Enzo
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Woensdag maar tankflappen bij JMPB besteld met messing strips en florett embleem en vandaag ontvangen. Uit de verpakking ziet het messing er niet uit. Alles even losgehaald en met chroompoets behandeld en ziet er nu goed uit. Bison-tix bij besteld dan kan ik ze binnenkort plakken als de tank is gecoat.
Gr Geert
Gr Geert
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Vandaag de tank gecoat met de tank cure producten. Eerst met aquarium grind en tank cure reiniger de tank goed geschud en goed in laten werken. Daarna goed met warm water uitgespoeld.
Toen de tank met afplak Tape van boven afgeplakt en toen dik plastic over de bovenkant de tank netjes afgeplakt zodat het chroom niet kan beschadigen. Daarna de ontroester van tank cure in een pannetje tot 50 graden verwarmd in een pannetje en voorzichtig met trechter in de tank gegoten. Je ziet het meteen werken, roest verdwijn zeer snel, goed schudden mijn nieuwe tankdop opgeofferd om de tank goed af te sluiten zodat ik goed kan schudden en hem goed op de kop kan houden. Al met al ongeveer 2 uur bezig geweest schudden dan weer een tijd op z’n zij dan weer op zijn kop etc. Toen uitspoelen met heet water wel een keer of zes uitgespoeld en toen een bus spiritus erin en goed schudden en daarna met de föhn erop. Even met de compressor uitblazen en weer föhnen. Helaas ontkom je niet aan wat vliegroest, maar de tank is van binnen geheel schoon en voelt glad aan.
Coating aangemaakt en goed roeren overgegoten in een maatbeker en in tank gegoten. Zonder tankdop de coating alle kanten van de tank laten bedekken. Tankdop erop en tank op z’n kop etc. Na een klein uur de tank op z’n kop en de overtollige coating eruit laten lopen. Ik ben tevreden met het resultaat, jammer dat er wat vliegroest onderzit maar ik verwacht niet dat dit een probleem zal zijn.
Morgen de flappen plakken en tank monteren.
Gr Geert
Toen de tank met afplak Tape van boven afgeplakt en toen dik plastic over de bovenkant de tank netjes afgeplakt zodat het chroom niet kan beschadigen. Daarna de ontroester van tank cure in een pannetje tot 50 graden verwarmd in een pannetje en voorzichtig met trechter in de tank gegoten. Je ziet het meteen werken, roest verdwijn zeer snel, goed schudden mijn nieuwe tankdop opgeofferd om de tank goed af te sluiten zodat ik goed kan schudden en hem goed op de kop kan houden. Al met al ongeveer 2 uur bezig geweest schudden dan weer een tijd op z’n zij dan weer op zijn kop etc. Toen uitspoelen met heet water wel een keer of zes uitgespoeld en toen een bus spiritus erin en goed schudden en daarna met de föhn erop. Even met de compressor uitblazen en weer föhnen. Helaas ontkom je niet aan wat vliegroest, maar de tank is van binnen geheel schoon en voelt glad aan.
Coating aangemaakt en goed roeren overgegoten in een maatbeker en in tank gegoten. Zonder tankdop de coating alle kanten van de tank laten bedekken. Tankdop erop en tank op z’n kop etc. Na een klein uur de tank op z’n kop en de overtollige coating eruit laten lopen. Ik ben tevreden met het resultaat, jammer dat er wat vliegroest onderzit maar ik verwacht niet dat dit een probleem zal zijn.
Morgen de flappen plakken en tank monteren.
Gr Geert
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Den Flugrost soll man wie unten beschrieben vermeiden können, schade, ich hatte angenommen, dass das bekannt ist.
Aber ich denke auch, der leichte braune Niederschlag wird kein Problem sein.
Ausprobiert habe ich das noch nicht, aber hört sich nachvollziehbar an und ich habe es schon öfters gelesen, Beispiele sh. unten.
Gruß
Carsten
"Vor dem Ablaufenlassen ist es wichtig, die Säure zu neutralisieren, um ein erneutes Rosten aufgrund von Säurekorrosion zu verhindern. Aus diesem Grund gibt man vor dem Ablassen etwas Natriumhydroxid (vorsicht, ätzend!) hinzu und rührt gut um."
http://www.simson-bastler.de/tankent...aeure-i26.html
"Flugrost vermeiden
Beim Ablassen der Lösung wird etwas Unangenehmes auffallen:
Die frisch entrostete Eisenschicht fängt schlagartig an, Flugrost anzusetzen.
Wenn man genügend Backpulver hinzugibt, kann man das vermeiden, da hierdurch die Lösung neutralisiert wird und so der erneuten Säurekorrosion vorgebeugt wird.
Sollte nicht genügend Backpulver vorrätig sein, kann man sich auch mit einem halben Teelöffel voll Abflussreiniger (Natriumhydroxid) behelfen."
"Neutralisieren mit Natron:
Heitmanns Zitronensäure vom Schlecker,heißes Wasser und paar Schrauben...ob nun Essig Cola oder sonstwas,ist eigendlich egal...ist alles Säure.
Richtig durchschütteln und paar Stunden ruhen lassen. Mit ner langen Drahtbürste durchgehen und den ganzen stinkigen Rest auskippen...durchspülen und Prozedur wiederholen,aber diesmal mit Natron. Das neutralisiert letzte Säurerester. Dann heiß ausspülen und trocknen lassen. Geht wegen dem heißen Wasser schnell. Danach Tanksiegel reinkippen oder gleich Gemisch bis zum Rand..."
Aber ich denke auch, der leichte braune Niederschlag wird kein Problem sein.
Ausprobiert habe ich das noch nicht, aber hört sich nachvollziehbar an und ich habe es schon öfters gelesen, Beispiele sh. unten.
Gruß
Carsten
"Vor dem Ablaufenlassen ist es wichtig, die Säure zu neutralisieren, um ein erneutes Rosten aufgrund von Säurekorrosion zu verhindern. Aus diesem Grund gibt man vor dem Ablassen etwas Natriumhydroxid (vorsicht, ätzend!) hinzu und rührt gut um."
http://www.simson-bastler.de/tankent...aeure-i26.html
"Flugrost vermeiden
Beim Ablassen der Lösung wird etwas Unangenehmes auffallen:
Die frisch entrostete Eisenschicht fängt schlagartig an, Flugrost anzusetzen.
Wenn man genügend Backpulver hinzugibt, kann man das vermeiden, da hierdurch die Lösung neutralisiert wird und so der erneuten Säurekorrosion vorgebeugt wird.
Sollte nicht genügend Backpulver vorrätig sein, kann man sich auch mit einem halben Teelöffel voll Abflussreiniger (Natriumhydroxid) behelfen."
"Neutralisieren mit Natron:
Heitmanns Zitronensäure vom Schlecker,heißes Wasser und paar Schrauben...ob nun Essig Cola oder sonstwas,ist eigendlich egal...ist alles Säure.
Richtig durchschütteln und paar Stunden ruhen lassen. Mit ner langen Drahtbürste durchgehen und den ganzen stinkigen Rest auskippen...durchspülen und Prozedur wiederholen,aber diesmal mit Natron. Das neutralisiert letzte Säurerester. Dann heiß ausspülen und trocknen lassen. Geht wegen dem heißen Wasser schnell. Danach Tanksiegel reinkippen oder gleich Gemisch bis zum Rand..."
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Vandaag stikkers en flappen geplakt en tank gemonteerd. Het project is klaar! Als het mooi weer word de motor afstellen en alles nalopen. Bedankt voor jullie adviezen!
Gr Geert
Gr Geert
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Sehr ordentliche Arbeit, das Gesamtergebnis sieht spitze aus ...
Viel Freude damit.
Gruß
Carsten
Viel Freude damit.
Gruß
Carsten
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 13:59
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 14 keren
Re: Kreidler RM fluor 1973 mijn tweede RM
Dag Geert,
Heel leuk en leerzaam om jouw project te volgen en met wat een fantastisch resultaat... mooier dan nieuw. Complimenten!
Kreitel
Heel leuk en leerzaam om jouw project te volgen en met wat een fantastisch resultaat... mooier dan nieuw. Complimenten!
Kreitel