Pagina 9 van 20

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 29 dec 2019, 12:30
door Enzo-tvdzijden
Zolenheuvel schreef: 29 dec 2019, 12:28 :mrgreen: "De lijst van verbeterde alternatieven op onze Kreidlers is inmiddels zo lang geworden dat ik mij afvraag, weten wij wel zeker dat de Kreidlers uit Kornwestheim kwamen?
China ligt meer voor de hand, waarbij sommige onderdelen zo slecht zijn volgens dit forum dat ik Noord-Korea ook niet helemaal uitsluit."

Henk, het ligt anders de benaming van mijn model is afgeleid van het uiterlijk van de grote leiders van deze landen: Kim Jong-un en Xi Jinping.

Groet Kees
Kijk maar uit dat ze hem niet opeten.

Enzo

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 29 dec 2019, 13:35
door Caspar
Zolenheuvel schreef: 28 dec 2019, 18:49 De oplossing van Kreidler voor de bevestiging van het achterspartbord vind ik niet geweldig.
Dat moet beter kunnen.

Groet Kees
Daarom hardsoldeer ik vóór het spuiten 2 x M6 moertjes in de beugel voor de bevestiging van het achterspatbord

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 29 dec 2019, 14:02
door pimvandongen
Hij is mooi aan het worden Kees!

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 29 dec 2019, 15:02
door Zolenheuvel
Caspar schreef: 29 dec 2019, 13:35
Zolenheuvel schreef: 28 dec 2019, 18:49 De oplossing van Kreidler voor de bevestiging van het achterspartbord vind ik niet geweldig.
Dat moet beter kunnen.

Groet Kees
Daarom hardsoldeer ik vóór het spuiten 2 x M6 moertjes in de beugel voor de bevestiging van het achterspatbord
Dat is natuurlijk de beste oplossing Casper.
Maar omdat ik dit dan had moeten uitbesteden heb ik voor deze oplossing gekozen.

Groet Kees

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 29 dec 2019, 15:05
door Zolenheuvel
pimvandongen schreef: 29 dec 2019, 14:02 Hij is mooi aan het worden Kees!
Dank je Pim.
Rustig verder bouwen.

Groet Kees

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 29 dec 2019, 15:30
door Flocke
Zolenheuvel schreef: 29 dec 2019, 15:02
Caspar schreef: 29 dec 2019, 13:35
Zolenheuvel schreef: 28 dec 2019, 18:49 De oplossing van Kreidler voor de bevestiging van het achterspartbord vind ik niet geweldig.
Dat moet beter kunnen.

Groet Kees
Daarom hardsoldeer ik vóór het spuiten 2 x M6 moertjes in de beugel voor de bevestiging van het achterspatbord
Dat is natuurlijk de beste oplossing Carsten.
Maar omdat ik dit dan had moeten uitbesteden heb ik voor deze oplossing gekozen.

Groet Kees
Verwechselung Caspar / Carsten ... ? :D
Aber das ist natürlich eine solide Lösung, da stimme ich zu.

Grundsätzlich funktioniert die originale Kreidler-Lösung ja auch, wem die Blechschrauben nicht gefallen, kann die Blechmuttern auch durch welche mit metrischem Gewinde ersetzen.

Die Blechmuttern bieten den Vorteil, dass sie beweglich sind und der Toleranzausgleich der großen Löcher in dem Bügel ausgenutzt werden kann. Manchmal sind Rahmen, Sitzbankkonsole, Schwinge usw. nicht 100% in der Flucht, so dass man am Schutzblech etwas ausgleichen muß, damit es von hinten halbwegs gerade aussieht.

Andererseits ist die Auflage des Schutzbleches ohne das zwischengeschobene Halterblech der Schnappmutter wohl etwas definierter und größer, was sicher günstiger hinsichtlich möglicher Rissbildung im Schutzblech in diesem Bereich ist.

Aber immer schön zu sehen, was sich die Leute alles für verschiedene Lösungen einfallen lassen ... :clap

Gruß

Carsten

Bildschirmfoto 2019-12-29 um 15.10.56.png
Bildschirmfoto 2019-12-29 um 15.10.56.png (747.33 KiB) 2421 keer bekeken
Bildschirmfoto 2019-12-29 um 15.10.09.png
Bildschirmfoto 2019-12-29 um 15.10.09.png (266.97 KiB) 2421 keer bekeken

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 29 dec 2019, 15:50
door Zolenheuvel
Verwechselung Caspar / Carsten ... ? :D

Stimmt, Carsten :oops:
What's in a name :mrgreen:

Groet Kees

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 29 dec 2019, 16:41
door gcge
Flocke schreef: 28 dec 2019, 19:21
gcge schreef: 28 dec 2019, 18:55
Zolenheuvel schreef: 28 dec 2019, 10:52

2K en hoogglans.
Het beste advies dat ik je kan geven: vraag of Bertus een NOS look a like tank voor je wil spuiten en ga niet zelf zitten tobben.

Groet Kees
Het gaat me niet om een tank. Ik heb namelijk een onderbouw/standaard van een antraciete TM gespoten. De kleur komt nu goed overeen met het frame. Ik wil dit nu afwerken met blanke lak, maar twijfel nog over mat/zijdeglans of hoogglans. Het frame lijkt zijdeglans
Da die Rahmen früher nicht 2-schichtig lackiert wurden, also ohne Klarlack, glänzen sie nicht so stark. Wenn der Unterbau dazu passen soll, wäre es wohl besser, keinen Hochglanz-Klarlack zu verwenden, das raten sonst auch die Lackierer (sh. unten).

Der "Doc" ist in Deutschland für seine gute Arbeit bekannt, ich hatte bei ihm mal etwas Farbe gekauft, aber dann doch nicht benötigt. Er bietet auch speziellen Klarlack an, der nicht so stark glänzt.

Servus Carsten,

Problem wird immer sein, dass die alten Metalliclackierungen in Einschicht (ohne Klarlack) lackiert wurden. Hier kann man nur halbwegs Abhilfe schaffen, indem man den Klarlack etwas mattiert. Die heutigen Metallics sind einfach "brillanter" und nicht so stumpf wie damals.

Ansonsten kein Problem.....

Grüße Doc

http://www.farben-schiessl.de/


Gruß

Carsten
Ik ga toch voor blanke lak in zijdeglans. Wanneer ik het proefplaatje bij het voorspatbord hou ik de hoogglans blanke lak (links) te veel een spiegel, de matte blanke lak (recht) veel te dof. Zijdeglans (middelste vlak) is dan het beste compromis

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 29 dec 2019, 17:21
door Flocke
gcge schreef: 29 dec 2019, 16:41 Ik ga toch voor blanke lak in zijdeglans. Wanneer ik het proefplaatje bij het voorspatbord hou ik de hoogglans blanke lak (links) te veel een spiegel, de matte blanke lak (recht) veel te dof. Zijdeglans (middelste vlak) is dan het beste compromis
Seidenmatt ist in diesem Falle sicher die richtige Entscheidung. :)
Der Unterbau und Ständer fallen ja ohnehin nicht so auf.

Dem entsprechend waren diese Teile werksmäßig von Kreidler auch nur sehr nachlässig lackiert, bei den anthraziten Fahrzeugen waren diese Teile gar nicht in dem Farbton des Rahmens lackiert, sondern nur in einem Olivgrün, sh. auch hier:
verschiedene Ständer

Ich hatte mal gestern noch auf der Seite vom Farben-Doc gestöbert, dort kann man auch noch ganz interessante, grundsätzliche Infos zum Thema Lack, den Schwierigkeiten, alte Farben nachzubilden, lackieren usw. finden, das ist ganz aufschlußreich:
Tipps bzgl. Lack

Zum Beispiel ist dort erwähnt, dass bei dem seidenmatten Klarlack nur ein Zusatz im Lack ist, der die Lackoberfläche etwas rauh macht, daher die seidenmatte Wirkung. Man kann diesen seidenmatten Klarlack durch Polieren dann wieder zum Glänzen bringen, was an sich ja niemand will.

Im Umkehrschluß heißt das aber, dass seidenmatte Teile im Benutzungsbereich (z.B. am Tank Knieanlage usw.) wieder nach einer Weile glänzend werden bzw. dann stellenweise speckig erscheinen. Das bedeutet, dieser seidenmatte Effekt ist unter Umständen nicht ganz dauerhaft und scheint sich nicht an jeder Stelle zu eignen, am Unterbau und Ständer aber kein Problem.

Gruß

Carsten

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 03 jan 2020, 21:36
door Zolenheuvel
Zo de oliebollen en appelflappen zitten er weer in, het normale leven is weer begonnen.
Allemaal een gezond 2020 toegewenst.
Na één dag werken al weer vrij..., dus lekker aan het hobbyen geweest.
Het frame is naar de schuur verhuisd.
Omdat hij toch wel zwaar was de voorvork er nog even uitgehaald, scheelt een jas.
Vooral aan de achterkant en het voorspatbord gewerkt.
Ik ben niet ontevreden.

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 03 jan 2020, 21:38
door Zolenheuvel
Meer

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 03 jan 2020, 21:50
door Enzo-tvdzijden
Kees gaat als een raket met de Hondekop.

Enzo

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 03 jan 2020, 22:12
door Zolenheuvel
Enzo-tvdzijden schreef: 03 jan 2020, 21:50 Kees gaat als een raket met de Hondekop.

Enzo
Ik heb dan ook maar één project onder handen. :mrgreen:
En geen twee zoals jij #-o

Groet Kees

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 03 jan 2020, 22:40
door Ronvanderstelt
Mooi

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 03 jan 2020, 22:57
door Flocke
Das sieht 1a aus ! :thumbsup

Nur was ist mit Deinem Fussrasten-Gummi passiert ? :shock:
Es hat sich verstaucht :)

Die originalen sind aus so hartem und dickem Kunststoff, da kann sowas nicht auftreten.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2020-01-03 um 22.53.32.png
Bildschirmfoto 2020-01-03 um 22.53.32.png (353.25 KiB) 2293 keer bekeken

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 03 jan 2020, 23:29
door Zolenheuvel
Klopt, Carsten. :clap
In eerste instantie kreeg ik hem er 'koud' niet lekker op.
Heb hem dus met de föhn warm gemaakt, waardoor hij aan de rechterkant vervormde.
Links hetzelfde procedé, en geen problemen.
Ik laat het even zo, mocht het me gaan storen haal ik hem er af en komt er een nieuwe op.

Eigenlijk dacht ik dat je een opmerking over het rempedaal zou hebben gemaakt.
Ik zag na montage dat deze enigszins verbogen er uit ziet.
Het was me niet eerder opgevallen.
Het is een imi van mijn RS, die ik vervangen heb door een ori.
Dat zijn zo van die dingen...
Ook een aandachtspunt dus #-o

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 03 jan 2020, 23:29
door de wilde 13
Werkelijk ....de vonken vliegen er af ..wat een prachtige hondekop Word dit zeg

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 04 jan 2020, 00:27
door Flocke
Zolenheuvel schreef: 03 jan 2020, 23:29 Klopt, Carsten. :clap
In eerste instantie kreeg ik hem er 'koud' niet lekker op.
Heb hem dus met de föhn warm gemaakt, waardoor hij aan de rechterkant vervormde.
Links hetzelfde procedé, en geen problemen.
Ik laat het even zo, mocht het me gaan storen haal ik hem er af en komt er een nieuwe op.

Eigenlijk dacht ik dat je een opmerking over het rempedaal zou hebben gemaakt.
Ik zag na montage dat deze enigszins verbogen er uit ziet.
Het was me niet eerder opgevallen.
Het is een imi van mijn RS, die ik vervangen heb door een ori.
Dat zijn zo van die dingen...
Ook een aandachtspunt dus #-o
Hallo Kees,

das mit dem Bremspedal ist mir nicht aufgefallen, man kann es auf Fotos häufig auch nicht eindeutig beurteilen, ob etwas schief ist oder nicht, denn es täuscht. Darum kann man dazu auch nichts sagen.

Die "Gummis", eigentlich ist es ja harter Kunststoff, von den Fussrasten, hatte ich bei meiner Eiertank demontiert, als ich den Unterbau getauscht hatte. Die Fussrasten-Gummis hatte ich vor gut 30 Jahren beim Kreidlerhändler gekauft und erneuert. Für die Demontage nach dieser langen Zeit, hatte ich die Rasten in den Topf meines Werkstatt-Wasserkochers getaucht, also es schön kochen lassen. :)

Dadurch wurde der Kunststoff etwas weich, dehnte sich auch aus und die Hüllen ließen sich gut abziehen. Für die Montage auf den neuen Unterbau hatte ich das genau so gemacht, vor der Montage hatte ich sie innen wohl noch getrocknet, ließen sich in jedem Fall sehr gut montieren. Den Vorteil in der Wasser-Methode sehe ich darin, dass das ganze Material langsam und komplett durchgewärmt wird, nicht nur an der Oberfläche, denn ich denke, dass das Material doch relativ dick ist, kein Vergleich mit den Handgriffen.

Ich habe auch noch ein paar neue Sätze aus altem Händlerbestand für meine anderen Kreidler liegen, die sind wirklich sehr hart und es ist nicht daran zu denken, die kalt zu montieren. Man kann auch erkennen, dass das Loch schon etwas kleiner ist als das Fussrastenrohr, die Hüllen müssen aus Sicherheitsgründen ja auch sehr fest sitzen, bei meiner Eiertank saßen die auch bombenfest.

Weiter so ! :clap

Gruß

Carsten

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 04 jan 2020, 10:53
door Henk 3bakvoet
Het is altijd een heerlijk familiemoment wat we samen met onze kinderen, kleinkinderen en moeder
En die zijn natuurlijk ook benieuwd naar de vorderingen van opa`s hobby.

Vandaag nog Kees, en rap.

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 04 jan 2020, 11:40
door Zolenheuvel
Henk 3bakvoet schreef: 04 jan 2020, 10:53
Het is altijd een heerlijk familiemoment wat we samen met onze kinderen, kleinkinderen en moeder
En die zijn natuurlijk ook benieuwd naar de vorderingen van opa`s hobby.

Vandaag nog Kees, en rap.
Wat de nieuwsgierigheid betreft is mijn negentig-jarige moeder een koploper.
Ze is blij dat hij nu in de schuur staat, want de steile zoldertrap was voor haar een te grote barrière (hoewel, als haar nieuwsgierigheid haar dwingt is ze nog tot grootse dingen in staat... :shock: :D )
Helaas kan mijn vader het proces niet meer meemaken, maar hij zou er van hebben genoten.
Vroeger kon hij me nog wel eens opnaaien als ik mijn Kreidler of racefiets tot het laatste boutje uit elkaar had gehaald:
"...en? Krijg je hem ook weer in elkaar? Het lijkt wel of ik terug ben bij de marine. Daar moesten we ook altijd alles uit elkaar halen. Als we vroegen waarom? Dan was het antwoord: om te weten waarom hij het zo goed doet!" :mrgreen:

Henk, helaas dat onzin ding ga ik niet gebruiken, dat ligt ergens in een hoek en gebruik ik wel eens waar hij niet voor bedoeld is. :?
Denk je nou echt dat die lift in één klap naar beneden zal storten?! #-o
Forget it. :^o

Vandaag ga ik me maar eens over de plastic delen buigen.

Groet Kees

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 04 jan 2020, 11:44
door Zolenheuvel
Flocke schreef: 04 jan 2020, 00:27
Zolenheuvel schreef: 03 jan 2020, 23:29
Hallo Kees,

das mit dem Bremspedal ist mir nicht aufgefallen, man kann es auf Fotos häufig auch nicht eindeutig beurteilen, ob etwas schief ist oder nicht, denn es täuscht. Darum kann man dazu auch nichts sagen.

Die "Gummis", eigentlich ist es ja harter Kunststoff, von den Fussrasten, hatte ich bei meiner Eiertank demontiert, als ich den Unterbau getauscht hatte. Die Fussrasten-Gummis hatte ich vor gut 30 Jahren beim Kreidlerhändler gekauft und erneuert. Für die Demontage nach dieser langen Zeit, hatte ich die Rasten in den Topf meines Werkstatt-Wasserkochers getaucht, also es schön kochen lassen. :)

Dadurch wurde der Kunststoff etwas weich, dehnte sich auch aus und die Hüllen ließen sich gut abziehen. Für die Montage auf den neuen Unterbau hatte ich das genau so gemacht, vor der Montage hatte ich sie innen wohl noch getrocknet, ließen sich in jedem Fall sehr gut montieren. Den Vorteil in der Wasser-Methode sehe ich darin, dass das ganze Material langsam und komplett durchgewärmt wird, nicht nur an der Oberfläche, denn ich denke, dass das Material doch relativ dick ist, kein Vergleich mit den Handgriffen.

Ich habe auch noch ein paar neue Sätze aus altem Händlerbestand für meine anderen Kreidler liegen, die sind wirklich sehr hart und es ist nicht daran zu denken, die kalt zu montieren. Man kann auch erkennen, dass das Loch schon etwas kleiner ist als das Fussrastenrohr, die Hüllen müssen aus Sicherheitsgründen ja auch sehr fest sitzen, bei meiner Eiertank saßen die auch bombenfest.

Weiter so ! :clap

Gruß

Carsten
Carsten, een kant is met de 'föhn-methode' wel goed gelukt.
Ik denk dat ik met de tweede iets te kort hebt opgewarmd, waardoor hij toch niet door en door warm was.
Is weer een goed leermoment geweest.

Bedankt voor de tips.

Groet Kees

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 04 jan 2020, 12:37
door Enzo-tvdzijden
Alsnog in het hete water Kees. En dan in 1 klap met een rubber tegelhamer er op.

Enzo

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 04 jan 2020, 12:43
door b.bonk
om het plastic tussen stukje a scherm en frame te monteren moet
het a scherm weer los denk ik ?
mvg bertus

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 04 jan 2020, 13:55
door Zolenheuvel
b.bonk schreef: 04 jan 2020, 12:43 om het plastic tussen stukje a scherm en frame te monteren moet
het a scherm weer los denk ik ?
mvg bertus
Je hebt helemaal gelijk Bertus, ik ben dat kl*te ding vergeten. :clap
Gelukkig zijn het maar zes boutjes, dus zo gefixt.
Zo zie je maar weer, het leven zit vol leermomenten :mrgreen:

Groet Kees

Re: Bouw Kreidler GT Hondekop 1967

Geplaatst: 04 jan 2020, 14:11
door Zolenheuvel
Voorlopig eerst maar even het stuur opnieuw spuiten.
Had ik al gedaan, maar het resultaat beviel me niet.
Had het ook door Bertus moeten laten spuiten. Kon mooi mee in Signalgelb, je ziet het toch niet, want het zit volledig onder de kap :D

Groet Kees