even voorstellen

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

even voorstellen

#1 Bericht door wolliekreidler » 28 dec 2019, 19:11

Jeroen, 44jr, Kreidlergek sinds mijn 12e, en dat begon zo:
Ik zag als brugpieper de ouderen rijden op vooral Zundapps, Honda´s en Puch´s. Heel af en toe een Kreidler en ik wist al gauw dat dat de brommer was die ik wilde. Alles vond ik mooi aan het model: laag bij de grond, mooi frame, supergeluid etc., etc. Het hield me bezig en telkens als ik een Kreidler zag ging mijn hart tekeer. Toen ik 14 was en terug kwam van het schoolkamp zei mijn pa:´Loop eens naar de schuur, er staat een cadeautje voor je!´ Ik kon mijn ogen niet geloven, daar stond een echte brommer, helemaal voor mij!! Welliswaar geen kreidler, maar toch was ik superblij met deze Suzuki AP50. Een donkerrode, compleet orginele brommer,die mijn vader van een oude boer in de buurt voor me gekocht had. Starten en lopen, altijd! En zo leerde ik al snel een beetje rijden door de buurt ( toen kon dat nog, onverzekerd, minderjarig). Toen ik op een gegeven moment een onderdeeltje nodig had voor de Suzuki, zag ik bij de brommersloop weer een hoop Kreidlers en begon het weer te kriebelen; zo´n Kreidler is toch wel veeel meer mijn ding dat de Suzuki. Sparen dus maar! Op mijn 15e had ik eindelijk mijn eerste Kreidler!!! Een rode rmc met zwarte accubakjes, verchroomde motorschermen en tank, hoog stuur, gietwielen en trapas. Omdat ik in die tijd flink begon te groeien, zat ik veel comfortabeler dan op de Suzuki, dit vanwege de lange cranks op de kreidler. Het was een erg stoere Kreidler, maar wel met wat mankementen, die ik nu makkelijk had kunnen verhelpen, maar destijds wist ik me er geen raad mee. Aangezien mijn pa niet zo technisch was en ik ondertussen een fulltimebaan had op mijn 17e, stelde hij voor om een splinternieuwe te kopen bij John Boss van mijn eerste paar salarissen, zodat ik iets betrouwbaars had voor woon-werk-hobby. Het werd een silvergrijze rmc sport 5bak direct uit 1993!! Ik herinner me de nieuwe geur en het geluid nog als van gisteren. Wat liep dat mooi, niet snel maar wel mooi. Alleen was er een groot probleem: ik was nog steeds niet uitgegroeid en aangezien er een steppenbalk onder zat, was mijn zit positie erg oncomfortabel. Wat mistte ik mijn trappers en het hoge stuur. In mijn naieviteit heb ik toen de steppenbalk laten ombouwen: rechts onder de uitlaat door en links afgezaagd, steun op de kickstarter gemaakt, kickstarter naar onder vastgeknoopt met een schoenveter en daar mijn voet op gezet, versnelling flink wat kartels lager en mn rem omgebouwd. Het zag er lelijk uit maar ik kon me redden. En dat heb ik 22 jaar probleemloos volgehouden. Dag in, dag uit, zelfs met 10 graden vorst reed ik er nog mee; altijd!!! Het hele dorp associeerde mij met de kreidler en niemand haalde het in zn hoofd om er aan te komen. Mensen hoorde aan het geluid dat ik in de buurt was. Al het onderhoud heb ik mezelf aangeleerd en hij ging gewoon nooit kapot. Rond mijn 36e deed ik vrijwilligerswerk met jongeren, die hebben allemaal op mijn kreidler gereden, jongens, meiden , iedereen leerde het er op. Tot dat......ik zo dom was om hem uit te lenen voor drie maanden aan een kennis....ik kreeg de Kreidler terug met enkele mankementen: luchtfilterhuis weg, standaard krom, scheur in het zadel, compleet stuk uit mn remankerplaat, lekke voorvork, uitlaat hing alleen nog vast aan de cilinder, kabels geknapt en een bokkende motor!!! Wat was ik pissig, en heb die kennis gezegd: ´je zet de brommer vandaag nog achter mijn huis, en bij deze wil ik je nooooit meer in mn ogen zien´. .....Het was mijn brommer niet meer, het was een wrak! Uit elende heb ik hem op mijn 40e verkocht voor 300 euro, weg historie. 4jaar later lag ik er nog wel eens wakker van en besloot, na dat ik wat geld erfde van mijn inmiddels overleden vader om er een helemaal naar mijn eigen smaak te bouwen, onderdelen bij elkaar te schrapen en lekker te prutsen. Belangrijkste doel was om hem comfortabel te maken voor mijn lengte, zonder de Kreidlerlook aan te tasten. Aangezien mijn oude kreidler echt nooit kapot te krijgen was met mijn respectvolle gebruik, heb ik de afgelopen maanden pas erg veel geleerd over de techniek; sleutelen hoefde vroeg nooit, hij deed het toch altijd. Enkele aanpassingen die ik heb gedaan zijn: 19inch wiel voor, 18 achter, 39cm achtervering, zelfgemaakt zadel die een iets hogere zitpositie heeft, hoog stuur en cranks laten namaken van 15 cm. Er zit een drie voetbak onder, 12mm carburateur en uiteindelijk lijkt me 50kilometer hard zat. Lekker touren en genieten. Ik heb me totaal niet gehouden aan orginaliteit,nee, puur smaak en comfort, en ieder onderdeeltje met de grootste zorg gemonteerd. Nu maar hopen dat hij binnenkort, na de eerste start ook minimaal 22 jaar mee gaat.
gr jeroen

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: even voorstellen

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 dec 2019, 19:20

Prachtig verhaal. Wat leuk. Ik kocht 10 jaar later deze John Bos omdat ik ook weer werd aangestoken door een voorbij rijdende Piet van de Gaag 6-bak Kreidler met Homoet pijp.


Enzo
Bijlagen
10C35EE0-3D33-497D-858A-DE78615E322C.jpeg
10C35EE0-3D33-497D-858A-DE78615E322C.jpeg (494.71 KiB) 3267 keer bekeken

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#3 Bericht door wolliekreidler » 28 dec 2019, 19:32

jaa! deze was ook een optie, toen had je de optie tour of sport, en drie kleuren. tenminste, toen ik de folders destijds bestelde. Prachtig!

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 229 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: even voorstellen

#4 Bericht door hermanngas » 28 dec 2019, 21:34

Welkom op het forum Jeroen!
Ik wil hem wel zien, ben nogal nieuwsgierig van aard ;-)
Trouwens ken je deze regel niet:
2 dingen die je nooit uitleent, je vrouw en je Kreidler!

HermaNN

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#5 Bericht door wolliekreidler » 28 dec 2019, 22:01

haha, nee, ik heb er van geleerd, de nieuwe staat ook in mijn woonkamer! ik zal binnenkort fotootje plaatsen, ik moet even een camera regelen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: even voorstellen

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 28 dec 2019, 22:18

wolliekreidler schreef: 28 dec 2019, 22:01 haha, nee, ik heb er van geleerd, de nieuwe staat ook in mijn woonkamer! ik zal binnenkort fotootje plaatsen, ik moet even een camera regelen.
Zit bij mij meestal in de broekzak :D

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: even voorstellen

#7 Bericht door hermanp » 29 dec 2019, 01:11

Erg mooi verhaal, behalve natuurlijk het moment dat ik las dat de Kreidler werd uitgeleend...
Zelf heb ik een rode 1993 RMC-S. Let ook op de steppenbalk, die af fabriek onder de uitlaat loopt. Alsof het gemaakt is voor iemand die langer is, of moelijker zijn voeten kan optillen.
GW1a.JPG
GW1a.JPG (197.08 KiB) 3195 keer bekeken

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#8 Bericht door wolliekreidler » 29 dec 2019, 03:04

enzo, tja die ouwe nokia van mij heeft dat niet hahaha!
Laatst gewijzigd door wolliekreidler op 29 dec 2019, 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#9 Bericht door wolliekreidler » 29 dec 2019, 03:05

enzo, tja die ouwe nokia van mij heeft dat niet hahaha!
Ik wist niet dat deze steppenbalk ook bestaat. Dat ziet er veel beter uit. maar nu heb ik een trappenas, ik vond trappers altiijd al iets ouderwets (mooi) hebben, en ik ben erg blij met m´n driebakje. maar destijds zou dit een veel betere oplossing zijn dan die schoenveter op mn kickstarter :p

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: even voorstellen

#10 Bericht door Caspar » 29 dec 2019, 11:56

Welkom Jeroen.
Die AP50 was ook geen slechte brommer , ik heb er nog steeds een zwak voor. Maar ook voor mij te klein.
Ben benieuwd naar de foto's

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#11 Bericht door wolliekreidler » 30 dec 2019, 02:15

kreidlertje2.jpg
kreidlertje2.jpg (69.59 KiB) 2981 keer bekeken
kreidlertje.jpg
kreidlertje.jpg (67.53 KiB) 2981 keer bekeken

Ik heb even twee foto´s gemaakt met de webcam van mijn laptob. Erg vaag en donker, sorry hiervoor, maar een mooie fotosessie volgt nog. Zoals te zien is, wordt hij verre van orgineel, maar puur smaak en comfort. De gehele look is wat hoger. Zelf vond ik de verchroomde cross-schermen het mooier vanwege de ronde achterkant. Ook heb ik de lamporen omgedraaid zodat de koplamp meer in verhouding komt met het zadel. Ik struin al een tijdje op dit forum en ik moet zeggen dat, indien je even zoekt, eigenlijk alle technische aspecten wel aan bod komen. Dankzij dit lukte het me bijvoorbeeld om de wielen te spaken, ontsteking af te stellen etc. Erg handig! Ik moet alleen nog de draden aansluiten, luchtfilterhuis kopen en daarna middels afstelling en verbeteringen de, verwachtte, kinderziektes behandelen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: even voorstellen

#12 Bericht door Caspar » 30 dec 2019, 13:20

Geinig

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: even voorstellen

#13 Bericht door Leopold Hogenhuis » 30 dec 2019, 16:42

Weer eens wat anders , ben benieuwd naar de volgende foto's .
Doe zo verder , de beste wensen .
Groeten , Leopold .

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#14 Bericht door wolliekreidler » 31 jan 2020, 21:47

Vandaag heb ik mijn kreidler voor het eerst gestart en na drie keer trappen deed hij het, een mooi stil geluid, maar hij verzoop steeds en ik kreeg hem later niet meer aan de praat. Het is een 49,9cc 3 bak, 12mm carburateur, 28mm bocht, sigaaruitlaat. Onze fietsenmaker had alleen nog een sproeier van 58 en 64. nu las ik hier dat 62 het meest ideale is. gasnaald staat is het tweede standje van boven. Het viel me op dat de carburateur soms overloopt en de benzine lang het filter naar buiten komt, dus ik zit te denken dat het drijfvermogen van de vlotter niet goed is, ook omdat hij hard en bruin is. Wat denken jullie? overigens vonkt hij als een tierelier en heb ik de ontsteking voor zolang maar in het midden van de sleufjes gezet. Graag hoor ik advieswant ik weet het even niet.al vast dank!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: even voorstellen

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 jan 2020, 22:22

wolliekreidler schreef: 31 jan 2020, 21:47 Vandaag heb ik mijn kreidler voor het eerst gestart en na drie keer trappen deed hij het, een mooi stil geluid, maar hij verzoop steeds en ik kreeg hem later niet meer aan de praat. Het is een 49,9cc 3 bak, 12mm carburateur, 28mm bocht, sigaaruitlaat. Onze fietsenmaker had alleen nog een sproeier van 58 en 64. nu las ik hier dat 62 het meest ideale is. gasnaald staat is het tweede standje van boven. Het viel me op dat de carburateur soms overloopt en de benzine lang het filter naar buiten komt, dus ik zit te denken dat het drijfvermogen van de vlotter niet goed is, ook omdat hij hard en bruin is. Wat denken jullie? overigens vonkt hij als een tierelier en heb ik de ontsteking voor zolang maar in het midden van de sleufjes gezet. Graag hoor ik advieswant ik weet het even niet.al vast dank!
Vlotter niveau en afdichting vlotternaald testen. Simpel met het bakje er af te controleren.

Enzo

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: even voorstellen

#16 Bericht door jamojamo » 31 jan 2020, 23:08

Mooi verhaal. Respect dat je die kennis niet een peut voor zijn kanis hebt gegeven, hoe haal je zoiets in je botte harses?
Mooi dat je er weer een hebt en veel plezier gewenst ermee!
Gr.,
Eric

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#17 Bericht door wolliekreidler » 01 feb 2020, 04:41

@enzo, bedankt, ga ik testen,al weet ik niet hoe ik hoe ik moet testen of de vlotter nog voldoende drijft .als ik hem, zonder bakje, naar boven duw , lekt hij niet. ik bestel sws wel een nieuwe vlotter en sproeier 62.
@eric; dankje, ik heb er echt nachten van wakker gelegen, maar het heeft me ook doen beseffen dat de liefde voor kreidler zo groot is dat ik nu mijn droombrommer heb gemaakt haha. soms mis je iets pas wanneer je het niet meer hebt.

Jan
Berichten: 3300
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: even voorstellen

#18 Bericht door Jan » 01 feb 2020, 12:07

Even je beluchtings gaatje doorblazen met wat perslucht.
Dat gaatje kan je goed bereiken als je vlotter verwijderd is.
Doorblazen en grote kans dat hij niet meer overloopt.

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#19 Bericht door wolliekreidler » 01 feb 2020, 12:39

Oke, ga ik vanmiddag proberen, bedankt

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: even voorstellen

#20 Bericht door Caspar » 01 feb 2020, 12:42

Vlotter kun je ook iets bij buigen zodat hij eerder afdicht .

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#21 Bericht door wolliekreidler » 01 feb 2020, 17:16

ik heb zojuist de hele carburateur uit mekaar gehad en alles doorgeblazen en schoongemaakt.de naald sluit goed af, de vlotter drukt het stiftje voldoende omhoog, en laat niks door als ik de vlotter met de hand naar boven druk. ik vermoed dat de vlotter gewoon niet goed meer drijft, het is een plastic, goud-zilverkleurig geval met wat deukjes. heb voor de zekerheid maar een nieuwe besteld.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3691
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: even voorstellen

#22 Bericht door b.bonk » 01 feb 2020, 20:35

Men heeft al vaker geschreven.
Carb op zijn kop houden , dan moet de vlotter horisontaal liggen.
Al zitten er duizend deuken , drijft echt wel.
Bij buigen of de rest is versleten
Mvg bertus

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#23 Bericht door wolliekreidler » 02 feb 2020, 22:24

Nou, alle adviezen opgevolgd en hij lekt inderdaad niet meer! bedankt. ik heb de vlotter heel iets verbogen, alles doorgeblazen en schoongemaakt, dat hielp dus. Verder kwam ik er met mijn stomme kop achter dat de carburateur een 1/10/77 is, dom . geen wonder dat hij steeds verzoop met sproeier 64. Eigenlijk ben ik er wel blij mee want ik las ergens hier op het forum dat een 10mm beter past bij een orginele 3bak, dan een 12mm. Maar ik lees ook veel tegenstrijdigheden, maar probeer zoveel mogelijk de experts er uit te vissen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: even voorstellen

#24 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 feb 2020, 22:51

wolliekreidler schreef: 02 feb 2020, 22:24 Eigenlijk ben ik er wel blij mee want ik las ergens hier op het forum dat een 10mm beter past bij een orginele 3bak, dan een 12mm.
Ja dat klopt.

Enzo

wolliekreidler
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 dec 2019, 13:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: even voorstellen

#25 Bericht door wolliekreidler » 02 feb 2020, 22:55

kijk!daar heb ik wat aan; kort en bondig en meteen ben ik gerustgesteld

Plaats reactie