Restauratie Kreidler K 53-402 RMC-S 1978

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Restauratie Kreidler K 53-402 RMC-S 1978

#1 Bericht door Kreidler@D43 » 29 dec 2020, 19:53

Hallo allemaal,

Deze week ben ik begonnen met de restauratie van mijn Kreidler K 53-402 RMC uit 1977.
20201227_151707.jpg
20201227_151707.jpg (160.69 KiB) 3404 keer bekeken
20201227_151714.jpg
20201227_151714.jpg (181.27 KiB) 3404 keer bekeken
De bedoeling is om de Kreidler eerst helemaal op te bouwen om te zien welke onderdelen er nog missen.
Ik weet dat ik het volgende al mis:
  • Een mooie brede chromen tank
  • Een kunststof achterkapje voor mijn zadel
  • Een complete cockpit met tellers
  • Een complete kabelboom
  • Een ronde koplamp en de bijbehorende ophangbeugels
  • Een uitlaat en bocht
  • Een stuur en de kunststof bediening op de stuurhandels
  • Bijbehorende inklap voetsteunen
  • En nog veel meer kleine dingen
Vervolgens wil ik de brommer helemaal technisch gereed hebben om hem te laten keuren voor een kenteken.
Als dat binnen is gaat de brommer weer helemaal uit elkaar en laat ik het frame en delen poedercoaten.
Misschien moet ik nog wel delen laten verchromen, maar dat weet ik nog en het ligt er maar aan wat alles gaat kosten.

Ben nu alvast begonnen met het opbouwen. De rest volgt.........
20201228_150456.jpg
20201228_150456.jpg (162.91 KiB) 3404 keer bekeken
20201228_170042.jpg
20201228_170042.jpg (173.27 KiB) 3404 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Kreidler@D43 op 04 jan 2021, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#2 Bericht door Caspar » 29 dec 2020, 20:06

Mooie werkplaats , leuk project.
Ga ik volgen.
Tip: eerst achterspatbord monteren, dan het wiel

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3666
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 511 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#3 Bericht door b.bonk » 29 dec 2020, 20:29

Kettingspanner ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 dec 2020, 21:09

b.bonk schreef: 29 dec 2020, 20:29 Kettingspanner ?
Omdraaien rechts.

Enzo

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 943
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#5 Bericht door rene albers 2takt » 29 dec 2020, 22:40

dat kan zeker mooi worden, slimme keus om hem eerst zo op te bouwen en te keuren

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#6 Bericht door Kreidler@D43 » 29 dec 2020, 23:28

Enzo-tvdzijden schreef: 29 dec 2020, 21:09
b.bonk schreef: 29 dec 2020, 20:29 Kettingspanner ?
Omdraaien rechts.

Enzo
Dus toch... Ik dacht al dat ik iets verkeerd had. Thanks!

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#7 Bericht door Kreidler@D43 » 29 dec 2020, 23:29

Caspar schreef: 29 dec 2020, 20:06 Mooie werkplaats , leuk project.
Ga ik volgen.
Tip: eerst achterspatbord monteren, dan het wiel
Klopt. Kwam ik ook later achter :?

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#8 Bericht door Roland » 30 dec 2020, 12:24

Helaas kloppen de wielen niet met het bouwjaar, of er zaten 6 spaaks gegoten wielen in of spaak 160 mm of 7 spaaks gegoten wielen. Deze BOUTEN wielen kwamen pas in 1978

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#9 Bericht door Kreidler@D43 » 30 dec 2020, 20:01

Roland schreef: 30 dec 2020, 12:24 Helaas kloppen de wielen niet met het bouwjaar, of er zaten 6 spaaks gegoten wielen in of spaak 160 mm of 7 spaaks gegoten wielen. Deze BOUTEN wielen kwamen pas in 1978
Ik heb deze Kreidler eind '91 of begin '92 tweedehands gekocht. Deze was toen helemaal origineel.
Er zaten toen al 6 spaaks gegoten wielen in. Alleen achter wel met 160 mm ankerplaat. Het achterwiel is helaas in de loop van de jaren verkocht. Ik had nog wel een 120 mm wiel liggen.
Deze zal ik dan maar gebruiken.
Maar zover ik weet was deze helemaal standaard zo. Ik heb aan de hand van het typenummer en framenummer de gegevens opgevraagd bij:
Louis Dörr
www.kreidlerdatabase.nl - louis@kreidlerdatabase.nl
Hieruit blijkt dat het bouwjaar 1977 is. Ik neem aan dat het dan zo is... Bouwjaar staat namelijk niet op typeplaatje.

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#10 Bericht door Roland » 30 dec 2020, 20:18

Gewoon opbouwen naar 6 spaaks gegoten wielen, hoeft natuurlijk niet meteen he

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3666
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 511 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#11 Bericht door b.bonk » 30 dec 2020, 20:52

Roland schreef: 30 dec 2020, 20:18 Gewoon opbouwen naar 6 spaaks gegoten wielen, hoeft natuurlijk niet meteen he
Is er een rede voor dat u die mooie velgen van deze man
Afzeikt ?
Zijn prima velgen en model 78 . Begint volgens mij al rond augustus 77 ongeveer.
Mvg bertus

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#12 Bericht door Roland » 31 dec 2020, 12:10

Nou Bertus, ik begrijp niet hoe je aan de term "afzeiken" komt maar ik geef aan dat hij "waarschijnlijk" in 1977 met giewielen van de band is gerolt. Jou interpretatie is van een slechte voorstelling dat ik de wielen van deze meneer afzeik.

Ikzelf heb een "lichte"voorkeur voor 6 spaaks wielen :wink: ,EIND 1977 begonnen ze met de gegoten 7 spaaks gietwielen en later ..................half 1978 kwamen die BOUTENWIELEN :-#

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3666
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 511 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#13 Bericht door b.bonk » 31 dec 2020, 12:31

oke . roland
uit zijn hoofd probeer te krijgen, das een iets mildere omschrijving.

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#14 Bericht door Kreidler@D43 » 04 jan 2021, 12:27

Afgelopen week een tank weten te bemachtigen en alweer een klein stapje verder met het opbouwen van de Kreidler.
20210101_135419.jpg
20210101_135419.jpg (208.94 KiB) 2976 keer bekeken
Helaas mis ik nog steeds heel wat onderdelen. Ik weet dat je heel veel nieuw kan krijgen, maar misschien heeft iemand nog deze spullen liggen die ze voor een schappelijke prijs wil verkopen.
Ik zoek namelijk nog het volgende voor mijn "Weltmeister" uit 1978 (geen 1977 dus, ben ik achtergekomen):

- Kunststof "Weltmeister" kapje voor achterop het zadel
- De voetpedalen (cranks), model inklapsteunen voor beide zijden (compleet)
- De pedaalstart (bevestiging uitlaat) voor het model met inklap voetsteunen
- Een zwarte kunststof kettingkast
- Een complete cockpit met tellers met chrome rand (mag ook in onderdelen)
- Stuurschakelaar voor beide zijden
- Complete koplamporen incl. de voorvorkbussen (vanaf bouwjaar 1978)

Het zou mooi zijn als iemand mij kan helpen met deze onderdelen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 jan 2021, 12:55

78 is groene tellers met zwarte rand.

Enzo

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#16 Bericht door Kreidler@D43 » 04 jan 2021, 13:17

Enzo-tvdzijden schreef: 04 jan 2021, 12:55 78 is groene tellers met zwarte rand.

Enzo
Dan zal ik 1978 wel niet goed hebben. Er zaten namelijk tellers op met een chroomrand. Op de toerenteller nog zo'n rood vlakje van 10.000 tot 12.000 toeren.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#17 Bericht door Flocke » 04 jan 2021, 13:39

Kreidler@D43 schreef: 04 jan 2021, 13:17
Enzo-tvdzijden schreef: 04 jan 2021, 12:55 78 is groene tellers met zwarte rand.

Enzo
Dan zal ik 1978 wel niet goed hebben. Er zaten namelijk tellers op met een chroomrand. Op de toerenteller nog zo'n rood vlakje van 10.000 tot 12.000 toeren.
Ist wahrscheinlich auch nicht mehr alles original an dem Moped gewesen.
Soweit ich weiß, hatte Kreidler keine Drehzahlmesser mit rotem Bereich verbaut (sh. Bild), die gab es bei Hercules/Sachs, vielleicht auch Zündapp.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2021-01-04 um 13.36.08 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-01-04 um 13.36.08 Kopie.jpg (255.09 KiB) 2956 keer bekeken

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#18 Bericht door wimv8 » 04 jan 2021, 13:46

Kreidler@D43 schreef: 04 jan 2021, 12:27

Helaas mis ik nog steeds heel wat onderdelen. Ik weet dat je heel veel nieuw kan krijgen, maar misschien heeft iemand nog deze spullen liggen die ze voor een schappelijke prijs wil verkopen.
Ik zoek namelijk nog het volgende voor mijn "Weltmeister" uit 1978 (geen 1977 dus, ben ik achtergekomen):

- Kunststof "Weltmeister" kapje voor achterop het zadel
- De voetpedalen (cranks), model inklapsteunen voor beide zijden (compleet)
- De pedaalstart (bevestiging uitlaat) voor het model met inklap voetsteunen
- Een zwarte kunststof kettingkast
- Een complete cockpit met tellers met chrome rand (mag ook in onderdelen)
- Stuurschakelaar voor beide zijden
- Complete koplamporen incl. de voorvorkbussen (vanaf bouwjaar 1978)

Het zou mooi zijn als iemand mij kan helpen met deze onderdelen.

Bij Kreidlerparts zijn deze onderdelen allemaal niet heel erg duur hoor en je hebt mooi nieuw.
Zelfs een cockpitje opbouwen nieuw, ik gok 350,-
Tweedehands durft men zelfs wel 250,- te vragen en is bijna alles maar liefst 40! jaar oud.

Maar ik lees RMC.
En zie een RMC-S opgebouwd worden(S=schijfrem).

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#19 Bericht door Flocke » 04 jan 2021, 14:00

wimv8 schreef: 04 jan 2021, 13:46
Bij Kreidlerparts zijn deze onderdelen allemaal niet heel erg duur hoor en je hebt mooi nieuw.
Zelfs een cockpitje opbouwen nieuw, ik gok 350,-
Tweedehands durft men zelfs wel 250,- te vragen en is bijna alles maar liefst 40! jaar oud.

Gr. Wim.
Naja, fragt sich, was für eine Qualität die Teile haben. :-k
Das erlebst Du doch mit Deinem China-Bing-Vergaser und den anderen Teilen nun auch, dass das problematisch sein kann und man sich nicht unbedingt auf die Teile verlassen kann.

Die Instrumente für das Cockpit, werden wahrscheinlich auch Marke "VOO" anstatt "VDO" sein, also China statt Germany.
Ich habe mal gehört, dass die "VOO"-Instrumente völlig unbrauchbar sind.

Muß jeder selbst wissen, was er für Teile einkauft und verwendet, aber ganz so einfach ist es in der Regel nicht. :D

Gruß

Carsten


Bildquelle: https://www.kreidlerparts.com/parts/27. ... hroom-rand
Bildschirmfoto 2021-01-04 um 14.04.30 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2021-01-04 um 14.04.30 Kopie.jpg (89.48 KiB) 2942 keer bekeken

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#20 Bericht door Kreidler@D43 » 04 jan 2021, 14:38

wimv8 schreef: 04 jan 2021, 13:46
Kreidler@D43 schreef: 04 jan 2021, 12:27

Helaas mis ik nog steeds heel wat onderdelen. Ik weet dat je heel veel nieuw kan krijgen, maar misschien heeft iemand nog deze spullen liggen die ze voor een schappelijke prijs wil verkopen.
Ik zoek namelijk nog het volgende voor mijn "Weltmeister" uit 1978 (geen 1977 dus, ben ik achtergekomen):

- Kunststof "Weltmeister" kapje voor achterop het zadel
- De voetpedalen (cranks), model inklapsteunen voor beide zijden (compleet)
- De pedaalstart (bevestiging uitlaat) voor het model met inklap voetsteunen
- Een zwarte kunststof kettingkast
- Een complete cockpit met tellers met chrome rand (mag ook in onderdelen)
- Stuurschakelaar voor beide zijden
- Complete koplamporen incl. de voorvorkbussen (vanaf bouwjaar 1978)

Het zou mooi zijn als iemand mij kan helpen met deze onderdelen.

Bij Kreidlerparts zijn deze onderdelen allemaal niet heel erg duur hoor en je hebt mooi nieuw.
Zelfs een cockpitje opbouwen nieuw, ik gok 350,-
Tweedehands durft men zelfs wel 250,- te vragen en is bijna alles maar liefst 40! jaar oud.

Maar ik lees RMC.
En zie een RMC-S opgebouwd worden(S=schijfrem).

Gr. Wim.
Hallo Wim,

Klopt, het is ook een RMC-S, standaard met schijfrem.
Ik heb deze begin 90er jaren tweedehand gekocht. In mijn beleving en de onderdelen die ik mij kan herinneren zag hij er toen zo uit:
20210104_143231.jpg
20210104_143231.jpg (85.34 KiB) 2938 keer bekeken
Van deze Kreidler heb ik toen de beste onderdelen op mijn andere Kreidler gezet. Deze heb ik toen jaren later verkocht. Jammer, had ik nooit moeten doen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 jan 2021, 14:40

Kreidler@D43 schreef: 04 jan 2021, 13:17
Enzo-tvdzijden schreef: 04 jan 2021, 12:55 78 is groene tellers met zwarte rand.

Enzo
Dan zal ik 1978 wel niet goed hebben. Er zaten namelijk tellers op met een chroomrand. Op de toerenteller nog zo'n rood vlakje van 10.000 tot 12.000 toeren.
Idd ook nooit op Kreidler gemonteerd. Maar jou doel is nette kreidler te bouwen binnen budget met originele onderdelen. Of het nu klopt met het model of niet.

Op het zwart/wit plaatje is eind 1979

En zoals je ziet hadden de Nederlandse modellen 160 mm achternaaf en niet zoals jij 120 mm. Tenzij het een Winner model is. Maar die hadden geen WM buddy

Succes

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#22 Bericht door Kreidler@D43 » 04 jan 2021, 14:45

Enzo-tvdzijden schreef: 04 jan 2021, 14:40
Kreidler@D43 schreef: 04 jan 2021, 13:17
Enzo-tvdzijden schreef: 04 jan 2021, 12:55 78 is groene tellers met zwarte rand.

Enzo
Dan zal ik 1978 wel niet goed hebben. Er zaten namelijk tellers op met een chroomrand. Op de toerenteller nog zo'n rood vlakje van 10.000 tot 12.000 toeren.
Idd ook nooit op Kreidler gemonteerd. Maar jou doel is nette kreidler te bouwen binnen budget met originele onderdelen. Of het nu klopt met het model of niet.

Op het zwart/wit plaatje is eind 1979

Succes
Klopt, mijn doel is een nette Kreidler op te bouwen binnen een bepaald budget. Het liefst met originele onderdelen, maar als het niet anders is mag het ook nieuw zijn.
Daarbij wil ik gewoon kijken waarmee ik het voordeligst uit ben.
Waar ik wel op doel is om het model zo kloppend mogelijk te krijgen.

De achternaaf is 120 mm. Ik weet dat dat niet klopt. Ik ben nog bezig met een achterwiel met naaf 160 mm.
Laatst gewijzigd door Kreidler@D43 op 04 jan 2021, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 jan 2021, 14:47

Voordelig kan je vergeten. Zelfs tweedehands.

Enzo

Gebruikersavatar
adriline
Berichten: 1386
Lid geworden op: 30 okt 2020, 12:48
Locatie: zuid limburg
Gegeven waarderingen: 289 keren
Ontvangen waarderingen: 204 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC-S 1978

#24 Bericht door adriline » 04 jan 2021, 15:41

Ik volg argusogen. Mooi om te volgen. Maken zoals jou het beste lijkt. Veranderingen kan je nog altijd. Ik heb een zogenaamde gerestoureerde eitank gekocht. Maar je blijft altijd wat tegenkomen. En doe dit tzt veranderen.
Adri,

Kreidler@D43
Berichten: 122
Lid geworden op: 28 dec 2020, 13:48
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Restauratie Kreidler K 53-402 RMC 1977

#25 Bericht door Kreidler@D43 » 04 jan 2021, 16:08

Enzo-tvdzijden schreef: 04 jan 2021, 12:55 78 is groene tellers met zwarte rand.

Enzo
Kan het zijn dat er verschillende modellen zijn geweest?
Onderstaand model heeft namelijk wel de tellers met chrome randen.
20201221_162459.jpg
20201221_162459.jpg (249.74 KiB) 2907 keer bekeken
getimage2.jpg
getimage2.jpg (73.23 KiB) 2907 keer bekeken

Plaats reactie