Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
KeesR
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
Locatie: Hoofddorp
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#76 Bericht door KeesR » 18 nov 2021, 23:19

Bosch 1217.013.003 gevonden op e-bay.de (https://www.ebay.de/itm/133356315091).

KeesR
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
Locatie: Hoofddorp
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#77 Bericht door KeesR » 18 nov 2021, 23:23

Bij KreidlerOriginal wel bevestiging van de voorraad vragen. Heb dit jaar diverse onderdelen, die vlgs de webshop wel op voorraad waren, niet ontvangen omdat ze toch niet aanwezig bleken en ook niet bekend was wanneer deze weer leverbaar zouden zijn. Kan incident geweest zijn maar toch ..

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2573
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 391 keren
Ontvangen waarderingen: 152 keren
Contacteer:

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#78 Bericht door vlatro » 18 nov 2021, 23:25

KeesR schreef:Bij KreidlerOriginal wel bevestiging van de voorraad vragen. Heb dit jaar diverse onderdelen, die vlgs de webshop wel op voorraad waren, niet ontvangen omdat ze toch niet aanwezig bleken en ook niet bekend was wanneer deze weer leverbaar zouden zijn. Kan incident geweest zijn maar toch ..
Klopt, en dan ontvang je plots een pakje met de helft van je bestelling, naar de rest heb je maar het raden.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#79 Bericht door Caspar » 19 nov 2021, 07:36

Ronk schreef: 18 nov 2021, 20:46 caspar ik zag op google dat de 166 equivalent is van de Bosch 1217013015 enik moet de 003 hebben dus ik denk dat ze niet precies hetzelfde zijn.
Ik heb nog een setje contact punten gevonden.
Ook NOS.
Stefa No.2826 , to fit Bosch LMKT 4 , sort 1

KeesR
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
Locatie: Hoofddorp
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#80 Bericht door KeesR » 19 nov 2021, 10:22

Heeeeel lang geleden contactpunten voor mijn tussenmodel gekocht bij Witte, Elandstraat in Den Haag voor het luttele bedrag van Hfl. 5,45.
Ik heb ze goed bewaard en gaan natuurlijk gebruikt worden. Hiervan is het nummer 1 217 013 015. In die tijd had ik nog nooit een onderdelencatalogus gezien en werd dit doosje gewoon op de toonbank gelegd. Waar komen al die hier genoemde Bosch nummers eigenlijk vandaan?
Bijlagen
contactpunten_1.jpg
contactpunten_1.jpg (29.95 KiB) 1101 keer bekeken
contactpunten_2.jpg
contactpunten_2.jpg (43.87 KiB) 1101 keer bekeken

Ronk
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 okt 2021, 19:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#81 Bericht door Ronk » 19 nov 2021, 11:17

Iedereen bedankt voor het meedenken , ik ben er inmiddels achter via een conversie lijst die ik gevonden heb op google dat Beru met nr. 0340100436 dezelfde is ,en je raad het nooit ik heb 2 setjes besteld voor 3,81 euro pst die te koop stonden bij Autodoc shop een grote Duitse auto onderdelen zaak. Bizar he.
Deze gebruikers waarderen Ronk voor dit bericht:
Caspar (19 nov 2021, 11:27)
Waardering: 9.09%

KeesR
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
Locatie: Hoofddorp
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#82 Bericht door KeesR » 19 nov 2021, 11:55

Mooi, dat is anders dan de bijna € 30 op E-Bay. Bij Autodoc.de zelfs de "BOSCH Kontaktsatz, Magnetzünder Artikelnummer: 1 217 013 015",zoals bij mij op de werkbank voor € 8,17 te koop.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#83 Bericht door RS69 » 19 nov 2021, 12:58

vlatro schreef: 18 nov 2021, 23:25
KeesR schreef:Bij KreidlerOriginal wel bevestiging van de voorraad vragen. Heb dit jaar diverse onderdelen, die vlgs de webshop wel op voorraad waren, niet ontvangen omdat ze toch niet aanwezig bleken en ook niet bekend was wanneer deze weer leverbaar zouden zijn. Kan incident geweest zijn maar toch ..
Klopt, en dan ontvang je plots een pakje met de helft van je bestelling, naar de rest heb je maar het raden.
Ja heb die ervaring ook.
Gr :rs

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#84 Bericht door Flocke » 19 nov 2021, 15:00

KeesR schreef: 19 nov 2021, 10:22 Waar komen al die hier genoemde Bosch nummers eigenlijk vandaan?
Du kannst zum Beispiel hier gucken, da siehst Du auch Deine Nummer ...

https://www.kreidlertreff-giessen.de/se ... er_alt.htm

Gruß

Carsten


Bildquelle: https://www.kreidlertreff-giessen.de/se ... er_alt.htm
Bildschirmfoto 2021-11-19 um 14.59.52.png
Bildschirmfoto 2021-11-19 um 14.59.52.png (302.33 KiB) 1059 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#85 Bericht door Flocke » 19 nov 2021, 15:13

KeesR schreef: 19 nov 2021, 11:55 Mooi, dat is anders dan de bijna € 30 op E-Bay. Bij Autodoc.de zelfs de "BOSCH Kontaktsatz, Magnetzünder Artikelnummer: 1 217 013 015",zoals bij mij op de werkbank voor € 8,17 te koop.
Man sollte aber nicht vergessen, dass die Kontakte, die man heutzutage beim Händler neu kaufen kann (Bosch/Beru), nicht mehr "Made in Germany" sind und die Qualität bekanntermaßen mäßig ist.
Schaut man sich zum Beispiel mal die neuen Bosch-Kontakte "Made in Turkey" an, so sieht man schon rein optisch, dass die krumm und schief sind.
Oft hört man auch, dass man damit den Zündzeitpunkt nicht passend eingestellt bekommt, weil die Geometrie abweicht.

Also es ist wie so oft, wenn man heutzutage was im Netz einfach für ein Oldtimer-Moped bestellt, häufig kann man den Kram vergessen ... :shock:
Ist eben doch nicht so einfach ...

Die unten gezeigten Kontakte sind alle für RS/TM, mit stärkerer Feder wegen der hohen Drehzahlen, und haben deswegen andere Nummern als vom Mokick.

Gruß

Carsten


DSC_8072.jpg
DSC_8072.jpg (201.36 KiB) 1059 keer bekeken
DSC_8073.jpg
DSC_8073.jpg (189.4 KiB) 1059 keer bekeken
DSC_8074.jpg
DSC_8074.jpg (247.47 KiB) 1059 keer bekeken
DSC_8075.jpg
DSC_8075.jpg (187.54 KiB) 1059 keer bekeken
DSC_8076.jpg
DSC_8076.jpg (201.58 KiB) 1059 keer bekeken
IMG_7856.JPG
IMG_7856.JPG (233.1 KiB) 1059 keer bekeken
IMG_7859.JPG
IMG_7859.JPG (240.28 KiB) 1059 keer bekeken
IMG_7860.JPG
IMG_7860.JPG (201.18 KiB) 1059 keer bekeken
IMG_7861.JPG
IMG_7861.JPG (213.25 KiB) 1059 keer bekeken
IMG_7862.JPG
IMG_7862.JPG (178.13 KiB) 1059 keer bekeken
IMG_7864 Kopie.jpg
IMG_7864 Kopie.jpg (190.35 KiB) 1059 keer bekeken
IMG_7866.JPG
IMG_7866.JPG (180.32 KiB) 1059 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#86 Bericht door Caspar » 19 nov 2021, 15:16

Daarbij heb ik gemerkt dat het fiber nokje bij de Turkse Bosch contact punten breekt

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2573
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 391 keren
Ontvangen waarderingen: 152 keren
Contacteer:

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#87 Bericht door vlatro » 19 nov 2021, 16:56

KeesR schreef: Waar komen al die hier genoemde Bosch nummers eigenlijk vandaan?
Naast de tip van Carsten zijn er ook heel wat onderdelenboeken waarin lijsten met Bosch codes zijn opgenomen.

Ik probeer ze ook zoveel mogelijk toe te voegen op KreidlerWiki. Dit op basis van de lijsten, betrouwbare foto's, enz...

Zo kan je met de zoekfunctie de juiste Bosch code vinden op basis van je ET-code, of andersom.


Afbeelding
Deze gebruikers waarderen vlatro voor dit bericht:
KeesR (20 nov 2021, 13:54)
Waardering: 9.09%

KeesR
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
Locatie: Hoofddorp
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#88 Bericht door KeesR » 19 nov 2021, 17:49

Dank voor de uitgebreide informatie Carsten en Vlatro. Ook weer heel veel jaren geleden heb ik bij Witte een “grotere cilinder en carburateur” gekocht (80/90 km/uur) en gemonteerd, zit nu nog steeds op het blok. Mij werd toen verteld dat daar een andere ontstekingsspoel, condensator en contactpunten “bij hoorden”. De contactpunten heb ik toen niet verwisseld (geen idee waarom niet) en daarom heb ik de 1 217 013 015 dus nu nog nieuw liggen. Ook met de oorspronkelijke contactpunten, ik denk nu de 1 217 013 003 dus, haalde ik de 80+ zonder problemen.
Ik begrijp dat o.a. een andere veer het verschil uitmaakt? Kan ik de nieuwe contactpunten wel gebruiken als ik de oorspronkelijke cilinder en carburateur weer terugzet. En de ontstekingsspoel, moet daar ook de oorspronkelijke weer worden gemonteerd? Ik zal het tzt eens uitproberen.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2573
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 391 keren
Ontvangen waarderingen: 152 keren
Contacteer:

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#89 Bericht door vlatro » 19 nov 2021, 18:02

Ik maak met mijn set-up ook hogere toeren dan origineel. Met dezelfde contactpunten.

Kan misschien wel tellen qua slijtage

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#90 Bericht door Flocke » 20 nov 2021, 00:49

vlatro schreef: 19 nov 2021, 18:02 Ik maak met mijn set-up ook hogere toeren dan origineel. Met dezelfde contactpunten.

Kan misschien wel tellen qua slijtage
Die stärkeren Federn sind darin, weil aufgrund der höheren Drehzahlen die Kontakte schneller öffnen und schließen müssen.
Das führt zu größeren Beschleunigungen der beweglichen Teile des Kontakts (Kontaktbügel) und somit zu höheren Massenkräften, der die Feder entgegenwirken muß.

Bei einer zu schwachen Feder können die Kontakte anfangen zu flattern, also die Arm des Kontakts läuft dann nicht mehr sauber über den Nocken, sondern fängt an zu springen.
Es kann bei zu schwacher Feder also bei hohen Drehzahlen zu Ungenauigkeiten bei der Zündung kommen, vielleicht auch zu Aussetzern oder Schäden am Kontakt.
Bosch wird für Kreidler und die anderen Moped-Hersteller nicht ohne Grund bei Kleinkrafträdern Kontakte mit stärkeren Federn verwendet haben, mit dem Verschleiß wird das wenig zu tun haben.

Kann man sich ähnlich vorstellen wie die Ventilfeder bei 4-Taktern. Bei getunten Auto-Motoren mit schärferen Nockenwellen und höheren Drehzahlen nahm man auch straffere Ventilfedern.
Aus gleichem Grund wie oben beschrieben (höhere Massenkräfte).
In der Formel 1 mit Drehzahlen zwischen 15.000 und fast 20.000 Umdrehungen pro Minute konnte man nur noch mit pneumatisch gefederten Ventilen arbeiten.
Da Federn immer wieder zum Brechen neigten.
Anders wären die hohen Drehzahlen gar nicht machbar gewesen.

Eine vollständige und gute Zündung vom Kleinkraftrad kann man natürlich auch im Mokick (40km/h) fahren, schadet nicht.
Aber ein wildes Durcheinander von einzelnen Komponenten, taugt wiederum weniger.
Irgendwie laufen tut alles, fragt sich nur wie ... :shock:

Gruß

Carsten
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
vlatro (20 nov 2021, 09:13)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#91 Bericht door Flocke » 20 nov 2021, 00:58

KeesR schreef: 19 nov 2021, 17:49 Mij werd toen verteld dat daar een andere ontstekingsspoel, condensator en contactpunten “bij hoorden”. De contactpunten heb ik toen niet verwisseld (geen idee waarom niet) en daarom heb ik de 1 217 013 015 dus nu nog nieuw liggen. Ook met de oorspronkelijke contactpunten, ik denk nu de 1 217 013 003 dus, haalde ik de 80+ zonder problemen.
Ik begrijp dat o.a. een andere veer het verschil uitmaakt? Kan ik de nieuwe contactpunten wel gebruiken als ik de oorspronkelijke cilinder en carburateur weer terugzet. En de ontstekingsspoel, moet daar ook de oorspronkelijke weer worden gemonteerd? Ik zal het tzt eens uitproberen.
Die Kondensatoren sind immer gleich, Kontakte wegen höhere Drehzahlen mit stärkerer Feder, hatten wir schon besprochen.

Außenliegende Zündspule wegen besserer Kühlung und somit auch wahrscheinlich Zuverlässigkeit.
Da die außenliegende Zündspule noch innerhalb der Zündung eine Spule als Energielieferant hat, wird die Zündung vom Kleinkraftrad auch sicher eine höhere Zündenergie und Leistung liefern.
Dazu gehört dann natürlich auch das passende Polrad (Magnetisierung).

Dann hat ein Kleinkraftrad noch stärkere Lichtspulen, zum reinen schnellen Fahren braucht man die nicht zwingend.
Auch die Lichtspulen benötigen das passend darauf abgestimmte Polrad.

Gruß

Carsten
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
KeesR (20 nov 2021, 13:54)
Waardering: 9.09%

KeesR
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 nov 2011, 18:14
Locatie: Hoofddorp
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 40 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#92 Bericht door KeesR » 20 nov 2021, 13:53

Alles klar Carsten, vielen dank für Ihre ausfühliche Erklärung. Nach dem Austausch durch den Originalzylinder fange Ich mit dem jetzt montierten Kondensator und Kontakte an und werde Ich die Ursprüngliche Zündspule wieder einbauen.
Gruß, Kees

Ronk
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 okt 2021, 19:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#93 Bericht door Ronk » 04 dec 2021, 14:35

De Beru contactpunten zijn binnen en heb ik gemonteerd , ook ben ik begonnen met de buddyseat te ontroesten wat me opviel zijn die rare puntige haken aan de binnenkant.
Weet iemand waar die voor dienen?
Bijlagen
PB240002.JPG
PB240002.JPG (86.74 KiB) 922 keer bekeken
PB240003.JPG
PB240003.JPG (103.49 KiB) 922 keer bekeken
PC040004.JPG
PC040004.JPG (126.83 KiB) 922 keer bekeken
PC040005.JPG
PC040005.JPG (103.69 KiB) 922 keer bekeken
PC040008.JPG
PC040008.JPG (84.18 KiB) 922 keer bekeken
PB240002.JPG
PB240002.JPG (86.74 KiB) 922 keer bekeken
PB240003.JPG
PB240003.JPG (103.49 KiB) 922 keer bekeken
PC040004.JPG
PC040004.JPG (126.83 KiB) 922 keer bekeken
PC040005.JPG
PC040005.JPG (103.69 KiB) 922 keer bekeken
PC040008.JPG
PC040008.JPG (84.18 KiB) 922 keer bekeken
PC040005.JPG
PC040005.JPG (103.69 KiB) 922 keer bekeken
PC040008.JPG
PC040008.JPG (84.18 KiB) 922 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4099
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 227 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#94 Bericht door hermanngas » 04 dec 2021, 15:09

Puntige haken zijn voor een Fietspomp, hier nog net te zien
Bijlagen
Fluor (3) (Klein).jpg
Fluor (3) (Klein).jpg (79 KiB) 916 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hermanngas op 04 dec 2021, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2573
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 391 keren
Ontvangen waarderingen: 152 keren
Contacteer:

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#95 Bericht door vlatro » 04 dec 2021, 15:12

hermanngas schreef:Puntige haken zijn voor een Fietspomp
Bandenpomp Afbeelding

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4099
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 227 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#96 Bericht door hermanngas » 04 dec 2021, 15:17

Soms worden en ook ballonnen mee opgepompt, in dat geval dus ballonnenpomp. ;-)

Ronk
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 okt 2021, 19:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#97 Bericht door Ronk » 04 dec 2021, 19:03

OK duidelijk, voor een fietspomp dus en Hermann ga jij maar lekker ballonnen oppompen als je leuk wilt doen.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2573
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 391 keren
Ontvangen waarderingen: 152 keren
Contacteer:

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#98 Bericht door vlatro » 04 dec 2021, 19:35

Tja, ik noem het geen fietspomp. Maakt van mijn Kreidler een fiets, en dat vind ik net niet goed genoeg

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4099
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 227 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#99 Bericht door hermanngas » 04 dec 2021, 23:14

Ronk schreef: 04 dec 2021, 19:03 OK duidelijk, voor een fietspomp dus en Hermann ga jij maar lekker ballonnen oppompen als je leuk wilt doen.
Ik hoop dat je niet al te hard hebt gelachen!
Antwoord was trouwens voor Vlatro bedoeld.

Ronk
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 okt 2021, 19:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Restauratie 1966 kreidler TS tussen model

#100 Bericht door Ronk » 27 jan 2022, 16:01

Dag mede hobbyisten, hier eindelijk weer een berichtje , mijn project ligt al 2 mnd stil ik heb nog wel de buddy mooi in orde kunnen maken met een nieuw dekje en alu strips maar ik heb na een operatie aan mijn voet een gemene bacterie in die voet opgelopen waardoor ik niet mag lopen en staan dus helaas kan ik voorlopig niet verder met de Kreidler.
Ik volg wel de berichten op het forum en dat vindt ik erg leuk en nuttig om van te leren , want ik baal er verschrikkelijk van om de hele dag niets te kunnen doen.

met de groeten van Ron.

Plaats reactie