Pagina 1 van 4
1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 11 nov 2021, 18:01
door OccaJohn1965
- 20210923_110813.jpg (155.99 KiB) 2209 keer bekeken
Hallo mensen, op verzoek van een lid hier de aftrap van mijn allereerste Kreidler (en brommer in het algemeen) restauratie project. Ik ben John net 56 jaar geworden, en van huis uit een echte hobbyist. Echter niet in de bromfiets wereld. Ik hobby graag met hout, meubeltjes maken, luidsprekers bouwen, maar van huis uit in de electronica.
Goed, dus ik kan alle hulp en tips gebruiken bij dit project. Als leek al leergeld betaald door de brommer aan een naar mijn mening te hoge prijs aangekocht te hebben omdat ik onderhuids veel tegenslag tegen kwam bij het ontmantelen van de brommer. Daardoor een dure start moeten maken...maar goed, wie A zegt...
Wat heb ik gekocht;
-Kreidler K54/54 1CH TM van bj. 1969 CH (Zwitser), echter met rijwind gekoeld blok er onder, frame nummer 507XXX
-Er lag een 4-bak indirect kickstart blok onder, waarvan het carter gescheurd was, en een merkloze cilinder had, plus versleten Bing 18mm.
Dat was de eerste tegenslag, gelukkig heeft Hennie (Cavemen) me aan een goed donorblok geholpen (4-bak indirect trapperblok).
Via via bij Max ter Denge in Losser terecht gekomen, daar kwam weer licht in de tunnel;)
We hebben daar besloten om de carters van het trapperblok te gebruiken, en het binnenwerk van het kickstarter blok, en als klap op de vuurpijl, er een 5-bak van te gaan maken. Met 100% originele onderdelen. Max heeft me geadviseerd, en ik heb aangegeven voor goed materiaal te gaan, A-kwaliteit lagers enz. Daar het blok omgebouwd naar 5-bak indirect met kickstarter, waarvoor een klein aantal onderdelen gekocht moesten worden, en vervolgens helemaal gereviseerd uitgeklokt enz.! KT 60CC cilinder gekocht bij Black Mamba parts, Originele Kreidler kop gebruikt (RS smalle tab)nieuwe Polini 17,5mm, aangepast spruitstuk (hoek aangepast door Max), nieuwe drijfstang, nieuwe zuiger (ingemeten), 6-plaats koppeling met lager, nieuwe Kokusan Evo2 12V, luchtfilterhuis enz. Dat is inmiddels klaar. Verder heeft Max de wielen opnieuw gespaakt met RVS klaverblad spaken en A-merk verchroomde velgen en van nieuwe wiel lagers voorzien.(Campignola naven, waarvan het binnenwerk en remvoeringen als nieuw waren!) Alle originele bevestigings materiaal heb ik ontroest (in pannetje met citroenzuur oplossing) en opnieuw laten verzinken. De achterveren heb ik laten reviseren bij Jan (JD shocks), die mijn Remscheid schokdempers weer als nieuw heeft gemaakt. Zelf een zgan voorvork weten te kopen, deze wil ik zelf gaan reviseren. Het chroomwerk is ook in behandeling €€€ (%^$#@!) De onderbouw ligt inmiddels ook bij de straler, en poedercoater.
De bedoeling is dat alle frame delen Saphir schwarz metallic (BMW kleur) worden gespoten (na glasparelstralen en epoxy primer), en de tank wordt in Mazda red metallic (Soul Red Metallic) gespoten. Het zadel (frame wordt gestraald en gepoedercoat) en daarna bekleed door mijn broer met bruin / of cognac kleurig leder, of kunstleder.
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 11 nov 2021, 18:03
door Enzo-tvdzijden
Leuk een eigen smaak Kreidler.
Enzo
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 11 nov 2021, 18:08
door Andy
Tja, das een hoop geregel en werk aan, hopelijk gaat het goed rijden en kun je ervan genieten...
We zien de foto's graag !!!
Andy,
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 11 nov 2021, 18:15
door Caspar
Welkom John.
Ik ben nieuwsgierig.
Veel plezier ermee
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 11 nov 2021, 18:17
door OccaJohn1965
- IMG-20211027-WA0014.jpg (153.94 KiB) 2206 keer bekeken
De wielen, inmiddels;)
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 11 nov 2021, 18:27
door b.bonk
racie profiel.
maar lees en aardig snel setje dus dan is dat niet lelijk.
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 11 nov 2021, 18:40
door Eifelyeti
helas in duitsland niet te koop de Bridgestone EXEDRA G 552, hebben in D geen TÜV
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 09:40
door Stephan Eitank
Leuk project! Welkom en veel plezier.
TM is altijd goed
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 10:28
door OccaJohn1965
Stephan Eitank schreef: ↑12 nov 2021, 09:40
Leuk project! Welkom en veel plezier.
TM is altijd goed
Ik hoop het....wil 'm technisch in RS uit gaan voeren. Eigen smaak, ik betaal dus ik bepaal haha...
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 10:29
door OccaJohn1965
b.bonk schreef: ↑11 nov 2021, 18:27
racie profiel.
maar lees en aardig snel setje dus dan is dat niet lelijk.
Op advies van Max ter Denge, veilige band is voor mij belangrijker dan vintage looks.
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 10:31
door OccaJohn1965
Eifelyeti schreef: ↑11 nov 2021, 18:40
helas in duitsland niet te koop de Bridgestone EXEDRA G 552, hebben in D geen TÜV
Betekend dat ,dat dit een onveilige band is of gewoon een gevalletje burocratie?
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 10:36
door wimv8
OccaJohn1965 schreef: ↑12 nov 2021, 10:31
Eifelyeti schreef: ↑11 nov 2021, 18:40
helas in duitsland niet te koop de Bridgestone EXEDRA G 552, hebben in D geen TÜV
Betekend dat ,dat dit een onveilige band is of gewoon een gevalletje burocratie?
Het laatste natuurlijk!
Gr. Wim.
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 10:46
door OccaJohn1965
Enkele delen naar de chromerij gebracht, echter 3 delen (voorlopig) achtergehouden. Schakelaar / Koplampring / tankdop. Deze zijn voor zover ik het goed begrepen heb moeilijk of niet opnieuw te verchromen. De schakelaar heeft ingesmolten plastic knopjes, de koplampring heeft het CEV logo wat ik kwijt raak bij het schuren / slijpen ,en de tankdop zit gefelst tenminste het bovenste deel. Conditie is niet erg slecht, dus overweeg ik om het dan maar zo te laten, goede poetsbeurt heeft dit als resultaat opgeleverd. Wat is jullie mening betreft de koplamp ring. Verchromen en logo verliezen, of zo laten en logo behouden?
- 20211015_152233.jpg (109.6 KiB) 2044 keer bekeken
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 10:49
door OccaJohn1965
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 10:57
door OccaJohn1965
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 11:00
door OccaJohn1965
- 20211102_102310.jpg (171.95 KiB) 2038 keer bekeken
- 20211102_102308.jpg (175.48 KiB) 2038 keer bekeken
Alle originele boutjes moertjes ringetjes enz. ontvet, ontroest (citroenzuur) en opnieuw verzinkt.
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 11:03
door adriline
Ziet er goed uit. Zelf verzinkt?
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 11:25
door OccaJohn1965
Wat is nieuw? Dit o.a.:
-Stuurtje
-Carburateur Polini 17,5mm
-Achterlicht (LED) meer lichtopbrengst en lager stroom verbruik.
-Voor- en achtertandwiel (14-36), plus ketting Regina
-Rem kabels voor- en achter, koppelingskabel en gaskabel
-Alle lagers, in blok en wielen, plus achterbrug bussen
-Achterbrug as (origineel)
-Luchtfilterhuis plus filter
-Drijfstang
-Cilinder KT 60CC
-Zuiger Meteor (ingemeten door de Klomp motoren)
-Sproeiersets
-Kokusan Evo 2 ( 12V )
-Velgen, plus RVS spaken
-Balhoofdlagerset
-Stuurslot
-Koppelings set 6 plaats plus lager
-Spruitstuk (aangepast)
-Spatbord beugels voor verchroomd
-Voorvork kroonstuk plus keerringen enz.
-Inwendige originele delen blok ,voor ombouw van 4-bak, naar 5-bak, plus bronzen bussen.
-Kunstof delen aan het frame (kan zijn dat ik de oude originele delen ga gebruiken) alles wordt gespoten
-Uitlaat plus bocht (type KS) chroom
- 20211111_130204.jpg (230.65 KiB) 2031 keer bekeken
- 20211108_143722.jpg (148.3 KiB) 2031 keer bekeken
- 20211108_143648.jpg (203.3 KiB) 2031 keer bekeken
- 20211103_092252.jpg (148.71 KiB) 2031 keer bekeken
- 20211103_091436.jpg (151.56 KiB) 2031 keer bekeken
- 20211102_102310.jpg (171.95 KiB) 2031 keer bekeken
- 20211102_102308.jpg (175.48 KiB) 2031 keer bekeken
- 20211101_144040.jpg (146.94 KiB) 2031 keer bekeken
- 20211101_141323.jpg (183.84 KiB) 2031 keer bekeken
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 13:04
door RS69
Goed bezig daar, na een slechte start met de aankoop.
Je pakt het goed aan, en inderdaad wie betaald bepaalt, ik blijf het volgen.
Ik weet niet hoever je bent, maar als het nog kan eerst alles in elkaar en dan pas spuiten.
Zodat je weet dat alles goed past, niet dol (schroefdraad frame) is enz, en je niet meer aan de gespoten delen hoeft te werken.
Gr
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 13:25
door OccaJohn1965
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 13:29
door Enzo-tvdzijden
Dan zijn de gaten uitgesleten.
Borgen doe je hier mee en een ijzerdraadje
https://www.kreidlerparts.com/parts/15. ... kelelement
Nylon bus moet je ruimen of afdraaien. Andere as wil ook helpen. Moet strak om de as zitten.
Enzo
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 13:53
door Stephan Eitank
Had ik ook, ruimte tussen de nylon bus en as. Je zal merken dat die ruimte krapper wordt als de bus in het schakelmechanisme is geperst.
Daarna moet je hem ruimen om hem lekker passend te krijgen. Althans zo werkte het bij mij
Mooi klusje, succes!
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 15:05
door Eifelyeti
wimv8 schreef: ↑12 nov 2021, 10:36
OccaJohn1965 schreef: ↑12 nov 2021, 10:31
Eifelyeti schreef: ↑11 nov 2021, 18:40
helas in duitsland niet te koop de Bridgestone EXEDRA G 552, hebben in D geen TÜV
Betekend dat ,dat dit een onveilige band is of gewoon een gevalletje burocratie?
Het laatste natuurlijk!
Gr. Wim.
precies, so als altied bij de duitse TÜV
die Bridgestone rijd een maat hier uit de Eifel en is zeer tevreeden ermee
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 15:58
door Enzo-tvdzijden
Dit gat ziet er niet echt rond uit op de foto
Re: 1ste project restauratie TM 1969
Geplaatst: 12 nov 2021, 16:31
door OccaJohn1965
adriline schreef: ↑12 nov 2021, 11:03
Ziet er goed uit. Zelf verzinkt?
Nee, laten doen 2 tientjes