1973 Grand Prix 4 Speed

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#26 Bericht door jeroensprint » 16 jan 2022, 19:33

De krukas balansfactor is de afgelopen week een populair onderwerp en ik was wel erg nieuwsgierig wat deze factor was bij mijn Rito krukas en 60cc zuiger. Het blijkt gelukkig helemaal niet zo verkeerd.

Jeroen
1.jpg
1.jpg (74.54 KiB) 2010 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (91.97 KiB) 2010 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (64.99 KiB) 2010 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (66.25 KiB) 2010 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (71.66 KiB) 2010 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (78.51 KiB) 2010 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (79.25 KiB) 2010 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (66.28 KiB) 2010 keer bekeken
9.jpg
9.jpg (106.65 KiB) 2010 keer bekeken
10.jpg
10.jpg (79.28 KiB) 2010 keer bekeken
11.jpg
11.jpg (64.16 KiB) 2010 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht (totaal 2):
KJ (17 jan 2022, 11:43) • Gps (03 feb 2024, 03:50)
Waardering: 18.18%

André Sinke
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 okt 2020, 17:00
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#27 Bericht door André Sinke » 19 jan 2022, 20:21

balans gewicht hoe bepaal je dat? Hang je een gewicht aan de drijfstang zo dat het big end lager "horizontaal" staat?

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#28 Bericht door jeroensprint » 20 jan 2022, 10:38

André Sinke schreef: 19 jan 2022, 20:21 balans gewicht hoe bepaal je dat? Hang je een gewicht aan de drijfstang zo dat het big end lager "horizontaal" staat?
Dat klopt. Met het juiste balans gewicht blijft de krukas in elke stand staan. Proefondervindelijk bepaal je dat gewicht. Ik heb een massief messing staafje gebruikt waar ik steeds wat afgeknipt heb. Een beugeltje waar je gewichtjes aan hangt kan ook. Vaak zie je een pakketje onderlegringen aan een haakje om zo het gewicht te bepalen. Ter controle heb ik de krukas linksom, rechtsom en een keer een halve slag gedraaid om te kijken of het bepaalde gewicht uiteindelijk het juiste is. Dat bevestigt dat je opstelling dan ook geheel waterpas staat of niet.

Het is ook belangrijk dat de drijfstang horizontaal gewogen word en niet schuin onder een hoek. Dat maakt zo 5 gram verschil, parallel met de weegschaal of met het bigend bovenaan.

Jeroen

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#29 Bericht door jeroensprint » 24 jan 2022, 19:27

Ik heb deze week de catalogus Bromfiets 1972 gescand en schoongepoetst. Een 14MB pdf file of een wat lagere 6MB file. Mocht iemand deze willen dan stuur maar een PB bericht.

Jeroen

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#30 Bericht door Maarten » 24 jan 2022, 19:51

jeroensprint schreef: 24 jan 2022, 19:27 Ik heb deze week de catalogus Bromfiets 1972 gescand en schoongepoetst. Een 14MB pdf file of een wat lagere 6MB file. Mocht iemand deze willen dan stuur maar een PB bericht.

Jeroen
Ja mooi, gaaf! Ik heb je mail beantwoord, wil het graag hebben en op het forum plaatsen!

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#31 Bericht door jeroensprint » 22 apr 2022, 18:39

Vanmiddag een ‘versterkte’ veren test gedaan. De versterkte veren die in diverse webshops te koop aangeboden worden.

Qua chroom en uiterlijk zijn ze goed en hebben een winding extra. Daar worden ze normaal gesproken niet sterker van maar juist slapper maar de windingen zelf zijn ongeveer 0,7mm dikker dan het origineel. Er zit wat verschil in lengte in de originele veren maar die zijn dan ook al 50 jaar oud en waarschijnlijk ook wat kracht verloren. Geen idee wat het origineel zou moeten zijn en de meting is dan ook representatief t.o.v. mijn huidige veren.

Wat al mis ging was dat de weegschaal tijdens het meten na 5 seconden steeds uit ging en toen maar direct bij de lokale kringloop wat geschikter gekocht voor 2,50 euro. Blokken met veer op de schaal en ouderwets met een draaiknopje weer op nul.

Misschien kan iemand wat met het resultaat. Ik ga ze monteren en gebruiken en zie t.z.t. wel of het een verbetering is of niet. Het afgeveerde gewicht is de laatste 30 jaar met een kilo per jaar toegenomen en daarom de interesse in een alternatief.

De conclusie is dat de veerconstante redelijk gelijk is t.o.v. de originele veren maar dat de tegendruk bij de inbouwlengte aanzienlijk hoger is. De versterkte veren drukken 20 kilo, samen zo’n 40 kilo meer naar boven en dat zal in de beladen rijstand nogal wat uitmaken qua rijhoogte.

Jeroen
20220422_140404.jpg
20220422_140404.jpg (87.71 KiB) 1702 keer bekeken
20220422_152629.jpg
20220422_152629.jpg (72.39 KiB) 1702 keer bekeken
20220422_145848.jpg
20220422_145848.jpg (79.02 KiB) 1702 keer bekeken
20220422_150525.jpg
20220422_150525.jpg (83.5 KiB) 1702 keer bekeken
20220422_150530.jpg
20220422_150530.jpg (79.12 KiB) 1702 keer bekeken
20220422_174927.jpg
20220422_174927.jpg (94.81 KiB) 1702 keer bekeken
20220422_175106.jpg
20220422_175106.jpg (88.02 KiB) 1702 keer bekeken
20220422_175112.jpg
20220422_175112.jpg (78.5 KiB) 1702 keer bekeken
20220422_175157.jpg
20220422_175157.jpg (69.15 KiB) 1702 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht:
Gps (23 feb 2024, 02:14)
Waardering: 9.09%

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#32 Bericht door jeroensprint » 01 mei 2022, 20:56

Vroeger lagen de nieuwe onderdelen te schreeuwen op de slaapkamer om direct gemonteerd te worden maar inmiddels 30 jaar later is er meer interne rust. In januari begonnen met schoonmaken van de voorvork delen en afgelopen zaterdag twee voorvorken afgemonteerd en voorzien van olie.

Van drie voorvorken heb ik twee nette kunnen maken. Eén voor mijn eigen en één t.z.t. voor de verkoop. Beide zijn verschillend. Waar ik mee ga rijden heeft sterkere veren en heb me laten verleiden tot dubbele keerringen. Het enkele type keerring zat inmiddels lekvrij al 30 jaar in de oude voorvork en datzelfde type had ik al uitgekozen maar die zitten nu in de andere vork.

Mijn ‘eigen’ vork heeft het nooit helemaal goed gedaan. Geen aanslag en altijd een bonk bij helemaal uitveren. De aanslagrubbers waren destijds waarschijnlijk al kapot maar als 15/16 jarige kon een vork niet verder uit elkaar dan de onderpoten demonteren en de veren eruit halen. Veel informatie was er toen ook niet en van PDF had nog niemand gehoord. Al wel lid van Kreidlerclub Oost maar daar werd je in die tijd met een Buffel niet echt serieus genomen want een Eitank was een Kreidler en de rest modern spul. Niet veel restaureerden toen ook iets na bouwjaar 1965. Als 15 jarige was een Eitank onbetaalbaar vandaar zo’n modern ding uit 1973..
Veel vastgekoekte prut onderin de onderpoten en in de vork zelf. Hier en daar weekte het niet eens los en met een lange pin konden de restanten eruit gekrabd worden. Zou iemand dat ook gaan doen dan adviseer ik goed kijken in de vorkpoten zelf. Daar zit een geprofileerde ring waar de prut vast in en tussen gaat zitten en dat is in eerste instantie niet zo te zien.

De korte originele veren heb ik vervangen door de korte veren van de lange voorvork. De windingen zijn aanzienlijk dikker en ik heb deze ingekort maar wel 5mm langer gelaten dan de originele voor iets meer voorspanning. Ik ben alleen auto veren gewend maar door de achterveren test van laatst ben ik er achter gekomen dat een extra voorspanning van 5mm bij een bromfiets veer al een redelijk verschil maakt in kilo’s tegendruk. Mocht het te stug zijn tijden het rijden dan kan dat alsnog veranderd worden. Bij het indrukken van beide vorken voelt diegene met de sterkere veren aanzienlijk stugger wat ook het doel was. Omdat de vervangen veer stugger was dan de lange originele veer dacht ik dat er iets van progressief veergedrag zou zijn maar dat is niet het geval. De vork is vanaf het begin al moeilijker in te drukken. De vork met de originele veren voelt eigenlijk te slap nu er zo’n ander naast staat.

De olie is 15W geworden. Ik heb in één poot eerst 10W geprobeerd maar dat voelde als te weinig demping. Je kon de voorpoot vrij gemakkelijk weer uittrekken. In beide zit nu 15W en ik denk dat dit de juiste viscositeit is. Maar ook dat is vrij eenvoudig te veranderen mocht het te stug of nog te slap zijn tijdens het rijden. Deze week de krukassen geshimd van de vijfbak en de oude vierbak die ook te koop komt dus een eerste proefrit duurt nog wel even..

Jeroen


Losse prut uit de eigen voorvoork en het andere was nog uit één stuk maar bij aanraken waren dat ook kruimels.
20220107_163101.jpg
20220107_163101.jpg (101.01 KiB) 1614 keer bekeken
Iedereen zijn eigen middeltjes. Ik gebruik al jaren Bluewonder allesreiniger. Een zeer goede ontvetter.
20220122_155745.jpg
20220122_155745.jpg (76.07 KiB) 1614 keer bekeken
Een nieuw verfje.
20220123_160513.jpg
20220123_160513.jpg (67.29 KiB) 1614 keer bekeken
Goede poten zonder roest of invreetplekken.
20220319_172825.jpg
20220319_172825.jpg (74.66 KiB) 1614 keer bekeken
20220319_173024.jpg
20220319_173024.jpg (71.38 KiB) 1614 keer bekeken
Nieuwe enkele keerringen.
20220319_194323.jpg
20220319_194323.jpg (72.36 KiB) 1614 keer bekeken
De nieuwe korte veren zijn veren voor de lange voorvork. Aanzienlijk stugger dan de originele korte en een veel dikkere winding.
20220412_210841.jpg
20220412_210841.jpg (72.57 KiB) 1614 keer bekeken
Nieuw spul erop en eraan.
20220412_211113.jpg
20220412_211113.jpg (59.09 KiB) 1614 keer bekeken
Een openbaring. Vroeger kon dit niet uitelkaar...
20220412_212056.jpg
20220412_212056.jpg (69.64 KiB) 1614 keer bekeken
Twee type keerringen
20220429_175834.jpg
20220429_175834.jpg (73.31 KiB) 1614 keer bekeken
Dubbele keerringen
20220429_175838.jpg
20220429_175838.jpg (60.02 KiB) 1614 keer bekeken
Enkele keerring waar de keerring teven de geleider is voor de chroom bus.
20220429_175849.jpg
20220429_175849.jpg (102.84 KiB) 1614 keer bekeken
Vetje erop voor montage. Ik gebruik overal Silkolene RG2 op of aan. Vet wat zo plakt dat het na drie keer handen wassen pas van de vingers is. Zo'n 15 jaar geleden was ik redelijk aktief in de auto sport en omdat de remmen zo heet werden liep het vet altijd uit de voorste wiellagers. Veel vetjes geprobeerd en dit bleef toen in de lagers zitten. Sindsdien gaat het overal in. Niets duurder dan gewoon vet maar veel beter. Iedereen die wat met ouder auto's heeft weet dat na een jaar het vet in bijvoorbeeld wiellagers een soort olieachtige substantie is geworden. Heel anders als toen het uit de pot kwam. Dit Silkolene blijft vet zoals het uit de pot komt. Een aanrader.
20220429_180125.jpg
20220429_180125.jpg (80.15 KiB) 1614 keer bekeken
20220429_180132.jpg
20220429_180132.jpg (65.44 KiB) 1614 keer bekeken
En natuurlijk ging het thuis van m6 naar m8. Gelukkig zit Kreidlerman op 10 minuten rijden voor m7.
20220429_180412.jpg
20220429_180412.jpg (74.83 KiB) 1614 keer bekeken
De sterkere veer. Iets dikker en iets langer gelaten.
20220429_182344.jpg
20220429_182344.jpg (78.97 KiB) 1614 keer bekeken
Standaard veer.
20220429_182347.jpg
20220429_182347.jpg (68.18 KiB) 1614 keer bekeken
Volgens het forum kan je motor niet zonder Belray en daar twijfel ik dan ook niet aan. De voorvorkolie kon met dezelfde bestelling mee. Als recente ex-Nijverdaller bestond er buiten Eurol uiteraard niets anders maar dit zal het ook wel doen.
20220430_141631.jpg
20220430_141631.jpg (73.7 KiB) 1614 keer bekeken
Klaar voor gebruik.
20220430_142048.jpg
20220430_142048.jpg (82.12 KiB) 1614 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#33 Bericht door Flocke » 01 mei 2022, 21:46

jeroensprint schreef: 22 apr 2022, 18:39 Er zit wat verschil in lengte in de originele veren maar die zijn dan ook al 50 jaar oud en waarschijnlijk ook wat kracht verloren. Geen idee wat het origineel zou moeten zijn en de meting is dan ook representatief t.o.v. mijn huidige veren.
Interessante Sachen machst Du da ... :clap

Ich hatte die Federn von NOS-Hemscheidt-Dämpfern mal gemessen, die sind 220mm lang.

Gruß

Carsten


IMG_1858.JPG
IMG_1858.JPG (170.41 KiB) 1597 keer bekeken
IMG_1860.JPG
IMG_1860.JPG (211 KiB) 1597 keer bekeken
IMG_2362.JPG
IMG_2362.JPG (144.4 KiB) 1597 keer bekeken
IMG_8485.JPG
IMG_8485.JPG (276.62 KiB) 1597 keer bekeken
IMG_8486.JPG
IMG_8486.JPG (244.08 KiB) 1597 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#34 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 mei 2022, 21:56

jeroensprint schreef: 01 mei 2022, 20:56 Vroeger lagen de nieuwe onderdelen te schreeuwen op de slaapkamer om direct gemonteerd te worden maar inmiddels 30 jaar later is er meer interne rust. In januari begonnen met schoonmaken van de voorvork delen en afgelopen zaterdag twee voorvorken afgemonteerd en voorzien van olie.

Van drie voorvorken heb ik twee nette kunnen maken. Eén voor mijn eigen en één t.z.t. voor de verkoop. Beide zijn verschillend. Waar ik mee ga rijden heeft sterkere veren en heb me laten verleiden tot dubbele keerringen. Het enkele type keerring zat inmiddels lekvrij al 30 jaar in de oude voorvork en datzelfde type had ik al uitgekozen maar die zitten nu in de andere vork.

Mijn ‘eigen’ vork heeft het nooit helemaal goed gedaan. Geen aanslag en altijd een bonk bij helemaal uitveren. De aanslagrubbers waren destijds waarschijnlijk al kapot maar als 15/16 jarige kon een vork niet verder uit elkaar dan de onderpoten demonteren en de veren eruit halen. Veel informatie was er toen ook niet en van PDF had nog niemand gehoord. Al wel lid van Kreidlerclub Oost maar daar werd je in die tijd met een Buffel niet echt serieus genomen want een Eitank was een Kreidler en de rest modern spul. Niet veel restaureerden toen ook iets na bouwjaar 1965. Als 15 jarige was een Eitank onbetaalbaar vandaar zo’n modern ding uit 1973..
Veel vastgekoekte prut onderin de onderpoten en in de vork zelf. Hier en daar weekte het niet eens los en met een lange pin konden de restanten eruit gekrabd worden. Zou iemand dat ook gaan doen dan adviseer ik goed kijken in de vorkpoten zelf. Daar zit een geprofileerde ring waar de prut vast in en tussen gaat zitten en dat is in eerste instantie niet zo te zien.

De korte originele veren heb ik vervangen door de korte veren van de lange voorvork. De windingen zijn aanzienlijk dikker en ik heb deze ingekort maar wel 5mm langer gelaten dan de originele voor iets meer voorspanning. Ik ben alleen auto veren gewend maar door de achterveren test van laatst ben ik er achter gekomen dat een extra voorspanning van 5mm bij een bromfiets veer al een redelijk verschil maakt in kilo’s tegendruk. Mocht het te stug zijn tijden het rijden dan kan dat alsnog veranderd worden. Bij het indrukken van beide vorken voelt diegene met de sterkere veren aanzienlijk stugger wat ook het doel was. Omdat de vervangen veer stugger was dan de lange originele veer dacht ik dat er iets van progressief veergedrag zou zijn maar dat is niet het geval. De vork is vanaf het begin al moeilijker in te drukken. De vork met de originele veren voelt eigenlijk te slap nu er zo’n ander naast staat.

De olie is 15W geworden. Ik heb in één poot eerst 10W geprobeerd maar dat voelde als te weinig demping. Je kon de voorpoot vrij gemakkelijk weer uittrekken. In beide zit nu 15W en ik denk dat dit de juiste viscositeit is. Maar ook dat is vrij eenvoudig te veranderen mocht het te stug of nog te slap zijn tijdens het rijden. Deze week de krukassen geshimd van de vijfbak en de oude vierbak die ook te koop komt dus een eerste proefrit duurt nog wel even..

Jeroen
Veren trucje passen wij al langer toe. :clap

viewtopic.php?f=23&t=11023&p=774959&hil ... en#p774959

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#35 Bericht door jeroensprint » 01 mei 2022, 22:20

Flocke schreef: 01 mei 2022, 21:46
jeroensprint schreef: 22 apr 2022, 18:39 Er zit wat verschil in lengte in de originele veren maar die zijn dan ook al 50 jaar oud en waarschijnlijk ook wat kracht verloren. Geen idee wat het origineel zou moeten zijn en de meting is dan ook representatief t.o.v. mijn huidige veren.
Interessante Sachen machst Du da ... :clap

Ich hatte die Federn von NOS-Hemscheidt-Dämpfern mal gemessen, die sind 220mm lang.

Gruß

Carsten
Dan heeft één nog de juiste lengte en eentje is 2mm ingezakt. Ik herinner me nog dat dit destijds geen set was van een brommer/RS maar los gekocht.

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#36 Bericht door jeroensprint » 01 mei 2022, 22:32

Enzo-tvdzijden schreef: 01 mei 2022, 21:56
Veren trucje passen wij al langer toe. :clap

viewtopic.php?f=23&t=11023&p=774959&hil ... en#p774959
Er is inderdaad genoeg te vinden op het forum.

Ik bedenk me net dat de veering wel progressief zou moeten zijn omdat er twee verschillende sterkte veren zijn. Ik vermoed dat het nu net andersom werkt. In de originele situatie is de korte de slappere veer. Die vangt de kleine klappen op. Zodra deze helemaal is ingedrukt na bijvoorbeeld 5cm inveren neemt de sterkere lange veer het geheel alleen over tot het eind van de veerslag om het duiken wat tegen te gaan.

Met de nieuwe situatie is de langere veer nu de slapste. Zodra deze langere veer bij bijvoorbeeld 10cm inveren samengedrukt is, neemt nu de kortere veer het geheel over om meer tegendruk te gaan geven.

De progressieve verhouding ligt nu anders. Omdat de oude sterkste lange veer nu de slapste is geworden voelt de vork vanaf het begin uiteraard wat stugger aan maar zou ik deze nog verder indrukken totdat de nieuwe sterkste korte veer meer gaat tegendrukken zal de veering vanaf dan pas nog stugger gaan aanvoelen/progressief gaan werken. Dat is dan iets om te constateren als de boel rijdend is en er flink geremd word.

Jeroen

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#37 Bericht door Caspar » 01 mei 2022, 22:55

Standaard vork geef ik ook meestal wat meer veervoorspanning.
Tip: het is wel belangrijk dat je nog wat negatieve wielvlucht overhoudt.
Het wiel moet nog wel kunnen uitveren , anders gaat je voorwiel een keer onderuit

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#38 Bericht door jeroensprint » 01 mei 2022, 23:55

Caspar schreef: 01 mei 2022, 22:55 Standaard vork geef ik ook meestal wat meer veervoorspanning.
Tip: het is wel belangrijk dat je nog wat negatieve wielvlucht overhoudt.
Het wiel moet nog wel kunnen uitveren , anders gaat je voorwiel een keer onderuit
Hoe bedoel je dat? Negatieve wielvlucht ken ik als negatief camber bij auto's.

De vork veert voldoende/normale veerweg en met zo'n recht stuur hang je automatisch naar voren met meer gewicht op de voorvork dan met een halfhoog stuur. Het idee is om bij hogere belasting de rijhoogte redelijk standaard te houden. De vork zakte altijd wat in maar waarschijnlijk miste ik ook altijd al 30mm lengte aan aanslagrubber waardoor de vork dan onbelast eigenlijk al 30mm te lang was.

Ik heb geen idee hoe het gaat rijden. Ik heb nog een Suzuki 125 uit 1970, maar iets groter dan een Kreidler en díe voelt qua stugheid redelijk gelijk zoals de Kreidler vork nu is.

Mocht het voor geen meter rijden is terug naar standaard even werk of verder modificeren stugger/slapper ook.

Jeroen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#39 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 mei 2022, 06:34

jeroensprint schreef: 01 mei 2022, 23:55
Caspar schreef: 01 mei 2022, 22:55 Standaard vork geef ik ook meestal wat meer veervoorspanning.
Tip: het is wel belangrijk dat je nog wat negatieve wielvlucht overhoudt.
Het wiel moet nog wel kunnen uitveren , anders gaat je voorwiel een keer onderuit
Hoe bedoel je dat? Negatieve wielvlucht ken ik als negatief camber bij auto's.

De vork veert voldoende/normale veerweg en met zo'n recht stuur hang je automatisch naar voren met meer gewicht op de voorvork dan met een halfhoog stuur. Het idee is om bij hogere belasting de rijhoogte redelijk standaard te houden. De vork zakte altijd wat in maar waarschijnlijk miste ik ook altijd al 30mm lengte aan aanslagrubber waardoor de vork dan onbelast eigenlijk al 30mm te lang was.

Ik heb geen idee hoe het gaat rijden. Ik heb nog een Suzuki 125 uit 1970, maar iets groter dan een Kreidler en díe voelt qua stugheid redelijk gelijk zoals de Kreidler vork nu is.

Mocht het voor geen meter rijden is terug naar standaard even werk of verder modificeren stugger/slapper ook.

Jeroen.
We hebben er al heel veel gedaan met positieve reacties. Wel korten wij de dikkere veer in tot de ori lengte.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#40 Bericht door Caspar » 02 mei 2022, 09:51

@Jeroen : ik bedoel daarmee dat het wiel ook nog de weg moet kunnen volgen bij plotseling uitveren , bijvoorbeeld als er in een bocht een kuil zit.
Heb je teveel veervoorspanning , dan kan je voorvork niet meer uitveren en gaat je voorwiel onderuit.
Maar als ik het zo lees , zal het bij jou wel meevallen

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#41 Bericht door jeroensprint » 02 mei 2022, 11:21

Caspar schreef: 02 mei 2022, 09:51 @Jeroen : ik bedoel daarmee dat het wiel ook nog de weg moet kunnen volgen bij plotseling uitveren , bijvoorbeeld als er in een bocht een kuil zit.
Heb je teveel veervoorspanning , dan kan je voorvork niet meer uitveren en gaat je voorwiel onderuit.
Maar als ik het zo lees , zal het bij jou wel meevallen


Duidelijk. Zou de veering helemaal niet gaan samendrukken als je erop gaat zitten.

In diverse motor weggligging afstelling artikelen over instebare vering/dempers hoe af te stellen houden ze een inveer afstand aan van rond de 30mm bij de rijstand, dus het inzakken als de rijder erop gaat zitten. Dat is het begin van het afstellen en dan de (persoonlijke) demper instelling.

Die 30mm ga ik ook aanhouden. Het afgeveerde gewicht is nu wat anders dan 30 jaar geleden en dat is de reden dat ik vermoed dat de veerspanning wel iets hoger kan. Mocht het straks niet juist zijn dan kan het altijd slapper of stugger.

Jeroen

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#42 Bericht door jeroensprint » 24 mei 2022, 19:13

Vandaag was het Hemscheidt afwerk dag. Laten reviseren is te makkelijk dus gekozen voor de weg met de meeste weerstand.

30 jaar geleden waren de keerringen nog enigszins her te gebruiken maar inmiddels was er eentje lek. Na demontage bleken beide keerringen nu van hard plastic en eentje dichte niet meer af. Na een redelijke zoektocht heb ik mij erbij neergelegd dat de nieuwe keerringen maar iets zouden gaan afwijken en de schokbreker daar op aangepast zou gaan worden. Het mooiste was natuurlijk om een echte schokbrekerkeerring te gebruiken maar de meeste passende maten hadden een 10mm of een 8mm binnengat en deze Hemscheidt heeft een zuigerstang van 9mm..
De gekozen keerring was iets hoger dus een aantal andere delen moesten lager. Na wat gepuzzel is de benodigde extra afstand gecompenseerd en mocht er in de toekomst ooit eens een andere keerring in moeten dan kan er nu een ‘standaard’ maat in. De keerring van dit RS type is anders dan de gangbare Hemscheidt keerringen die qua maat nog wel te krijgen zijn.

De witte plastic kruimels die een soort van aanslag waren had ik destijds vervangen door nylon ringen. Daar was na al die jaren nog niets mis mee. Omdat een veerschoteltje en een veer van de high speed compressieklep beschadigd was, had ik voor 10 euro op marktplaats een gewone chroom bus type Hemscheidt gekocht om daar het schoteltje en de veer van te gebruiken. Na het losslijpen van die demper zat daar nog een originele aanslag in. Goed genoeg om de dikte te bepalen van een origineel en om erachter te komen dat dit toch geen massief hard materiaal was geweest. Als nieuwe aanslag heb ik nu een viton schijf van 3mm die qua hardheid en dikte redelijk overeenkomt met het origineel. Viton is olie en benzine bestendig dus die zal het wel een aantal jaren vol gaan houden.

Het veertje van de high speed compressieklep was helaas anders en veel slapper dan diegene die in het RS model schokbreker zit. Met een sterkere veer zal de schokbreker minder snel doorslaan en wat stugger zijn bij snel inveren maar dan ook minder goed de weg volgen. Ik heb een aantal veertjes besteld en zet er iets lichtere in dan het origineel. Mijn spiraalveren zijn al redelijk wat sterker en zullen het te snel inveren wat verminderen. De low speed compressie klep, de plaatjes en veren bovenop de zuiger die verantwoordelijk zijn voor de algehele weglegging/inveersnelheid laat ik zoals het is. De uitgaande slag klep krijgt een dun shimmetje extra voor een iets stuggere demper.

Hopelijk ontstaat er een originele demper die geheel naar wens zal dempen. Mocht het één en ander opnieuw aangepast moeten worden dan is het grote voordeel van deze dempers dat je ze zo weer uit elkaar draait.

De olie die ik erin ga doen is 5W. Ik durf er geen dikkere olie in te doen want het origineel is ook zo dun als water wat erin zit. Een dikkere olie beïnvloed gelijk alle kleppen en veranderd direct de gehele schokbreker wat ik dan niet wil. Alleen de uitgaande slag wat trager en de high speed compressie juist wat lichter dan standaard. De hele afstelling is vrij simpel aan te passen met shimmetjes en voor een ‘bromfiets’ schokbreker van 50 jaar oud is het best een goed ontwerp.

De bussen in het rubber waren ooit eens aangevreten en daar vier nieuwe voor gemaakt van rvs. De rubbers zijn van een Tomos 4 TL maar passen heel goed in deze demper.

Nog lang niet toe aan een eerste proefrit maar ze liggen in ieder geval alvast klaar.

Jeroen



De schokbreker na 30 jaar weer uit elkaar. Twee nylon ringen als aanslag gebruikt destijds.
1.jpg
1.jpg (62.86 KiB) 1446 keer bekeken
In de chroombus donor demper zat nog een originele aanslag.
2.jpg
2.jpg (69.99 KiB) 1446 keer bekeken
Wat lengte wegwerken waar het kan.
3.jpg
3.jpg (81.54 KiB) 1446 keer bekeken
Omdat de keerring uiteindelijk 1mm hoger in de schokbreker komt heb ik de doppen 1mm afgedraaid. Onder de draad zat een loos stuk zonder draad van ongeveer 1,5mm dus daar kon zonder meer wat vanaf. De 'hoeveelheid' draad in de schokbreker geschroefd blijft nu hetzelfde dan origineel.
4.jpg
4.jpg (106.3 KiB) 1446 keer bekeken
Het pakketje keerringen en aangepaste delen. De zwarte schijven zijn de Viton aanslagen die erin komen. Ik plaats nog een extra kleine keerring in de schroefdop als een extra vuil keerring. Deze dicht niet het oliedeel af maar houd misschien wat rommel buiten.
5.jpg
5.jpg (110.4 KiB) 1446 keer bekeken
De beschadigde veerschotel. De dunne veer komt uit de chroom bus Hemscheidt en de dikke uit de RS open veer versie.
6.jpg
6.jpg (115.42 KiB) 1446 keer bekeken
Wat experimenteer veren.
7.jpg
7.jpg (72.7 KiB) 1446 keer bekeken
De Tomos 4TL rubbers en de nieuwe bussen.
8.jpg
8.jpg (115.46 KiB) 1446 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht (totaal 3):
Flocke (26 mei 2022, 16:39) • KeesR (29 mei 2022, 20:40) • Gijs (10 dec 2023, 20:50)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3726
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 343 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#43 Bericht door jamojamo » 24 mei 2022, 20:23

Super mooi verslag van de mooiste achter schokbrekers die er zijn en je pakt het heel grondig aan. Ik heb 2 setjes gedaan maar bij mij was het schoonmaken, ringetje vervangen, olie erin en weer klaar. Even testen door duwen / trekken of ie goed dempte en dat was het wel. Ik ben jaloers op jouw kundigheid want je maakt ze beter dan nieuw. Het 2e setje heb ik hier nog liggen want ik vind ze te mooi om weg te doen en vind ze dan nog maar eens.
Die Akkerman uit Waskemeer vraagt 125€ voor een set zo uit de strijd #-o
Gr.,
Eric
Deze gebruikers waarderen jamojamo voor dit bericht:
Flocke (26 mei 2022, 16:39)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#44 Bericht door Flocke » 26 mei 2022, 16:43

Sehr gute und interessante Detail-Arbeit ! :clap
Gefällt mir.

Du machst das wirklich gut und gründlich, eine Arbeit mit "Hand und Fuß".

Wenn man möglichst viel selbst macht, lernt man eine Menge dazu und weiß, was man hat.
Das kann natürlich nicht jeder, und die Möglichkeiten und Zeit benötigt man auch.

Weiter so, interessant ... :thumbleft

Gruß

Carsten

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#45 Bericht door jeroensprint » 11 jun 2022, 18:46

Een long shot, heeft iemand nog een RS hemscheidt schokbreker liggen of de bovenste dop/moer ervan?

Voor een bevriende Kreidler liefhebber van vroeger maak ik een setje klaar zoals die van mijzelf. Voor het eigen project heb ik wat extra keerringen etc. besteld voor passen, proberen en eventueel aanpassen of mislukken. Mijn visie is mocht er tijdens het experimenteren een keerring sneuvelen dan kun je met een paar extra 'op voorraad' direct verder en het scheelt dan extra opnieuw bestellen van iets wat 3 euro kost en verzenden 8 euro en in mijn geval gekocht bij een groothandel met een minimum order bedrag van 25 euro.

Ik heb voldoende overgehouden en kan voor hem een setje klaarmaken maar de bovenste schroefdop van één van de dempers is dusdanig beschadigd dat het beter is dat daar een andere op komt.

Ik hoop dat iemand wat heeft.

Jeroen

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#46 Bericht door Caspar » 11 jun 2022, 22:07

Bedoel je de Hemscheidt vaasjes , of met de chromen bussen ?
Van die laatste heb ik wel een bovenkant

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#47 Bericht door jeroensprint » 13 jun 2022, 12:42

Caspar schreef: 11 jun 2022, 22:07 Bedoel je de Hemscheidt vaasjes , of met de chromen bussen ?
Van die laatste heb ik wel een bovenkant
Dezelfde als hierboven, met losse veren. Het gaat om deze dop.

Jeroen
20220524_155216.jpg
20220524_155216.jpg (106.3 KiB) 1114 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#48 Bericht door Caspar » 13 jun 2022, 12:46

Nee helaas , die heb ik niet.

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#49 Bericht door jeroensprint » 02 feb 2024, 23:21

Het is alweer een poosje geleden. Door omstandigheden niet zo actief geweest en er is niet zoveel gebeurd. Sinds eind vorige jaar is de boel weer voorzichtig opgepakt. Een paar willekeurige updates.


20230503_174655.jpg
20230503_174655.jpg (71.27 KiB) 374 keer bekeken
20230504_171947.jpg
20230504_171947.jpg (77.59 KiB) 374 keer bekeken


Het buddyseat is voorzien van nieuwe bekleding. Het bovendek is hergebruikt. De buddy heeft ongeveer twee jaar bij een bekleder gelegen met de opdracht, gebruik je een keer dezelfde grain skai/leer, dan neem mijn buddyseat graag ook mee. De piping is ook hergebruikt om het zo origineel mogelijk te laten lijken.


20211112_183714.jpg
20211112_183714.jpg (124.09 KiB) 374 keer bekeken
20211112_183744.jpg
20211112_183744.jpg (116.12 KiB) 374 keer bekeken
20211112_183810.jpg
20211112_183810.jpg (105.51 KiB) 374 keer bekeken


De kop en cilinder zijn glimmend. Geparelstraald en toen verdicht. Het neemt nu geen vuil aan en blijft voor altijd zo. 30 jaar geleden destijds met de oude cilinder ook gedaan en die is nog steeds zoals deze nieuwe.


20220404_223029.jpg
20220404_223029.jpg (90.65 KiB) 374 keer bekeken


Het project 5 bak met trappers gaat binnenkort verder.


20231208_132955.jpg
20231208_132955.jpg (81.52 KiB) 374 keer bekeken
20231208_150207.jpg
20231208_150207.jpg (92.43 KiB) 374 keer bekeken
20231208_150244.jpg
20231208_150244.jpg (94.8 KiB) 374 keer bekeken
20231212_160216.jpg
20231212_160216.jpg (93.33 KiB) 374 keer bekeken


Project standaard is inmiddels in de primer. Nieuwe pootjes aan een origineel en een cm langer. Het achterwiel komt daarmee zo'n twee centimeter verder van de vloer.


20240202_121745.jpg
20240202_121745.jpg (82.9 KiB) 374 keer bekeken
20240202_154134.jpg
20240202_154134.jpg (105.98 KiB) 374 keer bekeken


Een nieuw old stock beenscherm gestraald en inmiddels ook al in primer.


Een klein zij project is het verfraaien van een opengewerkt model dat ik als 16 jarige 30+ jaar geleden gemaakt had. Toen met een spuitbusje zilvergrijs aan de slag geweest maar nu wat netter en schoner allemaal. Nu dezelfde behandeling als de cilinder en kop. Als het verzinkwerk klaar is kan ie in elkaar.
Binnenkort meer nieuws.

Kreidler_1973-04.jpg
Kreidler_1973-04.jpg (73.59 KiB) 374 keer bekeken

Vroeger op de slaapkamer.

Kreidler_1973-30.jpg
Kreidler_1973-30.jpg (146.14 KiB) 374 keer bekeken

Regelmatig meegezeuld naar lokale evenementen.

20231019_124551.jpg
20231019_124551.jpg (120.79 KiB) 374 keer bekeken
20240202_170444.jpg
20240202_170444.jpg (147.96 KiB) 374 keer bekeken
20240202_170457.jpg
20240202_170457.jpg (102.74 KiB) 374 keer bekeken
20240202_170508.jpg
20240202_170508.jpg (113.62 KiB) 374 keer bekeken
20240202_170520.jpg
20240202_170520.jpg (89.68 KiB) 374 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen jeroensprint voor dit bericht (totaal 2):
Andre54 (03 feb 2024, 11:01) • jamojamo (05 feb 2024, 09:41)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3726
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 343 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#50 Bericht door jamojamo » 05 feb 2024, 09:49

Ik geniet en wordt heel jaloers als ik dit allemaal zie Jeroen. Een echte techneut met gevoel voor esthetiek. En liefhebber die bereid is voor een ander iets te doen en de voortgang lekker te delen op het forum. Wat ik bewonder is je eigengereidheid en aanpassing van de originele onderdelen. Er zijn al zoveel topics waarbij NOS delen op NOS delen geschroefd worden en gues what…NOS op NOS past altijd maar wat jij doet is veel leuker om te zien.

Die buddy is een kunstwerkje en ook goed over nagedacht. Ik heb mijn lengtestreep Francorchamps ook met hetzelfde topdekje en pees laten doen. Dat is ori zo mooi dat is de moeite waard om geduld mee te hebben.

Gr., Eric

Plaats reactie