1973 Grand Prix 4 Speed

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

1973 Grand Prix 4 Speed

#1 Bericht door jeroensprint » 05 jan 2022, 09:28

Niet echt een restauratie maar groot onderhoud na een restauratie van ongeveer 30 jaar geleden.

De introductie staat hier:

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... 45&t=49507

Ik heb een tweetal vragen. De uitlaten van de bromfiets modellen zijn aanzienlijk langer/zitten verder naar achteren dan de RS uitlaat. Op foto's her en der zie je ook wat verschillen in lengtes van de bromfietsmodellen onderling en volgens de folder foto's lijkt het erop dat het einde van een originele uitlaat ergens tussen de achterband en het spatbord uitkomt. Wie heeft er een originele uitlaat en zou daar de maat kunnen meten van bijvoorbeeld het laatste bevestigingsboutje tot aan het eind van de pijp?

Vraag twee. Is er exacte data bekend van de gegevens van een Kreidler? Chassisnummer/motornummer/datum van fabricage? Als ik de gegevens opvraag en het chassisnummer van mijn 1971 Triumph doorgeeft dan heb ik binnen een halve dag het daarbij behorende motornummer, versnellingsbaknummer, achterasnummer, datum van productie, land en firma van export en alle kleuren, geuren en opties waarmee ie de fabriek uit rolde. Mbt een Kreidler kom ik veel berichten tegen over een Maloud en een Rudolf Scheidt maar ook evenveel berichten dat dit geen exacte gegevens zijn. Is dit wel of niet exact en zo niet is die data er geweest en is bekend wat eventueel daarmee gebeurd is en dat dan wel heeft?? Data wat volledig berust op wat ooit een eigenaar opgeeft en een ander daarna doorgeeft als zijnde 'de gegevens' heeft voor mij niet zoveel waarde.

Jeroen
20211211_140329.jpg
20211211_140329.jpg (107.55 KiB) 2773 keer bekeken

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#2 Bericht door hermanp » 05 jan 2022, 12:35

Wat ik mij heb laten vertellen, kun je een berichtje naar Rudolf Scheidt sturen, met slechts je framenummer en krijg je dan (tegen betaling?) alle gewenste informatie over jouw Kreidler. Dus type, kleur, uitvoering, in welk land hij geleverd is en productiedatum.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#3 Bericht door kreidler844 » 05 jan 2022, 13:51

hermanp schreef: 05 jan 2022, 12:35 Wat ik mij heb laten vertellen, kun je een berichtje naar Rudolf Scheidt sturen, met slechts je framenummer en krijg je dan (tegen betaling?) alle gewenste informatie over jouw Kreidler. Dus type, kleur, uitvoering, in welk land hij geleverd is en productiedatum.
Rudolf Scheidt kan dit alleen over de in Duitsland geleverde exemplaren.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#4 Bericht door kreidler844 » 05 jan 2022, 13:53

Voor de in Nederland geleverde exemplaren moet je volgens mij bij John Bos zijn.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#5 Bericht door Flocke » 05 jan 2022, 14:52

kreidler844 schreef: 05 jan 2022, 13:51
hermanp schreef: 05 jan 2022, 12:35 Wat ik mij heb laten vertellen, kun je een berichtje naar Rudolf Scheidt sturen, met slechts je framenummer en krijg je dan (tegen betaling?) alle gewenste informatie over jouw Kreidler. Dus type, kleur, uitvoering, in welk land hij geleverd is en productiedatum.
Rudolf Scheidt kan dit alleen over de in Duitsland geleverde exemplaren.
Herr Scheidt kann auch etwas zu den Exportmodellen sagen, zumindest hatte er mir Angaben zu einer Schweizer RS geschickt, sowie neue Papiere usw.

Das sind Angaben wie Herstelldatum und Auslieferungsdatum (tagesgenau), sowie den Typ, also RS, TM, usw. und ich meine auch den Importeur, also in welches Land geliefert wurde.

Bei den deutschen Modellen kann er noch sagen, an welchen Kreidler-Händler die Maschine geliefert wurde sowie die Schlüsselnummer.

Die Daten von ihm sind in jedem Fall zuverlässig, da er damals Kreidler-Großhändler war und das Ganze nach dem Konkurs von Kreidler wohl eine Weile weitergeführt hatte.
Er hat auch alle Produktionsbücher, woraus die genannten Daten hervorgehen, also er bezieht seine Angaben nicht von heutigen oder damaligen Kreidler-Besitzern, die ggfs. die Daten "aufhübschen" (z. B. alles wird zur RS).

Und weil er die Produktionsbücher hat, auch die Exportmodelle in Kornwestheim und nicht in Griechenland oder sonstwo gebaut wurden, hat er natürlich auch die Angaben zu den Exportmodellen.
http://kreidlerdatabase.nl/web/personen/scheidt-rudolf
"In Dortmund wurde die neue Firma "Kreidler-Fahrzeug-Vertriebs GmbH" mit Geschäftsführer Rudolf Scheidt gegründet.
Mit diesem Kauf gingen alle Produktionsbücher vom ersten bis zum letzten in Kornwestheim gebauten Kreidler-Fahrzeug an die neue Firma Kreidler über."


Gruß

Carsten


Bildquelle: http://kreidlerdatabase.nl/web/personen/scheidt-rudolf
Scheidt_5.jpg
Scheidt_5.jpg (114.85 KiB) 2679 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht:
KJ (07 jan 2022, 13:56)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#6 Bericht door Caspar » 05 jan 2022, 15:35

Vraag 1 , ik heb 2 Kreidler's met zo'n lange uitlaat.
Gemeten vanaf het hart van het achterste M8 boutje tot einde uitlaat meet ik 44 respectievelijk 45 cm

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 jan 2022, 16:31

Hier bij John Bos kan je ook opvragen

datum productie
datum verkoop
wie verkocht
sleutelnummer
bloknummer
typenummer
enz. enz.
Bijlagen
DC5FAE51-6754-4799-94A4-46E750A9D600.jpeg
DC5FAE51-6754-4799-94A4-46E750A9D600.jpeg (43.06 KiB) 2645 keer bekeken

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 228 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#8 Bericht door hermanngas » 05 jan 2022, 22:41

hermanp schreef: 05 jan 2022, 12:35 Wat ik mij heb laten vertellen, kun je een berichtje naar Rudolf Scheidt sturen, met slechts je framenummer en krijg je dan (tegen betaling?) alle gewenste informatie over jouw Kreidler. Dus type, kleur, uitvoering, in welk land hij geleverd is en productiedatum.
Vraag me af hoe lang nog, ook deze man (net als veel tuners en specialisten) komt aardig op leeftijd.

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#9 Bericht door Flocke » 05 jan 2022, 22:54

hermanngas schreef: 05 jan 2022, 22:41 Vraag me af hoe lang nog, ook deze man (net als veel tuners en specialisten) komt aardig op leeftijd.
In dem Fall ist eine gute Nachfolge gefunden, sein Sohn wird den Job weitermachen, auch wenn er verständlicherweise nicht so ein Kenner und Insider wie sein Vater ist.
Aber er kann das Archiv weiter nutzen, steht auch so in dem Artikel bei Maloud.

Gruß

Carsten
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht (totaal 3):
hermanngas (05 jan 2022, 23:19) • KJ (07 jan 2022, 13:56) • maloud (09 jan 2022, 09:42)
Waardering: 27.27%

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#10 Bericht door jeroensprint » 06 jan 2022, 01:51

Caspar schreef: 05 jan 2022, 15:35 Vraag 1 , ik heb 2 Kreidler's met zo'n lange uitlaat.
Gemeten vanaf het hart van het achterste M8 boutje tot einde uitlaat meet ik 44 respectievelijk 45 cm
Dank u voor het meten.

Jeroen

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#11 Bericht door jeroensprint » 06 jan 2022, 01:52

Enzo-tvdzijden schreef: 05 jan 2022, 16:31 Hier bij John Bos kan je ook opvragen

datum productie
datum verkoop
wie verkocht
sleutelnummer
bloknummer
typenummer
enz. enz.
Die maar eens geprobeerd.

Jeroen

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2580
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#12 Bericht door vlatro » 06 jan 2022, 21:32

Enzo-tvdzijden schreef:Hier bij John Bos kan je ook opvragen

datum productie
datum verkoop
wie verkocht
sleutelnummer
bloknummer
typenummer
enz. enz.
Dit vind ik echt zo fout. Machtsmisbruik noem ik het.

Zoals Jeroen al aangeeft kan je dit bij veel merken gratis en voor niets opvragen.

Als John de gegevens nu eens openbaar publiceert en zijn onderdelen allemaal 1 euro duurder maakt. Dan verdient hij evenveel of meer, en duizenden liefhebbers blij.

Gebruikersavatar
wimv8
Berichten: 954
Lid geworden op: 16 feb 2019, 22:12
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 75 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#13 Bericht door wimv8 » 07 jan 2022, 11:54

vlatro schreef: 06 jan 2022, 21:32
Dit vind ik echt zo fout.
Machtsmisbruik noem ik het.

Zoals Jeroen al aangeeft kan je dit bij veel merken gratis en voor niets opvragen.
beetje off-topic wat ik doe:

Maar dit merk bestaat toch al lang niet meer.
De handelaar in kwestie kocht de oude kreidler boedel op.
Van de curator of van een tussenhandel, ik denk de laatste,
de curator was al wat jaren eerder klaar lijkt mij.
De naam had ie denk ik niet gekocht, want die dook overal op scooters en fietsen al op.


Gr. Wim.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#14 Bericht door KJ » 07 jan 2022, 14:06

wimv8 schreef: 07 jan 2022, 11:54
vlatro schreef: 06 jan 2022, 21:32
Dit vind ik echt zo fout.
Machtsmisbruik noem ik het.

Zoals Jeroen al aangeeft kan je dit bij veel merken gratis en voor niets opvragen.
De naam had ie denk ik niet gekocht, want die dook overal op scooters en fietsen al op.

Gr. Wim.
De merkrechten zijn eigendom van de Fa. Prophete, mijn werkgever in 2009-2010, alwaar ik de NL afdeling "gemotoriseerd" vertegenwoordigde.

Wil je tegenwoordig de naam en het logo gebruiken dan heb je daarvoor een "licentie" nodig.....zo niet kon het wel eens een duur geintje worden.
De afdeling "Marketing" van de Fa. Cycle Union (onderdeel van Prophete) regelt dat.

Cycle Union GmbH, An der Schmiede 4, 26135 Oldenburg T +49 (0)441 92089177 F +49(0)441 204149 Email; o.degrimenci@cycle-union.de

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#15 Bericht door jeroensprint » 07 jan 2022, 16:45

Vanmiddag een aantal buffel voorvorken uit elkaar gedraaid. De mijne klapperde kon ik mij nog herinneren van de laatste rit ergens in 2014.

Er lag er nog een vork met geputte buizen en ik heb een extra aangeschaft en nu kan ik er twee goede uithalen en reviseren door een beetje te mixen met onderdelen. Één voor eigen gebruik en een ander voor de verkoop t.z.t.

Nu vond ik in de klapperende wat vergane harde prut wat ooit een kunststof aanslag was geweest. De andere hadden rubber aanslagen. Niet fris voor hergebruik maar dan nu de vraag.

Wat hoort erin? Wat is het beste nu te gebruikten? Wat is de huidige kwaliteit van neem ik aan repro onderdelen?

Jeroen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jan 2022, 16:47

jeroensprint schreef: 07 jan 2022, 16:45 Vanmiddag een aantal buffel voorvorken uit elkaar gedraaid. De mijne klapperde kon ik mij nog herinneren van de laatste rit ergens in 2014.

Er lag er nog een vork met geputte buizen en ik heb een extra aangeschaft en nu kan ik er twee goede uithalen en reviseren door een beetje te mixen met onderdelen. Één voor eigen gebruik en een ander voor de verkoop t.z.t.

Nu vond ik in de klapperende wat vergane harde prut wat ooit een kunststof aanslag was geweest. De andere hadden rubber aanslagen. Niet fris voor hergebruik maar dan nu de vraag.

Wat hoort erin? Wat is het beste nu te gebruikten? Wat is de huidige kwaliteit van neem ik aan repro onderdelen?

Jeroen.
Setje bij je vaste leverancier. Altijd beter dan waar je mee reed.
Dat was namelijk NIKS geen demping.

Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 07 jan 2022, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#17 Bericht door KJ » 07 jan 2022, 16:48

jeroensprint schreef: 07 jan 2022, 16:45 Vanmiddag een aantal buffel voorvorken uit elkaar gedraaid. De mijne klapperde kon ik mij nog herinneren van de laatste rit ergens in 2014.

Er lag er nog een vork met geputte buizen en ik heb een extra aangeschaft en nu kan ik er twee goede uithalen en reviseren door een beetje te mixen met onderdelen. Één voor eigen gebruik en een ander voor de verkoop t.z.t.

Nu vond ik in de klapperende wat vergane harde prut wat ooit een kunststof aanslag was geweest. De andere hadden rubber aanslagen. Niet fris voor hergebruik maar dan nu de vraag.

Wat hoort erin? Wat is het beste nu te gebruikten? Wat is de huidige kwaliteit van neem ik aan repro onderdelen?

Jeroen.
compleet setje met de "zachte" aanslagen : https://www.kreidlerwebshop.nl/?816,570 ... origineel)

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#18 Bericht door b.bonk » 07 jan 2022, 16:54

KJ schreef: 07 jan 2022, 16:48
jeroensprint schreef: 07 jan 2022, 16:45 Vanmiddag een aantal buffel voorvorken uit elkaar gedraaid. De mijne klapperde kon ik mij nog herinneren van de laatste rit ergens in 2014.

Er lag er nog een vork met geputte buizen en ik heb een extra aangeschaft en nu kan ik er twee goede uithalen en reviseren door een beetje te mixen met onderdelen. Één voor eigen gebruik en een ander voor de verkoop t.z.t.

Nu vond ik in de klapperende wat vergane harde prut wat ooit een kunststof aanslag was geweest. De andere hadden rubber aanslagen. Niet fris voor hergebruik maar dan nu de vraag.

Wat hoort erin? Wat is het beste nu te gebruikten? Wat is de huidige kwaliteit van neem ik aan repro onderdelen?

Jeroen.
compleet setje met de "zachte" aanslagen : https://www.kreidlerwebshop.nl/?816,570 ... origineel)
en speciaal voor u ,nog in de aanbieding ook :thumbsup

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#19 Bericht door jeroensprint » 08 jan 2022, 16:28

Standaard en heavy duty?

Jeroen
20220108_162310.jpg
20220108_162310.jpg (119.23 KiB) 2163 keer bekeken

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#20 Bericht door Flocke » 08 jan 2022, 17:11

jeroensprint schreef: 08 jan 2022, 16:28 Standaard en heavy duty?

Jeroen
20220108_162310.jpg
Wahrscheinlich nur ein Unterschied vom Fertigungsdatum her gesehen, es gibt immer mal wieder Änderungen oder es gibt 2 oder mehrere Lieferanten.

Dass das rechte Teil Vorteile bringt, wenn Du das meinst, bezweifle ich, da ein Rohr auf Biegung und Torsion nicht viel schlechter als ein Vollmaterial ist.
Wobei auch die Frage ist, wann außer bei einem Unfall würden derart hohe Kräfte auftreten, dass das Rohr nicht ausreicht ?

Bei dem verlinkten Teil ist es so wie bei dem rechten, habe es mir gerade mal angeschaut.
Das ist tatsächlich kein Rohr, sondern massiv und ist erst im oberen Bereich, wo der Ausschnitt für das Lenkschloss ist, als Rohr ausgeführt.
War mir vorher gar nicht aufgefallen ... :D
https://kreidler.wiki/Parts/Details/570 ... oten-68-72

Außer mehr Gewicht denke ich nicht, dass die massive Variante einen Vorteil bringt.

Gruß

Carsten

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 54 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#21 Bericht door jeroensprint » 08 jan 2022, 18:30

De buis van de linker is ook niet massief. Het lijkt dat er een extra buis van ongeveer 10cm lengte bij in geperst is. Die is ook niet geheel massief. Ik zie het voordeel ook niet. De rechter is van een 1973er. Het laatste bouwjaar buffel en waarschijnlijk dan de laatste evolutie van de korte voorvork.

Jeroen

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#22 Bericht door Flocke » 09 jan 2022, 01:10

jeroensprint schreef: 08 jan 2022, 18:30 De buis van de linker is ook niet massief. Het lijkt dat er een extra buis van ongeveer 10cm lengte bij in geperst is. Die is ook niet geheel massief. Ik zie het voordeel ook niet. De rechter is van een 1973er. Het laatste bouwjaar buffel en waarschijnlijk dan de laatste evolutie van de korte voorvork.

Jeroen
Das ist wirklich eine interessante Beobachtung, das war mir zuvor gar nicht aufgefallen. :D

Hatte mir vorhin mal ein paar 1-Rohr-Gabeln angeschaut (Büffeltank), also es gibt mindestens 3 Versionen:

a) Ein durchgehendes Rohr, wie bei der 3-Rohr-Gabel später.

b) Durchgehendes Rohr, in dem noch etwas drinsteckt, so dass in der Mitte ein etwa nur 10mm großes Durchgangsloch ist, wie Du oben auch geschrieben hast.

c) Das Rohr ist komplett zu und nur im oberen Bereich, wo die Lenkerstange reingesteckt wird, als Rohr ausgeführt.

Nun fragt sich, welche Version wurde früher, welche später gebaut, vielleicht wurden sie auch zeitlich parallel gebaut.
Ich habe 2 NOS-Gabeln, die möglicherweise neueren Datums sind, weil im Ersatzteillager vielleicht eher die späteren Teile lagen.
Die beiden Teile sind einmal Variante b) und einmal Variante c).

Schon interessant, irgendwas werden die sich wohl dabei gedacht haben.

Man muß natürlich sagen, dass bei einem Unfall oder einer starken Überbelastung das geschlossene Rohr (massiv) gutmütiger ist.
Das heißt, ein Rohr kann bei Überlast schlagartig abknicken und abreißen, das ist bei einem Vollmaterial nicht so kritisch.

Möglicherweise ist das der Hintergrund ...

Bei einer 3-Rohr-Gabel kann das Rad mit den beiden Standrohren nicht so einfach abreißen wie bei der 1-Rohrgabel, da die beiden äußeren Rohre noch mit tragen.

Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#23 Bericht door maloud » 11 jan 2022, 05:48

KJ schreef: 07 jan 2022, 14:06
wimv8 schreef: 07 jan 2022, 11:54
vlatro schreef: 06 jan 2022, 21:32
Dit vind ik echt zo fout.
Machtsmisbruik noem ik het.

Zoals Jeroen al aangeeft kan je dit bij veel merken gratis en voor niets opvragen.
De naam had ie denk ik niet gekocht, want die dook overal op scooters en fietsen al op.

Gr. Wim.
De merkrechten zijn eigendom van de Fa. Prophete, mijn werkgever in 2009-2010, alwaar ik de NL afdeling "gemotoriseerd" vertegenwoordigde.

Wil je tegenwoordig de naam en het logo gebruiken dan heb je daarvoor een "licentie" nodig.....zo niet kon het wel eens een duur geintje worden.
De afdeling "Marketing" van de Fa. Cycle Union (onderdeel van Prophete) regelt dat.

Cycle Union GmbH, An der Schmiede 4, 26135 Oldenburg T +49 (0)441 92089177 F +49(0)441 204149 Email; o.degrimenci@cycle-union.de

Bij mijn bezoek aan Portugal werd het iets anders voorgesteld !!! Zie ook https://www.kreidlerdatabase.nl/web/personen/bos-john

De waarheid over de merknaam Kreidler !
Eén van mijn brandende vragen was: Hoe zit het met de merknaam Kreidler ?
John Bos legt uit: 'De curator van Kreidler heeft slimmigheidje uitgehaald.
Hij heeft de naam Kreidler twee keer verkocht!!'

Aan de eerste firma, de firma Prophete GmbH u. Co. KG, die mogen de naam Kreidler gebruiken voor nieuwe voertuigen, met andere woorden voertuigen die na het faillissement van Kreidler zijn ontwikkeld.
De merknaam Kreidler met betrekking tot Kreidler onderdelen is gegeven aan een tweede firma, die mag de naam gebruiken voor Kreidler Original Teile, de onderdelen die nodig zijn om de 'oude' Kreidler's rijdend te houden. Laat dat nu John Bos zijn !

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#24 Bericht door KJ » 12 jan 2022, 13:05

maloud schreef: 11 jan 2022, 05:48
Bij mijn bezoek aan Portugal werd het iets anders voorgesteld !!! Zie ook https://www.kreidlerdatabase.nl/web/personen/bos-john

De waarheid over de merknaam Kreidler !
Eén van mijn brandende vragen was: Hoe zit het met de merknaam Kreidler ?
John Bos legt uit: 'De curator van Kreidler heeft slimmigheidje uitgehaald.
Hij heeft de naam Kreidler twee keer verkocht!!'

Aan de eerste firma, de firma Prophete GmbH u. Co. KG, die mogen de naam Kreidler gebruiken voor nieuwe voertuigen, met andere woorden voertuigen die na het faillissement van Kreidler zijn ontwikkeld.
De merknaam Kreidler met betrekking tot Kreidler onderdelen is gegeven aan een tweede firma, die mag de naam gebruiken voor Kreidler Original Teile, de onderdelen die nodig zijn om de 'oude' Kreidler's rijdend te houden. Laat dat nu John Bos zijn !
Beste Louis,

Het punt betreffende de merkrechten van KREIDLER is al meerdere malen ter sprake gekomen en wordt op basis van je verhaal inderdaad regelmatig teruggevoerd naar een "trucje" van de curator.
Het is echter zeer wel mogelijk dat het jou (en anderen) toch anders voorgesteld is dan dat het rechtens is, kan echter ook zeer wel zo zijn.

Oftewel of het de waarheid is of gewoon een mooi verhaal kun je in deze digitale tijden eenvoudig weg online controleren.
Zoals je wellicht bekend is word "de waarheid" regelmatig verfoeid, verdraaid, aangepast door hen het die dat op dat moment minder goed uitkomt en word de boodschapper van de waarheid maar al te graag verketterd of in een kwaad daglicht gesteld.
Dat past wellicht bijzonder goed in deze huidige tijd he wordt getypeerd als "populistisch of opportunisme".
Vroeger noemden we dat gewoon "over de rug van iemand anders je doel trachten te bereiken" of "ellebogenwerk" waarbij het vaak werd geassocieerd met een specifieke religieuze groep.

Alle informatie kun je hier vinden; https://euipo.europa.eu/eSearch/#basic/1+1+1+1/kreidler

Voor de hardnekkige ontkenners is een screenshot wellicht als laatste overtuigend genoeg om het voorgestelde verhaal definitief naar het land der fabelen te verwijzen.
Bijlagen
Europeesch Merkrecht KREIDLER.jpg
Europeesch Merkrecht KREIDLER.jpg (59.36 KiB) 1848 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen KJ voor dit bericht:
vlatro (12 jan 2022, 14:19)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: 1973 Grand Prix 4 Speed

#25 Bericht door KJ » 12 jan 2022, 14:26

Is overigens ook in 2014 al eens gemeld in het topic over de nieuwe carters. viewtopic.php?f=8&t=43264&p=710471&hili ... ht#p710471
Bijlagen
Topic carters.jpg
Topic carters.jpg (40.21 KiB) 1830 keer bekeken

Plaats reactie