2x Kreidler opknappers

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Rens1234
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2021, 22:00
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 2x Kreidler opknappers

#51 Bericht door Rens1234 » 18 okt 2022, 11:18

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken hoeveel watt de lampen hebben die erin zitten. De voorlamp heb ik gewoon weer de standaard lamp in gedaan. De achterlamp heb ik nieuw besteld omdat die wat ik had kapot was. Ik weet zo niet hoe zwaar de lampen zijn die hier inzitten. Ik weet dat dit niet het originele achterlicht is, maar wanneer ik een keer tegen een origineel goed achterlicht glas aanloop zal ik dit zeker wisselen.

Wat betreft de missende onderdelen die jullie aangaven heb ik het meeste al wel klaar liggen om te monteren. Rubberen dopjes linker motorscherm, handvat gashendel, stuurplaatje + dopje voor inbus gat, aluminium plaatje voor gereedschapsbakje. Het rubber voor het bougie gat, de pedalen en de florett sticker zal ik bij de volgende bestelling mee bestellen. De florett sticker die ik had liggen bleek te breed te zijn voor het spatbord. Verder wil ik nog een andere gaskabel bestellen die iets langer is, dan kan hij namelijk netter door het stuur lopen zoals het hoort.

Ik wil er geen Nederlandse brommer van maken met wit spatbord en geel plaatje. De brommer komt oorspronkelijk uit Frankrijk wat ook in het type nummer staat. Ik heb hem daarom ook weer zo gemaakt als dat die ook was.

Het probleem met de ontsteking wil ik nog even testen door de kabelboom los te maken. Dan weet ik zeker dat er niet te veel vermogen gevraagd wordt en kan ik dat uitsluiten. Een ander vermoeden dat ik heb waar het probleem kan zitten is dat ik gisteren zag dat er een druppel motorolie onder het vliegwiel zag hangen. Ik vermoed dat er toch wat olie langs de koperen ringen is gelekt van de bouten om beide helften op elkaar te klemmen. Misschien dat er daardoor ook olie op de ontsteking is gekomen en dat dat problemen veroorzaakt. Denken jullie ook dat dat het kan zijn?

Groeten Rens

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: 2x Kreidler opknappers

#52 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 okt 2022, 11:58

Koperen ringetjes vervangen en twee boutjes goed aandraaien. Anders olie in de ontsteking kant.

Enzo

Rens1234
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2021, 22:00
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 2x Kreidler opknappers

#53 Bericht door Rens1234 » 21 okt 2022, 22:32

Vanavond vliegwiel en ontsteking eraf gehaald en kwam erachter dat ik vergeten was die bouten met koperen ring strak aan te draaien. Vandaar dus dat er iets olie langs lekte.vervolgens de ontsteking iets schoon gemaakt, viel mee hoeveel olie eraan zat. Spul weer gemonteerd en gelukkig starte hij weer. Stukje test rijden en na 500 meter weer uit, weer geen vonk.

Dus toen heb ik de ontsteking van die andere brommer gehaald die ik nog wil opknappen. Spul weer gemonteerd en meteen weer starten. Maar precies weer na 500 meter op de zelfde plek weer hetzelfde probleem. Heb nog niet kunnen testen met de kabelboom en verlichting eraf omdat het donker was. Maar te zware verlichting kan het haast ook niet zijn omdat het gewoon de standaard lamp is.

Wat zou nu het probleem nog kunnen zijn? Kan het ook aan de kabelboom liggen, dat die te veel weerstand heeft? Die heb ik nieuw besteld bij kreidlerparts die de originele na laten maken. Of zou het nog helemaal een andere oorzaak kunnen hebben?

Groeten rens

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: 2x Kreidler opknappers

#54 Bericht door nvliet » 21 okt 2022, 22:39

Rens zit daar toevallig een radiozendamateur als die zijn mike inknijpt gaat jouw spoel uit, kan ook een defecte condensator of ontstekingsspoel zijn.

Rens1234
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2021, 22:00
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 2x Kreidler opknappers

#55 Bericht door Rens1234 » 21 okt 2022, 23:03

Zitten wel geheime zenders in de buurt, maar op het moment is niemand aan het draaien. En vorige week had die het ook en toen wel op een andere plek.

Lijkt me ook sterk dat beide ontstekingen niet goed zijn.

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: 2x Kreidler opknappers

#56 Bericht door vlatro » 21 okt 2022, 23:42

Krijgt hij voldoende benzine? Het zou kunnen dat na 500m je vlotterbakje leeg is...

Rens1234
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2021, 22:00
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 2x Kreidler opknappers

#57 Bericht door Rens1234 » 22 okt 2022, 06:47

Benzine is het probleem niet. Bougie vonkt niet meer.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: 2x Kreidler opknappers

#58 Bericht door Caspar » 22 okt 2022, 12:11

Toch zou het mij niet verbazen als beide ontstekingen r.i.p. zijn.
VEC ontstekingsspoel er in en je bent verlost van alle onbetrouwbare onderdelen.

Rens1234
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2021, 22:00
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: 2x Kreidler opknappers

#59 Bericht door Rens1234 » 31 okt 2022, 15:33

Hallo,

Ik heb inmiddels het probleem met de ontsteking opgelost. Ik heb hem er nog is uitgehaald en goed schoon gemaakt, vervolgens de contactpunten iets opgeschuurd en daarna liep die weer mooi. Gisteren weer een test rit gemaakt en hij is niet weer uitgevallen. Wel is er nog steeds het probleem dat hij af en toe uit de derde versnelling schiet. Dit is dus niet af te stellen, maar ligt echt aan slijtage? Ook schommelt de snelheidsmeter constant. Ik heb er een nieuwe VDO kilometerteller kabel opgezet en bij de eerste test rit gaf die ook goed de snelheid aan. Gisteren schommelde die dus de hele tijd. Ik heb aan de aandrijving kant met een boormachine getest en toen was het wel constant, waar kan dit aan liggen?

Heeft iemand nog een makkelijke manier op de kettingkast goed te monteren? Als ik hem vast draai blijven de nokjes aan de binnenkant niet mooi in elkaar haken waardoor hij aan de binnenkant iets los staat en nu net iets langs de spaken tikt.

Ik wil binnenkort de brommer bij het RDW laten keuren. De snelheid is nu nog te hoog, +- 65 km/h, wat is de makkelijkste manier op hem iets terug te voeren? Ik las dat het kan door een prop in de uitlaat te maken, maar zag ook iets van in de carburateur de slag van de gasschuif te beperken. Wat is de beste optie?

Ook nog een paar foto's:)

Groeten Rens
Bijlagen
Kreidler 8.jpg
Kreidler 8.jpg (145.74 KiB) 299 keer bekeken
Kreidler 7.jpg
Kreidler 7.jpg (173.19 KiB) 299 keer bekeken
Kreidler 6.jpg
Kreidler 6.jpg (182.99 KiB) 299 keer bekeken
Kreidler 5.jpg
Kreidler 5.jpg (170.69 KiB) 299 keer bekeken
Kreidler 3.jpg
Kreidler 3.jpg (104.02 KiB) 299 keer bekeken
Kreidler 1.jpg
Kreidler 1.jpg (108.45 KiB) 299 keer bekeken

Gebruikersavatar
vlatro
Berichten: 2582
Lid geworden op: 13 mei 2004, 17:54
Locatie: Balen, België
Gegeven waarderingen: 392 keren
Ontvangen waarderingen: 153 keren
Contacteer:

Re: 2x Kreidler opknappers

#60 Bericht door vlatro » 31 okt 2022, 18:47

Dan zal de telleraandrijving op je naaf versleten zijn.

Voor de kettingkast: die kan je weer vormen door ze wat warm te maken. Ik heb er houtblokken in gestopt om ze weer netjes in de juiste vorm te krijgen. Was ook wel wat trail & error tot het gewenste resultaat er was.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Plaats reactie