Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

Verslagen van restauraties, het volledig opknappen en opnieuw opbouwen van een Kreidler - Restoring a Kreidler
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 745
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#1 Bericht door RS69 » 09 jun 2024, 12:24

Zo na een lange tijd niet actief (wel regelmatig gelezen) deelgenomen te hebben op de site, komt daar nu misschien weer verandering in.
Lees kijk en huiver!
Ik kreeg van de week een tip dat er ergens in een schuur een Kreidler stond, wat dus een Hondekop bleek te zijn, en nu begint het weer te kriebelen, en is er nog plaats in de garage voor nog een Kreidler erbij.
Dit word een serieuze uitdaging, ook wat de financiën betreft, dus maar is kijken of ik er echt mee aan de gang ga, maar het kriebelt wel om er nog weer een te redden.

De Kreidler komt uit een schuur, waar hij lang heeft gestaan, helaas ook een aantal jaren buiten, met veel roest tot gevolg, maar is op de meeste (een plekje van het frame is wat minder helaas) plaatsen nog hard.
Vermoedelijk is er maar 7 jaar me gereden, gezien het verzekerings plaatje van 1974, en een bouwjaar van 1967.
De specifieke hondekop onderdelen (oa de koplamp unit/spatborden) zijn allemaal nog in goede (her) bruikbare staat, en een gespoten Buffeltank is er ook bij, die krijg ik nog van de vorige eigenaar.
Ik ben benieuwd of iemand me iets kan vertellen over het typeplaatje, wat helaas door het lange staan nog nauwelijks te lezen is, K53 101 volgens mij, ( ben erg benieuwd of ik dit inderdaad goed heb afgelezen van het onduidelijke plaatje, kan namelijk nog niets vinden met dit type nr.)
Bouwjaar is 1967
Framenr is 1090...
3 Bak handversnelling bloknr 1091218
Zie ook de bijgevoegde foto’s.
NL goedkeur B2003
IMG_6832.jpg
IMG_6832.jpg (210.4 KiB) 863 keer bekeken
IMG_6833.jpg
IMG_6833.jpg (206.53 KiB) 863 keer bekeken


Dit word een uitdaging om hem te redden, maar met geduld zou het goed kunnen komen.
Gr :rs
Bijlagen
IMG_6818.jpg
IMG_6818.jpg (153.94 KiB) 869 keer bekeken
IMG_6817.jpg
IMG_6817.jpg (180.7 KiB) 869 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen RS69 voor dit bericht (totaal 2):
Maarten (09 jun 2024, 16:54) • Gps (09 jun 2024, 23:26)
Waardering: 18.18%

Jan
Berichten: 3360
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#2 Bericht door Jan » 09 jun 2024, 13:17

Het zal een K53/1NL zijn.
Succes met’m

+×=+
Berichten: 316
Lid geworden op: 24 mei 2021, 21:31
Locatie: SINT-OEDENRODE
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#3 Bericht door +×=+ » 09 jun 2024, 13:35

Alles is weer op te maken is net wat je er voor over hebt en wat de verwachting is Als je al niet te duur begonnen bent en alles zelf kan maaken en spuiten kan het meschien uit Maar daar is ook alles mee gezegd succes ermee gr bernard

Jan
Berichten: 3360
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#4 Bericht door Jan » 09 jun 2024, 13:43

Ben het wel met Bernard eens.
De uitdaging is groot, tijd en energie is als gepensioneerde is niet het struikelblok neem ik aan, maar het kostenplaatje zal aanzienlijk zijn.
50% kan zo de kliko in, dus ……..
Ben benieuwd naar je besluit.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 745
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#5 Bericht door RS69 » 09 jun 2024, 14:03

@ Jan,
Dan zou de 0 een N zijn en de tweede 1 een L
De tweede 1 kan zeker dan een L zijn, zal de 0 nog eens proberen te ontcijfen.
Van de wielen zijn de naven nog te redden ga ik van uit,
Blokje reviseren is geen probleem.
Spatborden en motorschermen zijn hard.
De hondekop unit is gaaf.
Vering voor achter reviseren ook geen probleem.
Buffeltank zit er aan te komen van de vorige eigenaar.
Heb ook nog wat spullen liggen
@ +x=>>
Gaat er niet om of het uit kan, maar het plezier aan de restauratie.
Hij gaat niet in de verkoop, na eventuele restauratie.
En ga er nog goed over nadenken of ik er aan begin, eerst maar is demonteren en kijken of dat wat ik denk dat bruikbaar is, ook zo is.
:rs

Jan
Berichten: 3360
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#6 Bericht door Jan » 09 jun 2024, 14:11

Goed plan en vooral geen paniek, eerst maar eens rustig inventariseren wat nog bruikbaar is.

Ronvanderstelt
Berichten: 813
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#7 Bericht door Ronvanderstelt » 09 jun 2024, 19:17

dit is wel een uitdaging.
ben beniewd naar het eindresultaat

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10431
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 345 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#8 Bericht door Andy » 09 jun 2024, 19:49

Uitdaging valt wel mee, de lastige heb je al.
Sommige beginnen met een los frame of iets anders..

Dit gaat je zeker lukken, met een beetje geduld, tijd en wat geld.
Volgend jaar is het wel klaar, succes.. rij je vrolijk mee.

Andy

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 745
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#9 Bericht door RS69 » 09 jun 2024, 22:19

@ Andy,
Ja de specifieke onderdelen zijn er, en goed bruikbaar.
Dus als ik een slechte plek aan het frame goed kan oplossen, dan is er geen beletsel om hem te restaureren.
En inderdaad met geduld, en nogal iets meer dan wat geld😒😃 is hij zeker in goede staat te krijgen.
Mocht ik hem gaan op knappen, ga ik er hier een verslag van maken.
Morgen demonteren en onderdelen beoordelen en kijken waar ik uit kom, en dan beslissen of ik het ga doen.
En inderdaad gaat wel een tijdje duren voor hij klaar is dan, vooral geen haast, en is nog wel een beetje werk.
Gr :rs

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4719
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 63 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#10 Bericht door pimvandongen » 09 jun 2024, 22:51

Mooie uitdaging, je moet het anders zien.
Of je nu volledig geroeste velg weggooit of een redelijke met maar 2 slechte plekjes, een nieuwe velg is in beide gevallen even duur.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60677
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 1003 keren
Ontvangen waarderingen: 2387 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 jun 2024, 23:04

pimvandongen schreef: 09 jun 2024, 22:51 Mooie uitdaging, je moet het anders zien.
Of je nu volledig geroeste velg weggooit of een redelijke met maar 2 slechte plekjes, een nieuwe velg is in beide gevallen even duur.
Zelfde met spuiten

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10893
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 198 keren
Ontvangen waarderingen: 602 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#12 Bericht door Henk 3bakvoet » 09 jun 2024, 23:23

Hoe positief en hoe optimistisch ik ook naar deze "restauratie" basis kijk? Zal mijn mening negatief zijn.

Financieel is dit project niet haalbaar, mits je er een folderwijk bij neemt, natuurlijk, alles is realiseerbaar, maar of dit verstandig is?

Jan
Berichten: 3360
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#13 Bericht door Jan » 10 jun 2024, 10:39

Als je al een Hondenkop wil hebben, dan zou ik wachten op beter. :D :D :D :D
Ze komen regelmatig op MP voorbij.
Van je huidige gebruik je de nog bruikbare onderdelen.
Maar, jij bepaald.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 745
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#14 Bericht door RS69 » 10 jun 2024, 11:20

Jan,

Deze kwam op mijn pad, ik was niet opzoek naar nog een Kreidler, en dus ook niet naar een hondekop.
Ik ben nu aan het demonteren (met eerst nu koffie) en zit allemaal wel lekker vast.
Gr :rs
IMG_6847.jpg
IMG_6847.jpg (206.34 KiB) 600 keer bekeken
IMG_6857.jpg
IMG_6857.jpg (209.06 KiB) 600 keer bekeken
Laatst gewijzigd door RS69 op 10 jun 2024, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13738
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 604 keren
Ontvangen waarderingen: 843 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#15 Bericht door Caspar » 10 jun 2024, 11:23

pimvandongen schreef: 09 jun 2024, 22:51 Mooie uitdaging, je moet het anders zien.
Of je nu volledig geroeste velg weggooit of een redelijke met maar 2 slechte plekjes, een nieuwe velg is in beide gevallen even duur.

Zo zie ik het ook.
Weer 1 gered.
Of het economisch verantwoord is ? Nee.
Of het de moeite waard is ? Ja

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 745
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#16 Bericht door RS69 » 10 jun 2024, 21:15

Vandaag begonnen met de demontage:
Alles zit werkelijk goed vast geroest, dus met geduld demonteren, tot nu toe het meeste goed los gekregen.
De achterbrug as zat muurvast, die zag er toch niet goed uit, dus doorgezaagd.
Van de achternaaf zit de remdeksel muurvast in de trommel, morgen maar es kijken hoe we die eruit krijgen.
De as van het voorwiel zit ook muurvast in de vorkpoten, het wiel draai wel, ik heb de borgbout aan de linkerzijde gelost, is het voldoende om bout te verwijderen, of moet er nog iets gebeuren, bij vorken uit bv 69 geef je een tikje op de losgedraaide bout en dan gaat de borging los.
Dan morgen ook maar is zien hoe ik de laatste 2 onderste boutjes uit de kunststof koplampkap krijg, zitten twee sleuf schroeven in, zitten dus ook erg vast.
Dan nog een vraagje over het balhoofd kapje, is dit de juiste, hij was erbij en is duidelijk anders dan de latere type’s vanaf 68, die niet op dit model (dus een K53/1NL) horen
Gr :rs
IMG_6867 (Small).jpg
IMG_6867 (Small).jpg (53.13 KiB) 499 keer bekeken
IMG_6866 (Small).jpg
IMG_6866 (Small).jpg (62.92 KiB) 499 keer bekeken
IMG_6858 (Small).jpg
IMG_6858 (Small).jpg (69.28 KiB) 493 keer bekeken
IMG_6863 (Medium).jpg
IMG_6863 (Medium).jpg (192.13 KiB) 493 keer bekeken

Jan
Berichten: 3360
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#17 Bericht door Jan » 10 jun 2024, 22:12

Balhoofdkapje is de juiste.
Begrijpelijk dat alles flink zit vastgeroest, maar met geduld en kruipolie ga je het toch winnen.
De liggende voorspatbord beugel zit te hoog op het spatbord zo te zien, moet meer horizontaal staan.
Zit de steekas moer van je voorwiel wel los?

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 745
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#18 Bericht door RS69 » 10 jun 2024, 22:33

Ja geduld is belangrijk, anders gaat alles stuk, en al bijna een bus kruipolie leeg :D
Mooi dat het de juiste kap is.
Voorspatbord beugel zal ik naar kijken, maar er zitten geen andere gaten in het spatbord denk ik?
De moer van de steekas is los, (en ook de m 6 bout aan de andere poot) teruggedraaid tot hij gelijk met de voorkant van as zat en toen voorzichtig getikt. maar geen beweging in de as. Oxidatie van de alu vorkpoten ?
Gr :rs

Jan
Berichten: 3360
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 103 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#19 Bericht door Jan » 10 jun 2024, 22:51

De linker voorvork poot even goed laten dragen en dan rechts met de moer een paar slagen erop, ferme tik geven.
De kapjes zijn bij Kreidlerparts nieuw te koop.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 745
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#20 Bericht door RS69 » 10 jun 2024, 23:10

Jan,
Fijn dat je reageerd,
Moet deze messing bus soms iets naar buiten komen om de borging/fixering op te heffen, als dat zo is moet ik even kijken hoe ik zonder de schroefdraad aan de andere zijde te beschadigen deze iets naar buiten tik.
En welke kapjes bedoel je, het balhoofdkapje denk ik. maar deze die ik heb word mee gespoten, als het allemaal door gaat.
Spatbord beugel zit op 16 cm vanaf onderzijde spatbord, ben benieuwd of dat de juiste maat is.
IMG_6869.jpg
IMG_6869.jpg (135.73 KiB) 455 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60677
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 1003 keren
Ontvangen waarderingen: 2387 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 jun 2024, 06:21

Even heet stoken

Enzo

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 745
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#22 Bericht door RS69 » 11 jun 2024, 08:54

Enzo-tvdzijden schreef: 11 jun 2024, 06:21 Even heet stoken

Enzo
Dus de messing bus moet iets naar buiten komen?( lljkt me wel)
Gr :rs

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60677
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 1003 keren
Ontvangen waarderingen: 2387 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 jun 2024, 09:26

RS69 schreef: 11 jun 2024, 08:54
Enzo-tvdzijden schreef: 11 jun 2024, 06:21 Even heet stoken

Enzo
Dus de messing bus moet iets naar buiten komen?( lljkt me wel)
Gr :rs
Lijkt mij niet. De as moet bewegen. De alu doorgang in de onderkant poot belemmert

Enzo

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10893
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 198 keren
Ontvangen waarderingen: 602 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#24 Bericht door Henk 3bakvoet » 11 jun 2024, 09:51

Maak de omgeving van de as schoon, je ziet zo niets van enige beweging, één en al bagger, je kruipolie kan zo ook zijn werking niet echt doen.
Als je de veerpoot laat dragen, dus stijf klem zet met een balk tussen een gemetselde muur en je veerpoot veert het geheel niet meer en komen de krachten van je moker of hamer direct op de as.
De as van je achterbrug had je waarschijnlijk ook zo los gekregen, het object moet dragen en niet mee veren tijdens het slaan op de as.

Wat je al schreef, de hondenkop heeft 7 jaar gereden, vanaf 1974 heeft de brommer dus 50 jaar bloot gestaan aan de natuur elementen, de benzinetank is daar het duidelijke zichtbare levende bewijs van.
Na inspectie van de framedelen spatborden e.d. laten stralen, dan weet je echt wat nog bruikbaar is.

Het is voor ons volgers van deze topic een leuk project om te volgen, en ik bewonder je enthousiasme.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 745
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Schuurvondst/uitdaging K53 101 ? 1967 Hondenkop

#25 Bericht door RS69 » 11 jun 2024, 11:49

Enzo-tvdzijden schreef: 11 jun 2024, 09:26
RS69 schreef: 11 jun 2024, 08:54
Enzo-tvdzijden schreef: 11 jun 2024, 06:21 Even heet stoken

Enzo
Dus de messing bus moet iets naar buiten komen?( lljkt me wel)
Gr :rs
Lijkt mij niet. De as moet bewegen. De alu doorgang in de onderkant poot belemmert

Enzo
Word de as niet geborgd door de messing bus, die door de bout er door te steken naar de schroefdraad van de onderpoot en trek je de bus iets naar binnen tegen/onder de as aan?
Ga zo weer verder met demontage en ga het voorzichtig warm stoken.

Plaats reactie