Kreidler RMC Elektronik 1980
- Elmario
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Kreidler RMC Elektronik 1980
Goedemiddag,
Ik open even een nieuw topic mbt mijn Kreidler. Ik heb een RMC Elektronik uit 1980; althans er staat Elektronik op de accubak. Voorzien van een schijfrem, knipperlichten en cockpit met vdo tellers. Ik heb hem al sinds mijn 16e en das alweer 26 jaar geleden. In het begin veel mee gereden daarna een aantal jaar wat minder en vervolgens in 2017 nog een jaartje mee naar m'n werk geweest. De laatste jaren staat hij eigenlijk stof te happen in de garage ook omdat er sprake is van een behoorlijke olie lekkage bij de trapas. Eigenlijk sinds ik hem heb wel wat 'problemen' gehad met name op elektrisch gebied. Dan wel een werkend achterlicht dan weer niet soms deden de knipperlichten het wel dan weer niet. Rijden deed ie altijd prima en ook nu is het starten lopen. Het blok is een jaar of 20 geleden gereviseerd en loopt prima op de olielekkage na en soms wil ie niet lekker de versnelling in. Verder is de dempende werking van de voorvork geheel verdwenen en is de achterbrug wat roestig. De schijfrem zit er geloof ik ook al 30 jaar op en de achterrem schokt nogal.
Tot zover even een korte introductie. Ik vond het tijd om mijn jeugdvriend maar eens in orde te gaan maken. Het gaat geen museumstuk worden maar ik heb wel wat plannen ermee:
- blok wegbrengen voor reparen lekkage/revisie
- Voorvork reviseren
- nieuwe schijfrem/ remklauw opfrissen nieuwe olie
- achterrem
- achtervork en onderbouw opnieuw poedercoaten
- vers spatbordje achter; liefst een rode
- vers stuurtje erop
- Verse kabelboom
- nieuwe lampjes e.d.
- nieuwe Uitlaat
- nieuwe knippers achter (zit nu iets op van een andere
brommer)
- verse Tandwielen en ketting
- wellicht nog de tellers op (laten) frissen
Ik kan zelf wel wat sleutelen maar ben zeker geen expert dus hoop er ook iets van te leren even kijken hoever ik ga komen met name bij de nieuwe kabelboom.
Heb al aardig wat info gevonden op het forum en mbv het boek 'zelf sleutelen' ligt ie eigenlijk al zo goed als uit elkaar. Heb alleen de cockpit en de koplamp er nog op om even goed vast te leggen hoe de bedrading zit. Ik hoop dat de experts hier mij af en toe een helpende hand kunnen bieden mocht ik er niet uitkomen. Ik ga dit rustig aanpakken de komende maanden heb de Kreidler er nu in principe gewoon voor de lol bij en blij dat ik hem nooit heb weggedaan.
Ik zal even wat foto's erbij zetten zometeen.
Ik open even een nieuw topic mbt mijn Kreidler. Ik heb een RMC Elektronik uit 1980; althans er staat Elektronik op de accubak. Voorzien van een schijfrem, knipperlichten en cockpit met vdo tellers. Ik heb hem al sinds mijn 16e en das alweer 26 jaar geleden. In het begin veel mee gereden daarna een aantal jaar wat minder en vervolgens in 2017 nog een jaartje mee naar m'n werk geweest. De laatste jaren staat hij eigenlijk stof te happen in de garage ook omdat er sprake is van een behoorlijke olie lekkage bij de trapas. Eigenlijk sinds ik hem heb wel wat 'problemen' gehad met name op elektrisch gebied. Dan wel een werkend achterlicht dan weer niet soms deden de knipperlichten het wel dan weer niet. Rijden deed ie altijd prima en ook nu is het starten lopen. Het blok is een jaar of 20 geleden gereviseerd en loopt prima op de olielekkage na en soms wil ie niet lekker de versnelling in. Verder is de dempende werking van de voorvork geheel verdwenen en is de achterbrug wat roestig. De schijfrem zit er geloof ik ook al 30 jaar op en de achterrem schokt nogal.
Tot zover even een korte introductie. Ik vond het tijd om mijn jeugdvriend maar eens in orde te gaan maken. Het gaat geen museumstuk worden maar ik heb wel wat plannen ermee:
- blok wegbrengen voor reparen lekkage/revisie
- Voorvork reviseren
- nieuwe schijfrem/ remklauw opfrissen nieuwe olie
- achterrem
- achtervork en onderbouw opnieuw poedercoaten
- vers spatbordje achter; liefst een rode
- vers stuurtje erop
- Verse kabelboom
- nieuwe lampjes e.d.
- nieuwe Uitlaat
- nieuwe knippers achter (zit nu iets op van een andere
brommer)
- verse Tandwielen en ketting
- wellicht nog de tellers op (laten) frissen
Ik kan zelf wel wat sleutelen maar ben zeker geen expert dus hoop er ook iets van te leren even kijken hoever ik ga komen met name bij de nieuwe kabelboom.
Heb al aardig wat info gevonden op het forum en mbv het boek 'zelf sleutelen' ligt ie eigenlijk al zo goed als uit elkaar. Heb alleen de cockpit en de koplamp er nog op om even goed vast te leggen hoe de bedrading zit. Ik hoop dat de experts hier mij af en toe een helpende hand kunnen bieden mocht ik er niet uitkomen. Ik ga dit rustig aanpakken de komende maanden heb de Kreidler er nu in principe gewoon voor de lol bij en blij dat ik hem nooit heb weggedaan.
Ik zal even wat foto's erbij zetten zometeen.
- Deze gebruikers waarderen Elmario voor dit bericht (totaal 2):
- KJ (18 aug 2024, 16:40) • Sprintmans (18 aug 2024, 17:54)
- Waardering: 16.67%
- kreidler844
- Gegeven waarderingen: 57 keren
- Ontvangen waarderingen: 264 keren
- Contacteer:
Re: Kreidler RMC Elektronik 1980
Mooi, weer eens een restauratie topic.
- Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
- Monsma (18 aug 2024, 15:34)
- Waardering: 8.33%
- Elmario
Hierbij wat foto's. Toen ik hem kocht zat er een hoog stuur op en een kort zadel. Heb er zelf ooit een M stuur op gezet en een Weltmeister zadel. Wellicht dat ik het bijbehorende bagagerek nog aanschaf maar ik ga hem eerst maar eens technisch in orde maken. Hoort dit dan officieel niet een RMC-S te zijn? Waar staat de Elektronik dan precies voor?
- Bijlagen
-
- IMG_1478.jpg (125.96 KiB) 2397 keer bekeken
-
- IMG_1477.jpg (132.52 KiB) 2397 keer bekeken
-
- IMG_0410.jpg (62.45 KiB) 2397 keer bekeken
-
- IMG_5381.jpg (201.31 KiB) 2397 keer bekeken
-
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 93 keren
Welkom Mario,
Wat een mooi brommertje en ook nog met een in nieuw staat onberispelijke Weltmeister zadel. Roest plekjes met fijne staalwol en of met Commandant cleaner poetsen. Zet je ook een matzwarte kettingkast erop en achterspatbord in matching kleur frame. Mocht je een nieuw rs achterspatbord aanschaffen, voor spuiten proefmonteren ivm pasgaatjes. Tip: voor spuiten binnenkant achter bewerken met extra glasvezel of extra plaatje lassen onder binnen. Dit ivm trillen en scheuren.
O ja, schijf gewoon effe een beetje glad schuren met waterproef .
Succes en have fun met hem.
Rolando
Wat een mooi brommertje en ook nog met een in nieuw staat onberispelijke Weltmeister zadel. Roest plekjes met fijne staalwol en of met Commandant cleaner poetsen. Zet je ook een matzwarte kettingkast erop en achterspatbord in matching kleur frame. Mocht je een nieuw rs achterspatbord aanschaffen, voor spuiten proefmonteren ivm pasgaatjes. Tip: voor spuiten binnenkant achter bewerken met extra glasvezel of extra plaatje lassen onder binnen. Dit ivm trillen en scheuren.
O ja, schijf gewoon effe een beetje glad schuren met waterproef .
Succes en have fun met hem.
Rolando
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Gegeven waarderingen: 1078 keren
- Ontvangen waarderingen: 2601 keren
ElectronikElmario schreef: ↑18 aug 2024, 15:50 Hierbij wat foto's. Toen ik hem kocht zat er een hoog stuur op en een kort zadel. Heb er zelf ooit een M stuur op gezet en een Weltmeister zadel. Wellicht dat ik het bijbehorende bagagerek nog aanschaf maar ik ga hem eerst maar eens technisch in orde maken. Hoort dit dan officieel niet een RMC-S te zijn? Waar staat de Elektronik dan precies voor?
is niet meer dan knipperlichten
( gelijkrichter, zekering, accupak NiCd en clignoteurautomaat)
en idd RMC-S ( S van scheibebremse )
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- adriline
- Gegeven waarderingen: 340 keren
- Ontvangen waarderingen: 223 keren
Ja en in chrome origineel nog te verkrijgen in Zeeland
- Elmario
Bedankt voor de reacties! Ik denk ook wel dat ik het bagagerek erop ga zetten inclusief een rood achterspatbord. Dat zal dan een wm spatbord moeten worden begrijp ik. Hier nog wat foto's van hoe hij er nu bij staat.
- Bijlagen
-
- 20240817_125819.jpg (107.97 KiB) 2325 keer bekeken
-
- 20240815_184458.jpg (124.54 KiB) 2325 keer bekeken
-
- 20240815_184432.jpg (200.77 KiB) 2325 keer bekeken
-
- 20240810_185438.jpg (94.53 KiB) 2325 keer bekeken
-
- 20240810_185431.jpg (109.12 KiB) 2325 keer bekeken
- Elmario
Achtervork kan wel een opknapbeurt gebruiken... die crankspies gingen er redelijk makkelijk uit de as was ook geen probleem. Had sowieso geen speling verder ik denk niet dat dit eerder los is geweest. Ik lees wel dat het verstandig is er verse bussen in te zetten? Lees ook veel over imitatie onderdelen; waar en welke bussen raden jullie aan? De as wel gewoon hergebruiken? Er zijn nogal wat aanbieders waar je onderdelen kan bestellen namelijk.
- Bijlagen
-
- 20240817_125922.jpg (62.71 KiB) 2323 keer bekeken
-
- 20240817_125845.jpg (59.34 KiB) 2323 keer bekeken
-
- 20240815_192323.jpg (80.03 KiB) 2323 keer bekeken
-
- 20240815_192237.jpg (110.82 KiB) 2323 keer bekeken
- Leopold Hogenhuis
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 146 keren
Leuke brommert en goed bezig .
Doe zo verder , gaat helemaal goed komen .
Leuk topic weer om te volgen .
Groeten , Leopold .
Groeten , Leopold .
-
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 93 keren
Frame cleaneren met Commandant cleaner no3 de groene bus, dan in de wax, als nieuw. 1e lak rules.
Chrome delen opnieuw laten verchromen, past altijd dan.
Chrome delen opnieuw laten verchromen, past altijd dan.
-
- Ontvangen waarderingen: 74 keren
Zijn die RMC stickers op de accubakken nog orgineel? Normaal is een Kreidler in deze uitvoering uit 1980 een RMC-S.
Bij deze door Van Veen uit Frankrijk geimporteerde modellen stond er wel RMC elektronik op: RAI Folder 1982
Bij deze door Van Veen uit Frankrijk geimporteerde modellen stond er wel RMC elektronik op: RAI Folder 1982
- Elmario
Ik weet niet beter dan dat de stickers erop zitten. Er staat geen bouwjaar op het plaatje ik heb die info via Louis Dorr van de Kreidler database dat ie van 1980 is...
- Elmario
Het frame is echt nog best wel netjes dus die ga ik idd poetsen en laat ik lekker zo. Alleen de vork en onderbouw laat ik poedercoaten. Wellicht nog het potje van de magura schijfrem handel even opnieuw zwart spuiten en even vers afdekkapje voor op het balhoofd. De tank is wat afgebladderd op de bovenkant maarja ik laat dat even zo want das wel een flinke kostenpost om opnieuw te laten verchromen.
- Elmario
Bedankt! Ik zal het de komende maanden bijhouden hier hoe het de Kreidler vergaat...Leopold Hogenhuis schreef: ↑18 aug 2024, 19:17 Leuke brommert en goed bezig .
Groeten , Leopold .
- Enzo-tvdzijden
- Expert
Zou net aan lukken dat je de tank dit jaar nog terug hebt van de chromerij.Elmario schreef: ↑19 aug 2024, 19:02Het frame is echt nog best wel netjes dus die ga ik idd poetsen en laat ik lekker zo. Alleen de vork en onderbouw laat ik poedercoaten. Wellicht nog het potje van de magura schijfrem handel even opnieuw zwart spuiten en even vers afdekkapje voor op het balhoofd. De tank is wat afgebladderd op de bovenkant maarja ik laat dat even zo want das wel een flinke kostenpost om opnieuw te laten verchromen.
Enzo
- maloud
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
- Contacteer:
Deze Kreidlers werden NIET door Van Veen geïmporteerd, maar door de Firma Jacobs te Krommenie NA het faillissement van de fabriek van Kreidler Duitsland.Helmantel schreef: ↑19 aug 2024, 17:53 Zijn die RMC stickers op de accubakken nog orgineel? Normaal is een Kreidler in deze uitvoering uit 1980 een RMC-S.
Bij deze door Van Veen uit Frankrijk geïmporteerde modellen stond er wel RMC elektronik op: RAI Folder 1982
Alles daarover lees je hier:
https://kreidlerdatabase.nl/artikelen/g ... aanbieding
De Franse Kreidlers werden ± 1977 wel via Duitsland naar Nederland verkocht.
Laatst gewijzigd door maloud op 20 aug 2024, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Elmario
Haha echt joh? Das dan al een jaar of 20 zo denk... Hij reed er in ieder geval geen meter minder om
Ga het blok sowieso nog wegbrengen dus komt goed.
- Caspar
- Gegeven waarderingen: 623 keren
- Ontvangen waarderingen: 907 keren
Zie foto
Valt me meteen op. Maar maakt voor de werking niet uit.
Valt me meteen op. Maar maakt voor de werking niet uit.
- Bijlagen
-
- IMG-20180606-WA0003.jpg (91.48 KiB) 1946 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
Kijk maar uit ze kijkt streng
- Bijlagen
-
- IMG_2529.jpeg (132.42 KiB) 1586 keer bekeken