Brochure for the Kreidler Florett, 1966

Kreidler folders uit binnen- en buitenland - Kreidler folders from all over the world
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 7845
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Brochure for the Kreidler Florett, 1966

#1 Bericht door Maarten » 19 nov 2006, 07:30

Brochure for the Kreidler Florett, 1966


Bron: Classic Bike, Kettering, England


Brochure for the Kreidler Florett, 1966
Classic Bike, Kettering, England

3-Speed Motorcycle
4-Speed Motorcycle
Super
The heavy duty lightweight



Kreidler Florett
49 cc • 1965 • West Germany
Bore x stroke 40 x 39.5 mm • Power output: 3 pk @ 5,500 rpm • Top speed 43 mph (69 km/h)
Deutsches Zweirad-Museum, Neckarsulm, Germany


Kreidler Fahrzeugbau, originally a metal factory near Stuttgart, holds the honor of winning six 50-cc world road-racing titles, more than any other motorcycle manufacturer in the world. The company only built ultralightweight motorcycles, but their quality is superb, and the Florett is considered the best 50-cc bike ever manufactured.

Kreidler Fahrzeugbau's first motorcycle designs were the much praised K50 and K51 mopeds developed in 1951, The success of these early models led to the introduction of the Florett (meaning "foil," as in a fencing saber) in early 1957. This bike would dominate the company's motorcycling future for the next quarter-century.

For its era, the Florett was an exceptionally modern-looking machine, one which would prove popular and long lasting. At the heart of this newcomer was a brand-new horizontal (the first such layout by a German manufacturer since the Imme) 49-cc piston-ported, three-speed unit construction engine, with a bore and stroke of 40 x 39.5 mm. To escape strict German moped speed restrictions, the Florett was marketed from the start as a motorcycle, albeit one with flyweight proportions.The Kreidler factory owners were so confident about their product that they presented customers who completed 100,000 kilometers (62,500 miles) on the bikes with solid-gold tiepins bearing the Kreidler emblem.

The sport-race-equipped Floretts made their debut in 1959, and in 1960 Hans Georg Anscheidt, Kreidler's factory rider and later a world champion with Suzuki, won the factory's first gold medal in the International Six Days Trial in Austria. In 1962, Kreidler won the first ever 50-cc Grand Prix race in Spain, but not until 1971 did the German marque, in association with the Dutch Van Veen team, win the first of its six record-breaking world racing championship titles.
—MW




Kreidler Fahrzeugbau (voertuigbouw), van origine een metaalfabriek nabij Stuttgart, heeft de eer om zes 50-cc wereldtitels te hebben in de wegracerij, meer dan welk andere motorfietsfabriekant in de wereld. De firma bouwt alleen ultra lichtgewicht motorfietsen, maar hun kwaliteit is uitmuntend, en de Florett wordt beschouwd als de beste 50 cc motor ooit geproduceerd.

De eerste ontwerpen van Kreidler Fahrzeugbau waren de alom geprezen K50 en K51 bromfietsen welke in 1951 werden ontwikkeld. Het succes van deze vroege modellen leidde tot de introductie van de Florett (een sabel bij het schermen) in begin 1957. Deze motorfiets domineerde de toekomst op motorgebied van de firma voor de volgende kwart eeuw.

In zijn tijd was de Florett een buitengewoon modern uitziende machine, eentje die zich als populair zou bewijzen voor langere tijd. Het hart van deze machine was een splinternieuwe horizontale (de eerst layout sedert de Imme) 49-cc zuigergestuurde, drieversnellingsproduktie motor met een boring en slag van 40 respektievelijk 39.5 mm. Om aan de strenge Duitse eisen voor bromfietsen te ontsnappen werd de Florett van het begin af aan als motorfiets verkocht ofschoon eentje met vlieggewicht verhoudingen. De eigenaren van de Kreidler firma waren zo overtuigd van hun produkt dat zij aan klanten die de 100.000 km (62.500 miles) op hun produkten volmaakten een massief gouden dasspeld met daarop het Kreidler embleem schonken.

De race uitvoering van de Florett maakte zijn debuut in 1959. In 1960 won Hans Georg Anscheidt, de fabrieksrijder van Kreidler en latere wereldkampioen met Suzuki, de eerste gouden medaille voor de fabriek in de Internationale zesdaagse in Oostenrijk. In 1962 won Keidler de eerste 50-cc Grand Prix race ooit gehouden in Spanje maar pas in 1971 lukte het Duitse merk, in samenwerking met het Nederlandse Van Veen team om de eerste van de zes wereldtitels te veroveren.
—MW




• 800 x 600• 1024 x 768• 1280 x 1024


• 800 x 600• 1024 x 768


• 800 x 600• 1024 x 768• 1280 x 1024



Artikel gescand door Jan (rsman).
Artikel bewerkt en vertaald van Engels naar Nederlands door Rijk.
Artikel geplaatst door Maarten.
© 2006 www.kreidler.nl

derk
Berichten: 1375
Lid geworden op: 14 jan 2006, 17:40
Locatie: Achterhoek

#2 Bericht door derk » 19 nov 2006, 10:56

zeer mooi artikel

en het handigste is de engelsen op de site kunnen het ook nog lezen :wink:

mooie plaatjes zitten er ook bij goedie kwaliteit


puik werk jonges :wink:

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#3 Bericht door Thijs Leuven » 19 nov 2006, 21:26

Mooi stukje, laat maar weer eens op wat voor prachtige stukjes techniek wij rijden :clap

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2486
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

#4 Bericht door Flacko » 20 nov 2006, 10:32

Leuk stukje met mooie afbeeldingen van de door mij zo geliefde Eitank.

Ze hebben voor de U.K alleen het oude model van de Florett geleverd.
Misschien hadden ze nog wat oude voorraad liggen ?


Grtz Ad

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47627
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 nov 2006, 19:10

Ik heb dezelfde 2 folders maar dan uit Nederland en Duitsland. Deze folders zijn van 1964 resp 1963.

Enzo

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1715
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28

#6 Bericht door tonnie de groot » 21 nov 2006, 16:59

dag,

een folder van 1966 #-o #-o #-o #-o #-o
lopen die engelsen zeker 4 jaar achter met leveren.

het kan natuurlijk zijn dat ze met de roeiboot zijn geleverd........duurt wel lang het roeien.

1966 ( met kleine koplamp,achterlicht,bovenplaat,lichtschakelaar enz enz) dit is echt type 1962/1963

mvg van tonnie.

p.s of ze moeten veel heel veel van deze type's hebben overgehad, en gedacht hebben dit is iets voor op een eiland.

Gebruikersavatar
Thijs Leuven
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 sep 2006, 21:11
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#7 Bericht door Thijs Leuven » 22 nov 2006, 18:37

Nu ik het stukje nog een keer gelezen heb... Ik wist helemaal niet dat er in Engeland ook zoiets als brommers was! Zijn er geen engelse brommers geproduceerd?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47627
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 nov 2006, 19:30

Thijs Leuven schreef:Nu ik het stukje nog een keer gelezen heb... Ik wist helemaal niet dat er in Engeland ook zoiets als brommers was! Zijn er geen engelse brommers geproduceerd?
In de 60-er jaren zijn er wat Kreidlers verscheept naar de UK. Maar dat waren allemaal 3-4 pk Kreiders.

Enzo

Plaats reactie