FAQ: Keuren MOTORFIETS bij de RDW

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

FAQ: Keuren MOTORFIETS bij de RDW

#1 Bericht door Maarten » 18 jun 2007, 22:33

KEUREN MOTORFIETS BIJ DE RDW
Informatie verkregen uit betrouwbare bron

Bouwjaar VOOR 26-11-1975

Typegoedkeur niet verplicht
Voldoen aan technische toelatingseisen motorfiets van voor 26-11-1975

Bouwjaar: aannemelijk maken met informatie (oude documentatie, info internet, originele typeplaat, buitenlandse documenten enz.)

Herkomst aantonen.

Technische eisen:

Verlichting:
Dimlicht, Grootlicht (goedkeur in koplampglas), Achterlicht, Achterreflector (goedkeur in reflector), kentekenplaatverlichting.

Banden:
Minimaal 1mm profiel (goedkeur in banden)
Geen bulten of canvas zichtbaar

Remmen:
Goed werkende remmen
Geen lekkage met hydraulische remmen (of breuk of canvas of knikken zichtbaar in de leidingen)
Alle remonderdelen in goede staat (kabels, remhandles , voeringen (niet gebroken of gerafeld)

Algemeen:
Claxon
Geen speling of slijtage op draaiende delen (balhoofd, achterbrug, wielen enz)
Geen benzinelekkage

Bouwjaar VANAF 26-11-1975

Typegoedkeur verplicht of buitenlandse documenten

Technische eisen: zie bovenstaand aangevuld met:

Remlicht
Snelheidsmeter (verlicht)
Spiegel(s)


Bouwjaar VANAF 1998

Typegoedkeur verplicht of buitenlandse documenten
Indien nog een buitenlandse registratie bekend, juiste buitenlandse papieren moeten dan aanwezig zijn.
Technische eisen: zie bovenstaand aangevuld met:
Bouwjaar VANAF 26-11-1975
Remlicht
Snelheidsmeter (verlicht)
Spiegel(s)


Na 31-10-95: stadslicht en richtingaanwijzers.

(Aan deze FAQ kunnen geen rechten worden ontleend!)


Officiele eisen van motorfietsen (per 01-01-2023) op de website van de overheid

LINK

Even wachten tot de volledige link geladen is, het gaat uiteindelijk om hoofdstuk 5, afdeling 4

jaapr
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2009, 21:42
Locatie: heinenoord
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door jaapr » 25 mar 2010, 22:29

Hallo,ik lees niets over het framenummer ,is dat niet of niet meer belangrijk om hem als motor te laten keuren?
En hoe kan je het anders regelen dat hij goedgekeurd wordt?
vr.gr.jaap

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mar 2010, 22:32

jaapr schreef:Hallo,ik lees niets over het framenummer ,is dat niet of niet meer belangrijk om hem als motor te laten keuren?
En hoe kan je het anders regelen dat hij goedgekeurd wordt?
vr.gr.jaap
Nee

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door tonnie de groot » 26 mar 2010, 12:16

dag,

dit alles betreft INFO van 4 jaar geleden.

bijna alle bromfietsen/motoren met een goedkeurnummer ( type) van VOOR 1996.
worden zonder papieren goedgekeurd,dus een kreidler valt daar normaal gesproken onder.

dit even ter aanvuliing....................dus maarten aanpassen aub

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6356
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 51 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

#5 Bericht door Gijs » 26 mar 2010, 16:38

Bijna alle is niet alle!

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door tonnie de groot » 26 mar 2010, 17:33

gijs er zijn ook kreidlers gebouwd na 1996...............uit china en ook scooters, dit is wat ik bedoel met BIJNA.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#7 Bericht door hermanp » 26 mar 2010, 19:16

Er zijn ook John Bos Kreidlers met bouwjaar 2003, bijvoorbeeld.
Als je een van origine RS of TM frame hebt, met zichtbaar typeplaatje, je bouwt het op, dan kun je dus zonder verdere papieren er een motorkenteken bij krijgen?

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door tonnie de groot » 27 mar 2010, 16:47

dag herman,
de fame's van john boss hebben een oud type goedkeuring.
voor het opbouwen zijn oud bestaande frame's gebruikt.
dus eigenlijk van voor 1982.
dus dat geeft geen enkel probleem met keuren.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#9 Bericht door hermanp » 27 mar 2010, 19:57

Weet je dat zeker Tonnie? Mijn JB-Kreidler heeft NL A 0073 o.i.d. en de nieuwere Kreidlers hebben een 5-bak, dus zouden volgens mij sowieso niet onder de oude typegoedkeur mogen en kunnen vallen. Overigens heb ik een kenteken erbij, dus voor mij geen probleem.
Ben alleen benieuwd of het '77 frame wat ik heb probleemloos tot motor gekeurd kan worden als ik het eraan toe heb.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 mar 2010, 20:00

hermanp schreef:Weet je dat zeker Tonnie? Mijn JB-Kreidler heeft NL A 0073 o.i.d. en de nieuwere Kreidlers hebben een 5-bak, dus zouden volgens mij sowieso niet onder de oude typegoedkeur mogen en kunnen vallen. Overigens heb ik een kenteken erbij, dus voor mij geen probleem.
Herman, er zijn al voorbeelden. Marco Delft heet een JB brommer op Motorkenteken gezet.

Enzo

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#11 Bericht door Niekjuh » 10 apr 2010, 00:05

Hoe kun je erachter komen van welk bouwjaar de kreidler is?
Er staat op de papieren; datum eerste toelating NL, ergens in 2005.
Bij opmerkingen staat er wel iets van dat het voertuig ouder is dan datum eerste toelating.

Op het frameplaatje staat 1975, maar hoe kom ik achter het exacte bouwjaar?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 apr 2010, 00:07

Niekjuh schreef:Hoe kun je erachter komen van welk bouwjaar de kreidler is?
Er staat op de papieren; datum eerste toelating NL, ergens in 2005.
Bij opmerkingen staat er wel iets van dat het voertuig ouder is dan datum eerste toelating.

Op het frameplaatje staat 1975, maar hoe kom ik achter het exacte bouwjaar?
Uit het framenummer http://www.kreidlerdatabase.nl/50000/T_50001-01.htm

Enzo

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#13 Bericht door Niekjuh » 10 apr 2010, 16:25

Enzo-tvdzijden schreef:
Niekjuh schreef:Hoe kun je erachter komen van welk bouwjaar de kreidler is?
Er staat op de papieren; datum eerste toelating NL, ergens in 2005.
Bij opmerkingen staat er wel iets van dat het voertuig ouder is dan datum eerste toelating.

Op het frameplaatje staat 1975, maar hoe kom ik achter het exacte bouwjaar?
Uit het framenummer http://www.kreidlerdatabase.nl/50000/T_50001-01.htm

Enzo
Mijn framenummer is: 1197296.
Framenummers die beginnen met 1.197.....
Zijn allemaal van 1977/1978.

Op mijn oude type plaatje staat echter 1975

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 apr 2010, 18:01

Niekjuh schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
Niekjuh schreef:Hoe kun je erachter komen van welk bouwjaar de kreidler is?
Er staat op de papieren; datum eerste toelating NL, ergens in 2005.
Bij opmerkingen staat er wel iets van dat het voertuig ouder is dan datum eerste toelating.

Op het frameplaatje staat 1975, maar hoe kom ik achter het exacte bouwjaar?
Uit het framenummer http://www.kreidlerdatabase.nl/50000/T_50001-01.htm

Enzo
Mijn framenummer is: 1197296.
Framenummers die beginnen met 1.197.....
Zijn allemaal van 1977/1978.

Op mijn oude type plaatje staat echter 1975
Een typeplaatje zit met nageltjes en heeft geen waarde voor de RDW. Trek je conclusie.

Enzo

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#15 Bericht door Niekjuh » 10 apr 2010, 18:13

1977/1978, dat geeft me dus nog geen duidelijkheid.

Je wil dus zeggen dat 1975 niet klopt?
Hoe kom ik wel achter het juiste bouwjaar dan.

Gaan ze daar trouwens moeilijk over doen, die 1975 op mijn type plaatje.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 apr 2010, 18:28

Niekjuh schreef:1977/1978, dat geeft me dus nog geen duidelijkheid.

Je wil dus zeggen dat 1975 niet klopt?
Hoe kom ik wel achter het juiste bouwjaar dan.

Gaan ze daar trouwens moeilijk over doen, die 1975 op mijn type plaatje.
Ja dat kan ik zeggen dat 1975 niet klopt !
RDW:
Kan, maar zorg dat je een typeplaatje hebt dat klopt met de framenummerlijst met bouwjaren van Maloud.
Ik kan je verzekeren dat de RDW ook de Maloud database er soms op na slaat. :!:

Enzo

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#17 Bericht door Niekjuh » 10 apr 2010, 18:54

Wat raad je aan om nu te doen?
Dom van me dat ik hier niet eerst naar heb gekeken, heb net het nieuwe plaatje laten graveren en gemonteerd.

En daarnaast is er geen 1tje die veel op die van mij lijkt, dus het kan of 1977 OF 1978 zijn, hoe kom ik hier dan achter?

Niek

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 apr 2010, 19:01

Niekjuh schreef:Wat raad je aan om nu te doen?
Dom van me dat ik hier niet eerst naar heb gekeken, heb net het nieuwe plaatje laten graveren en gemonteerd.

En daarnaast is er geen 1tje die veel op die van mij lijkt, dus het kan of 1977 OF 1978 zijn, hoe kom ik hier dan achter?

Niek
Maloud raadplegen en nieuw plaatje laten maken.

Enzo

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#19 Bericht door Niekjuh » 10 apr 2010, 19:21

Heb hem een pb gestuurd.

Zonde dat ik weer een nieuw plaatje moet regelen, maar wel een beetje m'n eigen schuld #-o

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#20 Bericht door caveman » 10 apr 2010, 19:23

1197279=1977
1197296
1197300=1977

wat zou die van jou zijn?

gewoon een nieuw plaatje laten maken zonder bj of met 1977

de jaartal wat door is gegeven bij het kenteken bewaard men niet bij het RDW als er op staat ouder dan eerste toelating...

zelf een uitdraai meenemen van maloud zijn site en folder uitprinten
nog beter contact opnemen met Maloud.
Laatst gewijzigd door caveman op 10 apr 2010, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#21 Bericht door Niekjuh » 10 apr 2010, 20:58

Volgens Maloud is het een kreidler RMC Winner geweest uit 1978.

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

#22 Bericht door SwiffMeister » 10 apr 2010, 21:22

Geldt dit alles ook als je een brommer op een brommerframe om wilt keuren tot motorfiets?

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: FAQ: Keuren MOTORFIETS bij de RDW

#23 Bericht door Niekjuh » 02 nov 2010, 21:14

Even een vraagje.

De kreidler staat nu als brommer op de naam van m'n vader.
Moet hij hem dan ook zelf laten keuren, aangezien hij als motor ook op de naam van m'n vader komt. (Ivm oldtimerverzekering, mag volgens mij niet als je nog geen 21 bent)
Of kan ik er gewoon zelf heen gaan en op de naam van m'n vader laten zetten.

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4804
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 669 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

Re: FAQ: Keuren MOTORFIETS bij de RDW

#24 Bericht door Monsma » 02 nov 2010, 22:56

Ik zou hem door jou vader laten keuren .

Ik heb btw wel al mijn kreidlers op eigen naam+ oldtimer verzekering en ben 20 jaar

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: FAQ: Keuren MOTORFIETS bij de RDW

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 nov 2010, 23:06

Monsma schreef:Ik zou hem door jou vader laten keuren .

Ik heb btw wel al mijn kreidlers op eigen naam+ oldtimer verzekering en ben 20 jaar
Dat is het beste Anne.

Enzo

Plaats reactie