Is mijn brommer een brommer of een motor?
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
- Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Is mijn brommer een brommer of een motor?
Hallo,
Ik zit met een probleem. Ik heb een duitse RMC gekocht, en moet deze nog laten keuren. Ik heb de brommer na laten kijken en nu kreeg ik te horen dat er geen brommerblok onder lag maar een motorblok, een rs-blok. Waar kan ik dat verschil aan zien? Het is een RMC uit 1979 en er zit een grote cilinder op (zie foto). Door de verkoper heb ik me laten vertellen dat deze cilinder in combinatie met de 5-bak typerend was voor de RMC's die in de laatste jaren van het bestaan van kreidler werden gemaakt. Echter zei de man die hem nagekeken heeft dat dit niet kan voor een brommer en dat deze onderdelen van een RS afkomen. Nu moet ik natuurlijk wel weten of mijn brommer 100% brommer is voor de keuring. Ik weet niet zeker of deze man gelijk heeft en ik wil graag ook van andere hum mening horen over de onderdelen. Kan iemand mij helpen?
Mvg, Wim
Ik zit met een probleem. Ik heb een duitse RMC gekocht, en moet deze nog laten keuren. Ik heb de brommer na laten kijken en nu kreeg ik te horen dat er geen brommerblok onder lag maar een motorblok, een rs-blok. Waar kan ik dat verschil aan zien? Het is een RMC uit 1979 en er zit een grote cilinder op (zie foto). Door de verkoper heb ik me laten vertellen dat deze cilinder in combinatie met de 5-bak typerend was voor de RMC's die in de laatste jaren van het bestaan van kreidler werden gemaakt. Echter zei de man die hem nagekeken heeft dat dit niet kan voor een brommer en dat deze onderdelen van een RS afkomen. Nu moet ik natuurlijk wel weten of mijn brommer 100% brommer is voor de keuring. Ik weet niet zeker of deze man gelijk heeft en ik wil graag ook van andere hum mening horen over de onderdelen. Kan iemand mij helpen?
Mvg, Wim
-
- Berichten: 760
- Lid geworden op: 04 okt 2003, 22:43
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Zo te zien zal het een 2,9 SB zijn met de originele 26mm bocht,alleen hoort er een 14mm bing op en geen 16mm.
Als aan deze eisen voldaan wordt en de vertanding 11/38 is het volgens de duitse normen een mokick en valt hij hier onder de brommers en kan hij gekeurd worden als zijnde brommer.
Het typenummer is K54/540
Als aan deze eisen voldaan wordt en de vertanding 11/38 is het volgens de duitse normen een mokick en valt hij hier onder de brommers en kan hij gekeurd worden als zijnde brommer.
Het typenummer is K54/540
Laatst gewijzigd door hcw op 04 feb 2008, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
viewtopic.php?t=6724&start=0&postdays=0 ... highlight=Wimrmc schreef:Waar zit het cilindernummer? Ik heb al gezocht maar ik kon niets vinden.
Even onderop de koelrib kijken.
Enzo
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
- Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Najtreg schreef:Daar is zo te zien veel aan gesleuteld.
Wat is de topsnelheid? nummers op de cilinder? nummers van het typeplaatje?
Dan kan het duidelijker worden.
Heb je ook een Betriebserlaubnis?(duits papiertje)
De topsnelheid is 50 km/h. Het nummer op de cillinder zal ik morgen doorgeven. Ook zal ik dan een foto posten van het typeplaatje en van de Betriebserlaubnis.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Gokje 15.43.71Wimrmc schreef:Najtreg schreef:Daar is zo te zien veel aan gesleuteld.
Wat is de topsnelheid? nummers op de cilinder? nummers van het typeplaatje?
Dan kan het duidelijker worden.
Heb je ook een Betriebserlaubnis?(duits papiertje)
De topsnelheid is 50 km/h. Het nummer op de cillinder zal ik morgen doorgeven. Ook zal ik dan een foto posten van het typeplaatje en van de Betriebserlaubnis.
http://www.kreidler-museum.de/79rmc-5s.htm
Enzo
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
- Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Cilindernummer is inderdaad 15.43.71. Op de andere kant van cilinder staat ook een nummer, maar was erg onduidelijk te lezen en heb ik nog geen tijd voor gehad om te checken. Wel stond er voor dit nummer mahle. Is dit nummer nog van belang? (volgens mij staat er mahle 40 ZN 17)
Bloknummer is 5401431, deze komt dus niet overeen met wat op het typeplaatje staat. Is dat een probleem (het nummer wat op de Betriebserlaubnis, het typeplaatje en bloknr. moet toch overeenkomen?)?
Nummers op het typeplaatje staan op de foto. Welke nummers moet ik van de Betriebserlaubnis geven? De foto's hiervan zijn namelijk erg onduidelijk.
Verder vraag ik me af wat er voor de keuring nog van belang is. Wat houdt typegoedkeuring precies in? Is een spiegel verplicht of niet? En moet er zowel klein als groot licht opzitten?
Op deze site: http://fswfs03.fsw.vu.nl/ma.dorr/Kreidler/x-40005.htm staan de nummers van cilinder, spruitstuk enz. De nummers van de carburateur en spruitstuk komen niet overeen. Moet ik voor de keuring ervoor zorgen dat ik deze onderdelen met goede nummers ergens vandaan haal en erop zet?
Bloknummer is 5401431, deze komt dus niet overeen met wat op het typeplaatje staat. Is dat een probleem (het nummer wat op de Betriebserlaubnis, het typeplaatje en bloknr. moet toch overeenkomen?)?
Nummers op het typeplaatje staan op de foto. Welke nummers moet ik van de Betriebserlaubnis geven? De foto's hiervan zijn namelijk erg onduidelijk.
Verder vraag ik me af wat er voor de keuring nog van belang is. Wat houdt typegoedkeuring precies in? Is een spiegel verplicht of niet? En moet er zowel klein als groot licht opzitten?
Op deze site: http://fswfs03.fsw.vu.nl/ma.dorr/Kreidler/x-40005.htm staan de nummers van cilinder, spruitstuk enz. De nummers van de carburateur en spruitstuk komen niet overeen. Moet ik voor de keuring ervoor zorgen dat ik deze onderdelen met goede nummers ergens vandaan haal en erop zet?
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 23:08
- Locatie: Balkbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Als je een betriebserlaubnis hebt, en dat nummer komt overeen met het nummer achter de carburateur, en het nummer op je typeplaatje, kun je keuren.
Dat bloknummer maakt niks uit, evenals die andere nummers. Wordt niet naar gekeken.
Hier moet je apparaat aan voldoen: viewtopic.php?t=23183
Eventueel zou je wel een 14MM carb erop kunnen zetten, voor de zekerheid, Maar ik weet niet of dat per see nodig is.
Hoop dat ik duidelijk ben.
Dat bloknummer maakt niks uit, evenals die andere nummers. Wordt niet naar gekeken.
Hier moet je apparaat aan voldoen: viewtopic.php?t=23183
Eventueel zou je wel een 14MM carb erop kunnen zetten, voor de zekerheid, Maar ik weet niet of dat per see nodig is.
Hoop dat ik duidelijk ben.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Inderdaad, en zeker als je hem er verkeerd in doet.Melvin schreef:en het luchtbegrenzingspijpje niet te vergeten tjer
Lees hier alles over.
viewtopic.php?t=11097&highlight=aanzuig
Enzo
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
- Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Een luchtbegrenzingspijpje is verplicht voor de keuring?
Op de site viewtopic.php?t=23183 stond niks over een spiegel, deze zat toch wel op de standaarduitvoering? Is dat dan niet verplicht voor de keuring? Wat ik me ook afvroeg, voor de keuring moet ik dus een andere carburateur en sproeistuk erop zetten. Zijn deze onderdelen slim om nieuw te kopen of is zoiets ook prima tweedehands te koop?
Op de site viewtopic.php?t=23183 stond niks over een spiegel, deze zat toch wel op de standaarduitvoering? Is dat dan niet verplicht voor de keuring? Wat ik me ook afvroeg, voor de keuring moet ik dus een andere carburateur en sproeistuk erop zetten. Zijn deze onderdelen slim om nieuw te kopen of is zoiets ook prima tweedehands te koop?
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 23:08
- Locatie: Balkbrug
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
dat luchtbegrenzingspijpje is niet verplicht, mits je het graag wilt als purist.
Spiegel kun je voor de zekerheid wel doen, de 1 zegt van is wel verplicht, de andere niet, maar is geen moeite om er even op te draaien hoor.
En je kunt prima een nette 2e hands carb kopen, zorg dat ie netjes en compleet is(lijkt me logisch). je spruitstuk(géén sproeistuk) kun je laten zitten, hoef je niet te vervangen.
Op deze site stond er nog een nette, mét luchtbegrenzingspijpje
Spiegel kun je voor de zekerheid wel doen, de 1 zegt van is wel verplicht, de andere niet, maar is geen moeite om er even op te draaien hoor.
En je kunt prima een nette 2e hands carb kopen, zorg dat ie netjes en compleet is(lijkt me logisch). je spruitstuk(géén sproeistuk) kun je laten zitten, hoef je niet te vervangen.
Op deze site stond er nog een nette, mét luchtbegrenzingspijpje
-
- Berichten: 632
- Lid geworden op: 09 mei 2005, 20:40
- Locatie: Maastricht
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
- Contacteer:
Let daar bij wel op dat er origineel een 1/14/174 carburateur op hoort.
Die heeft een andere naaldsproeier nr: 2,20
Die kun je gewoon bestellen en in bv een 1/14/992 zetten
Dat scheelt je een hoop ellende anders loopt ie te hard stationair, bij het starten. Niet af te stellen
Hoofdsproeier nr: 74 zonder luchtbegrenzings pijpje.
Hoofdsproeier nr: 82 met luchtbegrenzings pijpje.
Tandwiel verhouding 12x36. Snelheid ongeveer 55 tot 65 km.
Uitlaat 28 mm.
PS: Of de gasnaald identiek is weet ik niet meer.
Dat kan Enzo het beste beantwoorden.
Die heeft een andere naaldsproeier nr: 2,20
Die kun je gewoon bestellen en in bv een 1/14/992 zetten
Dat scheelt je een hoop ellende anders loopt ie te hard stationair, bij het starten. Niet af te stellen
Hoofdsproeier nr: 74 zonder luchtbegrenzings pijpje.
Hoofdsproeier nr: 82 met luchtbegrenzings pijpje.
Tandwiel verhouding 12x36. Snelheid ongeveer 55 tot 65 km.
Uitlaat 28 mm.
PS: Of de gasnaald identiek is weet ik niet meer.
Dat kan Enzo het beste beantwoorden.
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 239 keren
- Contacteer:
Sneup maar even op de site van RDW.
Typegoedkeur heb je niet nodig als de construktiesnelheid in het buitenland maar niet hoger is dan 45 km/h.
Let wel je moet hem importeren.
Die carburateur wordt niet naar gekeken als hij maar niet harder kan dan 45km/h.
Je hebt een duits kenteken waarop een eerste toelating staat?
Geen probleem.
Technisch moet hij wel in orde zijn.
Wietse
Typegoedkeur heb je niet nodig als de construktiesnelheid in het buitenland maar niet hoger is dan 45 km/h.
Let wel je moet hem importeren.
Die carburateur wordt niet naar gekeken als hij maar niet harder kan dan 45km/h.
Je hebt een duits kenteken waarop een eerste toelating staat?
Geen probleem.
Technisch moet hij wel in orde zijn.
Wietse
- kreidler844
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 239 keren
- Contacteer:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... s_land.htm
Als je geen buitenlans kenteken hebt kun je een kopie aanvragen bij Rudolf Scheidt met een bouwjaarverklaring, deze worden door Rdw gewoon erkend.
Wietse
Als je geen buitenlans kenteken hebt kun je een kopie aanvragen bij Rudolf Scheidt met een bouwjaarverklaring, deze worden door Rdw gewoon erkend.
Wietse
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
- Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Er zit momenteel nog een duits kenteken opkreidler844 schreef:http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... s_land.htm
Als je geen buitenlans kenteken hebt kun je een kopie aanvragen bij Rudolf Scheidt met een bouwjaarverklaring, deze worden door Rdw gewoon erkend.
Wietse