Is mijn brommer een brommer of een motor?

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Bericht
Auteur
Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Is mijn brommer een brommer of een motor?

#1 Bericht door Wimrmc » 04 feb 2008, 20:21

Hallo,
Ik zit met een probleem. Ik heb een duitse RMC gekocht, en moet deze nog laten keuren. Ik heb de brommer na laten kijken en nu kreeg ik te horen dat er geen brommerblok onder lag maar een motorblok, een rs-blok. Waar kan ik dat verschil aan zien? Het is een RMC uit 1979 en er zit een grote cilinder op (zie foto). Door de verkoper heb ik me laten vertellen dat deze cilinder in combinatie met de 5-bak typerend was voor de RMC's die in de laatste jaren van het bestaan van kreidler werden gemaakt. Echter zei de man die hem nagekeken heeft dat dit niet kan voor een brommer en dat deze onderdelen van een RS afkomen. Nu moet ik natuurlijk wel weten of mijn brommer 100% brommer is voor de keuring. Ik weet niet zeker of deze man gelijk heeft en ik wil graag ook van andere hum mening horen over de onderdelen. Kan iemand mij helpen?
Mvg, Wim

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hcw
Berichten: 760
Lid geworden op: 04 okt 2003, 22:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door hcw » 04 feb 2008, 20:25

Zo te zien zal het een 2,9 SB zijn met de originele 26mm bocht,alleen hoort er een 14mm bing op en geen 16mm.
Als aan deze eisen voldaan wordt en de vertanding 11/38 is het volgens de duitse normen een mokick en valt hij hier onder de brommers en kan hij gekeurd worden als zijnde brommer. :wink:
Het typenummer is K54/540
Laatst gewijzigd door hcw op 04 feb 2008, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jannes
Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:18
Locatie: Surhuizum, Fryslân
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door Jannes » 04 feb 2008, 20:26

Een cilindernummer zou handig zijn.

Najtreg
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 aug 2006, 23:08
Locatie: Balkbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door Najtreg » 04 feb 2008, 20:28

Daar is zo te zien veel aan gesleuteld.

Wat is de topsnelheid? nummers op de cilinder? nummers van het typeplaatje?

Dan kan het duidelijker worden.

Heb je ook een Betriebserlaubnis?(duits papiertje)

Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door Wimrmc » 04 feb 2008, 20:29

Waar zit het cilindernummer? Ik heb al gezocht maar ik kon niets vinden.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2008, 20:29

Het is dus geen RS blok. Maar een Mokick blok.
Een RS blok heeft 50mm carters en deze heeft 47mm.
Er past zonder aanpassing dus geen RS cilinder op.
Ook is de koppeling van een RS anders nl. 5-plaats.

Om brommergebied is dit wel de top of the bill.

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2008, 20:30

Wimrmc schreef:Waar zit het cilindernummer? Ik heb al gezocht maar ik kon niets vinden.
viewtopic.php?t=6724&start=0&postdays=0 ... highlight=

Even onderop de koelrib kijken.

Enzo

Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Wimrmc » 04 feb 2008, 21:11

Najtreg schreef:Daar is zo te zien veel aan gesleuteld.

Wat is de topsnelheid? nummers op de cilinder? nummers van het typeplaatje?

Dan kan het duidelijker worden.

Heb je ook een Betriebserlaubnis?(duits papiertje)

De topsnelheid is 50 km/h. Het nummer op de cillinder zal ik morgen doorgeven. Ook zal ik dan een foto posten van het typeplaatje en van de Betriebserlaubnis.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2008, 21:14

Wimrmc schreef:
Najtreg schreef:Daar is zo te zien veel aan gesleuteld.

Wat is de topsnelheid? nummers op de cilinder? nummers van het typeplaatje?

Dan kan het duidelijker worden.

Heb je ook een Betriebserlaubnis?(duits papiertje)

De topsnelheid is 50 km/h. Het nummer op de cillinder zal ik morgen doorgeven. Ook zal ik dan een foto posten van het typeplaatje en van de Betriebserlaubnis.
Gokje 15.43.71

http://www.kreidler-museum.de/79rmc-5s.htm

Enzo

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#10 Bericht door Melvin » 04 feb 2008, 23:41

bloknummer kan je het ook aan zien.

51 is rs 54 is rmc

Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door Wimrmc » 05 feb 2008, 11:00

Cilindernummer is inderdaad 15.43.71. Op de andere kant van cilinder staat ook een nummer, maar was erg onduidelijk te lezen en heb ik nog geen tijd voor gehad om te checken. Wel stond er voor dit nummer mahle. Is dit nummer nog van belang? (volgens mij staat er mahle 40 ZN 17)
Bloknummer is 5401431, deze komt dus niet overeen met wat op het typeplaatje staat. Is dat een probleem (het nummer wat op de Betriebserlaubnis, het typeplaatje en bloknr. moet toch overeenkomen?)?
Nummers op het typeplaatje staan op de foto. Welke nummers moet ik van de Betriebserlaubnis geven? De foto's hiervan zijn namelijk erg onduidelijk.
Verder vraag ik me af wat er voor de keuring nog van belang is. Wat houdt typegoedkeuring precies in? Is een spiegel verplicht of niet? En moet er zowel klein als groot licht opzitten?
Op deze site: http://fswfs03.fsw.vu.nl/ma.dorr/Kreidler/x-40005.htm staan de nummers van cilinder, spruitstuk enz. De nummers van de carburateur en spruitstuk komen niet overeen. Moet ik voor de keuring ervoor zorgen dat ik deze onderdelen met goede nummers ergens vandaan haal en erop zet?
Afbeelding

Najtreg
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 aug 2006, 23:08
Locatie: Balkbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door Najtreg » 05 feb 2008, 13:11

Als je een betriebserlaubnis hebt, en dat nummer komt overeen met het nummer achter de carburateur, en het nummer op je typeplaatje, kun je keuren.

Dat bloknummer maakt niks uit, evenals die andere nummers. Wordt niet naar gekeken.

Hier moet je apparaat aan voldoen: viewtopic.php?t=23183

Eventueel zou je wel een 14MM carb erop kunnen zetten, voor de zekerheid, Maar ik weet niet of dat per see nodig is.

Hoop dat ik duidelijk ben.

Gebruikersavatar
arjan8661
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 aug 2007, 20:01
Locatie: Oosterhesseln (Drenthe)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door arjan8661 » 05 feb 2008, 21:38

mag ook 16 op volgens mij,, staat bij mij 14 en 16 int boekje..

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 feb 2008, 21:43

arjan8661 schreef:mag ook 16 op volgens mij,, staat bij mij 14 en 16 int boekje..
Echt wel 14mm :!: De Duitse 2,9 pk brommers mochten ook maar 40 km/h lopen. Vooral de tandwielverhouding en de te grote spoeier zorgde daarvoor.

16 mm is er later opgezet.

Enzo

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#15 Bericht door Melvin » 05 feb 2008, 23:07

en het luchtbegrenzingspijpje niet te vergeten tjer :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 feb 2008, 10:25

Melvin schreef:en het luchtbegrenzingspijpje niet te vergeten tjer :D
Inderdaad, en zeker als je hem er verkeerd in doet. :wink:
Lees hier alles over.

viewtopic.php?t=11097&highlight=aanzuig

Enzo

Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door Wimrmc » 06 feb 2008, 11:53

Een luchtbegrenzingspijpje is verplicht voor de keuring?
Op de site viewtopic.php?t=23183 stond niks over een spiegel, deze zat toch wel op de standaarduitvoering? Is dat dan niet verplicht voor de keuring? Wat ik me ook afvroeg, voor de keuring moet ik dus een andere carburateur en sproeistuk erop zetten. Zijn deze onderdelen slim om nieuw te kopen of is zoiets ook prima tweedehands te koop?

Najtreg
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 aug 2006, 23:08
Locatie: Balkbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door Najtreg » 06 feb 2008, 12:30

dat luchtbegrenzingspijpje is niet verplicht, mits je het graag wilt als purist.

Spiegel kun je voor de zekerheid wel doen, de 1 zegt van is wel verplicht, de andere niet, maar is geen moeite om er even op te draaien hoor.

En je kunt prima een nette 2e hands carb kopen, zorg dat ie netjes en compleet is(lijkt me logisch). je spruitstuk(géén sproeistuk) kun je laten zitten, hoef je niet te vervangen.

Op deze site stond er nog een nette, mét luchtbegrenzingspijpje :wink:

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8293
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 47 keren
Ontvangen waarderingen: 128 keren

#19 Bericht door Melvin » 06 feb 2008, 12:31

dat is niet verplicht. Maar het helpt wel om de snelheid omlaag te brengen voor de keuring.

Najtreg
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 aug 2006, 23:08
Locatie: Balkbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door Najtreg » 06 feb 2008, 12:34


m.vandervet
Berichten: 632
Lid geworden op: 09 mei 2005, 20:40
Locatie: Maastricht
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren
Contacteer:

#21 Bericht door m.vandervet » 06 feb 2008, 12:56

Let daar bij wel op dat er origineel een 1/14/174 carburateur op hoort.
Die heeft een andere naaldsproeier nr: 2,20
Die kun je gewoon bestellen en in bv een 1/14/992 zetten
Dat scheelt je een hoop ellende anders loopt ie te hard stationair, bij het starten. Niet af te stellen
Hoofdsproeier nr: 74 zonder luchtbegrenzings pijpje.
Hoofdsproeier nr: 82 met luchtbegrenzings pijpje. :wink:
Tandwiel verhouding 12x36. Snelheid ongeveer 55 tot 65 km.
Uitlaat 28 mm.
PS: Of de gasnaald identiek is weet ik niet meer. :oops:
Dat kan Enzo het beste beantwoorden. :D 8)

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

#22 Bericht door kreidler844 » 06 feb 2008, 14:09

Sneup maar even op de site van RDW.
Typegoedkeur heb je niet nodig als de construktiesnelheid in het buitenland maar niet hoger is dan 45 km/h.
Let wel je moet hem importeren.
Die carburateur wordt niet naar gekeken als hij maar niet harder kan dan 45km/h.
Je hebt een duits kenteken waarop een eerste toelating staat?
Geen probleem.
Technisch moet hij wel in orde zijn.

Wietse

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

#23 Bericht door kreidler844 » 06 feb 2008, 14:21

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... s_land.htm

Als je geen buitenlans kenteken hebt kun je een kopie aanvragen bij Rudolf Scheidt met een bouwjaarverklaring, deze worden door Rdw gewoon erkend.

Wietse

Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door Wimrmc » 07 feb 2008, 12:05

Kent iemand nog een goed adres voor onderdelen? Is John Bos een beetje redelijk met zijn prijzen?

Wimrmc
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:29
Locatie: Gemeente Overbetuwe, Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door Wimrmc » 07 feb 2008, 12:07

kreidler844 schreef:http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... s_land.htm

Als je geen buitenlans kenteken hebt kun je een kopie aanvragen bij Rudolf Scheidt met een bouwjaarverklaring, deze worden door Rdw gewoon erkend.

Wietse
Er zit momenteel nog een duits kenteken op

Plaats reactie