Keuringseisen RMC-S Electronic (4-bak direct)

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Plaats reactie
Bericht
Auteur
WHuif
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Keuringseisen RMC-S Electronic (4-bak direct)

#1 Bericht door WHuif » 26 sep 2011, 15:30

Beste Dames en Heren,

Ik ben net in het gelukkige bezit gekomen van een RMC-S Electronic (zilver). Zit een mooi verzekeringsplaatje op van 1984. Plaatje, letters en cijfers zijn keurig geel en zwart maar ja...helaas moet er dus nog een kenteken voor worden aangevraagd.

Mijn vraag heeft betrekking op de keuring en dan met name op het puntje snelheid. De gehele bromfiets zal aan de gestelde technische eisen (kunnen) voldoen schat ik in want hij is compleet en in redelijk staat geconserveerd. Ik weet niet hoe snel hij op het moment rijdt. Hij ligt op het moment namelijk in onderdelen. Dit vanwege vervoer. De cilinder die nu op het blok zit is een 15.73.85 (2.9PK) terwijl dat origineel een 15.73.81 (1.8PK) is. Is werkelijk alleen de snelheid bepalend en maalt men er niet om of dat met een originele set-up gebeurd of niet? Carburateur, uitlaat en tandwielen zijn origineel nog dus dat zal weinig invloed hebben. Ik heb een 15.73.81 er bij gehad maar geen zuiger. Kan ik die 15.73.81 er op zetten met de 15.73.85 zuiger en werkt dat? Heeft die zuiger de juiste diameter? Natuurlijk zal ik naar assemblage eerst even kijken wat de snelheid is en als dan het echt alleen de snelheid is die bepalend is dan is dat lekker makkelijk.

Alvast bedankt voor jullie vriendelijke reactie!

MVG

Wim

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60395
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Keuringseisen RMC-S Electronic (4-bak direct)

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 sep 2011, 16:07

De Duitse 2,9 pk had ook een snelheid in de boekjes van 40 Km/h. Deze was dus ook begrenst op uitlaat, tandwielen en grote sproeier met een inzet in het luchtfilterhuis.
Als je dat allemaal origineel houd kan je dus met een gerust hart naar de keuring.

De zuiger van de 2,9 pk cilinder is als type geschikt voor een 1,8 pk. Of hij goed past op 0,025 mm inbouwspeling is alleen door iemand met het juiste speciale gereedschap te beoordelen.
Dit gaat met een twee punts binnenmicrometer.

Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 26 sep 2011, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

WHuif
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Keuringseisen RMC-S Electronic (4-bak direct)

#3 Bericht door WHuif » 26 sep 2011, 16:28

Hallo Enzo,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik maak dan hier uit op dat de feitelijke gemeten snelheid bij de keuring bepalend is. Dan laat ik lekker, indien natuurlijk de snelheid binnen de 45-50 km/h valt, het hele setje intact. Scheelt werk!

Nogmaals dank!

MVG

Wim

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Keuringseisen RMC-S Electronic (4-bak direct)

#4 Bericht door drika » 26 sep 2011, 16:45

WHuif schreef:Beste Dames en Heren,

Ik ben net in het gelukkige bezit gekomen van een RMC-S Electronic (zilver). Zit een mooi verzekeringsplaatje op van 1984. Plaatje, letters en cijfers zijn keurig geel en zwart maar ja...helaas moet er dus nog een kenteken voor worden aangevraagd.

Mijn vraag heeft betrekking op de keuring en dan met name op het puntje snelheid. De gehele bromfiets zal aan de gestelde technische eisen (kunnen) voldoen schat ik in want hij is compleet en in redelijk staat geconserveerd. Ik weet niet hoe snel hij op het moment rijdt. Hij ligt op het moment namelijk in onderdelen. Dit vanwege vervoer. De cilinder die nu op het blok zit is een 15.73.85 (2.9PK) terwijl dat origineel een 15.73.81 (1.8PK) is. Is werkelijk alleen de snelheid bepalend en maalt men er niet om of dat met een originele set-up gebeurd of niet? Carburateur, uitlaat en tandwielen zijn origineel nog dus dat zal weinig invloed hebben. Ik heb een 15.73.81 er bij gehad maar geen zuiger. Kan ik die 15.73.81 er op zetten met de 15.73.85 zuiger en werkt dat? Heeft die zuiger de juiste diameter? Natuurlijk zal ik naar assemblage eerst even kijken wat de snelheid is en als dan het echt alleen de snelheid is die bepalend is dan is dat lekker makkelijk.

Alvast bedankt voor jullie vriendelijke reactie!

MVG

Wim
hoi wim
ik heb al behoorlijk wat oldtimer brommers en motorfietsjes gekeurd en eigenlijk nooit problemen ondervonden zorg dat de verlichting goed werkt
dat er geen speling op balhoofd en wielen aanwezig is zorg ook dat er geen losse spaken in je wielen zitten dit kontroleert men door het wiel een gooi te te geven en dan houden ze een oude schroevendraaier met het heft tegen de spaken zo horen ze of er losse spaken in zitten zitter er losse spaken in dan zeker afkeur
geen droogtescheurtjes in de banden want dat is ook op zeker afkeur
zorg dat de remmem goed hun werk doen
zorg dat er geen scherpe dingen uitsteken
op de rdw site is veel te vinden
en wim de uiterlijke staat van de brommer is niet echt belangrijk het technische gedeelte moet goed zijn
denk aan het geluid van de uitlaat dus zeker geen homoetje er op
voor alle punten die goed moeten zijn geld als men er bij de rdw naar kijkt moet het goed zijn
ik heb vaak meegemaakt dat men niet naar alles kijkt wel moet ik er bij zeggen als ik ga keuren dan is het met een brommer die prima in orde is
en wat de snelheid betreft om van gezeur af te zijn zorg dat hij niet boven de 55 kilometer komt
ik heb een kreidler rs licht motorfietsje een duitser zonder kenteken maar wel de gegevens via maloud erbij gekeurd en daar had ik alleen maar een bel en een sluitring met een gaatje van 6 mm tussen het spruitstuk en de carburateur geplaatst op de rollerbank liep de kreidler 55 kilometer hij liep naturlijk niet zo best maar dat maakte niets uit de man van de rdw zij het kan net en vervolgens kreeg ik 4 dagen later het brommer kenteken thuis
veel succes en plezier ,het gaat allemaal goed komen
grt
dirk (drika)

WHuif
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Keuringseisen RMC-S Electronic (4-bak direct)

#5 Bericht door WHuif » 26 sep 2011, 19:38

Hallo Dirk,

Bedankt voor je reactie! Ik ga de bromfiets nu met volste vertrouwen opbouwen.
Hij is helemaal origineel, geen vreemde zaken niks. Alleen de banden wel even vervangen.
Maar ja, dat zijn de kosten en is de moeite niet.

Nogmaals dank en als hij in elkaar zit, frame moet nog even overkomen, plaats ik nog wel even
een foto.

Nogmaals dank!

Mvg

Wim

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Keuringseisen RMC-S Electronic (4-bak direct)

#6 Bericht door drika » 27 sep 2011, 03:00

WHuif schreef:Hallo Dirk,

Bedankt voor je reactie! Ik ga de bromfiets nu met volste vertrouwen opbouwen.
Hij is helemaal origineel, geen vreemde zaken niks. Alleen de banden wel even vervangen.
Maar ja, dat zijn de kosten en is de moeite niet.

Nogmaals dank en als hij in elkaar zit, frame moet nog even overkomen, plaats ik nog wel even
een foto.

Nogmaals dank!

Mvg

Wim
geen dank wim graag gedaan
veel succes en plezier met de kreidler
grt
dirk

Plaats reactie