Motor of bromfiets

Hier kun je al je vragen kwijt omtrent het bromfiets- of motorfietskenteken
Bericht
Auteur
Ronvanderstelt
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32

Motor of bromfiets

#1 Bericht door Ronvanderstelt » 04 okt 2018, 22:00

Even een vraag?
Ben van plan een RS te gaan bouwe en heb al dagen zitten zoeken hoe het momenteel echt zit met het verkrijgen van een motorkenteken met behoud van origineel bouwjaar.
Ik begrijp dat een Duits of nl frame met framenummer beginnend met een 5 geen probleem is maar hoe zit het nu echt?
Kan ik een nl bromfietsframe als motor laten keuren met behoud van bouwjaar?

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 1852
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53

Re: Motor of bromfiets

#2 Bericht door gijsvanzanten » 04 okt 2018, 23:05

Ronvanderstelt schreef:Even een vraag?
Ben van plan een RS te gaan bouwe en heb al dagen zitten zoeken hoe het momenteel echt zit met het verkrijgen van een motorkenteken met behoud van origineel bouwjaar.
Ik begrijp dat een Duits of nl frame met framenummer beginnend met een 5 geen probleem is maar hoe zit het nu echt?
Kan ik een nl bromfietsframe als motor laten keuren met behoud van bouwjaar?
Ja, dat kan. Ik heb het zelf ook gedaan van bromfiets kenteken naar motor kenteken. Kosten ongeveer 60 euro.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 8928
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Motor of bromfiets

#3 Bericht door Henk 3bakvoet » 05 okt 2018, 06:47

Een Kreidler brommer van bijvoorbeeld 1974 krijg je nooit op een motorkenteken met het bouwjaar eerste toelating 1974.
Het was toen namelijk een brommer en geen motor.

Je krijgt hem uiteraard wel op motorkenteken, maar een historisch kenteken zit er niet in.

Gebruikersavatar
kreidler rmc florret
Berichten: 383
Lid geworden op: 07 jul 2005, 17:18
Locatie: Baarn

Re: Motor of bromfiets

#4 Bericht door kreidler rmc florret » 05 okt 2018, 12:09

Wel waar Henk, heb het zelf ook voor elkaar gekregen met mijn kreidler uit 1978, je krijgt eerst een normaal motorkenteken met eerste toelating 2005, dan ga je bezwaar aantekenen en dan krijg je 100% een historisch kenteken. Tenniste zo is het mij wel gelukt, dit in combinatie met de gegevens van Maloud.

Groeten Dirk

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8976
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Motor of bromfiets

#5 Bericht door Caspar » 05 okt 2018, 18:59

Heb een Duitse RM met ABE papiertje laten keuren als motorfiets.
Was geen punt. Bouwjaar op kenteken is 1974 gebleven én ik kreeg een historisch kenteken.

b.bonk
Berichten: 928
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53

Re: Motor of bromfiets

#6 Bericht door b.bonk » 05 okt 2018, 19:38

denk dat er enige verwarring is.
bromfiets met kenteken laten keuren naar motor.
doen ze iets moeilijk in 2005 waarschijnlijk geschouwd .
bromfiets zonder word gewoon als motor gekeurd
met juiste bouwjaar.
mooiste is natuurlijk frame met 5 nummer
dan is het bouwjaar en nummer motorfiets juist.
mvg bertus

Gebruikersavatar
arno meijer
Berichten: 500
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
Locatie: amersfoort

Re: Motor of bromfiets

#7 Bericht door arno meijer » 05 okt 2018, 20:10

kreidler rmc florret schreef:Wel waar Henk, heb het zelf ook voor elkaar gekregen met mijn kreidler uit 1978, je krijgt eerst een normaal motorkenteken met eerste toelating 2005, dan ga je bezwaar aantekenen en dan krijg je 100% een historisch kenteken. Tenniste zo is het mij wel gelukt, dit in combinatie met de gegevens van Maloud.

Groeten Dirk

Nou Dirk ,,

Ik krijg het ook niet voor elkaar ondanks alle info van Maloud

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9342
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en

Re: Motor of bromfiets

#8 Bericht door nozems » 05 okt 2018, 21:23

Je krijgt dan een kenteken met ZF op de plaat beginend, maar dat is geen historisch kenteken wat bv daadwerkelijk ergens in de jaren 70 is uitgegeven.

Ronvanderstelt
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32

Re: Motor of bromfiets

#9 Bericht door Ronvanderstelt » 05 okt 2018, 22:43

De meningen lopen nogal uiteen maar als ik het goed begrijp kun je dus beter een bromfietsframe zonder kenteken hebben dan met?
Uiteraard vind ik ook het mooiste een frame te hebben met een juist rs framenummer maar ja als ik 600 euro moet betalen voor dat frame terwijl ik een bromfietsframe kan kopen voor 150 is de keus natuurlijk niet zo moeilijk.
Maar moet ik wel zeker weten dat ik opdat frame een motorkenteken krijg met juiste bouwjaar op het kenteken ivm belasting.
Volgende vraag is is het bouwjaar te achterhalen aan de hand van het framenummer?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47634
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Motor of bromfiets

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 okt 2018, 01:20

Ronvanderstelt schreef: Volgende vraag is is het bouwjaar te achterhalen aan de hand van het framenummer?
Ja zelfs het type. Daar zijn lijsten voor.


Enzo

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 8928
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Motor of bromfiets

#11 Bericht door Henk 3bakvoet » 06 okt 2018, 12:30

een juist rs framenummer maar ja als ik 600 euro moet betalen voor dat frame terwijl ik een bromfietsframe kan kopen voor 150
Het verschil tussen een echte RS of een replica als je er goed over nadenkt. :idea:

Een Rs bouwen begint bij de basis, een frame dus.

b.bonk
Berichten: 928
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53

Re: Motor of bromfiets

#12 Bericht door b.bonk » 06 okt 2018, 12:46

dit jaar 2 keer een frame met 5 nummer gekocht zonder kenteken.
100,- per stuk.
dus dat is geen 600,-
gewoon scherp blijven.
mvg bertus

Ed.P
Berichten: 2719
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44

Re: Motor of bromfiets

#13 Bericht door Ed.P » 06 okt 2018, 12:56

b.bonk schreef:dit jaar 2 keer een frame met 5 nummer gekocht zonder kenteken.
100,- per stuk.
dus dat is geen 600,-
gewoon scherp blijven.
mvg bertus
51 of 54 ? Daar zit nogal verschil in.

b.bonk
Berichten: 928
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53

Re: Motor of bromfiets

#14 Bericht door b.bonk » 06 okt 2018, 13:07

Ed.P schreef:
b.bonk schreef:dit jaar 2 keer een frame met 5 nummer gekocht zonder kenteken.
100,- per stuk.
dus dat is geen 600,-
gewoon scherp blijven.
mvg bertus
51 of 54 ? Daar zit nogal verschil in.
wat is beter ed.
maak me weekend goed :D

Ronvanderstelt
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32

Re: Motor of bromfiets

#15 Bericht door Ronvanderstelt » 06 okt 2018, 16:12

Enzo-tvdzijden schreef:
Ronvanderstelt schreef: Volgende vraag is is het bouwjaar te achterhalen aan de hand van het framenummer?
Ja zelfs het type. Daar zijn lijsten voor.


Enzo
Ok en waar vind ik die lijsten?

Ronvanderstelt
Berichten: 149
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32

Re: Motor of bromfiets

#16 Bericht door Ronvanderstelt » 06 okt 2018, 16:15

b.bonk schreef:
Ed.P schreef:
b.bonk schreef:dit jaar 2 keer een frame met 5 nummer gekocht zonder kenteken.
100,- per stuk.
dus dat is geen 600,-
gewoon scherp blijven.
mvg bertus
51 of 54 ? Daar zit nogal verschil in.
wat is beter ed.
maak me weekend goed :D
Volgens mij weet jij het verschil wel Bertus dus kun je me dat uitleggen? Of is dat een geheim wat zelfs niet op dit forum besproken mag worden?

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 3666
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema

Re: Motor of bromfiets

#17 Bericht door Monsma » 06 okt 2018, 16:39

Ed.P schreef:
b.bonk schreef:dit jaar 2 keer een frame met 5 nummer gekocht zonder kenteken.
100,- per stuk.
dus dat is geen 600,-
gewoon scherp blijven.
mvg bertus
51 of 54 ? Daar zit nogal verschil in.
Dat was toch alleen met de 5 bakken zo?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47634
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Motor of bromfiets

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 okt 2018, 17:21

Ronvanderstelt schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
Ronvanderstelt schreef: Volgende vraag is is het bouwjaar te achterhalen aan de hand van het framenummer?
Ja zelfs het type. Daar zijn lijsten voor.


Enzo
Ok en waar vind ik die lijsten?
Kan je opvragen bij


https://kreidlerdatabase.nl/PHP/KRF2.html

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8976
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Motor of bromfiets

#19 Bericht door Caspar » 06 okt 2018, 17:48

[quote=

51 of 54 ? Daar zit nogal verschil in.[/quote]

wat is beter ed.
maak me weekend goed :D[/quote]
Volgens mij weet jij het verschil wel Bertus dus kun je me dat uitleggen? Of is dat een geheim wat zelfs niet op dit forum besproken mag worden?[/quote]


In Duitsland was de RMCS-5 te koop , volgens de Kreidler typologie model 540.
Een bromfiets met 5 versnellingen die de looks had van de RS , maar begrensd was op 40km/u.
Framenummers daarvan beginnen dus met 540*****
De RS modellen begonnen met 51***** en verder..

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47634
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Motor of bromfiets

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 okt 2018, 18:11

Denk dat jullie in de war zijn. De RMC-S5 heeft frame en bloknummer 45.....


Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8976
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Motor of bromfiets

#21 Bericht door Caspar » 06 okt 2018, 18:22

Als jij dat zegt , dan twijfel ik daar geen seconde aan.

ik heb hier een blok met 540*** dat van een RMCS5 komt , brede steek , smalle hals , 4 koppelingsplaten...
En vorig jaar heb ik voor Gose’ ook zo’n blok in elkaar gezet...

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47634
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Motor of bromfiets

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 okt 2018, 18:40

Caspar schreef:Als jij dat zegt , dan twijfel ik daar geen seconde aan.

ik heb hier een blok met 540*** dat van een RMCS5 komt , brede steek , smalle hals , 4 koppelingsplaten...
En vorig jaar heb ik voor Gose’ ook zo’n blok in elkaar gezet...
Type is K54/540 Kijk bij de links voor de framenummers

http://www.kreidler-museum.de/80rmc-5s.htm

en

http://www.kreidler-museum.de/kreidler- ... s-1981.htm

Ed.P
Berichten: 2719
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44

Re: Motor of bromfiets

#23 Bericht door Ed.P » 06 okt 2018, 18:48

Klopt Tjerry en Anne ik had de bloknummers in gedachte.
Als je een RS wilt bouwen om lekker mee te rijden ipv mee te handelen koop dan gewoon een brommer frame , zijn technisch identiek.
Van een RS frame een RS bouwen zou voor mij persoonlijk niet hoeven , ik vind een RS alleen interessant als het een onversleutelde RS is ipv van een bouwpakket...die zijn er genoeg

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 3666
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema

Re: Motor of bromfiets

#24 Bericht door Monsma » 06 okt 2018, 18:51

Prima Ed!

Gebruikersavatar
marwin98
Berichten: 220
Lid geworden op: 12 jan 2014, 14:33
Locatie: Leiden

Re: Motor of bromfiets

#25 Bericht door marwin98 » 06 okt 2018, 19:24

b.bonk schreef:dit jaar 2 keer een frame met 5 nummer gekocht zonder kenteken.
100,- per stuk.
dus dat is geen 600,-
gewoon scherp blijven.
mvg bertus
600 euro is natuurlijk frame met motorkenteken #-o

Plaats reactie